Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Olika nötter

Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör

Mineralen magnesium – i rätt mängd – gör dig lugn och glad och minskar risken för ångest och depression.
Flera studier kopplar även magnesium till minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom och magnesiumbrist påverkar såväl muskler som skelett och hjärna.

Magnesium är bra för mycket och magnesiumbrist dåligt av många anledningar. Magnesiumbrist misstänks till exempel kunna utlösa den inflammation som bidrar till framväxt av cancer. Franska forskare, som har ­studerat sambandet mellan magnesium, zink och koppar, menar att en låg magnesiumhalt i kombination med låg zinkhalt eller hög ­kopparhalt misstänks kunna öka ­oxidation och inflammation.

Många positiva effekter
Flera studier har­ ­kopplat höga halter magnesium i ­dricksvatten till minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom. Därför anses ­magnesium eventuellt kunna skydda mot hjärt-kärlsjukdomar.
Mineralämnet magnesium aktiverar enzymer och är nödvändigt för kroppens protein- och kalciumomsättning, vilken har ­betydelse för cellernas funktion, muskler och skelett, skriver Expressen.
Magnesium samarbetar även med kalcium och hjälper upptaget av detta. Zink och magnesium motverkar upptaget av varandra och intaget måste därför vara balanserat mellan dessa två mineraler.

 

► Läs också: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Varför är magnesium viktigt?
Ett för litet intag av magnesium kan hämma tillväxten, påverka musklerna och ge störningar i hjärtfunktionen. Magnesium kan hjälpa mot ångest och depression, det har till exempel en studie från Taiwan visat. Det anses också minska risken för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Ett rikligt intag av magnesium kan till exempel minska risken för tarmcancer, vilket framkommit i en studie från Karolinska institutet.

Finns bland annat i nötter, fisk och bladgrönsaker 
Magnesium förekommer i många av våra vanligaste livsmedel. Bland annat finns det rikligt i nötter och frön, ­baljväxter och fullkornsprodukter. Finns även i bladgrönsaker, fisk och kött.

Dagligt intag
Rekommenderat dagligt intag är 280 milligram för vuxna kvinnor och 350 ­milligram för män. För barn från sex månader­ till nio års ålder rekommenderas 80-200 ­milligram beroende på vilken ålder barnet är i. Från tio års ålder gäller rekommendationerna för vuxna.
Den dagliga dosen, för vuxna kvinnor, får man i sig genom att till exempel äta en banan, två smörgåsar av fullkornsbröd på råg, 25 gram cashewnötter samt 50 gram sojabönor.

► Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

 

Magnesiumbrist kan uppkomma:

  • ... om man äter en alltför ensidig kost
  • ...vid ­tarmsjukdomar som orsakar ett nedsatt näringsupptag
  • ...vid njursjukdomar och vid långvarig behandling med vissa urin­drivande läkemedel

För lågt intag av magnesium har kopplats till:

  • ... ­benskörhet
  • ...olika cancer­former
  • ... metabola syndromet
  • ... diabetes
  • ... depression
  • ... höjda nivåer av det onda kolesterolet LDL

► Läs också: Magnesium och kalium minskar risken för stroke hos kvinnor

Av Isabelle G Hedander

Källor: slv.se, www.ki.se, ncbi.nlm.nih.gov, lakemedelsverket.se, nutritionj.com.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.