Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Anthony Andrews

5 frågor om mammamagen

Mammatummy day

• Inträffar 25 april och instiftades 2014 av Katarina Woxnerud, naprapat, och personlig tränare som grundade Mammamage.

• Syftet är att uppmärksamma de besvär som kvinnor kan drabbas av under graviditet och förlossning i både mage och underliv och skapa opinion och kunskap om dessa frågor, som många kvinnor upplever att det råder stor kunskapsbrist inom.

• Diastasupproret startades 2018 och arbetar för rätt till lika vård vid rektusdiastas, liksom att belysa den kunskapsbrist som finns inom mödra- och primärvård liksom landstingen.

Omkring 40 000 kvinnor riskerar varje år att få bestående problem efter graviditet och förlossning. 
Problem som ofta klassas främst som skönhetsbesvär av vården.
Kurera tog ett snack med Katarina Woxnerud, naprapat och personlig tränare, om mammamagen, på självaste mammatummy day.

Läs också: Förbered dig med gravidyoga

Hur många kvinnor drabbas av bestående problem efter graviditet och förlossning?
Efter förlossningen drar hela magen ihop sig och då minskar även vanligen avståndet mellan magens muskler. Ett år efter en graviditet antas ungefär en tredjedel av alla kvinnor ha kvar en diastas och en breddning mellan magens muskler. I Sverige innebär det att cirka 40 000 kvinnor riskerar att få en bestående diastas varje år.
Vissa kan få besvär av en diastas på exempelvis tre centimeter medan andra inte har det. Bredden mellan magens muskler verkar vara en av flera parametrar man bör mäta och undersöka för att avgöra om en kvinna har besvär eller inte. Men någonstans går det troligen en gräns för vad kroppen kan hantera, alltså hur bred diasatsen kan vara utan att personen får funktionella besvär. Var den gränsen går vet man i dagsläget inte.

 

Hur lång tid tar det att ”komma tillbaka” efter graviditet?
Det kan variera mycket. Dels beror det troligen på hur tränad kvinnan var innan graviditeten, hur hon tränade under graviditeten, hur förlossningen gick och om det blev några komplikationer, liksom hur hon rör sig i vardagen. Sedan gammalt brukar man säga att det tar ett år att komma tillbaka och det kan kanske vara klokt att ställa in sig på det tidsperspektivet. Sedan kanske det går fortare. Men ge kroppen tid att läka.
Samtidigt bör man inte bara ligga hemma och vila sig i form utan efter någon månad är det dags att ta tag i sin hälsa och sin kropp. Starta lugnt och öka stegvis.
Förslagsvis startar man redan på BB med att hitta sina bäckenbottenmuskler igen. Och därefter försöka få kontakt med sitt magstöd. Det här är viktiga områden för att man ska fungera bra och känna sig stark i vardagen som när man lyfter sitt barn, bär matkassar och tar barnvagnspromenader.
Parallellt med den här stärkande träningen bör man komma igång med promenader, först kanske bara 15-20 minuter de första dagarna och sedan öka på stegvis. Börja även styrketräna med lätta gummiband och egen kroppsvikt för att få igång säte, rygg, axlar och ben. Enkla övningar med lätt vikt kan de flesta starta med redan efter någon vecka. Undvik att hålla andan när du tränar, då brukar det gå fint. Och starta med upprätta övningar.

Läs också: Olga Rönnbergs sju träningstips till nyblivna mammor

Vad är diastas och hur vanligt är det?
En diastas, eller rektusdiastas som det heter lite mer korrekt, är en breddning mellan magens raka muskler. Det här är något som sker helt naturligt under graviditeten i takt med att barnet växer och tar allt mer plats på insidan. Magen töjs ut och de raka magmusklerna dras åt vardera sida. Man brukar beskriva en diastas som ett avstånd på minst tre centimeter någonstans längs med kroppens mitt. Inför förlossningen antas alla kvinnor ha denna breddning. Med andra ord, alla kvinnor har en diastas inför en förlossning, helt naturligt.

Hur mäter man om man har en diastas efter förlossningen?
En diastas mäts vanligen med fingrarna som mått. Man pratar om antal fingrar man får ner bredvid varandra. För att mäta detta ligger man på rygg på golvet, med böjda ben, fötterna i golvet, och ryggen har vanlig svank. Därefter lyfter man upp huvudet och lite av skuldrorna för att få en anspänning i magens muskler. Lägg in fingrarna över naveln och se hur många fingrar du kan få ner i bredd mellan magmusklerna. Mät därefter dina fingrar för att se antal centimetrar. Mät på samma sätt hela vägen från naveln och upp mot bröstbenet, liksom från naveln och ned mot blygdbenet.

Diastasens bredd kan även mätas i ryggliggande med ett ultraljud. Här utgår man från en viloposition, vilket innebär att de båda måtten kan vara olika eftersom måttet ofta förändras när musklerna arbetar. Det är alltså inte helt enkelt att jämföra olika mätresultat med varandra eftersom måttet skiftar beroende på om man vilar eller hur högt upp man lyfter sitt huvud. Att mäta med ultraljud ger vanligen mer exakta mått än att mäta med fingrarna.
Man brukar även prata om diastasens djup och det innebär hur långt ner du kan trycka dina fingrar mellan magens muskler. En djup diastas innebär ofta att man har svårare att arbeta med den djupare stabiliteten. Den här stabiliteten bör aktiveras automatiskt, men efter en graviditet och uttömning av strukturerna är det många som verkar få svårighet med detta.

 

 Läs också: Knip dig till ett bättre sexliv och snyggare hållning!

Går det någonsin att träna lika hårt och lyfta lika tungt när man fött barn?
Det går att träna lika tungt som innan graviditet, bara man ökar stegvis och är uthållig. Att vila sig i form i några månader och sedan starta med sitt gamla träningsprogram fungerar vanligen sämre. Se det som rehabilitering efter en knäoperation eller om du gipsat ett ben. Då startar du med lättare övningar, tränar knäkontroll, ökar stegvis belastningen och ökar hållfastheten. Först därefter kommer man vanligen tillbaka till mer idrottsspecifik träning.
Den som är yngre när hon blir gravid verkar också ha lättare att komma tillbaka.

Ju äldre mamma desto mer kan hon behöva arbeta för att ta sig tillbaka, och ge kroppen mer tid att stärkas stegvis. Sedan beror det självklart på hur förlossningen och graviditeten förlöpte. Ibland kan kvinnan få förlossnings- och /eller graviditetsskador som gör att strukturerna i kroppen inte tål lika mycket belastning. Men för de flesta går det att komma tillbaka efter graviditeten till tung träning eller träning i stor mängd - bara man ger sig själv tid och ökar stegvis.

Av Tina Harr


Mammatummy day

• Inträffar 25 april och instiftades 2014 av Katarina Woxnerud, naprapat, och personlig tränare som grundade Mammamage.

• Syftet är att uppmärksamma de besvär som kvinnor kan drabbas av under graviditet och förlossning i både mage och underliv och skapa opinion och kunskap om dessa frågor, som många kvinnor upplever att det råder stor kunskapsbrist inom.

• Diastasupproret startades 2018 och arbetar för rätt till lika vård vid rektusdiastas, liksom att belysa den kunskapsbrist som finns inom mödra- och primärvård liksom landstingen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.