Foto: Anthony Andrews

5 frågor om mammamagen

Mammatummy day

• Inträffar 25 april och instiftades 2014 av Katarina Woxnerud, naprapat, och personlig tränare som grundade Mammamage.

• Syftet är att uppmärksamma de besvär som kvinnor kan drabbas av under graviditet och förlossning i både mage och underliv och skapa opinion och kunskap om dessa frågor, som många kvinnor upplever att det råder stor kunskapsbrist inom.

• Diastasupproret startades 2018 och arbetar för rätt till lika vård vid rektusdiastas, liksom att belysa den kunskapsbrist som finns inom mödra- och primärvård liksom landstingen.

Omkring 40 000 kvinnor riskerar varje år att få bestående problem efter graviditet och förlossning. 
Problem som ofta klassas främst som skönhetsbesvär av vården.
Kurera tog ett snack med Katarina Woxnerud, naprapat och personlig tränare, om mammamagen, på självaste mammatummy day.

Läs också: Förbered dig med gravidyoga

Hur många kvinnor drabbas av bestående problem efter graviditet och förlossning?
Efter förlossningen drar hela magen ihop sig och då minskar även vanligen avståndet mellan magens muskler. Ett år efter en graviditet antas ungefär en tredjedel av alla kvinnor ha kvar en diastas och en breddning mellan magens muskler. I Sverige innebär det att cirka 40 000 kvinnor riskerar att få en bestående diastas varje år.
Vissa kan få besvär av en diastas på exempelvis tre centimeter medan andra inte har det. Bredden mellan magens muskler verkar vara en av flera parametrar man bör mäta och undersöka för att avgöra om en kvinna har besvär eller inte. Men någonstans går det troligen en gräns för vad kroppen kan hantera, alltså hur bred diasatsen kan vara utan att personen får funktionella besvär. Var den gränsen går vet man i dagsläget inte.

 

Hur lång tid tar det att ”komma tillbaka” efter graviditet?
Det kan variera mycket. Dels beror det troligen på hur tränad kvinnan var innan graviditeten, hur hon tränade under graviditeten, hur förlossningen gick och om det blev några komplikationer, liksom hur hon rör sig i vardagen. Sedan gammalt brukar man säga att det tar ett år att komma tillbaka och det kan kanske vara klokt att ställa in sig på det tidsperspektivet. Sedan kanske det går fortare. Men ge kroppen tid att läka.
Samtidigt bör man inte bara ligga hemma och vila sig i form utan efter någon månad är det dags att ta tag i sin hälsa och sin kropp. Starta lugnt och öka stegvis.
Förslagsvis startar man redan på BB med att hitta sina bäckenbottenmuskler igen. Och därefter försöka få kontakt med sitt magstöd. Det här är viktiga områden för att man ska fungera bra och känna sig stark i vardagen som när man lyfter sitt barn, bär matkassar och tar barnvagnspromenader.
Parallellt med den här stärkande träningen bör man komma igång med promenader, först kanske bara 15-20 minuter de första dagarna och sedan öka på stegvis. Börja även styrketräna med lätta gummiband och egen kroppsvikt för att få igång säte, rygg, axlar och ben. Enkla övningar med lätt vikt kan de flesta starta med redan efter någon vecka. Undvik att hålla andan när du tränar, då brukar det gå fint. Och starta med upprätta övningar.

Läs också: Olga Rönnbergs sju träningstips till nyblivna mammor

Vad är diastas och hur vanligt är det?
En diastas, eller rektusdiastas som det heter lite mer korrekt, är en breddning mellan magens raka muskler. Det här är något som sker helt naturligt under graviditeten i takt med att barnet växer och tar allt mer plats på insidan. Magen töjs ut och de raka magmusklerna dras åt vardera sida. Man brukar beskriva en diastas som ett avstånd på minst tre centimeter någonstans längs med kroppens mitt. Inför förlossningen antas alla kvinnor ha denna breddning. Med andra ord, alla kvinnor har en diastas inför en förlossning, helt naturligt.

Hur mäter man om man har en diastas efter förlossningen?
En diastas mäts vanligen med fingrarna som mått. Man pratar om antal fingrar man får ner bredvid varandra. För att mäta detta ligger man på rygg på golvet, med böjda ben, fötterna i golvet, och ryggen har vanlig svank. Därefter lyfter man upp huvudet och lite av skuldrorna för att få en anspänning i magens muskler. Lägg in fingrarna över naveln och se hur många fingrar du kan få ner i bredd mellan magmusklerna. Mät därefter dina fingrar för att se antal centimetrar. Mät på samma sätt hela vägen från naveln och upp mot bröstbenet, liksom från naveln och ned mot blygdbenet.

Diastasens bredd kan även mätas i ryggliggande med ett ultraljud. Här utgår man från en viloposition, vilket innebär att de båda måtten kan vara olika eftersom måttet ofta förändras när musklerna arbetar. Det är alltså inte helt enkelt att jämföra olika mätresultat med varandra eftersom måttet skiftar beroende på om man vilar eller hur högt upp man lyfter sitt huvud. Att mäta med ultraljud ger vanligen mer exakta mått än att mäta med fingrarna.
Man brukar även prata om diastasens djup och det innebär hur långt ner du kan trycka dina fingrar mellan magens muskler. En djup diastas innebär ofta att man har svårare att arbeta med den djupare stabiliteten. Den här stabiliteten bör aktiveras automatiskt, men efter en graviditet och uttömning av strukturerna är det många som verkar få svårighet med detta.

 

 Läs också: Knip dig till ett bättre sexliv och snyggare hållning!

Går det någonsin att träna lika hårt och lyfta lika tungt när man fött barn?
Det går att träna lika tungt som innan graviditet, bara man ökar stegvis och är uthållig. Att vila sig i form i några månader och sedan starta med sitt gamla träningsprogram fungerar vanligen sämre. Se det som rehabilitering efter en knäoperation eller om du gipsat ett ben. Då startar du med lättare övningar, tränar knäkontroll, ökar stegvis belastningen och ökar hållfastheten. Först därefter kommer man vanligen tillbaka till mer idrottsspecifik träning.
Den som är yngre när hon blir gravid verkar också ha lättare att komma tillbaka.

Ju äldre mamma desto mer kan hon behöva arbeta för att ta sig tillbaka, och ge kroppen mer tid att stärkas stegvis. Sedan beror det självklart på hur förlossningen och graviditeten förlöpte. Ibland kan kvinnan få förlossnings- och /eller graviditetsskador som gör att strukturerna i kroppen inte tål lika mycket belastning. Men för de flesta går det att komma tillbaka efter graviditeten till tung träning eller träning i stor mängd - bara man ger sig själv tid och ökar stegvis.

Av Tina Harr


Mammatummy day

• Inträffar 25 april och instiftades 2014 av Katarina Woxnerud, naprapat, och personlig tränare som grundade Mammamage.

• Syftet är att uppmärksamma de besvär som kvinnor kan drabbas av under graviditet och förlossning i både mage och underliv och skapa opinion och kunskap om dessa frågor, som många kvinnor upplever att det råder stor kunskapsbrist inom.

• Diastasupproret startades 2018 och arbetar för rätt till lika vård vid rektusdiastas, liksom att belysa den kunskapsbrist som finns inom mödra- och primärvård liksom landstingen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

 

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

 

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.

 

händer håller i hjärna

Ge bränsle åt hjärnan med MCT-olja

Kost

MCT-olja är medellånga mättade fettsyror med fantastiska egenskaper. MCT-oljan tas upp direkt av tarmen och bryts sedan ner i lever till ketoner. Ketonkropparna kan sedan transporteras rakt genom hjärnblodbarriären, utan hjälp av insulin, för att direkt förse hjärnan med energi.

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

En kvinna tröstar en annan kvinna med psykiska problem över telefon.

KBT-terapi online effektivt vid utbrändhet

Mental hälsa

Utbrändhet är en diagnos som drabbar många, och behandlingen idag består oftast av läkemedel och sjukskrivning och i värsta fall mer trubbiga metoder som elbehandlingar. En avhandling från Karolinska Institutet har dock visat på att KBT-behandling kan vara effektivt vid utmattningssyndrom.