Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Liten hund ser olycklig ut och ligger ner bredvid sina matskålar

5 tecken på att din hund är stressad

För att kunna undvika att din hund hamnar i stressiga situationer (som även du själv blir stressad av kanske!) behöver du först känna igen tecknen på att din hund är stressad. Här är fem tecken som är bra att ha koll på – en del mer oväntade än andra.

Alice Kassius Eggers, aktuell med boken "Handbok för hundägare" och utbildad Allmänlydnadsinstruktör hos Svenska Brukshundklubben, som vi tidigare intervjuat om konsten att skapa en hållbar relation till sin hund, skriver i sin bok att vi tenderar att likställa stress hos hundar med hög aktivitet. Trots att hög aktivitet inte behöver vara stress och stress inte behöver yttra sig i hög aktivitet.

 

Här är fem olika sätt som stress kan visa sig på hos din hund.

Bokomslag till "Handbok för hundägare"

Tipsen här i artikeln kommer från boken ”Handbok för hundägare” av Alice Kassius Eggers (Natur & Kultur).

1. Ljud, gäsp, flås, slick

Lättast igenkännbara tecknet: att hunden gnäller, gäspar stort, andas snabbt och slickar sig runt munnen. Ofta i kombination med låg kroppshållning (”svansen mellan benen”) och synliga ögonvitor. Att lära sig dessa basala symptom gör att man snabbt kan identifiera när nåt är fel.

2. Matvägran

Om din hund börjar strula med maten eller vägrar ta godis kan den vara stressad.” I vissa lägen är det tydligt, i andra finns det andra troligare förklaringar. Var uppmärksam, om din godisälskande hund är med på kalas och ignorerar mariekexsmulorna på golvet kanske den inte har det så festligt som du tror”, skriver Alice Kassius Eggers.

LÄS OCKSÅ: Här är nya djurskyddsreglerna för hund och katt

3. Repetitiva (stereotypiska) beteenden

Många djur i fångenskap uppvisar så kallade stereotypiska beteenden. Det kan vara att de går fram och tillbaka längs med stängslet på samma sätt om och om igen, vaggar fram och tillbaka eller tuggar på sin bur. Hos hundar kan ett sånt beteende vara till exempel att jaga sin egen svans, eller tugga intensivt på en tass. Ofta kan man ana att stress är inblandat om man försöker avbryta en hund i det läget, vissa blir tydligt aggressiva när de störs.

 

4. Överdrivna beteenden

”Ett av de symptom på stress jag tycker är svårast att förmedla till folk är den överdrivna glädjen. Vissa hundar reagerar på potentiellt obehag med att klättra, slicka och vifta på svansen – precis samma beteende som hos andra individer är pur lycka. Det finns såklart skillnader, för den som kan läsa av hundens kroppsspråk brukar ledtrådar finnas i öron, ögon, andning till exempel. Men även för den ovana kan frågan ”är detta rimligt?” ge en ledtråd. Är det ett kärt återseende kanske känsloläget stämmer med situationen, men är det en lite hårdhänt lekande ny bekant med några öl innanför västen kan glädjeyran mycket väl vara ett rop på hjälp.”, skriver Alice.

LÄS OCKSÅ: 4 sätt att lugna ditt stressade husdjur

5. Överslagshandlingar

Kan kännas igen med samma kontrollfråga som ovan – är detta rimligt? En hund som ställs inför en situation där alla alternativ är lika bra eller dåliga kan få för sig att välja ett beteende som är helt irrelevant. Jag minns när jag var med på en beskrivning av några valpar och testledaren la ut två bollar på några meters avstånd. Vissa hundar tog den hon lagt ut senast, andra tog den första, vissa kom tillbaka, andra sprang iväg. Men sen var det en hund som liksom blev så peppad på båda bollarna att den började springa fram och tillbaka och till slut inte tog nån boll alls utan började gräva ett stort hål istället.

LÄS OCKSÅ: Att prata med sina husdjur ett tecken på intelligens

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av mat som slängs i soptunnor

5 missförstånd som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

29 september varje år infaller "Internationella matsvinnsdagen", som är instiftad av FN. I samband med det passar det bra att reda ut några missförstånd kring just matsvinn. Tror du till exempel inte att din hantering av matrester och ditt sätt att göra matinköp gör någon skillnad för klimatet, eller för din egen plånbok? Då är det dags att tänka om!

Mandlar skyddar mot hjärtsjukdomar

Hälsa

En handfull näve mandlar om dagen ökar det goda kolesterolet och avlägsnar plack som kan orsaka hjärtsjukdomar. Mandlar förbättrar inte bara hjärthälsan, nötterna innehåller också bra fetter, E-vitamin och fibrer.

Frallor, plommon och plommonkompott

Näringsrikt plommonbröd med dinkel

Matbröd

Ta vara på plommonskörden på ett nytt sätt – släng ner de saftiga frukterna i en bröddeg! Dessa goda frallor, som passar perfekt till frukost eller en kopp te, är gjorda på den urgamla, näringsrika mjölsorten dinkel.

“Nu kan jag cykla igen”

Naturlig hälsa

I hela sitt yrkesverksamma liv har Ingela Johansson haft tunga fysiska jobb. Belastningen på lederna gjorde att hon fick artros. Speciellt ett knä har krånglat. Ingefära och gurkmeja gjorde att hon blev av med smärtan och kunde sluta med värktabletterna.

frukt, grönt och vitaminburk

Därför är vitamintillskott så viktiga

Kost

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.

Färre nattkissningar och ökad lust

Naturlig hälsa

Med ökad ålder får alla män förstorad prostata, med symtom som urinträngningar och fler nattliga toalettbesök. Prostataförstoring är också en vanlig orsak till att mäns sexuella lust avtar. Extrakt av sågpalmetto kan minska symtomen så nattkissningarna upphör och den sexuella hälsan förbättras.

 

Anna Flodberg, lutad mot trädstam vid vatten

Anna Flodberg: “Jag vill hjälpa andra med utmanande föräldraskap”

Hälsa

Hon är inte bara ny chefredaktör på Kurera, utan också aktuell med en bok om det både utmanande och berikande livet som förälder till barn med neuropsykiatriska diagnoser. Här berättar Anna Flodberg – som själv har två söner med autism respektive ADHD – om diagnoserna, sin envisa kamp för barnens rätt till stöd i skolan och om vikten av att få återhämtning i vardagen som förälder.

Mineralet som höjer mannens sexuella aptit

Naturlig hälsa

Det  livsnödvändiga mineralet zink ingår i hundratals enzymer i kroppen och är kanske mest känd för sin kapacitet att stötta immunförsvaret. Men zink har också en mycket bra effekt för mannens hormonbalans, och kan höja lägre testosteronnivåer och därmed bidra till en bättre sexuell hälsa

 

Kantarellgratäng med oliver

Kantarellgratäng med svartkål och oliver

Recept

Den här lättlagade gratängen passar perfekt till både vardag och helg i höst. Kål, lök och kantareller passar riktigt bra ihop, tycker Madeleine Landley som skapat receptet. Och med oliver och soltorkade tomater får gratängen extra sälta och smak. 

Goda bakterier kan hjälpa vid post-covid

Mage

Bland patienter som varit inlagda på sjukhus med svår covid-19 infektion upplevde mer än 30 procent att de hade besvär efter sex månader. Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, träffar ofta post-covid patienter och jobbar med att förändra deras livsstil för bättre mående. 

Selen kan göra män fertila

Naturlig hälsa

Genomsnittssvensken har en låg selenstatus. En man med låg selenstatus, som vill ha barn kan få svårt att bidra till en graviditet. Tillräckliga nivåer av selen kan påverka spermiernas kvalitet, hastighet och antal. Kureras expert Fredrik Ölander berättar om klienter som tillsatt mer selen, och som blivit pappor efter ett halvår.

kvinnas ben bakifrån

Därför är det svårt att hålla vikten när vi blir äldre

Vikt

Att det är svårt att hålla vikten i takt med att vi blir äldre, det har nog de allra flesta upplevt som passerat 35-40. Motion, mindre portioner eller kanske mer korrekt – rätt mat på tallriken samt mindre stress bromsar viktökning. För det går ju inte att slarva som tidigare, men senare tids forskning kan visa på vad viktuppgång delvis kan bero på.

Ung kvinna blundar i skräddarställning

Så behåller du semesterlugnet under hösten

Mental hälsa

Efter sommaren vill vi gärna hålla kvar känslan av semesterlugn. Men det kan vara lättare sagt än gjort när jobb, fritidsaktiviteter och andra måsten hopar sig. Öva dig på att få in kortare stunder av yoga och avslappning i vardagen. Det är bra redskap för att mota stressen i grind, säger yogalärare och stresspedagog Livia Wanntorp.

 

Kvinna med kort grått hår granskar sitt ansikte i spegeln

Så reparerar du huden efter sommaren

Hud

Efter en sommar med stark sol är huden i stort behov av återfuktning och ”after sun” i form av läkande antioxidanter, som motverkar hudens nedbrytning. Men en lugnande eller djuprengörande kur kan också behövas, säger Kureras hudvårdsexpert.

Doftfri vitlök stärker hjärtat

Naturlig hälsa

Att drabbas av hjärtinfarkt är det vanligaste sättet att dö på i Sverige. Högt blodtryck, övervikt, rökning och stress är de vanligaste orsakerna. Att förändra livsstilen är därför a och o. Men har du hört talas om doftfri långlagrad vitlök? 900 studier visar att extraktet har effekt på hjärta- och kärl.

 

Hand sätter rosa post it-lapp på kylskåp

Så lär du dig slappna av snabbt!

Mental hälsa

Behöver du lära dig att slappna av snabbt? Och vill du kunna göra det i alla slags stressiga situationer? Med hjälp av så kallade triggerlappar som påminner dig, kan du lära dig att varva ner i såväl kön i mataffären och hemma som på jobbet!

 

Paj med grön och gul zucchini

Gul och grön zucchinipaj med rödlök

Recept

Den här färgsprakande pajen med två sorters zucchini ger den perfekta, höstiga känslan på matbordet. Både matig, värmande, näringsrik och vacker att se på! Receptet kommer från bokaktuela matbloggaren Madeleine Landley.

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.