Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Sjuk medelålders kvinna snyter sig

5 tecken på att du kan ha D-vitaminbrist

Trött och nedstämd och ett krasst immunförsvar?
Det kan vara några tecken på att du har D-vitaminbrist.

D-vitamin har en stor betydelse för vår hälsa och är viktigt bland annat för att bibehålla ett motståndskraftigt immunförsvar och för ett starkt skelett. På senare år har forskarnas intresse  för vitaminet växt och det finns studier som sätter D-vitaminbrist i samband med sjukdomar som diabetes, cancer och autoimmuna sjukdomar som fibromyalgi. Det finns till och med forskning som visar att D-vitaminbrist ökar risken för svårt förlopp vid covid-19.

LÄS OCKSÅ: D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Mer mottagliga för virus
Därför är det viktigt att bibehålla bra D-vitaminnivåer, menar Kureras näringsexpert Zarah Öberg.
– För lite D-vitamin innebär att immunförsvaret inte fungerar optimalt, att vi kan bli nedstämda och är också en av anledningarna varför vi är mer mottagliga för virus och bakterier under vinterhalvåret, säger hon.

Under sommarhalvåret får vi i oss D-vitamin via solen, sedan lagras vitaminet i några månader, men nu på senhösten börjar våra depåer sina. Mellan oktober och april står solen för lågt för att vi ska kunna omvandla D-vitamin på samma sätt. Under denna tidsperiod har vi dessutom mer kläder på oss och vistas generellt mindre utomhus vilket också minimerar exponeringen av solens strålar, poängterar Zarah Öberg.

 

LÄS OCKSÅ: D-vitaminbrist kan orsaka allvarliga sjukdomar

Äta fet fisk och svamp
För att få i oss tillräckligt av vitaminet kan det vara bra att äta exempelvis fet fisk och svamp, förutsatt att de exponerats för solljus. Mörkhyade, gravida och de som inte vistas utomhus tillräckligt, såsom äldre människor, ligger i riskzonen för att få D-vitaminbrist. Likaså kan de som har sämre näringsupptag eller äter för lite fett få brist. Det kan dock vara svårt att själv veta om man behöver fylla på sina D-vitamindepåer, så det bästa är att besöka vårdcentralen eller söka hjälp privat för provtagning om du misstänker att du har brist. Zarah Öberg tipsar också om att ta hjälp av en näringsterapeut eller naturläkare för att få hjälp att läsa av provsvaren korrekt.
– Som alltid så är referensvärden inom sjukvården väldigt breda, vilket gör att du kan ligga inom referens, men i det nedre spannet. Vid autoimmuna sjukdomar exempelvis behöver du ligga högre, säger hon.

LÄS OCKSÅ: 16 viktiga forskningsfakta om D-vitamin

D-vitamin bör tas med mat
Om du vill börja med D-vitamintillskott finns några saker att tänka på – som att D-vitamin alltid bör tas tillsammans med mat, förutsatt att det finns en eller flera fettkällor i maten, då D-vitamin är ett fettlösligt vitamin eller pro-hormon.
– Tänk också på att alltid komplettera D-vitamin med magnesium, K2 och bor vilket är en viktig mineral som behövs för att motverka benskörhet. Ibland behöver också kalcium tillsättas, eftersom det påverkas av magnesiumnivåerna, säger Zarah Öberg.

Hur vet du då att du har D-vitaminbrist? Här är några tecken.

5 tecken på att du kan ha D-vitaminbrist

Källa: Naturläkaren Zarah Öberg

  • Trötthet och orkeslöshet är ett vanligt tecken på att du har för lågt D-vitamin, har studier visat. Vid långvarig trötthet så mäter man vanligtvis D-vitamin, B6, B12, kortisolvärden och järn.
  • Dåligt immunförsvar. Vid lågt D-vitamin kan du uppleva att du lättare får bakterie- och virusinfektioner eftersom immunförsvaret aktiveras och moduleras av D-vitamin.
  • Nedstämdhet. D-vitaminbrist kan ofta innebära depressionsliknande symtom. Nedstämdhet och depression kan såklart bero på många saker, men vid depressionsutredningar så undersöker man vanligtvis D-vitaminnivåer, B12 och B6-nivåer samt om det finns obalanser i signalsubstanser.
  • Vid kroniska besvär med värk eller inflammation kan det vara klokt att både undersöka D-vitamin och kortisolvärdet. D-vitamin behövs för att aktivera immunförsvaret och omvandlas sedan till steroidhormon som har många funktioner i kroppen.
  • Hormonella obalanser som sköra slemhinnor, PMS, PCOS och hormonell akne kan vara kopplat till D-vitaminbrist då vitaminet är ett pro-hormon som är viktigt för omsättning av hormoner, exempelvis könshormoner.

Av Tina Harr

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

 

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.