Liten guide till viktiga vitaminer

Vitaminer hit och vitaminer dit.
Man hör ordet hela tiden men vilka finns det egentligen, vad är de bra för och vilka är symtomen vid brist?

Här ger Kurera dig en snabbkurs i vitaminer.

 

Snabbguide till vitaminer:

 

 

A-vitamin

(retinol)

Behövs för synen, skydd mot infektioner, bra immunförsvar, tillväxten och för kroppens olika vävnader.
Viss antioxidanteffekt. A-vitaminbrist är största orsaken till blindhet i världen. Ett tidigt tecken på A-vitaminbrist är att mörkerseendet försämras.
Gravida bör inte överdosera A-vitamin.
Läs mer om Vitamin A i Kureras näringsguide.
A-vitamin finns naturligt i bland annat nöt- och kycklinglever, rökt ål, morot och tonfisk.

► Läs också: Därför behöver du A-vitamin

Betakaroten

Betakaroten är ett förstadium till A-vitamin (och omvandlas till A-vitamin om kroppen behöver det). Det är en antioxidant som tillhör ämnesgruppen karotenoider och som skyddar mot fria radikaler samt många kroniska sjukdomar.
Läs mer om betakaroten i Kureras näringsguide.

En av de viktigaste antioxidanterna
… och betakaroten skyddar även cellerna mot oxidativ stress. Betakaroten är gynnsamt för bland annat: Immunförsvaret, läkning av benbrott, kolesterol, matsmältning, motverkar ögonsjukdomar, skyddar huden mot solskador, främjar hudens pigmentering och bidrar till en snabbare och snyggare bränna (för bästa effekt bör man börja med extra tillskott cirka fyra veckor före solsemestern).
Betakaroten finns naturligt i gula och gröna grönsaker samt frukt, som till exempel morot, persiljeblad, grönkål, sötpotatis, mango, papaya och spenat.

► Läs också: Därför ska du äta betakaroten

B1-vitamin

(Tiamin)

Viktigt för kroppens energiomsättning av kolhydrater samt av protein och fett. Nödvändigt vitamin för att muskel- och nervfunktionen ska fungera normalt.
Bristsymtom är trötthet, sämre aptit och oftast mentala symtom, som irritabilitet, trötthet och oro.
B1 finns naturligt i bland annat torrjäst, solrosfrön, vetegroddar, torkade sojabönor, paranötter och fläskfilé.
Läs mer om B1 i Kureras näringsguide.

B2-vitamin

(Riboflavin)

Behövs vid förbränning och omsättning av protein, fett och kolhydrater. Även ett viktigt vitamin för tarmslemhinnor, hår, hud och naglar.
Isolerad brist på B2 är ovanligt och symtomen diffusa, som sprickor vid mungiporna, rodnande och svullnade slemhinnor i mun och svalg samt tunginflammation.
Oftast förekommer brist på B2 i kombination med brist på andra B-vitaminer.
Vitamin B2 finns naturligt i torrjäst, nötlever, nötnjure, kycklinglever, mesost och messmör.
Läs mer om B2 i Kureras näringsguide.

Läs också: Därför behöver du vitamin B2

B3-vitamin

Niacin (nikotinsyra) och niacinamid (nikotinamid)

Viktigt vitamin för förbränning och omsättning av aminosyror, fett, och kolhydrater. Viktigt även – bland annat – för att hud, mag-tarmkanal och nerver ska fungera normalt.
En viss egenproduktion sker via amionsyran tryptofan.
Bristsymtom är kopplade till förändringar i tarmkanalen som leder till kräkningar och diarré, oro sinnesrubbningar och insomningssvårigheter, och hudproblem.
Läs mer om B3 i Kureras näringsguide.
B3 finns naturligt i till exempel torkad öljäst, jästextrakt, riskli, vetekli, anjovis (rå), tonfisk på burk, makrill, nötlever och fet fisk.

Läs också: B3 för muskler, hud och hår (blogginlägg)

B5-vitamin

(Pantotensyra)

Har en nyckelposition i ämnesomsättningen för att kroppen ska kunna använda kolhydrater, aminosyror och fett. Behövs också för att hud, hår och slemhinnor ska kunna fungera normalt. Krävs vid bildandet av bland annat hormoner och kolesterol. Det anses ovanligt med svåra brister av B5-vitamin, men trötthet och depression kan vara tecken.
Läs mer om B5 i Kureras näringsguide.
B5 finns naturligt i till exempel torkad öljäst, nöt- och grislever, jästextrakt, nötter, vetekli och vetegroddar.

Läs också: Så blir du fri från akne inifrån – med B5, zink och GLA-fettsyror

B6-vitamin

(Pyridoxin)

Detta vitamin har en nyckelfunktion vid nedbrytning och uppbyggnad av proteiner samt för omsättning av kolhydrater.
Vitaminet deltar i flera enzymatiska reaktioner i kroppen, är naturligt urindrivande och kan vara bra att ta vid vattenkvarhållning i kroppen, bland annat vid PMS-besvär.
Vanliga bristreaktioner är: aptitlöshet, avmagring, svaghet, nervositet, depression, sömnlöshet, inflammationer i munhålan, hudproblem, kramper och ödem.
B6 finns naturligt i bland annat vetegroddar, vetekli, grislever, rå lax och banan.
Läs mer om B6 i Kureras näringsguide.

► Läs också: Guide: B-vitaminers funktion i kroppen

B12-vitamin

(Kobalamin)

Krävs för celldelning, bildningen av röda blodkroppar och för nervsystemets funktion. Det är också inblandat i kolhydratomsättningen.
Tidiga tecken på B12-brist kan vara stickningar i benen, besvär att gå, minnesförlust, kognitiv dysfunktion, domningar med mer.
Vegetarianer kan ha svårt att få i sig tillräckligt med B12, eftersom de bästa källorna är animaliska.
Läs mer om B12 i Kureras näringsguide.
B12 finns naturligt i till exempel nöt- och kycklinglever, ostron, grisnjure, sardiner, musslor, krabba, makrill. Spirulina, nori och tempeh är bästa B12-källorna för vegetarianer.

► Läs också: Har du brist på B12?

Folsyra

– folat, folacin (vitamin B9, B10, M)

Folsyra behövs för cellmognad av bland annat de röda blodkropparna.
Folsyra är särskilt viktig för proteinomsättningen, vilket inför och under graviditet har betydelse för fostrets utveckling.
Bristsymtom kan vara munsår, magsår och ökat antal fosterskador som till exempel ryggbråck och gomspalt, även missfall.
Läs mer om folsyra i Kureras näringsguide.
Folsyra finns naturligt bland annat i gris- och kycklinglever, kokta black-eye-bönor, kikärtor, vetegroddar, vetekli och spenat.

Läs också: Folsyran minskar kraftigt risken för autism

Biotin

(Vitamin H)

Biotin, också känt som B8 eller vitamin H, är nödvändigt för förbränning av fett, kolhydrater och protein, stabilt blodsocker samt en frisk tarmflora.
Biotin anses vara hårets vitamin nummer ett då det motverkar håravfall, stimulerar hårväxt och hjälper till att producera keratin, en annan viktig komponent i hårstrået.
Andra B-vitaminer som är särskilt bra för håret är pantotensyra (B5), niacin (B3) samt kobalamin (B12).
Läs mer om Biotin i Kureras näringsguide.
Biotin finns naturligt i bland annat öljäst, kyckling-, kalv- och nötlever, äggula, sojaprodukter, öljäst, vetekli, havremjöl, nötter, spenat, fullkorn.

Läs också: Näring för ett friskare hår

C-vitamin

(Askorbinsyra)

C-vitamin har många uppgifter i kroppen. Det behövs bland annat för bildandet av bindväv i blodkärl, hud, tänder och skelett.
C-vitamin är också en viktig antioxidant i kroppens försvar mot fria radikaler och har en stärkande effekt på immunförsvaret.
Det ökar kroppens upptag av järn och samverkar med E-vitamin.
Tidiga tecken på brist är trötthet, nedsatt immunförsvar, blödande tandkött, och försämrad sårläkning.
Bristsjukdomen skörbjugg drabbade förr yrkesgrupper som måste leva längre perioder utan färsk mat. Idag är dock sjukdomen ovanlig.
Läs mer om C-vitamin i Kureras näringsguide.
C-vitamin finns naturligt i till exempel citrusfrukter, acerola, nyponsoppa, svarta vinbär, persilja, pepparrot, grön paprika och rå broccoli.

Läs också: Det visste du inte om C-vitamin

D-vitamin

(Kolekalciferol)

Vitamin D kan bildas i huden med hjälp av solljus och fungerar som ett hormon som ingår i regleringen av kalciums och fosfors omsättning. Detta betyder att D-vitamin är nödvändigt för all uppbyggnad av ben- och tandvävnad.
D-vitaminet bidrar till att upprätthålla ett stabilt nervsystem och reglerar immunförsvaret.
D-vitamin är det vitamin som är mest sällsynt i maten. Under vinterhalvåret är det dessutom svårt för kroppen att bilda tillräckligt med D-vitamin på grund av bristande exponering för solljus och de flesta nordbor behöver tillskott. D-vitaminbrist kan leda till många sjukdomar.
Bristsymtom är smärtor i benen, brännande känsla i mun och svalg, nervositet, diarré, insomningssvårigheter, depressioner, nedsatt immunförsvar och benskörhet.
Läs mer om D-vitamin i Kureras näringsguide.
D-vitamin finns naturligt i bland annat ål, sardiner, makrill, lax och sill.

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

E-vitamin

(Tokoferol)

En viktig antioxidant som finns i alla vävnader och skyddar de fettrika cellmembranen samt vissa blodfetter. E-vitamin är inte minst viktig för hjärtats funktion, cirkulationen, nerver samt muskler.
Vitaminet samverkar med C-vitamin och selen.
En långvarig brist på E-vitamin kan leda till ökade riskfaktorer för vissa kroniska sjukdomar.
Läs mer om E-vitamin i Kureras näringsguide.
E-vitamin finns naturligt bland annat i vetegroddsolja, solrosfröolja, tistelolja, solrosfrön, mandel, jordnötsolja och hasselnötter.

Läs också: Därför ska du äta E-vitamin

K-vitamin

(Fylloquinon, menadion)

Behövs för blodets koaguleringsförmåga och hjälper till att bygga upp skelettet.
K-vitamin produceras i kroppen med hjälp av tarmbakterier.
Bristsymtom kan vara blödningssjukdomar hos nyfödda och vuxna med ökad blödningsbenägenhet, exempelvis näsblod.
Läs mer om K-vitamin i Kureras näringsguide.
K-vitamin finns naturligt bland annat i grönt te, färsk spenat, blomkål, broccoli, brysselkål och sojabönor.

Läs också: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan 

Källa: Näringsguiden

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kollage hemsida 1177 och iphone

2,7 miljoner inspelade patientsamtal till 1177 – låg oskyddade på nätet

Politik

Nära tre miljoner inspelade samtal till Vårdguiden har legat helt okrypterade på en öppen server i över fem år. Trots att detta strider mot såväl sekretesslag som GDPR.  Avslöjandet beskrivs som ett av de största haverierna någonsin när det gäller svensk patientsäkerhet och personlig integritet och en läcka som saknar motstycke i svensk historia. Ärendet räknas nu bli föremål för granskning hos Datainspektionen – som uppger att de inte är förvånade. "Vi har tillsynat vården och just på åtkomsten till patientuppgifter och hittat en hel del brister", säger Katarina Tullstedt, chef på enheten för myndigheter, vård och utbildning.

Så slapp Annika sina värmevallningar

50 +

Annika R Malmberg, 55, är VD i bolaget Hamilton Group och en av Sveriges mest anlitade föreläsare. För drygt ett och ett halvt år sedan kände hon av sin första värmevallning, precis när hon trodde att klimakteriet passerat. En näringsterapeut som försåg henne med kosttillskott, och nu är besvären nästan helt borta.

Monika Björn kollage två bilder

Monika Björn: ”Så blir du stark genom klimakteriet”

Hälsa

Monika Björn är 48 år, PT, yogalärare och en entreprenör inom träning och utbildning. För två år sedan fick hon en rad otrevliga kroppsliga besvär samtidigt som den dagliga träningen gick trögt. Först förstod inte Monika att hon hamnat i klimakteriet. Bristen på upplysning fick henne att ta reda på hur hon kunde må bättre. Den samlade kunskapen om menopaus resulterade hon i boken "Stark genom klimakteriet".

Sabina Dufberg och Charlotta Flinkenberg:

Dufberg och Flinkenberg: ”Man behöver inte vara strikt för att hålla vikten”

Intervju

I dessa tider greppar många efter quickfixes och tror att radikala förändringar är det som ger resultat för hälsan. Med sin nya bok ”Ditt livs form – med 80/20-metoden”, vill journalisten Charlotta Flinkenberg och fitnessprofilen Sabina Dufberg visa att en balanserad njutning är en bättre väg att gå. "Det är ingen diet utan ett sätt att leva", säger de i en intervju med Kurera.

mjölkbil

Mejeri satsar på närproducerad kärlek

Eko/miljö

Kanske hade de tröttnat på program som "Gift vid första ögonkastet" och "Bonde söker fru"?  Eller kanske hade någon i ledningen gått all in på nät- och appdejting hela hösten, bränt sin nuna där och nu sett chansen att utnyttja företagets mjölkbil för eget kärleksintresse?  Hur det än gick till fixade mejeriet i alla fall sig en egen dejtingserie. Kanalen? Sociala medier givetvis.  Och platsen där serien utspelar sig? Jo, bak i mjölkbilen förstås. 

barn i sjuksäng

Allt fler barn överlever cancer – men tuffa behandlingar ger många komplikationer

Gravid/barn

I genomsnitt ett av Sveriges 1,6 miljoner barn drabbas varje dag av cancer och sjukdomen är idag den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1-14 år. Men samtidigt som allt fler överlever är också medicinska komplikationer eller bestående men vanliga efter avslutad behandling – behandlingar som är alldeles för tuffa för många barn. Vid akut lymfatisk leukemi – den vanligaste cancerformen hos barn – klassas själva behandlingen som näst vanligaste dödsorsak.

Kvinna håller hand mot sin kind inomhus

Bästa knepen för inomhushuden

Hud

Under vintern blir huden extra torr – och att vi befinner oss mer inomhus gör att huden torkar ut ytterligare. När huden blir torr blir den lättare känslig. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström berättar mer hur vi bäst tar hand om inomhushuden.

agneta sjödin i kollage med hjärtbilder

Agneta Sjödin om sin kärlek till hjärtan

Intervju

Hon har alltid varit en teckensökare och när hjärtan plötsligt började att dyka upp längs hennes väg började hon att fotografera dem. Och skapade sedan olika kärleksfulla budskap till bilderna, så kallade positiva affirmationer. Nu vill hon inspirera fler till att göra detsamma. "Vi blir vad vi tänker. Genom att använda affirmationer kan vi successivt förändra våra tankar, känslor och uppfattningar", säger Agneta Sjödin, aktuell med nya boken ”100 affirmationer till hjärtat”.

TV-psykologen Fredric Bohm

TV-psykologen: ”Därför är du fortfarande singel”

Sex- och relationer

"Alla har någon att älska utom jag." Så har nog många av oss tänkt någon gång – men för vissa blir singelskapet av mer bestående art. Trots att man inget hellre vill än att få ingå i tvåsamhet. Andra försöker och försöker – men fortsätter att få sitt hjärta krossat. Varför är det så? undrade Kurera – och beslöt att ta experthjälp.  "Det vanligaste misstaget är förmodligen att man inte inser sitt värde", säger relationsexperten Fredric Bohm.

Vegetarisk pad thai

Vegetarisk pad thai

Recept

Du har antagligen provat och gillat den traditionella thailändska rätten pad thai, antingen på exotisk resa eller i thai-kiosken runt hörnet. Här är ett recept i till-tweakad form för att stötta din hälsa och förse dig med rätt sorts kolhydrater, bra fetter och mycket grönsaker. Gott, lätt – och nyttigt!

Kvinna och man gör ett lyft i dirty dancing style

Kaos i hormonerna? Så får du hormonell balans!

Naturlig hälsa

Akne, PMS, infertilitet, PCOS, dåligt minne, oregelbunden mens, minskad sexlust, sömnbesvär – med mera. Visste du att samtliga av dessa åkommor kan bero på din hormonbalans – eller brist därpå? Kureras näringsexpert, naturläkaren Zarah Öberg, berättar mer om hur våra hormoner kan ställa till det för oss – och hur vi råder bot på problemet.

Liten pojke sitter i fönster och tittar ut

Epilepsiincidensen ökar – fler fungerande behandlingar krävs

Allmänt

Den andra måndagen i februari varje år uppmärksammas sjukdomen epilepsi runtom i världen i form av Världsepilepsidagen. Dagen är viktig för att sprida kunskap menar förespråkare. För trots att epilepsi är en av de vanligaste neurologiska sjukdomarna i världen, och antalet drabbade globalt ökar, är den fortfarande på många sätt ett mysterium. 

Lårmuskel och måttband

När storleken spelar roll – för förbränningen

Träning

Stora muskler kräver mycket energi – även under vila. Så vill du öka din energiförbrukning och få din kropp att bränna fler kalorier – dygnet runt – finns det ett knep du bör känna till. Enkelt summerat lyder knepet: Öka din muskelmassa i rumpa och lår. Här får du veta mer om varför.

Havtornsextraktet hjälpte Lenas muntorrhet

Hälsa

Lena Lidberg, 61 år, fick medicin för sin IBS-mage för tio år sedan. Läkemedlet lugnade magen men gav henne muntorrhet som biverkan. Då gick hon till Apoteket för att få lindring i munnen, men den medicinen gav henne magproblemen tillbaka. Ett havtornsextrakt löste muntorrheten och Lena har tagit kosttillskottet varje dag sedan hon fann det för tio år sedan.

Barnfamilj i skidbacken

Knepen som håller er friska i vabruari

Naturlig hälsa

Februari må kallas "vabruari" men sjukdomarna fortsätter att dugga tätt även i mars och april. Förkylning och influensa orsakar tillsammans mer sjukfrånvaro än någon annan sjukdom. Gemensamt för dem båda är att de orsakas av virus, vilket antibiotika inte biter på.  Det finns det däremot annat som gör. Här är sju vetenskapligt bevisade virusknep som stärker kroppen  – och minimerar vabbdagarna.

“Klimakteriet en naturlig del av åldrandet – pyttsan!”

Kurera debatt

Klimakteriet är en naturlig del av åldrandet Pyttsan! Varför skulle det vara det? Färre kvinnliga hormoner i kroppen som gör att både utsidan och insidan förändras. Var är det som är så naturligt med det frågar sig bloggaren Katharina Wallenborg, 53 som rekommenderar de som har besvär att ge östrogenet en chans – och helst det bioidentiska.

Ny forskning: PFAS överförs från mamma till foster under graviditeten

Gravid/barn

PFAS är en grupp kemikalier som använts sedan tidigt 1900-tal och finns överallt runtom oss. Bland annat i smink, teflonpannor och kläder. De bryts ner långsamt eller inte alls och stör kroppen på flertalet sätt. Men dessa hormonstörande ämnen går över från mamma till barn under graviditeten som ofta får lika höga halter som en vuxen. Det visar en ny studie från forskare vid Karolinska institutet, som menar att nya gränsvärden nu måste sättas utifrån vad foster klarar.

Man lyfter lekfullt upp kvinna på strand

Därför är kväveoxid nyckeln till ett bra sexliv

Hälsa

Stela kärl och kärlförträngningar kan ge sämre cirkulation. Kärlväggarna, vars uppgift är att producera kväveoxid, kan då ha fått beläggningar av fett och plack. Ett tydligt tecken på att kärlfunktionen blivit sämre är när män får potensproblem. Kurera träffade Stefan Arver, docent och överläkare på andrologmottagningen vid Karolinska sjukhuset, som förklarar hur man kan stärka kärlen och öka blodflödet.

skolmatsal

Färre cancerfall med högre kvalitet på skattefinansierad mat

Hälsa

De tre miljoner skattefinansierade måltider som serveras dagligen inom vård, omsorg och skola spelar flera viktiga roller när det gäller att förbättra folkhälsan – inte minst när det gäller att minska olika typer av livsstilsrelaterad cancer och hjälpa till vid rehabilitering. Det menar föreningen Frisk mat, som bland annat lutar sig mot en ny rapport från högt ansedda World Cancer Research Fund (WCRF).

tina utomhus

Tinas fötter är äntligen varma igen

Hälsa

När Tina Rose skulle sova var både fötter och händer iskalla. Trots att hon använde varma sockor när hon kröp ner under täcket var fötterna svåra att värma upp. Kalla händer och fötter beror ofta på cirkulationsproblem och Tina valde att testa ett extrakt från tempelträdens blad för att öka sin cirkulation.

ung kvinna i vinterlandskap blundar och andas

Andning – ett underskattat verktyg att hantera stress

Hälsa

Att andas. Sällan har väl något tagits lika för givet – eller ifrågasatts så lite. När det i själva verket borde vara precis tvärtom. För faktum är att denna tämligen lågmälda funktion i vår kropp är själva nyckeln till vårt nervsystem – och en viktig länk mellan kropp och sinne.

Erik Hörstadius

Erik Hörstadius: ”Så blir en tjockis en permanent-smalis”

Krönikan

"Hunger och energilöshet accepteras som bantarens nödvändiga följeslagare. Genom en stark viljeinsats förväntas man härda ut." När Erik Hörstadius vann "Biggest Loser VIP " 2018 gick han gick ner 35 kilo på mindre än fyra månader och sänkte sin metabola ålder från 70 till 40 år. I sin krönika beskriver han hur man genom ett fokusskifte kan kortsluta systemet – och gå ner i vikt utan att behöva plåga sig.