Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Liten guide till viktiga vitaminer

Vitaminer hit och vitaminer dit.
Man hör ordet hela tiden men vilka finns det egentligen, vad är de bra för och vilka är symtomen vid brist?

Här ger Kurera dig en snabbkurs i vitaminer.

 

Snabbguide till vitaminer:

 

A-vitamin

(retinol)

Behövs för synen, skydd mot infektioner, bra immunförsvar, tillväxten och för kroppens olika vävnader.
Viss antioxidanteffekt. A-vitaminbrist är största orsaken till blindhet i världen. Ett tidigt tecken på A-vitaminbrist är att mörkerseendet försämras.
Gravida bör inte överdosera A-vitamin.
Läs mer om Vitamin A i Kureras näringsguide.
A-vitamin finns naturligt i bland annat nöt- och kycklinglever, rökt ål, morot och tonfisk.

► Läs också: Därför behöver du A-vitamin

Betakaroten

Betakaroten är ett förstadium till A-vitamin (och omvandlas till A-vitamin om kroppen behöver det). Det är en antioxidant som tillhör ämnesgruppen karotenoider och som skyddar mot fria radikaler samt många kroniska sjukdomar.
Läs mer om betakaroten i Kureras näringsguide.

En av de viktigaste antioxidanterna
... och betakaroten skyddar även cellerna mot oxidativ stress. Betakaroten är gynnsamt för bland annat: Immunförsvaret, läkning av benbrott, kolesterol, matsmältning, motverkar ögonsjukdomar, skyddar huden mot solskador, främjar hudens pigmentering och bidrar till en snabbare och snyggare bränna (för bästa effekt bör man börja med extra tillskott cirka fyra veckor före solsemestern).
Betakaroten finns naturligt i gula och gröna grönsaker samt frukt, som till exempel morot, persiljeblad, grönkål, sötpotatis, mango, papaya och spenat.

 

► Läs också: Därför ska du äta betakaroten

B1-vitamin

(Tiamin)

Viktigt för kroppens energiomsättning av kolhydrater samt av protein och fett. Nödvändigt vitamin för att muskel- och nervfunktionen ska fungera normalt.
Bristsymtom är trötthet, sämre aptit och oftast mentala symtom, som irritabilitet, trötthet och oro.
B1 finns naturligt i bland annat torrjäst, solrosfrön, vetegroddar, torkade sojabönor, paranötter och fläskfilé.
Läs mer om B1 i Kureras näringsguide.

B2-vitamin

(Riboflavin)

Behövs vid förbränning och omsättning av protein, fett och kolhydrater. Även ett viktigt vitamin för tarmslemhinnor, hår, hud och naglar.
Isolerad brist på B2 är ovanligt och symtomen diffusa, som sprickor vid mungiporna, rodnande och svullnade slemhinnor i mun och svalg samt tunginflammation.
Oftast förekommer brist på B2 i kombination med brist på andra B-vitaminer.
Vitamin B2 finns naturligt i torrjäst, nötlever, nötnjure, kycklinglever, mesost och messmör.
Läs mer om B2 i Kureras näringsguide.

Läs också: Därför behöver du vitamin B2

B3-vitamin

Niacin (nikotinsyra) och niacinamid (nikotinamid)

Viktigt vitamin för förbränning och omsättning av aminosyror, fett, och kolhydrater. Viktigt även - bland annat - för att hud, mag-tarmkanal och nerver ska fungera normalt.
En viss egenproduktion sker via amionsyran tryptofan.
Bristsymtom är kopplade till förändringar i tarmkanalen som leder till kräkningar och diarré, oro sinnesrubbningar och insomningssvårigheter, och hudproblem.
Läs mer om B3 i Kureras näringsguide.
B3 finns naturligt i till exempel torkad öljäst, jästextrakt, riskli, vetekli, anjovis (rå), tonfisk på burk, makrill, nötlever och fet fisk.

Läs också: B3 för muskler, hud och hår (blogginlägg)

B5-vitamin

(Pantotensyra)

Har en nyckelposition i ämnesomsättningen för att kroppen ska kunna använda kolhydrater, aminosyror och fett. Behövs också för att hud, hår och slemhinnor ska kunna fungera normalt. Krävs vid bildandet av bland annat hormoner och kolesterol. Det anses ovanligt med svåra brister av B5-vitamin, men trötthet och depression kan vara tecken.
Läs mer om B5 i Kureras näringsguide.
B5 finns naturligt i till exempel torkad öljäst, nöt- och grislever, jästextrakt, nötter, vetekli och vetegroddar.

Läs också: Så blir du fri från akne inifrån – med B5, zink och GLA-fettsyror

 

B6-vitamin

(Pyridoxin)

Detta vitamin har en nyckelfunktion vid nedbrytning och uppbyggnad av proteiner samt för omsättning av kolhydrater.
Vitaminet deltar i flera enzymatiska reaktioner i kroppen, är naturligt urindrivande och kan vara bra att ta vid vattenkvarhållning i kroppen, bland annat vid PMS-besvär.
Vanliga bristreaktioner är: aptitlöshet, avmagring, svaghet, nervositet, depression, sömnlöshet, inflammationer i munhålan, hudproblem, kramper och ödem.
B6 finns naturligt i bland annat vetegroddar, vetekli, grislever, rå lax och banan.
Läs mer om B6 i Kureras näringsguide.

► Läs också: Guide: B-vitaminers funktion i kroppen

B12-vitamin

(Kobalamin)

Krävs för celldelning, bildningen av röda blodkroppar och för nervsystemets funktion. Det är också inblandat i kolhydratomsättningen.
Tidiga tecken på B12-brist kan vara stickningar i benen, besvär att gå, minnesförlust, kognitiv dysfunktion, domningar med mer.
Vegetarianer kan ha svårt att få i sig tillräckligt med B12, eftersom de bästa källorna är animaliska.
Läs mer om B12 i Kureras näringsguide.
B12 finns naturligt i till exempel nöt- och kycklinglever, ostron, grisnjure, sardiner, musslor, krabba, makrill. Spirulina, nori och tempeh är bästa B12-källorna för vegetarianer.

► Läs också: Har du brist på B12?

Folsyra

- folat, folacin (vitamin B9, B10, M)

Folsyra behövs för cellmognad av bland annat de röda blodkropparna.
Folsyra är särskilt viktig för proteinomsättningen, vilket inför och under graviditet har betydelse för fostrets utveckling.
Bristsymtom kan vara munsår, magsår och ökat antal fosterskador som till exempel ryggbråck och gomspalt, även missfall.
Läs mer om folsyra i Kureras näringsguide.
Folsyra finns naturligt bland annat i gris- och kycklinglever, kokta black-eye-bönor, kikärtor, vetegroddar, vetekli och spenat.

Läs också: Folsyran minskar kraftigt risken för autism

Biotin

(Vitamin H)

Biotin, också känt som B8 eller vitamin H, är nödvändigt för förbränning av fett, kolhydrater och protein, stabilt blodsocker samt en frisk tarmflora.
Biotin anses vara hårets vitamin nummer ett då det motverkar håravfall, stimulerar hårväxt och hjälper till att producera keratin, en annan viktig komponent i hårstrået.
Andra B-vitaminer som är särskilt bra för håret är pantotensyra (B5), niacin (B3) samt kobalamin (B12).
Läs mer om Biotin i Kureras näringsguide.
Biotin finns naturligt i bland annat öljäst, kyckling-, kalv- och nötlever, äggula, sojaprodukter, öljäst, vetekli, havremjöl, nötter, spenat, fullkorn.

Läs också: Näring för ett friskare hår

C-vitamin

(Askorbinsyra)

C-vitamin har många uppgifter i kroppen. Det behövs bland annat för bildandet av bindväv i blodkärl, hud, tänder och skelett.
C-vitamin är också en viktig antioxidant i kroppens försvar mot fria radikaler och har en stärkande effekt på immunförsvaret.
Det ökar kroppens upptag av järn och samverkar med E-vitamin.
Tidiga tecken på brist är trötthet, nedsatt immunförsvar, blödande tandkött, och försämrad sårläkning.
Bristsjukdomen skörbjugg drabbade förr yrkesgrupper som måste leva längre perioder utan färsk mat. Idag är dock sjukdomen ovanlig.
Läs mer om C-vitamin i Kureras näringsguide.
C-vitamin finns naturligt i till exempel citrusfrukter, acerola, nyponsoppa, svarta vinbär, persilja, pepparrot, grön paprika och rå broccoli.

Läs också: Det visste du inte om C-vitamin

D-vitamin

(Kolekalciferol)

Vitamin D kan bildas i huden med hjälp av solljus och fungerar som ett hormon som ingår i regleringen av kalciums och fosfors omsättning. Detta betyder att D-vitamin är nödvändigt för all uppbyggnad av ben- och tandvävnad.
D-vitaminet bidrar till att upprätthålla ett stabilt nervsystem och reglerar immunförsvaret.
D-vitamin är det vitamin som är mest sällsynt i maten. Under vinterhalvåret är det dessutom svårt för kroppen att bilda tillräckligt med D-vitamin på grund av bristande exponering för solljus och de flesta nordbor behöver tillskott. D-vitaminbrist kan leda till många sjukdomar.
Bristsymtom är smärtor i benen, brännande känsla i mun och svalg, nervositet, diarré, insomningssvårigheter, depressioner, nedsatt immunförsvar och benskörhet.
Läs mer om D-vitamin i Kureras näringsguide.
D-vitamin finns naturligt i bland annat ål, sardiner, makrill, lax och sill.

 

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

E-vitamin

(Tokoferol)

En viktig antioxidant som finns i alla vävnader och skyddar de fettrika cellmembranen samt vissa blodfetter. E-vitamin är inte minst viktig för hjärtats funktion, cirkulationen, nerver samt muskler.
Vitaminet samverkar med C-vitamin och selen.
En långvarig brist på E-vitamin kan leda till ökade riskfaktorer för vissa kroniska sjukdomar.
Läs mer om E-vitamin i Kureras näringsguide.
E-vitamin finns naturligt bland annat i vetegroddsolja, solrosfröolja, tistelolja, solrosfrön, mandel, jordnötsolja och hasselnötter.

Läs också: Därför ska du äta E-vitamin

K-vitamin

(Fylloquinon, menadion)

Behövs för blodets koaguleringsförmåga och hjälper till att bygga upp skelettet.
K-vitamin produceras i kroppen med hjälp av tarmbakterier.
Bristsymtom kan vara blödningssjukdomar hos nyfödda och vuxna med ökad blödningsbenägenhet, exempelvis näsblod.
Läs mer om K-vitamin i Kureras näringsguide.
K-vitamin finns naturligt bland annat i grönt te, färsk spenat, blomkål, broccoli, brysselkål och sojabönor.

Läs också: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan 

Källa: Näringsguiden

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

 

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

 

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

Kvinna med långt hår bakifrån på sommaräng

Så skyddar du sommarhåret naturligt

Naturlig hälsa

Under sommaren utsätter vi håret för både sol, salta och klorfyllda bad och friska vindar på havet. Allt detta sliter på håret. Här delar den gröna frisörmästaren Maria Hellström  med sig av sina bästa tips för ett naturligt friskt, starkt och vackert hår – utan skadliga gifter och kemikalier.