Liten guide till viktiga mineraler

Mineraler hit och mineraler dit.
Man hör ordet hela tiden men vilka finns det egentligen, vad är de bra för och vilka är symtomen vid brist?

Här ger Kurera dig en snabbkurs i mineraler.

 

► Läs också: Liten guide till viktiga vitaminer

 

Snabbguide till mineraler:

 

Kalcium

(Ca)

Behövs för nervsystemets, muskulaturens och blodets levringsförmåga. Ger tillsammans med fosfor och magnesium hårdhet och styrka åt skelett och tänder. Bristsymtom kan vara skört skelett, sköra naglar, muskelkramp.
Några av de främsta källorna till naturligt kalcium är oskalade sesamfrön, hårdost, persilja, sötmandlar, torkade fikon, tofu, mjölk, bondbönor.
Läs mer om kalcium i Kureras näringsguide.

Fosfor

(P)

Hjälper till att bygga upp benstommen. Fosfor behövs bland annat för nervsystemet, syra-basbalansen och energiomsättningen. Brist på fosfor är sällsynt men kan uppstå främst vid saltsyrebrist eller vid stora överskott av kalcium. Symtomen kan vara trötthet, krypningar, kramper.
Överskott av fosfor i kroppen är vanligt vid dagligt intag av bland annat läskedrycker.
Fosfor finns främst i torrjäst, vetegroddar, sojamjöl, ost, cashewnötter, råg- och grahamsmjöl.
Läs mer om fosfor i Kureras näringsguide.

Magnesium

(Mg)

Behövs för nervsystemet, muskulaturen och skelettet samt för at ta hand om kolhydrater i kroppen. Är nyckelsubstans i många enzymsystem. Magnesium är nödvändigt för att B-, C-, och E-vitamin ska kunna tillgodogöras av kroppen på bästa sätt. Symtom på brist kan vara hyperaktivitet, stress, panikattacker, sömnsvårigheter, krampryckningar eller muskelsammandragningar.
Några av de främsta källorna till magnesium är vetekli, sötmandlar, sojabönor och cashewnötter.
Läs mer om magnesium i Kureras näringsguide.

► Läs också – Forskare: “Magnesium räddar liv”

Kalium

(K)

Kalium behövs för syra-basbalansen samt för att hjärta, muskler och njurar ska fungera på ett bra sätt. Tillsammans med natrium reglerar kalium vätskebalansen i kroppen.
Brist på kalium kan visa sig bland annat genom trötthet, svaghet, muskelsammandragningar, muskelsvaghet.
Kalium finns bland annat naturligt i dulse, kelp, sojamjöl, melass, vetekli, råkost, torkad frukt och mandlar.
Läs mer om kalium i Kureras näringsguide.

► Läs också: Magnesium och kalium minskar risken för stroke hos kvinnor

Natrium och natriumklorid

(Na)

Spelar en central roll för vatten- och syrabalansen i kroppen samt vid överföring av nervimpulser. Generellt intar svenskar för mycket natrium. Brister kännetecknas av insjunkna ögon, muskelsvaghet med ryckningar och kramper, muntorrhet, svindel.
Några av de främsta källorna till natrium är sojasås, bacon, kelp, gröna oliver, spirulina.
Läs mer om natrium och natriumklorid i Kureras näringsguide.

► Läs också: Därför ska du äta spirulina

Järn

(Fe)

Järn transporterar syre från lungorna genom blodbanorna till kroppens alla celler. Mineralet förekommer främst i blodet där det ingår i färgämnet hemboglobin.
Det finns många järnberoende enzymer i kroppens enzymatiska antioxidativa försvar. Tidiga bristsymtom kan vara till exempel sug efter salt, höga halter av fetter i blod och lever, nedsatt immunförsvar, trötthet, blek hy, håravfalloch sköra naglar.
Överskott av järn ökar åldringstakten och risken för kroniska sjukdomar. Järnbrist är dock en av våra absolut vanligaste brister och var tredje kvinna i fertil ålder uppges lida av det.
Läs mer om järn i Kureras näringsguide.
Några av de främsta järnkällorna är torrjäst, pumpakärnor, vetekli, kakao, kokt lever och kokt njure.

► Läs också: 12 tecken på järnbrist

Zink

(Zn)

Zink är ett av kroppens viktigaste mineraler och deltar i livsviktiga processer i kroppen – till exempel tillväxt och könsutveckling. Det är även viktigt för huden och hårets välbefinnande och behövs för normal sårläkning. Zink behövs också för ett starkt immunförsvar och kroppens antioxidativa försvar.
De vanligaste tecknen på zinkbrist är nedsatt aptit, tillväxtrubbningar, hudförändringar, försämrad sårläkningsförmåga, ögonbesvär och försämrad hörsel.
Läs mer om zink i Kureras näringsguide.
Zink finns naturligt i bland annat ostron, torrjäst, krabba, nötstek, hårdost och nötlever.

► Läs också: Har du zinkbrist?

Koppar

(Cu)

Koppar deltar i olika livsprocesser, bildning av enzymer, förbränning och i kroppens försvar mot fria radikaler. Den påverkar också omsättningen av järn och syre. Koppar ingår i bindvävsbindningen och krävs för att järn ska byggas in i de röda blodkropparna. Brist på koppar kan leda till anemi, skelettskador, håravfall.
Många får i sig koppar via dricksvattnet genom kopparledningarna. Andra källor till koppar är lever, skaldjur, bryggerijäst, oliver och nötter.
Läs mer om koppar i Kureras näringsguide.

Mangan

(Mn)

Mangan behövs bland annat för omsättningen av fett och kolhydrater i kroppen. Det krävs även för bildning av enzymer som är nödvändiga för kroppens försvar mot fria radikaler.
Brist på mangan kan visa sig genom bland annat nedsatt hjärnfunktion, svaghet i kroppens ledband samt nedsatt funktion i innerörat.
Några av de bästa källorna för mangan är müsli, fullkornsbröd, nötter, lingon, oskalat sesamfrö och baljväxter.
Läs mer om mangan i Kureras näringsguide.

Jod

(I)

Jod har bland annat betydelse när det gäller reglering av kroppens kolhydrat- och energiomsättning, detta genom att mineralet ingår i sköldkörtelhormoner.
Symtom på jodbrist – och även på nedsatt sköldkörtelfunktion kan vara: viktökning, sänkt motståndskraft mot infektioner, dålig cirkulation, kalla händer och fötter.
Jodbrist kan göra att vuxna utvecklar struma. Läs mer om jod i Kureras näringsguide.
De rikaste källorna för jod är alger, fisk och skaldjur.

► Läs också: 11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Krom

(Cr)

Krom optimerar insulinets effekt och förbättrar transporten av blodsocker in i cellerna.
Tecken på krombrist kan till exempel vara sötsug, blodsockerstörningar, ökning av blodfetter och ögonproblem. Läs mer om krom i Kureras näringsguide.
Krom finns naturligt i äggula, melass, bryggerijäst, nötkött, hårdost, lever, fruktjuice och fullkornsbröd.

► Läs också: Bli av med sötsuget med krom

Selen

(Se)

Selen krävs vid bildande av enzym som är nödvändigt för kroppens försvar och som också skyddar cellerna mot fria radikaler.
Selen ger även ett speciellt skydd mot tungmetaller. Mineralet är en stark antioxidant.
Selenbrist ökar risken för kroniska sjukdomar samt tungmetallförgiftning. Läs mer om selen i Kureras näringsguide.
Selen finns naturligt i bland annat smör, njure, paranötter, fullkornsvetebröd, grislever och mjölk.

► Läs också: Selen kan minska kvinnors dödlighet i bröstcancer

Molybden

(Mo)

Molybden ingår som en viktig beståndsdel i många enzymsystem och är viktigt för leverns avgiftningsfunktion. Bristsymtom är bland annat humörsvängningar och depression, hypoglykemi, kemikalieöverkänslighet. Läs mer om molybden i Kureras näringsguide.
Molybdenhalten i grödor är beroende av förekomsten av densamma i jorden.
Exempel på bra källor för molybden är bovete, bönor, vetegroddar, lever, sojabönor, linser, ärtor .

Källa: Näringsguiden

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.