Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Liten guide till viktiga mineraler

Mineraler hit och mineraler dit.
Man hör ordet hela tiden men vilka finns det egentligen, vad är de bra för och vilka är symtomen vid brist?

Här ger Kurera dig en snabbkurs i mineraler.

 

► Läs också: Liten guide till viktiga vitaminer

Snabbguide till mineraler:

 

Kalcium

(Ca)

Behövs för nervsystemets, muskulaturens och blodets levringsförmåga. Ger tillsammans med fosfor och magnesium hårdhet och styrka åt skelett och tänder. Bristsymtom kan vara skört skelett, sköra naglar, muskelkramp.
Några av de främsta källorna till naturligt kalcium är oskalade sesamfrön, hårdost, persilja, sötmandlar, torkade fikon, tofu, mjölk, bondbönor.
Läs mer om kalcium i Kureras näringsguide.

Fosfor

(P)

Hjälper till att bygga upp benstommen. Fosfor behövs bland annat för nervsystemet, syra-basbalansen och energiomsättningen. Brist på fosfor är sällsynt men kan uppstå främst vid saltsyrebrist eller vid stora överskott av kalcium. Symtomen kan vara trötthet, krypningar, kramper.
Överskott av fosfor i kroppen är vanligt vid dagligt intag av bland annat läskedrycker.
Fosfor finns främst i torrjäst, vetegroddar, sojamjöl, ost, cashewnötter, råg- och grahamsmjöl.
Läs mer om fosfor i Kureras näringsguide.

Magnesium

(Mg)

Behövs för nervsystemet, muskulaturen och skelettet samt för at ta hand om kolhydrater i kroppen. Är nyckelsubstans i många enzymsystem. Magnesium är nödvändigt för att B-, C-, och E-vitamin ska kunna tillgodogöras av kroppen på bästa sätt. Symtom på brist kan vara hyperaktivitet, stress, panikattacker, sömnsvårigheter, krampryckningar eller muskelsammandragningar.
Några av de främsta källorna till magnesium är vetekli, sötmandlar, sojabönor och cashewnötter.
Läs mer om magnesium i Kureras näringsguide.

 

► Läs också - Forskare: "Magnesium räddar liv"

Kalium

(K)

Kalium behövs för syra-basbalansen samt för att hjärta, muskler och njurar ska fungera på ett bra sätt. Tillsammans med natrium reglerar kalium vätskebalansen i kroppen.
Brist på kalium kan visa sig bland annat genom trötthet, svaghet, muskelsammandragningar, muskelsvaghet.
Kalium finns bland annat naturligt i dulse, kelp, sojamjöl, melass, vetekli, råkost, torkad frukt och mandlar.
Läs mer om kalium i Kureras näringsguide.

► Läs också: Magnesium och kalium minskar risken för stroke hos kvinnor

Natrium och natriumklorid

(Na)

Spelar en central roll för vatten- och syrabalansen i kroppen samt vid överföring av nervimpulser. Generellt intar svenskar för mycket natrium. Brister kännetecknas av insjunkna ögon, muskelsvaghet med ryckningar och kramper, muntorrhet, svindel.
Några av de främsta källorna till natrium är sojasås, bacon, kelp, gröna oliver, spirulina.
Läs mer om natrium och natriumklorid i Kureras näringsguide.

► Läs också: Därför ska du äta spirulina

Järn

(Fe)

Järn transporterar syre från lungorna genom blodbanorna till kroppens alla celler. Mineralet förekommer främst i blodet där det ingår i färgämnet hemboglobin.
Det finns många järnberoende enzymer i kroppens enzymatiska antioxidativa försvar. Tidiga bristsymtom kan vara till exempel sug efter salt, höga halter av fetter i blod och lever, nedsatt immunförsvar, trötthet, blek hy, håravfalloch sköra naglar.
Överskott av järn ökar åldringstakten och risken för kroniska sjukdomar. Järnbrist är dock en av våra absolut vanligaste brister och var tredje kvinna i fertil ålder uppges lida av det.
Läs mer om järn i Kureras näringsguide.
Några av de främsta järnkällorna är torrjäst, pumpakärnor, vetekli, kakao, kokt lever och kokt njure.

► Läs också: 12 tecken på järnbrist

Zink

(Zn)

Zink är ett av kroppens viktigaste mineraler och deltar i livsviktiga processer i kroppen - till exempel tillväxt och könsutveckling. Det är även viktigt för huden och hårets välbefinnande och behövs för normal sårläkning. Zink behövs också för ett starkt immunförsvar och kroppens antioxidativa försvar.
De vanligaste tecknen på zinkbrist är nedsatt aptit, tillväxtrubbningar, hudförändringar, försämrad sårläkningsförmåga, ögonbesvär och försämrad hörsel.
Läs mer om zink i Kureras näringsguide.
Zink finns naturligt i bland annat ostron, torrjäst, krabba, nötstek, hårdost och nötlever.

 

► Läs också: Har du zinkbrist?

Koppar

(Cu)

Koppar deltar i olika livsprocesser, bildning av enzymer, förbränning och i kroppens försvar mot fria radikaler. Den påverkar också omsättningen av järn och syre. Koppar ingår i bindvävsbindningen och krävs för att järn ska byggas in i de röda blodkropparna. Brist på koppar kan leda till anemi, skelettskador, håravfall.
Många får i sig koppar via dricksvattnet genom kopparledningarna. Andra källor till koppar är lever, skaldjur, bryggerijäst, oliver och nötter.
Läs mer om koppar i Kureras näringsguide.

Mangan

(Mn)

Mangan behövs bland annat för omsättningen av fett och kolhydrater i kroppen. Det krävs även för bildning av enzymer som är nödvändiga för kroppens försvar mot fria radikaler.
Brist på mangan kan visa sig genom bland annat nedsatt hjärnfunktion, svaghet i kroppens ledband samt nedsatt funktion i innerörat.
Några av de bästa källorna för mangan är müsli, fullkornsbröd, nötter, lingon, oskalat sesamfrö och baljväxter.
Läs mer om mangan i Kureras näringsguide.

Jod

(I)

Jod har bland annat betydelse när det gäller reglering av kroppens kolhydrat- och energiomsättning, detta genom att mineralet ingår i sköldkörtelhormoner.
Symtom på jodbrist - och även på nedsatt sköldkörtelfunktion kan vara: viktökning, sänkt motståndskraft mot infektioner, dålig cirkulation, kalla händer och fötter.
Jodbrist kan göra att vuxna utvecklar struma. Läs mer om jod i Kureras näringsguide.
De rikaste källorna för jod är alger, fisk och skaldjur.

► Läs också: 11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Krom

(Cr)

Krom optimerar insulinets effekt och förbättrar transporten av blodsocker in i cellerna.
Tecken på krombrist kan till exempel vara sötsug, blodsockerstörningar, ökning av blodfetter och ögonproblem. Läs mer om krom i Kureras näringsguide.
Krom finns naturligt i äggula, melass, bryggerijäst, nötkött, hårdost, lever, fruktjuice och fullkornsbröd.

 

► Läs också: Bli av med sötsuget med krom

Selen

(Se)

Selen krävs vid bildande av enzym som är nödvändigt för kroppens försvar och som också skyddar cellerna mot fria radikaler.
Selen ger även ett speciellt skydd mot tungmetaller. Mineralet är en stark antioxidant.
Selenbrist ökar risken för kroniska sjukdomar samt tungmetallförgiftning. Läs mer om selen i Kureras näringsguide.
Selen finns naturligt i bland annat smör, njure, paranötter, fullkornsvetebröd, grislever och mjölk.

► Läs också: Selen kan minska kvinnors dödlighet i bröstcancer

Molybden

(Mo)

Molybden ingår som en viktig beståndsdel i många enzymsystem och är viktigt för leverns avgiftningsfunktion. Bristsymtom är bland annat humörsvängningar och depression, hypoglykemi, kemikalieöverkänslighet. Läs mer om molybden i Kureras näringsguide.
Molybdenhalten i grödor är beroende av förekomsten av densamma i jorden.
Exempel på bra källor för molybden är bovete, bönor, vetegroddar, lever, sojabönor, linser, ärtor .

Källa: Näringsguiden

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.