Plötsligt befinner sig arbetsplatsen i en extraordinär situation och på helt okänt vatten.
Och du som chef är ytterst ansvarig att navigera rätt.
Hur gör man?
Med fler medarbetare som jobbar hemifrån och en stor osäkerhet kring framtiden måste nu chefer och ledare säkerställa att medarbetarna mår bra under de nya omständigheterna.
Här ger socionomen och samtalsterapeuten Sofia Allberg, som har arbetat som chef både inom offentlig och privat sektor, några handfasta tips.
LÄS OCKSÅ: Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid
Dela med dig av information. Som chef sitter du ofta på mer information och insyn i olika frågor än vad dina medarbetare
gör. Det gör att ni kan förhålla er olika till den situation ni befinner er i. Upplever du att det råder en allmän oro på arbetsplatsen är regelbundenhet i form av dagligen uppdateringar A och O. Det finns en anledning till att Folkhälsomyndigheten ger ut information enligt samma mall på samma tidpunkt varje dag. Rutiner ger trygghet.
Lyssna. Var nyfiken, intresserad och lyhörd på vad dina medarbetare upplever och berättar om sin arbetssituation. Det här är ännu viktigare just nu. Sitter ni utspridda så finns det mycket teknik som möjliggör videokonferenser och dylikt men rådet är ändå att hålla det enkelt. Du kommer långt med ett helt vanligt telefonsamtal. Även om flera arbetar hemifrån kanske ni kan hålla samma tider och ha virtuella fikaraster tillsammans. Det vardagliga snacket som lätt missas när vi inte träffas ska inte underskattas!
LÄS OCKSÅ: Psykologens 10 bästa karantäntips
Var tydlig. Avsätt extra tid till att hjälpa medarbetare att konkretisera sina arbetsuppgifter och dess prioriteringsordning just nu. Ibland kan du också behöva ge ytterligare konkret stöd till enskilda stressade medarbetare genom att faktiskt sitta ner tillsammans – i dessa tider via telefon eller i ett videosamtal, och gå igenom vad som behöver prioriteras och prata gränssättning.
Föregå med gott exempel. En bra ledare visar lugn, empati och förmågan att även i oroliga tider förmedla ödmjukhet istället för hjälpslöhet. Om du som chef känner oro är det lämpligt att ta upp den med din egen chef eller i ett handledarforum, snarare än med medarbetarna. Se också över dina egna stressmönster. Om du till exempel mejlar dina medarbetare klockan fem på morgonen när arbetsdagen börjar klockan åtta kan skapa onödig stress. Håll kommunikationen med dina medarbetare till ordinarie arbetstid. I de flesta mejlprogram kan man välja när brevet ska skickas, oavsett när det skrivs.
LÄS OCKSÅ: “Strunta i friskvårdsinsatser och lägg fokus på vardagsmotion”
Uppmuntra medarbetarna till rörelse. Träning hjälper oss att hantera stress bättre. Om ni skickar ut informationsbrev eller veckobrev kan du i det påminna om hur man går tillväga för att använda sitt friskvårdsbidrag på företaget. Vill ni göra något tillsammans så varför inte samla ihop en löpargrupp som springer utomhus tillsammans, kör ett onlinepass på lunchen eller uppmuntra till en gemensam utmaning där ni räknar antal steg varje person går på en vecka.
Av Tina Harr