Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Psykologens 10 bästa karantäntips

Låt rutinerna ta tid, planera in nyhetsuppdateringar och ta chansen att ändra dina beteenden.
Här ger psykologen sina bästa tips för att göra livet mentalt enklare i coronakarantänen.

För många är det mentalt påfrestande att sväva i ovisshet och behöva isolera sig.
Här ger därför Agnes Mellstrand, psykolog, föreläsare och folkbildare på Psykologalliansen, sina bästa karantäntips hur du håller sinnet i schack:

Psykologen Agnes Mellstrand Foto: Aldona Pivoriene

 

LÄS OCKSÅ: Det händer i kroppen när du inte får tillräckligt med sömn

1.Behåll dygnsrytmen
Försök att gå och lägga dig och vakna vid samma tider. Om du tidigare sov för få timmar har du nu möjligheten att kompensera och komma in i rätt dygnsrytm. En vuxen person behöver mellan sex till nio timmar sömn per dygn – hitta ditt behov och försök fylla det.

2. Börja dagen med en lugn stund
Inför en stund av lugn innan du greppar mobilen och googlar senaste coronanyheterna. Meditation, mindfulness eller några sköna andetag gör underverk för oron innan du kör igång med vardagsbestyren. Jag rekommenderar sju minuter, varken mer eller mindre.

3. Låt rutinerna ta tid
Behåll dina rutiner men passa på att göra dem i lugn och ro samt med närvaro och finess – du har inte bråttom. Drick ditt kaffe eller te sittandes. Njut, för vet du vad, du kan glömma dina bråttombeteenden eftersom du inte ska inte iväg någonstans på ett tag.

4. Rör på dig
Ägna dig åt någon fysisk aktivitet varje dag. Hederlig gymnastik i några minuter, dansa, yoga, träningsband eller hantlar om du har det. Ha sex med din partner om du har en (om hen inte är sjuk, förstås). Är du själv kan du njuta av dig själv. Sex är ungefär som tillämpad avslappning.

 

LÄS OCKSÅ: Så tar ni er igenom karantänen tillsammans

5. Håll kontakten med vänner och familj
Boka in och se till att du på ett eller annat sätt håller kontakten med kollegor, familj och vänner på daglig basis. Gruppvideosamtal är ett bra sätt att träffa flera vänner på en gång. Huvudsaken är att du interagerar på andra sätt än att bara posta och kolla flöden på Facebook och Instagram.

6. Planera nyhetsuppdateringar
Håll dig informerad om läget, men schemalägg det till några få gånger varje dag. Kom också ihåg att avgränsa informationsuppdateringen till ett visst antal minuter så att du inte fastnar och börjar slögoogla – då kan det gå över till ett beteende som kan förstärka din oro istället.

LÄS OCKSÅ: Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

7. Gör en aktivitetsdagbok
Aktivitet och variation förhindrar nedstämdhet och tristess. Det kan därför vara bra att planera in aktiviteter i en så kallad aktivitetsdagbok. Att jobba hemifrån och ha telefonmöten och videokonferenser på löpande band utan paus, kommer inte att bli bra för dig. Dessutom kan aktiviteter vi ibland gör för mycket av – som att kolla tv-serier eller spela dataspel – få högre status om du avgränsar dem. Det kan bli nästan högtidligt, istället för slentrian. Planera också in variation, det vill säga variera aktiviteterna vad gäller intensitet och vilka sinnen som de stimulerar hos dig. Googla aktivitetsdagbok eller ladda ner någon app.

 

8. Ägna äntligen tid åt dina intressen
Läs böcker, måla, spela gitarr, förodla plantor, knyt malas eller vad det nu var du inte hann med för bara några veckor sedan, men som du innerst inne alltid längtar efter.

LÄS OCKSÅ: Så skapar du en må-bra-trädgård

9. Påminn dig om syftet och dina värderingar
Genom att hålla dig hemma bidrar du till att skydda andra och/eller din egen hälsa. Kom ihåg att du är en del av något större – en gemenskap och ett samhälle – som tillsammans står starkt och enat i en mycket svår kris.

10. Ta chansen till beteendeförändring, medveten närvaro och hållbarhet
Många av de aktiviteter som kanske tidigare gick på autopilot och var bråttombeteenden av olika slag får nu en annan karaktär. Att flertalet aktiviteter du är van vid har minskat drastiskt skapar fler andrum som ger dig ett unikt tillfälle att genomföra saker på ett nytt och mer medvetet sätt. Passa på och genomför dessa beteendeförändringar nu. När allt det här är över så vidmakthåller och behåller du sedan de beteendeförändringar du gillar och får med dig dem i den framtida, nya vardagen.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Övrigt

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

färgrika grönsaker

Näringsämnen som kan bidra till mindre symtom vid covid-19

Forskning

Kardiologen och överläkaren Urban Alehagen har tillsammans med norska och ryska forskare gjort en studie där de skriver att brist på specifika näringsämnen kan förvärra symtomen för de som fått covid-19. Genom att säkerställa en god näringsstatus, framförallt bland äldre, kan detta ha en immunstärkande effekt.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg. 

 

Programledaren Stephan Wilson i ett utegym

”Jag lyckades ta kontroll över min hälsa”

Krönikan

För fem år sedan gjorde programledaren Stephan Wilson en livsstilsförändring - efter en stark upplevelse som på många sätt förändrade hans liv. I sin krönika berättar han att han har sin nyfikenhet och sin upptäckarlust att tacka för att han idag är starkare och piggare vid 40 år fyllda än vid 20.