Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Psykologens 10 bästa karantäntips

Låt rutinerna ta tid, planera in nyhetsuppdateringar och ta chansen att ändra dina beteenden.
Här ger psykologen sina bästa tips för att göra livet mentalt enklare i coronakarantänen.

För många är det mentalt påfrestande att sväva i ovisshet och behöva isolera sig.
Här ger därför Agnes Mellstrand, psykolog, föreläsare och folkbildare på Psykologalliansen, sina bästa karantäntips hur du håller sinnet i schack:

Psykologen Agnes Mellstrand Foto: Aldona Pivoriene

 

LÄS OCKSÅ: Det händer i kroppen när du inte får tillräckligt med sömn

1.Behåll dygnsrytmen
Försök att gå och lägga dig och vakna vid samma tider. Om du tidigare sov för få timmar har du nu möjligheten att kompensera och komma in i rätt dygnsrytm. En vuxen person behöver mellan sex till nio timmar sömn per dygn – hitta ditt behov och försök fylla det.

2. Börja dagen med en lugn stund
Inför en stund av lugn innan du greppar mobilen och googlar senaste coronanyheterna. Meditation, mindfulness eller några sköna andetag gör underverk för oron innan du kör igång med vardagsbestyren. Jag rekommenderar sju minuter, varken mer eller mindre.

3. Låt rutinerna ta tid
Behåll dina rutiner men passa på att göra dem i lugn och ro samt med närvaro och finess – du har inte bråttom. Drick ditt kaffe eller te sittandes. Njut, för vet du vad, du kan glömma dina bråttombeteenden eftersom du inte ska inte iväg någonstans på ett tag.

4. Rör på dig
Ägna dig åt någon fysisk aktivitet varje dag. Hederlig gymnastik i några minuter, dansa, yoga, träningsband eller hantlar om du har det. Ha sex med din partner om du har en (om hen inte är sjuk, förstås). Är du själv kan du njuta av dig själv. Sex är ungefär som tillämpad avslappning.

 

LÄS OCKSÅ: Så tar ni er igenom karantänen tillsammans

5. Håll kontakten med vänner och familj
Boka in och se till att du på ett eller annat sätt håller kontakten med kollegor, familj och vänner på daglig basis. Gruppvideosamtal är ett bra sätt att träffa flera vänner på en gång. Huvudsaken är att du interagerar på andra sätt än att bara posta och kolla flöden på Facebook och Instagram.

6. Planera nyhetsuppdateringar
Håll dig informerad om läget, men schemalägg det till några få gånger varje dag. Kom också ihåg att avgränsa informationsuppdateringen till ett visst antal minuter så att du inte fastnar och börjar slögoogla – då kan det gå över till ett beteende som kan förstärka din oro istället.

LÄS OCKSÅ: Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

7. Gör en aktivitetsdagbok
Aktivitet och variation förhindrar nedstämdhet och tristess. Det kan därför vara bra att planera in aktiviteter i en så kallad aktivitetsdagbok. Att jobba hemifrån och ha telefonmöten och videokonferenser på löpande band utan paus, kommer inte att bli bra för dig. Dessutom kan aktiviteter vi ibland gör för mycket av – som att kolla tv-serier eller spela dataspel – få högre status om du avgränsar dem. Det kan bli nästan högtidligt, istället för slentrian. Planera också in variation, det vill säga variera aktiviteterna vad gäller intensitet och vilka sinnen som de stimulerar hos dig. Googla aktivitetsdagbok eller ladda ner någon app.

 

8. Ägna äntligen tid åt dina intressen
Läs böcker, måla, spela gitarr, förodla plantor, knyt malas eller vad det nu var du inte hann med för bara några veckor sedan, men som du innerst inne alltid längtar efter.

LÄS OCKSÅ: Så skapar du en må-bra-trädgård

9. Påminn dig om syftet och dina värderingar
Genom att hålla dig hemma bidrar du till att skydda andra och/eller din egen hälsa. Kom ihåg att du är en del av något större – en gemenskap och ett samhälle – som tillsammans står starkt och enat i en mycket svår kris.

10. Ta chansen till beteendeförändring, medveten närvaro och hållbarhet
Många av de aktiviteter som kanske tidigare gick på autopilot och var bråttombeteenden av olika slag får nu en annan karaktär. Att flertalet aktiviteter du är van vid har minskat drastiskt skapar fler andrum som ger dig ett unikt tillfälle att genomföra saker på ett nytt och mer medvetet sätt. Passa på och genomför dessa beteendeförändringar nu. När allt det här är över så vidmakthåller och behåller du sedan de beteendeförändringar du gillar och får med dig dem i den framtida, nya vardagen.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tjock katt vilar på rygg i soffa

Så tar du hand om din överviktiga katt

Husdjur

Fetma drabbar inte bara oss människor, utan även våra katter. Ungefär 20-40 procent av katterna i Sverige är överviktiga. Och precis som för oss medför fetman en ökad risk för flera sjukdomar hos katten, som diabetes, ledproblem, olika hudåkommor och nedsatt immunförsvar.

jäst på skärbräda

Så kan jäst stötta ditt immunförsvar

Förkylning

Hela 80 procent av vårt immunförsvar sitter i tarmen. Vill du hålla dig frisk ska du därför se till att tarmen mår bra. Stress, tillfälliga kostsvackor och dålig sömn kan rucka balansen. En patenterad form av betaglukaner från bagerijäst stärker ett försvagat immunförsvar. Och bäst av allt: Formulan kan inte överstimulera ditt immunsystem.

Boosta energi och lust med rätt näring

Hälsa

För att känna lust och energi behövs en bra och välbalanserad tillförsel av nödvändiga näringsämnen. Viktiga näringsämnen är sådana som kroppen inte kan tillverka själv i tillräcklig mängd – l-arginin är ett sådant exempel. Kurera träffade docenten och överläkaren Stefan Arver som berättar att förutom att den sexuella lusten kommer tillbaka med l-arginin så har också den också åldersbromsande effekt.

 

Kvinna som lyssnar på musik

Vanligaste sätten att minska stress

Hälsa

Nu när semestern är över så återgår det allra flesta till arbete och studier. Det innebär ofta stress, mer eller mindre. En undersökning som Hälsobarometern gjort visade att de flesta vilar och sover för att minska stressen, men bland de yngre var musik och poddar ett nästan lika effektivt sätt att koppla av.

tre personer

Familjen Silvstedt la om kosten efter hårmineralanalys

Naturlig hälsa

Makarna Silvstedt flög hem till Sverige från USA på en av de sista flygningarna innan landet stängde ner flygtrafiken i våras. Alla hostningar under den långa flygresan fick Ulla och Bosse att fundera på hur deras försvar mot covid-19 var. När de kom hem gjorde de en hårmineralanalys för att kontrollera kroppens näringsstatus. Även dottern Victoria gjorde hårtestet. Resultatet? Ja, det blev oväntat.

kvinna vid hus

Agneta slapp smärtan i knäet

Leder

Agneta Arppe, 65, känner sig kärnfrisk och är sällan sjuk. Men när knäet började krångla blev hon bekymrad, för tänk om hennes aktiva livsstil skulle begränsas? Agnetas särbo rekommenderade ett tillskott med nypon, kondroitin och C-vitamin, och nu har hon inte känt smärta i knäet på över sex år. 

En grupp festklädda personer sjunger ihop

Hög sång ökar risken för smittspridning av covid-19

Forskning

Sjunger du i kör eller vill gå på konsert och sjunga med i publiken framöver? Då gör du bäst i att sjunga mjukt, med distans – och kanske även med munskydd. Forskare vid Lunds universitet har nämligen upptäckt att högljudd, konsonantrik sång sprider mycket aerosolpartiklar till omgivningen via luften. 

 

Ny undersökning: Därför tiger vi om kvinnohälsa

50 +

Pinsamma besvär som sopas under mattan, tabun och kompakt tystnad. Tre av fem kvinnor upplever att det inte talas om kvinnors hälsa och intima upplevelser öppet, visar en ny undersökning – något som leder till oro och att vi lider i onödan. – Samtidigt förändras det här i snabb takt. Kvinnor idag vill ha svar, säger naprapaten Katarina Woxnerud.

Liten hund ser olycklig ut och ligger ner bredvid sina matskålar

5 tecken på att din hund är stressad

Husdjur

För att kunna undvika att din hund hamnar i stressiga situationer (som även du själv blir stressad av kanske!) behöver du först känna igen tecknen på att din hund är stressad. Här är fem tecken som är bra att ha koll på – en del mer oväntade än andra.

 

Så fick Åse tillbaka sin energi

Hälsa

När Åses trötthet aldrig ville gå över misstänkte hon sköldkörtelrubbning. Men hennes besvikelse var stor när läkarundersökningen visade att hon låg inom normalvärdena. Vad berodde tröttheten då på? Åse sökte nya vägar. Ett tillskott med ashwaganda gav efterlängtad ork och energi tillbaka.

T-shirts hänger i rad i galgar på klädställning utomhus

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det är bäst för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå behöver eller vill köpa nytt finns det bättre och sämre val att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa faktiskt tillför jorden näringsämnen?

echinacea blomma

Echinacea kan förebygga coronavirus

Forskning

Forskare världen över jobbar dygnet runt för att hitta ett botemedel eller en behandling som förebygger att vi smittas av coronavirus. Vacciner är under utveckling, men de dröjer. Men kanske finns svaret redan på apotekens och hälsokostaffärernas hyllor. Det tror Jan G Bruhn, professor i farmakognosi som menar att studien på echinacea som skydd mot coronaviruset är spännande.

 

Grön smoothie med topping, på ett brunt bord

Miss Raw’s superfoodsmoothie

Recept

Denna läckert gröna smoothie kommer från rawfoodkocken Anna Krigh och är perfekt om du på ett snabbt och enkelt sätt vill och behöver få i dig massor med näring och energi i form av frukt och grönt. Mixa och njut!

 

Kvinna på ett berg

”Vi behöver prata ännu mer om klimakteriet”

Kurera debatt

Plötsligt står du där och förstår inte vad som händer: Viktförändringar, nedstämdhet, sömnrubbning, stelhet, ont i kroppen och sämre träningsresultat. Precis så är det för många kvinnor. Klimakteriet drabbar oss plötsligt och många saknar kunskap om denna helt naturliga livsfas. Vi behöver prata ännu mer om hormoner, hälsan, kosten och träningen. Det skriver Christina Sundequist som är personlig tränare, föreläsare, certifierad kostrådgivare och hälsocoach i ett debattinlägg.

kvinna i bil

Äntligen slipper Hanna migrän!

Naturlig hälsa

Hanna Öhlanders migränanfall var så svåra att det enda som hjälpte var vila i ett mörkt rum. Och anfallen kom ofta – fem till sex gånger i veckan. Ingen av de receptbelagda mediciner hon fick utskrivna hjälpte, men för ett halvår sedan började Hanna med ett växtbaserat läkemedel med läkeörten mattram. Effekten kom direkt. Hon får fortfarande migrän ibland – men nu ett milt anfall en gång månaden.

Blandade grönsaker i en låda och på ett bord

4 skäl att välja eko för klimatet

Eko/miljö

Under "Eko-september" bjuder ekobönder över hela landet in till "öppen gård”, och i butikerna kampanjas det för ekologiska varor under hela månaden. Och eftersom jordbruket står för en stor andel av alla växthusgaser finns det flera goda skäl att välja eko, här är fyra!