Fotograf: Bianca Brandon Cox

Så skapar du en må-bra-trädgård

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker.
Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård
 där du får ro och kan koppla av.

Att skrota runt i trädgården är inte bara härligt – det kan också göra under för din hälsa!
Studier vid Alnarps Lantbruksuniversitet, SLU, visar nämligen att naturen läker utbrändhet bättre än mediciner och leder till lägre sjukhuskostnader.

Läs också: Vi blir lyckligare av att påta i jorden

Behöver mer tid att låta tankarna bara komma och gå
I en studie med över hundra deltagare var trädgårdsterapi en mer effektiv behandlingsmetod mot utmattningsdepression än andra terapiformer och mediciner. Fem år efter avslutad behandling var personerna som fått trädgårdsterapi i större utsträckning tillbaka i arbetslivet och hade även mindre kontakt med sjukvården.

Enligt örtspecialisten Lisen Sundgren som skrivit böcker som ”Vildvuxet” och ”Lisens Gröna Värld” behöver vi ge oss själva mer tid att låta tankarna få komma och gå som de vill - och ett effektivt sätt att göra det är genom att vara ute i trädgården.
– Naturen ställer inga krav och när vi vistas i trädgården så aktiveras vårt parasympatiska nervsystem. Blodtrycket sjunker, hjärtat slår lugnare och andningen blir djupare. Man känner mindre ångest och smärta.

 

Läs också: Naturen läker utmattning bättre än mediciner visar forskning

Involvera samtliga sinnen
Men hur skapar vi oss då vår egna må-bra-trädgård?
Genom att involvera samtliga sinnen, enligt Lisen Sundgren.
– Att höra ljudet av vinden som susar i trädkronorna, vattnet som porlar eller kvittrande fåglar är ljud som vi är anpassade till, som gör att vi känner oss trygga och mår bra.

Även dofter är viktigt för att vi ska trivas.
– Jag tänker på läkeväxter som timjan som doftar ljuvligt, isop som bina älskar, citronmeliss för doften och för att man får ett lugnande te, men också på lavendel.

En läkande trädgård bör även ha öppna ytor där man kan plantera lättodlade, användbara och kravlösa blommor som ringblommor och ängsblommor, som både bina älskar, är vackra och går att göra fina buketter av. Se också till att det finns slutna och lummiga platser, avgränsade som små rum med träd och buskar, eller med stenar eller liknande.
– Personligen har slutna platser, som ett litet hörn i en trädgård, en god effekt när jag vill känna mig omsluten, trygg och skyddad. I mer öppna landskap trivs jag när jag vill känna mig fri, vill utforska och känna av större sammanhang.

Läs också: 7 sorters ätbara blommor

En plats där du kan räkna myror
Därför kan man också möblera med några sittplatser för olika syften. En plats där du är mer social och har några stolar och ett bord. Och en plats, som en skön sittbänk under ett träd, där du kan vara själv och bara räkna myror eller följa soluppgången eller solnedgången.
Undvik alltför raka linjer eller att trädgården blir för uppstyrd eller konstgjord och försök istället låta trädgården bli en miniatyr av vild natur, tycker Lisen Sundgren.
–  I naturen finns inga raka linjer och vi mår bra av en levande och vild trädgård, där man har rabatter och örtagård - men också en vild hörna där nässlor och maskrosor får växa i lugn och ro.

När det kommer till färger - lås dig inte vid vad du "borde" ha, utan välj de färger du tycker om och trivs med.
– Vill man ha knallorange dahlior och illröda tulpaner för att det är det man blir glad av, så kör på det! Poängen ligger i att inte låta någon annans tyckande spela in i beslutet, utan att gå på sin egen känsla.

 

Läs också: Så kan du äta blad och ogräs! Här är några goda recepttips

Sätt växter i olika höjder
Men misströsta inte om du inte har en trädgård utan bara en balkong. Genom att sätta dit en stol eller lägga ut kuddar för en skön sitthörna och plantera lite väldoftande örter som lavendel och citronmeliss, så kan du enkelt skapa en grön oas, där det är härligt att bara vara.
– Jag rekommenderar också att ha växter i olika höjder och olika former om det går. Sätt en klätterväxt för att skapa rumskänsla. Oavsett hur mycket växter man har så är det viktigt att det känns kravlöst, och att man gör det på sitt sätt. Det är ju du själv som ska trivas där och ingen annan!

Här är tips på vad du kan göra med örterna i din må-bra-trädgård

Läs också: Därför ska du äta nässlor

• Nässlor går att använda både som mat och medicin. Ät nässlor hela säsongen, från de späda skotten på våren till topparna senare på sommaren. Lägg nässlor i en kanna hett vatten för ett välgörande, renande te.

• Maskrosor  ät maskrosblad, blom och knopp! Maskrosor är fantastiska läkeväxter som gör gott för mage och lever.

• Timjan man blir glad bara av att lukta på den och den är god i maten. Timjan anses också ha en välgörande inverkan på nervsystemet.

• Kamomill har en lugnande inverkan på nervsystemet, är kramplösande när man har ont i magen eller mensvärk, är också bakteriedödande och antiinflammatorisk.

• Salvia är bra för lever och mage och är allmänt stärkande. Starkt bakteriedödande. Använd som krydda i maten - friterad salvia är en italiensk delikatess.

 

• Mejram är gott att dricka som te när man känner sig orolig. Kombinera gärna med kamomill och citronmeliss. Det går också att smaksätta vinäger med mejram, tillsätt en kvist i en flaska äppelcidervinäger och låt dra i någon vecka.

Läs också: Må bra och sov gott – med örter

• Citronmeliss är fantastiskt när man är orolig, har stressmage, svårt att sova eller känner sig nedstämd. Bered gärna som te, tillsätt några kamomillblommor och drick innan läggdags. Citronmelissblad i sallader eller desserter är gott.

• Myskmadra har gjort nytta som antiseptiskt, urindrivande, svettdrivande och rogivande medel som också lindrar magont. En annorlunda krydda som är rolig att använda som smaksättare i vin, drinkar, i färskpressad äppelmust eller som en extra touch i flädersaft. Spara torkad myskmadra till äppelsäsongen och ha med några kvistar i koket innan du häller ner äppelmoset på burk.

• Lavendel har bland annat kramplösande, muskelavslappnande och antidepressiv verkan. Används vid stress, nervositet, sömnsvårigheter, klimakteriebesvär, menstruationsbesvär, hjärtklappning och spänningshuvudvärk.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nu slipper Eva rinnande ögon

Hälsa

I flera år har Eva Jansson, 69, haft problem med torra och rinnande ögon. Hennes elever i skolan frågade ofta varför fröken grät. Men förra året hittade Eva ett tillskott med havtornsolja. Efter några månader hade den överdrivna tårproduktionen upphört och numera slipper Eva frågor om hon är ledsen.

Baka semlor på fettisdag – här har du recept på 3 nyttiga semlor

Recept

Idag är det fettisdag och trenden med kreativa semlor fortsätter. I en del semlor finns det mer av allt och andra är bakade efter de nya mattrenderna. I de nyttigare varianterna finns inte mjöl, mjölk och socker. Istället är det semlor bakade med bland annat mandelmjöl, kokosmjölk och honung. Här kommer tre härligt goda och lite mer hälsoinriktade semlor.

Dags för en detox – så renar du dig på bara några veckor

Hälsa

Våren närmar sig med stormsteg och då kan vara dags för en kroppslig rening och hjälpa en utmattad lever. Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Och nu kan du ta hjälp av ett nytt specialdesignat tillskott som storstädar din lever. 

Universitetet i norr blir ännu mer idrottsvänlig

Hälsa

I Luleå ska universitetsstuderande lättare kunna kombinera elitidrott på högsta nivå med sina akademiska studier. Det är Riksidrottsförbundet som vill underlätta för eleverna och har därför utsett det tekniska universitet till vad man kallar ett elitidrottsvänligt lärosäte.

 

Therese Lilliesköld vet vad katter behöver

Husdjur

Therese Lilliesköld är antrozoolog och har skrivit boken ”Katt och människa emellan”, där hon beskriver vår relation till ett av våra mest populära husdjur. I boken ger hon svar på frågor om kattens gåtfulla egenskaper och beskriver det unika band som uppstår mella katten och dess människa.

Ulrika Davidsson recept

Ny livsstil på 66 dagar – del 1

Recept

På bara 66 dagar kan du få mer energi, gå ner i vikt och få en lugnare mage. Här får du ett smakprov på några recept ur de första fem veckornas veckomeny, ur kostrådgivaren Ulrika Davidssons nya bok "66 day challenge". Nästa vecka publiceras fortsättningen.

 

Bröd från bageriet är bäst för kroppen

Kost

När forskare i Örebro jämförde surdegsbröd bakade i ett lokalt bageri med de tio mest sålda bröden i butik visade det sig att kroppen kunde ta upp nästan all näring från bageribrödet. Men mineralerna i butiksbröden passerade rakt igenom oss. Anledningen till att kroppen kunde tillgodogöra sig bageribröden så bra var tack vare den långa jäsningen.

Så nyttigt är propolis

Eko/miljö

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

Ingefära tog bort smärtan i Lailas höft

Hälsa

En lång flygresa med ett alldeles för trångt utrymme gav Laila Sund, 81, en inflammation i ett muskelfäste i höftleden. Hon fick tre kortisonsprutor som hjälpte under en period, men när smärtan kom smygandes tillbaka provade Laila något helt nytt. Ett tillskott med ingefära och gurkmeja tog bort värken helt och nu tränar Laila återigen tre gånger i veckan utan problem.

Nya rön: Så sparar vi på snö när vintrarna är gröna

Forskning

Just nu pågår sportlovet i delar av Sverige och gröna spår och backar har och är ett problem för landets skidanläggningar i södra och mellersta delarna. Alla skidälskare får därför bege sig en bit upp i landet för att hitta snö att åka. Vid Luleå universitet har forskare i en ny studie undersökt bästa sätten att lagra snö – och hittat ett sätt som varken är dyrt eller svårt.

En enkel sockerart kan motverka urinvägsbesvär

Hälsa

En av tre svenska kvinnor drabbas av upprepade infektioner i urinblåsan och i urinröret. Symtomen är urinträningningar och en svidande känsla när man kissar. Nu finns en ny lösning på problemet: D-mannos, en enkel sockerart som spolar bort E-coli bakterierna från slemhinnan och tar bort den brännande känslan.

 

Ovanlig cancer vanligare i norr

Forskning

En speciell form av lymfkörtelcancer tillhör en av de mer ovanligare formerna av cancer. Sjukdomen är av någon okänd anledning tre gånger så vanlig i Sverige som i övriga världen. Men vad som är ännu mer speciellt är att denna typ av cancer är närmare fem gånger så vanlig i norra delarna av Sverige.

“Att vara snäll mot sig själv är inte att vara självisk”

Krönikan

När jultomten kommer frågar han om det finns några snälla barn. Snällhet lyfts fram som en eftersträvansvärd egenskap och vem vill inte bli vänligt bemött. Men vi tänker oftast på snällhet som något vi är eller gör mot andra – inte oss själva. Maria Helander har skrivit boken "Självsnäll" och i den här krönikan berättar hon mer om hur vi kan göra för att vara lite snällare mot oss själva.

Nya siffror avslöjar – magproblem ökar bland unga män

Mage

Nästan hälften av alla unga män i Sverige har det senaste året haft problem med magen – en ökning med 22 procent sedan 2017. Färsk statistik visar också att majoriteten av svenska män i åldern 16–30 år är allätare, medan kvinnor ofta väljer vegetariskt eller växtbaserat flera gånger i veckan.

 

Få bättre relationer med kärlekens språk

Mental hälsa

Brukar din partner göra små tjänster som underlättar för dig i din vardag? Då är det troligt att det är hens kärleksspråk. Själv kanske du är mer för att ge gåvor. I så fall har ni olika kärleksspråk. Något som kan leda till problem men det finns också metoder att lära sig att bli bättre på att förstå varandras sätt att visa kärlek.

Co-enzym Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

 

“Rödbetsjuicen sänkte mitt blodtryck”

Hälsa

När Ann-Christine Westman, 57, skulle operera höften var blodtrycket så högt att läkarna ville vänta med operationen. Istället för blodtryckssänkande medicin drack Ann-Christine rödbetsjuice – och inom några dagar var trycket normalt. Nu dricker hon ekologisk rödbetsjuice varje dag, ett extra glas om stressen ökar och hon känner att blodtrycket går upp.

Grattis tidningen Kurera – nu fyller vi 20 år!

Hälsa

Ändra inte ett vinnande koncept, brukar det heta. Det har väl sällan varit så sant som i år när vi firar att Kurera fyller 20 år. ”Vi kommer att göra allt för att det ska bli en så intressant tidning inom ämnet egenvård som möjligt för er.” Så skrev tidningens första chefredaktör i sin allra första ledare. Det är ord som vi kan skriva under på – vartenda ett.

Boosta din träning med polyfenoler

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Ledarskapscoachen: “En frisk arbetsplats ger en god arbetsmiljö”

Krönikan

Vi är många som funderar över orsakerna bakom den växande psykiska stressrelaterade ohälsan. Nästan var femte svensk äter psykofarmaka för att lindra besvär som ångest, sömnproblem och depression. Många medicinerar för att stå ut med sin vardag skriver Lina Lanestrand, ledarskapscoach i denna krönika där hon lyfter fram vikten av frisk arbetsplats.