Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fotograf: Bianca Brandon Cox

Så skapar du en må-bra-trädgård

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker.
Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård
 där du får ro och kan koppla av.

Att skrota runt i trädgården är inte bara härligt – det kan också göra under för din hälsa!
Studier vid Alnarps Lantbruksuniversitet, SLU, visar nämligen att naturen läker utbrändhet bättre än mediciner och leder till lägre sjukhuskostnader.

Läs också: Vi blir lyckligare av att påta i jorden

Behöver mer tid att låta tankarna bara komma och gå
I en studie med över hundra deltagare var trädgårdsterapi en mer effektiv behandlingsmetod mot utmattningsdepression än andra terapiformer och mediciner. Fem år efter avslutad behandling var personerna som fått trädgårdsterapi i större utsträckning tillbaka i arbetslivet och hade även mindre kontakt med sjukvården.

Enligt örtspecialisten Lisen Sundgren som skrivit böcker som ”Vildvuxet” och ”Lisens Gröna Värld” behöver vi ge oss själva mer tid att låta tankarna få komma och gå som de vill - och ett effektivt sätt att göra det är genom att vara ute i trädgården.
– Naturen ställer inga krav och när vi vistas i trädgården så aktiveras vårt parasympatiska nervsystem. Blodtrycket sjunker, hjärtat slår lugnare och andningen blir djupare. Man känner mindre ångest och smärta.

 

Läs också: Naturen läker utmattning bättre än mediciner visar forskning

Involvera samtliga sinnen
Men hur skapar vi oss då vår egna må-bra-trädgård?
Genom att involvera samtliga sinnen, enligt Lisen Sundgren.
– Att höra ljudet av vinden som susar i trädkronorna, vattnet som porlar eller kvittrande fåglar är ljud som vi är anpassade till, som gör att vi känner oss trygga och mår bra.

Även dofter är viktigt för att vi ska trivas.
– Jag tänker på läkeväxter som timjan som doftar ljuvligt, isop som bina älskar, citronmeliss för doften och för att man får ett lugnande te, men också på lavendel.

En läkande trädgård bör även ha öppna ytor där man kan plantera lättodlade, användbara och kravlösa blommor som ringblommor och ängsblommor, som både bina älskar, är vackra och går att göra fina buketter av. Se också till att det finns slutna och lummiga platser, avgränsade som små rum med träd och buskar, eller med stenar eller liknande.
– Personligen har slutna platser, som ett litet hörn i en trädgård, en god effekt när jag vill känna mig omsluten, trygg och skyddad. I mer öppna landskap trivs jag när jag vill känna mig fri, vill utforska och känna av större sammanhang.

Läs också: 7 sorters ätbara blommor

En plats där du kan räkna myror
Därför kan man också möblera med några sittplatser för olika syften. En plats där du är mer social och har några stolar och ett bord. Och en plats, som en skön sittbänk under ett träd, där du kan vara själv och bara räkna myror eller följa soluppgången eller solnedgången.
Undvik alltför raka linjer eller att trädgården blir för uppstyrd eller konstgjord och försök istället låta trädgården bli en miniatyr av vild natur, tycker Lisen Sundgren.
–  I naturen finns inga raka linjer och vi mår bra av en levande och vild trädgård, där man har rabatter och örtagård - men också en vild hörna där nässlor och maskrosor får växa i lugn och ro.

När det kommer till färger - lås dig inte vid vad du "borde" ha, utan välj de färger du tycker om och trivs med.
– Vill man ha knallorange dahlior och illröda tulpaner för att det är det man blir glad av, så kör på det! Poängen ligger i att inte låta någon annans tyckande spela in i beslutet, utan att gå på sin egen känsla.

 

Läs också: Så kan du äta blad och ogräs! Här är några goda recepttips

Sätt växter i olika höjder
Men misströsta inte om du inte har en trädgård utan bara en balkong. Genom att sätta dit en stol eller lägga ut kuddar för en skön sitthörna och plantera lite väldoftande örter som lavendel och citronmeliss, så kan du enkelt skapa en grön oas, där det är härligt att bara vara.
– Jag rekommenderar också att ha växter i olika höjder och olika former om det går. Sätt en klätterväxt för att skapa rumskänsla. Oavsett hur mycket växter man har så är det viktigt att det känns kravlöst, och att man gör det på sitt sätt. Det är ju du själv som ska trivas där och ingen annan!

Här är tips på vad du kan göra med örterna i din må-bra-trädgård

Läs också: Därför ska du äta nässlor

• Nässlor går att använda både som mat och medicin. Ät nässlor hela säsongen, från de späda skotten på våren till topparna senare på sommaren. Lägg nässlor i en kanna hett vatten för ett välgörande, renande te.

• Maskrosor  ät maskrosblad, blom och knopp! Maskrosor är fantastiska läkeväxter som gör gott för mage och lever.

• Timjan man blir glad bara av att lukta på den och den är god i maten. Timjan anses också ha en välgörande inverkan på nervsystemet.

• Kamomill har en lugnande inverkan på nervsystemet, är kramplösande när man har ont i magen eller mensvärk, är också bakteriedödande och antiinflammatorisk.

• Salvia är bra för lever och mage och är allmänt stärkande. Starkt bakteriedödande. Använd som krydda i maten - friterad salvia är en italiensk delikatess.

 

• Mejram är gott att dricka som te när man känner sig orolig. Kombinera gärna med kamomill och citronmeliss. Det går också att smaksätta vinäger med mejram, tillsätt en kvist i en flaska äppelcidervinäger och låt dra i någon vecka.

Läs också: Må bra och sov gott – med örter

• Citronmeliss är fantastiskt när man är orolig, har stressmage, svårt att sova eller känner sig nedstämd. Bered gärna som te, tillsätt några kamomillblommor och drick innan läggdags. Citronmelissblad i sallader eller desserter är gott.

• Myskmadra har gjort nytta som antiseptiskt, urindrivande, svettdrivande och rogivande medel som också lindrar magont. En annorlunda krydda som är rolig att använda som smaksättare i vin, drinkar, i färskpressad äppelmust eller som en extra touch i flädersaft. Spara torkad myskmadra till äppelsäsongen och ha med några kvistar i koket innan du häller ner äppelmoset på burk.

• Lavendel har bland annat kramplösande, muskelavslappnande och antidepressiv verkan. Används vid stress, nervositet, sömnsvårigheter, klimakteriebesvär, menstruationsbesvär, hjärtklappning och spänningshuvudvärk.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

 

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.

 

kvinna på kvällspromenad

Därför påverkas du av mörker och brist på sömn

Forskning

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att kropp och själ inte mår bra. När dagarna blir kortare då blir vi tröttare. Den mörka årstiden påverkar oss. Här förklarar forskaren Maria Nordin varför en dålig sömn är så farligt för oss.

Pojke och man skrattar med raklödder i ansiktet

Manlig hudvård – en växande trend 

Hud

Intresset för hudvård bland män har ökat och idag är det mer accepterat att ta hand om sin hud som man. Detta skifte syns i såväl annonser som i badrumshyllorna. Här är hudvårdsexpertens tips för just mannens hy!

Kikärtsgryta i kokkärl

Indisk kikärtsgryta med kokosmjölk 

Recept

Detta är en smakrik och värmande vegetarisk gryta med indisk touch som passar perfekt under kyligare dagar. Klä på dig varma kläder och laga den gärna utomhus, som receptets skapare – friluftsprofilen Niklas Kämpargård.