Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

6 sätt att hjälpa din åksjuka hund eller katt

Semestertider innebär för många av oss längre bilresor till en sommarstuga eller till släktingar, ibland även båtresor.  Och då får husdjuren kanske hänga med, oavsett vad de tycker om att resa. Här är några sätt att hjälpa din åksjuke hund eller katt.

För inte nog med att åksjukan är jobbig och stressande för husdjuret själv, det kan vara det även för djurägare. Men med några enkla knep ökar chanserna för en behaglig biltur.

Men varför uppstår ens åksjuka? Illamåendet beror på att rörelsen i exempelvis en bil påverkar delar i innerörat, vilket gör att djuret känner sig lite vimmelkantig och ibland även illamående. Då kan illamåendet leda till salivering och även kräkningar och diarré.

LÄS OCKSÅ: Skäll inte på ditt husdjur, det skadar mer än du tror

All åksjuka inte "äkta"
Med det sagt, de flesta åksjukefall räknas dock inte som äkta åksjuka där innerörat är påverkat, det kan helt enkelt handla om stress och oro i samband med resan. Oavsett anledning så behöver förstås ditt husdjur hjälp och lindring.

 

Här är några tips att pröva, och kom ihåg att olika saker fungerar olika bra för olika djur, som alla är egna individer, precis som vi.

  1. Övning ger färdighet. Om du långsamt vänjer katten eller hunden vid att åka bil (eller båt), börja då med korta och långsamma åkturer för att avdramatisera resande, och öka sedan gradvis avståndet och tiden. Du kan också börja med att bara sitta i bilen med motorn avstängd om ditt husdjur är oroligt. Sitt fem minuter två gånger om dagen i ett par dagar. Låt hunden/katten sitta i sin transportbur, om den inte är rädd och stressad av just denna. Håll en behaglig temperatur i bilen, gärna morgon eller kväll under sommarmånaderna. Beröm hunden eller katten mycket när den är lugn i bilen. Efter ett par dagar kan du vänja husdjuret vid de ljud och vibrationer som är förknippade med att motorn är på, men utan att bilen rör på sig. Fortsätt att beröm mycket när djuret är lugnt. Avbryt övningen om du ser stress-symtom och ta en kortare övning dagen efter istället..
  2. Omprogrammera djuret till att se bilåkning som något roligt. Tyvärr åker många djur bara bil när de ska till veterinären, vilket ofta inte är någon rolig upplevelse. Därför kan du behöva få husdjuret att förknippa färden med något positivt. Om du har en hund: leta till exempel upp en park fem-tio minuter hemifrån, och åk dit på den första bilturen och lek och låt hunden jaga en boll eller något annat som den älskar. När ni åkt hem igen kan du avsluta träningen på ett positivt  sätt med en godisbit eller god mat. Men: Överdriv inte belöningen, genom att hela tiden prata eller klappa hunden eller katten då den visar stressymtom.
  3. Placera buren lite högre i baksätet. Då får katten möjlighet att se ut på vägen, vilket en del katter tycker om. Men tänk på att just sikten ut genom sidofönstren och den sidledes rörelse som det innebär kan orsaka illamående. En del katter kan tvärtom tycka det är skönt att ligga i mörker under en filt och slippa ta in alla intryck utanför. Så testa dig fram vad som fungerar för just er! Det är inte heller lika mycket rörelse i den främre delen av bilen, därför tycker vissa hundar och katter om att sitta i framsätet med husse eller matte. Ha då djuret i sele så att de inte kan fara runt.
  4. Res på tom mage. Då är risken mindre att katten/hunden kräks. Servera i så fall inte mat sex till åtta timmar före färden, men att ge vätska är bra. Men återigen, det är individuellt: vissa djur blir mindre åksjuka av att åka på tom mage medan andra behöver äta lite innan färd för att inte känna hunger och därför stressa upp sig.
  5. Lugnande feromoner och tillskott. Doftferomoner som hunden och katten naturligt utsöndrar då de är lugna och känner välbefinnande kan hjälpa. Adaptil och Feliway är två sådana produkter som innehåller hundens och kattens egna lugnande doftferomoner och finns att köpa hos veterinär. Spraya kattburen och bilen med det innan ni ger er av och fyll på varannan, var tredje timme om det handlar om en längre resa. För hundar finns både dofthalsband och spray med lugnande feromoner. Om du ska vistas länge på en semesterort med ditt husdjur kan du sätta en doftavgivare som utsöndrar feromoner i det nya hemmet. En del hundar och katter har dock svårare att vänja sig och då kan man behöva ge lugnande kosttillskott, eller läkemedel.  Kosttillskott ihop med feromoner är en fördel när du vill vänja djuret vid bilåkande. Zylkéne är ett naturligt kosttillskott med lugnande ämnen som utvunnits ur kors råmjölk. Pulvret, som kommer i kapsar, strös direkt i mjukmat en gång om dagen före resan, en till två dagar i förväg. För vissa djur räcker det med några timmar innan, medan andra behöver flera dagars tillvänjning. Djur är känsliga och experter på att läsa människor och kan bli stressade av att se familjen packa.
  6. Foder med lugnande effekt. Royal Canin Calm är ett foder som innehåller det naturligt lugnande ämnet L-tryptophan och mjölkprotein som du kan ta till om du och ditt husdjur skall resa längre eller flytta. Då krävs dock några veckors ätande innan avresa för att få full effekt.

LÄS OCKSÅ: Katters jamande påverkar oss lika starkt som spädbarnsskrik

Läkemedel en sista utväg
Hjälper inget av ovanstående kan en veterinär skriva ut lugnande läkemedel, men det kräver en undersökning av djuret först. Det finns risker med att ge djur lugnande läkemedel under bil/flygfärd som är värda att ha i åtanke, eftersom det kan vara svårt att ta sig till en veterinär om det skulle hända något på resan.

Rådfråga veterinären och testa läkemedlet och dosen någon vecka innan resan för att se hur ditt djur påverkas av det. Så slipper du upptäcka att just din hund/katt kanske behöver en högre dos för att bli lugn – eller att den blir uppvarvad istället för lugn, vilket kan ske med vissa läkemedel.

Källa: Veterinärbutiken

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!