Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

6 sätt att hjälpa din åksjuka hund eller katt

Semestertider innebär för många av oss längre bilresor till en sommarstuga eller till släktingar, ibland även båtresor.  Och då får husdjuren kanske hänga med, oavsett vad de tycker om att resa. Här är några sätt att hjälpa din åksjuke hund eller katt.

För inte nog med att åksjukan är jobbig och stressande för husdjuret själv, det kan vara det även för djurägare. Men med några enkla knep ökar chanserna för en behaglig biltur.

Men varför uppstår ens åksjuka? Illamåendet beror på att rörelsen i exempelvis en bil påverkar delar i innerörat, vilket gör att djuret känner sig lite vimmelkantig och ibland även illamående. Då kan illamåendet leda till salivering och även kräkningar och diarré.

LÄS OCKSÅ: Skäll inte på ditt husdjur, det skadar mer än du tror

All åksjuka inte "äkta"
Med det sagt, de flesta åksjukefall räknas dock inte som äkta åksjuka där innerörat är påverkat, det kan helt enkelt handla om stress och oro i samband med resan. Oavsett anledning så behöver förstås ditt husdjur hjälp och lindring.

 

Här är några tips att pröva, och kom ihåg att olika saker fungerar olika bra för olika djur, som alla är egna individer, precis som vi.

  1. Övning ger färdighet. Om du långsamt vänjer katten eller hunden vid att åka bil (eller båt), börja då med korta och långsamma åkturer för att avdramatisera resande, och öka sedan gradvis avståndet och tiden. Du kan också börja med att bara sitta i bilen med motorn avstängd om ditt husdjur är oroligt. Sitt fem minuter två gånger om dagen i ett par dagar. Låt hunden/katten sitta i sin transportbur, om den inte är rädd och stressad av just denna. Håll en behaglig temperatur i bilen, gärna morgon eller kväll under sommarmånaderna. Beröm hunden eller katten mycket när den är lugn i bilen. Efter ett par dagar kan du vänja husdjuret vid de ljud och vibrationer som är förknippade med att motorn är på, men utan att bilen rör på sig. Fortsätt att beröm mycket när djuret är lugnt. Avbryt övningen om du ser stress-symtom och ta en kortare övning dagen efter istället..
  2. Omprogrammera djuret till att se bilåkning som något roligt. Tyvärr åker många djur bara bil när de ska till veterinären, vilket ofta inte är någon rolig upplevelse. Därför kan du behöva få husdjuret att förknippa färden med något positivt. Om du har en hund: leta till exempel upp en park fem-tio minuter hemifrån, och åk dit på den första bilturen och lek och låt hunden jaga en boll eller något annat som den älskar. När ni åkt hem igen kan du avsluta träningen på ett positivt  sätt med en godisbit eller god mat. Men: Överdriv inte belöningen, genom att hela tiden prata eller klappa hunden eller katten då den visar stressymtom.
  3. Placera buren lite högre i baksätet. Då får katten möjlighet att se ut på vägen, vilket en del katter tycker om. Men tänk på att just sikten ut genom sidofönstren och den sidledes rörelse som det innebär kan orsaka illamående. En del katter kan tvärtom tycka det är skönt att ligga i mörker under en filt och slippa ta in alla intryck utanför. Så testa dig fram vad som fungerar för just er! Det är inte heller lika mycket rörelse i den främre delen av bilen, därför tycker vissa hundar och katter om att sitta i framsätet med husse eller matte. Ha då djuret i sele så att de inte kan fara runt.
  4. Res på tom mage. Då är risken mindre att katten/hunden kräks. Servera i så fall inte mat sex till åtta timmar före färden, men att ge vätska är bra. Men återigen, det är individuellt: vissa djur blir mindre åksjuka av att åka på tom mage medan andra behöver äta lite innan färd för att inte känna hunger och därför stressa upp sig.
  5. Lugnande feromoner och tillskott. Doftferomoner som hunden och katten naturligt utsöndrar då de är lugna och känner välbefinnande kan hjälpa. Adaptil och Feliway är två sådana produkter som innehåller hundens och kattens egna lugnande doftferomoner och finns att köpa hos veterinär. Spraya kattburen och bilen med det innan ni ger er av och fyll på varannan, var tredje timme om det handlar om en längre resa. För hundar finns både dofthalsband och spray med lugnande feromoner. Om du ska vistas länge på en semesterort med ditt husdjur kan du sätta en doftavgivare som utsöndrar feromoner i det nya hemmet. En del hundar och katter har dock svårare att vänja sig och då kan man behöva ge lugnande kosttillskott, eller läkemedel.  Kosttillskott ihop med feromoner är en fördel när du vill vänja djuret vid bilåkande. Zylkéne är ett naturligt kosttillskott med lugnande ämnen som utvunnits ur kors råmjölk. Pulvret, som kommer i kapsar, strös direkt i mjukmat en gång om dagen före resan, en till två dagar i förväg. För vissa djur räcker det med några timmar innan, medan andra behöver flera dagars tillvänjning. Djur är känsliga och experter på att läsa människor och kan bli stressade av att se familjen packa.
  6. Foder med lugnande effekt. Royal Canin Calm är ett foder som innehåller det naturligt lugnande ämnet L-tryptophan och mjölkprotein som du kan ta till om du och ditt husdjur skall resa längre eller flytta. Då krävs dock några veckors ätande innan avresa för att få full effekt.

LÄS OCKSÅ: Katters jamande påverkar oss lika starkt som spädbarnsskrik

Läkemedel en sista utväg
Hjälper inget av ovanstående kan en veterinär skriva ut lugnande läkemedel, men det kräver en undersökning av djuret först. Det finns risker med att ge djur lugnande läkemedel under bil/flygfärd som är värda att ha i åtanke, eftersom det kan vara svårt att ta sig till en veterinär om det skulle hända något på resan.

Rådfråga veterinären och testa läkemedlet och dosen någon vecka innan resan för att se hur ditt djur påverkas av det. Så slipper du upptäcka att just din hund/katt kanske behöver en högre dos för att bli lugn – eller att den blir uppvarvad istället för lugn, vilket kan ske med vissa läkemedel.

Källa: Veterinärbutiken

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

 

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!