kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Börjar du känna dig gammal och svag – med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det?
Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra?
Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre – med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Så slipper du ledvärk

Att uppleva ledvärk som kommer med åldern är mycket vanligt och börjar för vissa redan i 30 till 40-års åldern. En mycket vanlig anledning till ledvärk är artros, förslitning av lederna. Effektiva ämnen för att motverka artros, bygga upp förlorat brosk och minska stelhet är MSM (organiskt svavel) och nyponextrakt. Gurkmeja kan motverka inflammationer och kan vara ett naturligt alternativ till anti-inflammatoriska läkemedel.

Nypon
Nypon innehåller galaktolipider som både hjälper till att bibehålla ledernas rörlighet och lindrar inflammationer.Det naturliga C-vitamininnehållet hjälper även kroppen bilda kollagen.

 

MSM
MSM består av organiskt svavel, något vi har svårt att få i oss genom kosten. Svavel är en viktig byggsten för kroppens uppbyggnad av brosk, senor och bindväv. MSM påverkar bildandet av kollagen, glukosaminsulfat och kondroitinsulfat – tre ämnen som alla är viktiga för ledernas hälsa. Samtliga är delaktiga i bildandet av ledernas stötdämpande brosk, vilket är det som bryts ned vid ledsjukdomar som artros. Studier bekräftar att tillskott med MSM kan minska smärta och stelhet vid artros. En dubbelblind, placebokontrollerad studie på personer med artros visar på statistiskt signifikanta förbättringar vid intag av MSM. De som intog MSM rapporterade mindre smärta, stelhet och en förbättrad funktion i leden. Även C-vitamin påverkar bildandet av kollagen samt kroppens förmåga att ta upp MSM, därför rekommenderas intag av MSM tillsammans med C-vitamin.

Läs också: Därför ska du äta MSM

Behåll din muskelmassa

Redan i 30-årsåldern börjar muskelmassa och muskelstyrka försämras för de flesta, särskilt om man inte motionerer samt äter dåligt. Muskelförtvining, även kallat sarkopeni, innebär just svaghet och förlust av muskler och stor del av den äldre befolkningen är drabbade. Man orkar inte längre gå lika snabbt, resa sig från stolen eller bära matkassar. Sarkopeni orsakas till stor del av stillasittande och dåliga kostvanor och det är viktigt att hålla igång, röra sig dagligen och äta proteinrikt.

Pycnogenol ökar muskelfunktionen
Ny forskning som publicerats i tidskriften Journal on Orthopedics and Traumatology visar att tillskott med tallbarksextrakt, Pycnogenol, effektivt bromsar förtvining av musklerna i samband med åldrande. Studien fann dessutom att ämnet ökar muskelfunktionen hos personer med sarkopeni. Pycnogenol är en stark antioxidant som utöver musklerna även stärker hjärt- och kärlsystemet.

Hjälper även mot åderbråck
Tallbarrsextraktet pycnogenol stärker blodkärlen, kapillärer,  vener och artärer. På så sätt motverkas även ödem, blåmärken och åderbråck.

Läs också: Pyknogenol – ett knep som bromsar åldersrelaterad muskelförlust

Protein och aminosyror är byggstenar för muskelmassan
Protein fungerar som byggstenar för musklerna och är viktigt för att behålla muskelmassan. Forskning har visat att rekommendationerna för proteinintag bör höjas för äldre. Tidigare har man rekommenderat 0,8 gram per kilo kroppsvikt men man anser numera att de över 65 år bör få i sig minst 1,2 gram per kilo kroppsvikt. I många fall kan äldre även ha svårt att få i sig protein och då kan tillskott vara ett bra komplement till kosten.

Ett alternativ är att ta ett tillskott med rena aminosyror, proteinernas byggstenar. En fransk studie har visat goda resultat på mängden muskelmassa för äldre män som tar tillskott med just aminosyror. I studien ökade männen sin muskelmassa med 50 procent på drygt tre månader när de kompletterade sin normala kost med aminosyretillskott.

Läs också: Vad vet du om aminosyror – kroppens byggstenar?

Undvik benskörhet och frakturer

Visste du att enligt WHO är cirka 200 miljoner människor drabbade av benskörhet?
Idag är benskörhet, osteoporos, en av våra stora folksjukdomar. Många väljer att äta produkter med mycket kalcium som mjölk och ost, men detta kan vara fel. Nya rön visar att kroppen ofta har tillräckligt med kalcium och det istället är transportörerna som flyttar kalciumet till skelettet som saknas.

Läs det intressanta blogginlägget: Problemet med för mycket kalcium (extern länk)

D3 och K2 stärker skelettet
Vitamin D3 och K2 i kombination med kalcium och magnesium har visat sig vara viktiga nycklar för att bibehålla en god bentäthet.
D-vitamin förbättrar upptag, transport och användning av kalcium i kroppen och är det vitamin som är svårast att få i sig i tillräckliga mängder via maten. Intaget av D-vitamin i mat behöver i de allra flesta fall kombineras med extra tillskott och solexponering under sommarmånaderna. Vid osteoporos har man lyckats vändas förloppet genom behandling med vitamin D3 i kombination med kalcium och magnesium.

Vitamin K2 aktiverar ett proteinhormon i kroppen som kallas osteokalcin, vilket behövs för att binda kalcium i benstommen. Osteokalcin tycks också bidra till att förhindra att kalcium lagras i artärerna. K-vitamin hjälper till att skydda dina blodkärl från att förkalkas av höga kalciumnivåer samtidigt som bentätheten förbättras eftersom den hjälper kroppen att placera kalciumet på rätt plats.

Läs också: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan och 5 knep som stärker skelettet!

Av Therese Hagberg

Källor: Kurera.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

blodgrupp AB

Blodgrupp AB – Nutidsmänniskan

Kost

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och expert på Kurera, är förespråkare för blodgruppsdieten. Genom att äta en kost anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppen naturliga och genetiska balans. Bland den nyaste men också ovanligaste blodgruppen finns AB. Bäst mår Grupp AB av att äta en vegetarisk bas med ett litet intag av kött och mejeriprodukter. 

7_goda_skal_att_ata_en_morot

7 goda skäl till att äta en morot

Kost

För att galla och blodsockret ska fungera optimalt ska man helst äta flera mindre måltider om dagen. Tre lite större mål om dagen och gärna två till tre mindre mål däremellan. Johanna Bjurström, näringsterapeut  inom funktionsmedicin och mikronäring, tipsar om det bästa mellanmålet. En morot - näringsrik och lätt att ha med sig i väskan.

blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Kost

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden.