kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Börjar du känna dig gammal och svag – med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det?
Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra?
Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre – med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Så slipper du ledvärk

Att uppleva ledvärk som kommer med åldern är mycket vanligt och börjar för vissa redan i 30 till 40-års åldern. En mycket vanlig anledning till ledvärk är artros, förslitning av lederna. Effektiva ämnen för att motverka artros, bygga upp förlorat brosk och minska stelhet är MSM (organiskt svavel) och nyponextrakt. Gurkmeja kan motverka inflammationer och kan vara ett naturligt alternativ till anti-inflammatoriska läkemedel.

Nypon
Nypon innehåller galaktolipider som både hjälper till att bibehålla ledernas rörlighet och lindrar inflammationer.Det naturliga C-vitamininnehållet hjälper även kroppen bilda kollagen.

 

MSM
MSM består av organiskt svavel, något vi har svårt att få i oss genom kosten. Svavel är en viktig byggsten för kroppens uppbyggnad av brosk, senor och bindväv. MSM påverkar bildandet av kollagen, glukosaminsulfat och kondroitinsulfat – tre ämnen som alla är viktiga för ledernas hälsa. Samtliga är delaktiga i bildandet av ledernas stötdämpande brosk, vilket är det som bryts ned vid ledsjukdomar som artros. Studier bekräftar att tillskott med MSM kan minska smärta och stelhet vid artros. En dubbelblind, placebokontrollerad studie på personer med artros visar på statistiskt signifikanta förbättringar vid intag av MSM. De som intog MSM rapporterade mindre smärta, stelhet och en förbättrad funktion i leden. Även C-vitamin påverkar bildandet av kollagen samt kroppens förmåga att ta upp MSM, därför rekommenderas intag av MSM tillsammans med C-vitamin.

Läs också: Därför ska du äta MSM

Behåll din muskelmassa

Redan i 30-årsåldern börjar muskelmassa och muskelstyrka försämras för de flesta, särskilt om man inte motionerer samt äter dåligt. Muskelförtvining, även kallat sarkopeni, innebär just svaghet och förlust av muskler och stor del av den äldre befolkningen är drabbade. Man orkar inte längre gå lika snabbt, resa sig från stolen eller bära matkassar. Sarkopeni orsakas till stor del av stillasittande och dåliga kostvanor och det är viktigt att hålla igång, röra sig dagligen och äta proteinrikt.

Pycnogenol ökar muskelfunktionen
Ny forskning som publicerats i tidskriften Journal on Orthopedics and Traumatology visar att tillskott med tallbarksextrakt, Pycnogenol, effektivt bromsar förtvining av musklerna i samband med åldrande. Studien fann dessutom att ämnet ökar muskelfunktionen hos personer med sarkopeni. Pycnogenol är en stark antioxidant som utöver musklerna även stärker hjärt- och kärlsystemet.

Hjälper även mot åderbråck
Tallbarrsextraktet pycnogenol stärker blodkärlen, kapillärer,  vener och artärer. På så sätt motverkas även ödem, blåmärken och åderbråck.

Läs också: Pyknogenol – ett knep som bromsar åldersrelaterad muskelförlust

Protein och aminosyror är byggstenar för muskelmassan
Protein fungerar som byggstenar för musklerna och är viktigt för att behålla muskelmassan. Forskning har visat att rekommendationerna för proteinintag bör höjas för äldre. Tidigare har man rekommenderat 0,8 gram per kilo kroppsvikt men man anser numera att de över 65 år bör få i sig minst 1,2 gram per kilo kroppsvikt. I många fall kan äldre även ha svårt att få i sig protein och då kan tillskott vara ett bra komplement till kosten.

Ett alternativ är att ta ett tillskott med rena aminosyror, proteinernas byggstenar. En fransk studie har visat goda resultat på mängden muskelmassa för äldre män som tar tillskott med just aminosyror. I studien ökade männen sin muskelmassa med 50 procent på drygt tre månader när de kompletterade sin normala kost med aminosyretillskott.

Läs också: Vad vet du om aminosyror – kroppens byggstenar?

Undvik benskörhet och frakturer

Visste du att enligt WHO är cirka 200 miljoner människor drabbade av benskörhet?
Idag är benskörhet, osteoporos, en av våra stora folksjukdomar. Många väljer att äta produkter med mycket kalcium som mjölk och ost, men detta kan vara fel. Nya rön visar att kroppen ofta har tillräckligt med kalcium och det istället är transportörerna som flyttar kalciumet till skelettet som saknas.

Läs det intressanta blogginlägget: Problemet med för mycket kalcium (extern länk)

D3 och K2 stärker skelettet
Vitamin D3 och K2 i kombination med kalcium och magnesium har visat sig vara viktiga nycklar för att bibehålla en god bentäthet.
D-vitamin förbättrar upptag, transport och användning av kalcium i kroppen och är det vitamin som är svårast att få i sig i tillräckliga mängder via maten. Intaget av D-vitamin i mat behöver i de allra flesta fall kombineras med extra tillskott och solexponering under sommarmånaderna. Vid osteoporos har man lyckats vändas förloppet genom behandling med vitamin D3 i kombination med kalcium och magnesium.

Vitamin K2 aktiverar ett proteinhormon i kroppen som kallas osteokalcin, vilket behövs för att binda kalcium i benstommen. Osteokalcin tycks också bidra till att förhindra att kalcium lagras i artärerna. K-vitamin hjälper till att skydda dina blodkärl från att förkalkas av höga kalciumnivåer samtidigt som bentätheten förbättras eftersom den hjälper kroppen att placera kalciumet på rätt plats.

Läs också: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan och 5 knep som stärker skelettet!

Av Therese Hagberg

Källor: Kurera.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sänk stressen med hjälp av andningen

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del tre lär Karin ut hur man kan komma i balans med hjälp av sin andning:

Vi väljer bröd efter ålder och utbildningsnivå

Forskning

När vi väljer bröd i matbutiken så väljer vi dels det vi fick hemma som barn och dels efter den utbildningsnivå vi har. Bröd gjort på råg är hälsosammare än bröd bakat på vete. Yngre personer föredrar mindre hälsosamt bröd medan äldre väljer det hälsosamma brödet. Att byta vanor som vuxna är dessutom svårt. Det visar en ny avhandling om råg gjord vi Uppsala universitet.

Kvinna stretchar

Träna säkert med aktiv återhämtning

Träning

Är du taggad på att komma igång med din träning men trött på segdragen träningsvärk och rädd för att dra på dig otäcka skador? I boken "Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition", beskriver Peter Wilhelmsson hur du ska äta och ta hand om kroppen för att träningen ska bli ett rent nöje.

Honung

Biodlarna: ”Inhemsk honung gynnar vår miljö”

Eko/miljö

Med anledning av att den italienske munken Bernhard av Clairvaux dog den 20 augusti för 864 år sedan firar vi denna dag honungens dag. Han är nämligen biodlarnas skyddshelgon och även om vi i Sverige inte har någon stark relation till katolska helgon är det idag som honungen uppmärksammas även här. Bin är nödvändiga för en levande natur och ett fungerade jordbruk och på Kurera vill vi passa på att slå ett slag för dessa hårt arbetande varelser.

Ett par

Relationsexperten: Är du medberoende?

Krönikan

Ordet medberoende har de flesta människor hört och det nämns numera betydligt oftare än tidigare, men vad innebär det egentligen att vara medberoende? Det ger Kureras nya krönikör relationterapeuten och författaren Cornelia Södergren svar på.

Skydda levern med hjälp av rätt kost

Hälsa

Din lever behöver rätt kost för att orka med sitt viktiga utrensningsarbete. Det är lätt att kroppen överbelastas med kemikalier från maten och då hinner levern inte med. Om du äter för mycket socker kan det synas i ansiktet som blemmor och rodnader och kroppen brukar kännas svullen, trött och ibland får man värk. Sommaren innebär oftast excesser i sötsaker och det är okey så länger du inte tar med dig ovanorna in i vardagen. Här kommer tips på bra mat som stöder en frisk lever.

Fler får hjärtinfarkt på måndagar

Forskning

När stressen ökar tycks hjärtinfarkterna bli fler. Statistik visar att antalet infarkter skjuter i höjden under jul- och nyårshelgen men även på måndagar. Det visar en studie som nyligen publicerades i tidskriften American Heart Journal. Sifforna baserades på data från olika svenska register.

Ont i ryggen? Så blir du bättre

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Gråhårig man speglar sig

Grått hår – en markör för god hälsa?

Forskning

Spanska forskare har genom att studera vildsvin kommit fram till att grått hår kan vara ett tecken på god hälsa. Länge har det betraktats som motsatsen och något som ska döljas till varje pris för att bibehålla ett ungdomligt och hälsosamt utseende. Men den grå manen kan nu istället visa sig vara en symbol för god hälsa – medan rödhåriga kan ligga lite mer pyrt till.

sittande kvinna

Enkla knep för att undvika stillasittande

Hälsa

Människan är skapad för rörelse. Att leva sitt liv med mycket stillasittande är inte naturligt för kroppen. I Sverige sitter vuxna i snitt åtta timmar per dag och bara hälften motionerar mer än 30 minuter i veckan. Att minska antalet stillasittande timmar från åtta till tre kan öka livslängden med två till tre år

Frukost

Ny forskning: ”Du beter dig som du äter”

Kost

Vad vi äter påverkar hur vi mår och beter oss mot andra, visar ny forskning. Tidigare har Kurera berättat om att socker visat sig vara en starkt bidragande orsak till psykisk ohälsa. I en artikel i Svt nyheter berättades det nyligen att vad vi äter i övrigt styr vårt humör.

Studie: ”Minskat köttintag – bra för tarmhälsan”

Kost

Nu kommer fler argument för att dra ned på köttkonsumtionen. En riklig köttkonsumtion har nämligen visat sig kunna ligga bakom divertikulit eller inflammerade tarmfickor. Sedan tidigare har rökning och stillasittande pekats ut som bovar men nu är det alltså biffen som sägs ställa till det.

Så bevarar män självständighet och hälsa långt upp i åldern

Forskning

Hur gör man för att kunna klara sig själv och vara någorlunda frisk högt upp i åldern? En studie på män födda mellan 1920 och 1924 där man utvärderat dem sex gånger sedan 1970 gav tydliga besked. Rök inte, ät inte för mycket och när du väl äter, välj en medelhavsliknande kost. Då har du goda chanser att bli gammal och dessutom bevara din självständighet långt upp i åldern.

Sötpotatis

Aminosyra kan förebygga ALS och alzheimer

Naturlig hälsa

Kan lösningen på gåtan ALS finnas i sjön? Sjukdomar som ALS, och alzheimer gäckar oss fortfarande och än finns inga effektiva mediciner mot dessa svåra åkommor men nu verkar forskare vara en lösning på spåren. Algblomningen i Östersjön har länge varit ett problem och man har sedan tidigare kunnat konstatera att gifterna kan orsaka bland annat leverskador.

Hälsosam mat, nötter, lax. olivolja och avokado

Träna hållbart med antiinflammatorisk mat

Träning

En hälsosam kost är en av förutsättningarna för en hållbar livsstil – särskilt för återhämtning i samband träning. En felaktig kost sänker kroppens pH-värde och ökar risken för oxidativ stress, inflammation och skador. Därför är det viktigt för den som tränar att stödja kroppen med antiinflammatorisk kost och extra intag av antioxidanter.

Rhesusapa

Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Forskning

LCHF i all ära men för den som vill addera år till livslängden är det svältkost som gäller. Eller kalorirestriktion som det också kallas och då inte i vanlig viktväktarbemärkelse utan helst ska man hålla nere kaloriintaget under 1000 kilokalorier om dagen skriver KIT.

Hormonstörande ämnen i vanliga hudvårdsprodukter

Skönhet

Att välja hudvård och make-up med naturliga ingredienser har aldrig varit viktigare. Inte sedan barockens tid med sitt blysmink har väl det vi applicerar på kroppen för att bli mjuka och vackra varit mer fyllt med diverse mer eller mindre farliga ämnen. Om inte annat finns det betydligt fler skadliga ämnen att välja på i morden tid.

johanna bjurström

Skydda dig mot allergier genom att ta hand om din tarm

Krönikan

Allergi kan uppkomma genom att bakterier och parasiter tar sig in i mage och tarm, där de skapar föruttnelsebakterier. Detta kan leda till nedsatt immunförsvar med trötthet, allergier, akne, eksem, olika tarmproblem och autonoma sjukdomar som följd. Väl fungerande mage och tarm är oftast liktydigt med god hälsa. Här delar jag med mig av mina bästa tips för en frisk tarmhälsa och ett starkt immunförsvar.

Kirurgi – värsta placebon

Hälsa

Saknar kirurgi bevisad effekt? Ja i alla fall i vissa fall menar den austaliensiske kirurgen Ian Harris som i sin bok ”Surgery, The Ultimate Placebo: A surgeon cuts through the evidence” uttrycker stark skepsis mot flera typer av kirurgi, dels för att undersökningar visar att många ingrepp har mindre effekt av än vad som påstås.

Kökssvamp

Därför ska du inte mikra din disktrasa

Forskning

Kökets måsten för rengöring - disktrasan och skrubsvampen är svåra att klara sig utan när det gäller att hålla rent på diskbänk och arbetsytor. Något som är viktigt för att hålla god hygien men hur fräscha är de egentligen?

Pannkaor med bär

Glutenfria pannkakor med sommarbär

Recept

Supergoda, nyttiga och näringsrika är dessa naturligt glutenfria fullkornspannkakor från Nillas Kitchen. Varför inte göra dem till frukost i helgen. Smeten är gjord på havremjöl och fullkornsrismjöl.

Högintensiv träning – så funkar det

Träning

Trött på långa löprundor? En ny träningsform kan ge ny inspiration, kanske är det dags att prova en mer tidseffektiv metod när träningen drar igång igen i höst.  Högintensiv träning eller HIIT som det förkortas är en explosiv träningsform som bland annat kickstartar kroppens förbränning.