Är du i riskzonen för benskörhet? Så vet du

Idag är benskörhet en av de stora folksjukdomarna. Enligt WHO är cirka 200 miljoner personer drabbade av osteoporos, ett annat ord för sjukdomen.
Är du i riskzonen?
Här är 9 stora riskfaktorer för benskörhet.

En frisk människa har en balans mellan nedbrytning och uppbyggnad av ben men när man lider av benskörhet är skelettet skörare och risken för att få benbrott ökar. Sjukdomen kommer smygande och beror på att balansen mellan nedbrytning och uppbyggnad av ben i kroppen är rubbad, så att mer ben bryts ned än vad som återbildas. När vi bryter ner benmassa snabbare än vi kan bygga upp den får skelettet en sämre hållfasthet.

Läs också: Vitamin K2 motverkar problem med benskörhet

 

Större risk för kvinnor
I Sverige lider var tredje kvinna och var sjätte man över 70 år av benskörhet.
Att sjukdomen är vanligare hos kvinnor beror på att deras skelett främst byggs upp under de första 20 åren. Män fortsätter bygga upp skelettet ytterligare några år och får då en högre benmassa. Sedan behåller man i stort sett sin benmassa upp till 50 års ålder.

Läs också: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

När östrogenet minskar minskar också benmassan
När kvinnan går in i övergångsåldern minskar mängden kvinnligt könshormon, östrogen. När östrogenproduktionen minskar ökar nedbrytningen av ben. Benmassan minskar som mest under de första åren efter det att menstruationen har upphört.

Upptäcks ofta först vid fraktur
Benskörhet upptäcks vanligtvis inte förrän man får ett benbrott eller en spricka i skelettet. Misstänker man att man har benskörhet kan man genomgå en bentäthetsmätning för att få rätt diagnos.

Läs också: B12-vitamin viktigt för att minska frakturer

9 stora riskfaktorer för benskörhet:

 

1. För lite rörelse
En inaktiv livsstil utan motion.

2. Andra åkommor
…som ledgångsreumatism, glutenintolerans och sköldkörtelsjukdom.
Läs också: Naturlig hjälp med ledgångsreumatism

3. Kroppsbyggnad
Personer med tunn kroppsbyggnad och med lite underhudsfett löper ökad risk.

4. Näringsbrist
Då i synnerhet brist på D-vitamin.
Läs också – Sanna Edhin: “Livsmedelsverket bör lyfta fram behovet av högre doser D-vitamin”

5. Hård träning
Hård elitträning hos unga kvinnor.

6. Alkohol
Och särskilt ett stort alkoholintag under längre tid.

7. Cigaretter
Just precis, rökning för inget bra med sig.

8. Ätstörning
Anorexia är en riskfaktor.

9. Ärftlighet
Hur är det med din mor och far och andra nära anhöriga? Fråga.

Så förebygger du!
Motion och bra kost är viktigt för att förebygga benskörhet.

Läs också: Allt fler blir bensköra – av ökande mängder kadmium i maten

Förebygg benskörhet genom att:

 

  • Motionera regelbundet. Fysisk aktivitet stärker benen samt musklerna och ger dig bättre balans vilket minskar risken för att du ska ramla.
  • Ät bra kost med tillräckligt med kalcium, magnesium, C- och D-vitamin.
  • Var ute i solen för att få en naturlig produktion av D-vitamin.
  • Sluta röka.
  • Var sparsam med alkohol.


Läs också: Överläkare: ”Livsmedelsverkets rekommendationer för A-vitamin ökar risken för benskörhet”

För att stärka skelettet rekommenderas följande tillskott:

 

  • Magnesium som bidrar till omvandling av D-vitamin och omsättning av kalcium
  • C-vitamin är bra för upptaget av kalcium från kosten.
  • D-vitamin, 20–50µg, förbättrar upptaget av kalcium.
  • Kalcium, intaget bör vara lika eller dubbelt så stort som intaget av magnesium.
  • Vitamin K2, 200–500µg, hjälper kroppen att frakta kalcium ut till skelettet.


Läs också:
Vitamin D– inte bara skelettstöd

Av Emma V Larsson och Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?

bulgursalad

Saftig bulgursallad med mandel

Recept

Saftig, sammetslen bulgur i sällskap av grönsaker. Servera som huvuddelen av en måltid och komplettera med valfritt protein eller mer grönsaker. Resterna passar förträffligt i matlådan.

rosor

”De är blommornas Rolls royce”

Hud

Rosor har en air av romantik kring sig, de uppskattas både för sin skönhet och sin ljuvliga doft men vad kanske inte alla känner till är att de även har medicinska egenskaper – särskilt gynnsamma är de för huden.

Berika tarmfloran – 8 anledningar att välja mjölksyrat

Mage

Det bor två kilo bakterier, svampar och mikroorganismer i din tarm. Du har allt att vinna på att vårda dem, för de styr allt från humör till vikt och immunförsvar. Mjölksyrabakterier är en förutsättning för en näringsrik tarmflora – och kan dessutom göra underverk för huden. Här är åtta smarta tips om hur vassle kan hjälpa din hälsa.

Nu kan jag äntligen njuta av solen!

Hud

Tuula Gunnarsson älskar solen på alla sätt. När hon för många år sedan fick soleksem så var det en katastrof. Rådet var att ha långärmat och sitta i skuggan, vilket Tuula inte ville. När hon hittade ett tillskott för pigment och solbränna, med bland annat betakaroten, kunde hon njuta av solen igen. 

“Storasyster? Nej, jag är hans mamma!”

Hud

Annette fyller snart 45 år men får ändå inte sällan frågan om hon är storasyster till sin son som är 19. Hemligheten bakom Annette Carlssons ungdomliga utseende är en kombination av bra gener, positiv livssyn och en svensk, patenterad hudkräm.

tofuspett, portabelloburgare och spetskål

Grilla vegetariskt i sommar

Recept

Sommaren är här och doften av nygrillat sprider sig över landet. För finns det något som ger mer sommarkänslor än härliga grillkvällar i sommarsolen? Men vad ska man då lägga på grillen? Här kommer tips och inspiration för en grön grillkväll med vegomat.