Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

är_du_i_riskzonen_för_benskörhet_så_vet_du

Är du i riskzonen för benskörhet? Så vet du

Idag är benskörhet en av de stora folksjukdomarna. Enligt WHO är cirka 200 miljoner personer drabbade av osteoporos, ett annat ord för sjukdomen.
Är du i riskzonen?
Här är 9 stora riskfaktorer för benskörhet.

En frisk människa har en balans mellan nedbrytning och uppbyggnad av ben men när man lider av benskörhet är skelettet skörare och risken för att få benbrott ökar. Sjukdomen kommer smygande och beror på att balansen mellan nedbrytning och uppbyggnad av ben i kroppen är rubbad, så att mer ben bryts ned än vad som återbildas. När vi bryter ner benmassa snabbare än vi kan bygga upp den får skelettet en sämre hållfasthet.

Läs också: Vitamin K2 motverkar problem med benskörhet

 

Större risk för kvinnor
I Sverige lider var tredje kvinna och var sjätte man över 70 år av benskörhet.
Att sjukdomen är vanligare hos kvinnor beror på att deras skelett främst byggs upp under de första 20 åren. Män fortsätter bygga upp skelettet ytterligare några år och får då en högre benmassa. Sedan behåller man i stort sett sin benmassa upp till 50 års ålder.

Läs också: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

När östrogenet minskar minskar också benmassan
När kvinnan går in i övergångsåldern minskar mängden kvinnligt könshormon, östrogen. När östrogenproduktionen minskar ökar nedbrytningen av ben. Benmassan minskar som mest under de första åren efter det att menstruationen har upphört.

Upptäcks ofta först vid fraktur
Benskörhet upptäcks vanligtvis inte förrän man får ett benbrott eller en spricka i skelettet. Misstänker man att man har benskörhet kan man genomgå en bentäthetsmätning för att få rätt diagnos.

Läs också: B12-vitamin viktigt för att minska frakturer

9 stora riskfaktorer för benskörhet:

  1. För lite rörelse
    En inaktiv livsstil utan motion.
  2. Andra åkommor
    Som ledgångsreumatism, glutenintolerans och sköldkörtelsjukdom.
  3. Kroppsbyggnad
    Personer med tunn kroppsbyggnad och med lite underhudsfett löper ökad risk.
  4. Näringsbrist
    Då i synnerhet brist på D-vitamin.
  5. Hård träning
    Hård elitträning hos unga kvinnor.
  6. Alkohol
    Och särskilt ett stort alkoholintag under längre tid.
  7. Cigaretter
    Just precis, rökning för inget bra med sig.
  8. Ätstörning
    Anorexia är en riskfaktor.
  9. Ärftlighet
    Hur är det med din mor och far och andra nära anhöriga? Fråga.

Så förebygger du!
Motion och bra kost är viktigt för att förebygga benskörhet.

 

Läs också: Allt fler blir bensköra – av ökande mängder kadmium i maten

Förebygg benskörhet genom att:

  • Motionera regelbundet. Fysisk aktivitet stärker benen samt musklerna och ger dig bättre balans vilket minskar risken för att du ska ramla
  • Ät bra kost med tillräckligt med kalcium, magnesium, C- och D-vitamin.
  • Var ute i solen för att få en naturlig produktion av D-vitamin.
  • Sluta röka.
  • Var sparsam med alkohol.


Läs också: Överläkare: ”Livsmedelsverkets rekommendationer för A-vitamin ökar risken för benskörhet”

För att stärka skelettet rekommenderas följande tillskott:

  • Magnesium som bidrar till omvandling av D-vitamin och omsättning av kalcium
  • C-vitamin är bra för upptaget av kalcium från kosten.
  • D-vitamin, 20–50µg, förbättrar upptaget av kalcium.
  • Kalcium, intaget bör vara lika eller dubbelt så stort som intaget av magnesium.
  • Vitamin K2, 200–500µg, hjälper kroppen att frakta kalcium ut till skelettet.


Läs också:
Vitamin D– inte bara skelettstöd

Av Emma V Larsson och Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

 

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.