är_du_i_riskzonen_för_benskörhet_så_vet_du

Är du i riskzonen för benskörhet? Så vet du

Idag är benskörhet en av de stora folksjukdomarna. Enligt WHO är cirka 200 miljoner personer drabbade av osteoporos, ett annat ord för sjukdomen.
Är du i riskzonen?
Här är 9 stora riskfaktorer för benskörhet.

En frisk människa har en balans mellan nedbrytning och uppbyggnad av ben men när man lider av benskörhet är skelettet skörare och risken för att få benbrott ökar. Sjukdomen kommer smygande och beror på att balansen mellan nedbrytning och uppbyggnad av ben i kroppen är rubbad, så att mer ben bryts ned än vad som återbildas. När vi bryter ner benmassa snabbare än vi kan bygga upp den får skelettet en sämre hållfasthet.

Läs också: Vitamin K2 motverkar problem med benskörhet

 

Större risk för kvinnor
I Sverige lider var tredje kvinna och var sjätte man över 70 år av benskörhet.
Att sjukdomen är vanligare hos kvinnor beror på att deras skelett främst byggs upp under de första 20 åren. Män fortsätter bygga upp skelettet ytterligare några år och får då en högre benmassa. Sedan behåller man i stort sett sin benmassa upp till 50 års ålder.

Läs också: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

När östrogenet minskar minskar också benmassan
När kvinnan går in i övergångsåldern minskar mängden kvinnligt könshormon, östrogen. När östrogenproduktionen minskar ökar nedbrytningen av ben. Benmassan minskar som mest under de första åren efter det att menstruationen har upphört.

Upptäcks ofta först vid fraktur
Benskörhet upptäcks vanligtvis inte förrän man får ett benbrott eller en spricka i skelettet. Misstänker man att man har benskörhet kan man genomgå en bentäthetsmätning för att få rätt diagnos.

Läs också: B12-vitamin viktigt för att minska frakturer

9 stora riskfaktorer för benskörhet:

  1. För lite rörelse
    En inaktiv livsstil utan motion.
  2. Andra åkommor
    Som ledgångsreumatism, glutenintolerans och sköldkörtelsjukdom.
  3. Kroppsbyggnad
    Personer med tunn kroppsbyggnad och med lite underhudsfett löper ökad risk.
  4. Näringsbrist
    Då i synnerhet brist på D-vitamin.
  5. Hård träning
    Hård elitträning hos unga kvinnor.
  6. Alkohol
    Och särskilt ett stort alkoholintag under längre tid.
  7. Cigaretter
    Just precis, rökning för inget bra med sig.
  8. Ätstörning
    Anorexia är en riskfaktor.
  9. Ärftlighet
    Hur är det med din mor och far och andra nära anhöriga? Fråga.

Så förebygger du!
Motion och bra kost är viktigt för att förebygga benskörhet.

 

Läs också: Allt fler blir bensköra – av ökande mängder kadmium i maten

Förebygg benskörhet genom att:

  • Motionera regelbundet. Fysisk aktivitet stärker benen samt musklerna och ger dig bättre balans vilket minskar risken för att du ska ramla
  • Ät bra kost med tillräckligt med kalcium, magnesium, C- och D-vitamin.
  • Var ute i solen för att få en naturlig produktion av D-vitamin.
  • Sluta röka.
  • Var sparsam med alkohol.


Läs också: Överläkare: ”Livsmedelsverkets rekommendationer för A-vitamin ökar risken för benskörhet”

För att stärka skelettet rekommenderas följande tillskott:

  • Magnesium som bidrar till omvandling av D-vitamin och omsättning av kalcium
  • C-vitamin är bra för upptaget av kalcium från kosten.
  • D-vitamin, 20–50µg, förbättrar upptaget av kalcium.
  • Kalcium, intaget bör vara lika eller dubbelt så stort som intaget av magnesium.
  • Vitamin K2, 200–500µg, hjälper kroppen att frakta kalcium ut till skelettet.


Läs också:
Vitamin D– inte bara skelettstöd

Av Emma V Larsson och Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

 

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

 

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

Åsa: ”Jag har fått min kropp tillbaka”

Hälsa

Två graviditeter gjorde huden på Åsa Engströms mage slapp och skrynklig. Och när hon hade gått ner 42 kilo såg magen ut som ett russin. En kräm med ämnen som stramar upp huden, gjorde skillnad. Hård träning förbättrade resultatet – så mycket att Åsa ställde upp i en Bikini Fitness-tävling!

 

Hälsointresse-boom i coronakrisen

Hälsa

Vi har fått ett större hälsointresse under coronapandemin, i alla fall om man får tro statistiken från magasinappen Readly – där läsandet av hälsomagasin har ökat markant jämfört med i fjol. Det här intresserar oss mest just nu.

9-halsopoddar-for-hangmattan

9 hälsopoddar för hängmattan

Hälsa

Oavsett om du sitter på bryggan, cyklar till jobbet eller vilar i hängmattan är det härligt med en inspirerande podd i lurarna. Här ger vi dig tips på sommarens skönaste lyssning med fokus på hälsa och välmående.