Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Vitamin D– inte bara skelettstöd

De senaste tio åren har det publicerats många intressanta studier om D-vitamin. Forskningen visar att D-vitamin verkligen har en multifunktion i kroppen. Vi har dock svårt att få i oss tillräcklig mängd D-vitamin genom maten.

Benhälsan
D-vitamin bidrar till att reglera mycket mer än kalciumhalten i benmassan vilket är en nyckel till nybildning av ben. Kalcium och magnesium, samt övriga nyckelmineraler, reglerar takten av benbildning och arbetar tillsammans med D-vitamin för ett friskare skelett. Det finns nu många fler studier som visar att ju lägre halt D-vitamin, desto fler frakturer.

Tillskott på vårdhem
Att ge tillskott av D-vitamin på vårdhem har visat sig framgångsrikt i att förebygga fallolyckor. Det har också visat sig att D-vitamin avsevärt förstärker effekten av näringsstöd för dem som ligger i riskzonen för frakturer, eller försöker läka en fraktur snabbare. D-vitamin behövs i doser som är fyra till åtta gånger högre än RDI (5µg) för att ge en kraftfull förebyggande effekt, en läkande effekt och för att fylla på nedsatta depåer. Nya studier har förstärkt kunskapen om D-vitaminets viktiga roll för benstommens hälsa men också visat att det finns många fler viktiga funktioner.

 

Immunförsvaret
Alla celler i kroppen har receptorer för D-vitamin vilket gör det speciellt viktigt för reglering av immunförsvarets beteende, balans och styrka. Nya studier de senaste åren har visat att D-vitamin är ett av de viktigaste näringsämnena i kampen mot förkylningar och influensa. Ett intressant ämne att fördjupa sig i då immuniteten mot vaccin och antibiotika ökar.

Under 1996 granskade stiftelsen Cochrane Collaboration hundratals studier om nackdelar av influensavaccin där hundratusentals individer var inblandade. Deras slutsats var att:

1) Majoriteten av studierna som visade positiva resultat var bristfälliga.

2) Myndigheternas rekommendationer gav oftast dåligt skydd och resultat.

3) Människor över 65 samt barn under 2 år, fick dåligt skydd av vacciner.

4) Friska vuxna människor fick ganska bra skydd men endast om vaccinet matchade exakt den typ av influensa som den var menad för. Det är svårt att förutse och skapa vacciner som täcker de influensatyper som drabbar en population. Influensavacciner kan sällan matcha viruset. Dessutom kan virus mutera inom 24 timmar och vaccinet blir då verkningslöst. Det totala skyddet under ett år för vuxna blev knappt en dag mindre sjukdomsfrånvaro från jobbet.

5) Det råder stor brist på studier som utreder säkerheten hos vaccinationer. Cochrane Collaborations chefsforskare Tom Jefferson säger: ”Där finns ett stort gap mellan myndigheternas vaccinationsprogram för de flesta vuxna och barn, och vetenskapliga studier som ska ge underliggande stöd för dessa”.

Autoimmuna sjukdomar
Förutom att D-vitamin stärker ett trött immunförsvar, så fungerar det även lugnande när immunförsvaret är överaktivt. Ett hyperaktiverat immunförsvar kan leda till autoimmuna sjukdomar som M.S., Lupus och Reumatoid artrit. Det finns ett mycket starkt samband med underexponering av solljus eller intag av D-vitamin, och utveckling av M.S. Ju längre man bor från ekvatorn och ju mindre solljus man utsätts för, desto fler fall M.S. Samma mönster gäller för utvecklingen av många andra autoimmuna sjukdomar samt olika kroniska sjukdomar.

Höstdepressioner och andra depressioner
De allra flesta människor i Norden lider brist på D-vitamin under vinterhalvåret, den mörka tiden när vi får minst solljus. Det är mycket vanligt att pensionärer har låga halter av D-vitamin, speciellt de som vistas på sjukhus eller serviceboende. Många har dessutom innesittande arbeten året om och har svårt att få tillräckligt med solexponering för att hålla sina D-vitamindepåer mättade. För att undvika D-vitaminbrist bör man under vinterhalvåret inta extra mängder av D-vitamin utöver mängden som finns i multivitaminer. Ett extra tillskott av 25-75 µg (1000-3000 ie) dagligen har visat sig minska tendensen till att utveckla höst- och vinterdepressioner.

 

Diabetes
Befolkningen vid ekvatorn som högexponeras för solljus uppvisar få fall av diabetes typ 1. En finsk studie visar att spädbarn som får i sig 50 µg D-vitamin dagligen har 80 procents lägre risk att utveckla diabetes under sina första 31 år.

Cancer
En ny undersökning från 2008 visar att rädsla för solen skapar tio gånger fler cancerfall än vid ett normalt förhållande med lagom mycket sol. En daglig exponering med minst 30 minuter i solen, eller intag av minst 50 µg D-vitamin har visat sig ha en starkt skyddande effekt mot de allra flesta cancersorter. Överdriven solfobi skadar mer än det skyddar. Solen är din vän men bränn dig inte. Använd sunt förnuft och ta extra D-vitamin sommar som vinter, för att försäkra dig om en optimal mängd som skyddar.

RDI hänger inte med internationell forskning
D-vitaminbrist förekommer hos de flesta nordbor, speciellt under vinterhalvåret. Förr i tiden åt man mer fisk och smör (som innehåller D-vitamin), arbetade utomhus, var inte rädd för solen samt intog ett dagligt tillskott av D-vitaminrik torskleverolja. Detta gav ett bra skydd både mot benskörhet, höstdepressioner och nedsatt, eller överaktivt immunförsvar. Tyvärr har myndigheterna inte hängt med och understrukit vikten av solen samt D-vitamintillskott. Det rekommenderade dagliga intaget på 5 µg (allmänt) och 10 µg (barn, gravida, med flera) är alldeles för lågt. Hänsynstagande till modern vetenskaplig forskning med mål att förbättra folkhälsan indikerar att den rekommenderade nivån av D-vitamin bör tredubblas. Denna enkla åtgärd kan rädda tusentals människor varje år från kroniska sjukdomar och dödsfall.

 

Av Peter Wilhelmsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Hjärnblödningen fick mig att omvärdera livet”  

Intervju

Hon är ett levande bevis på hur ohälsa kan vändas till hälsa. Efter en svår hjärnblödning i ungdomen har Zarah Öberg tagit sig tillbaka till livet – som hon viger helt till att förmedla kunskap och hjälpa människor till bättre hälsa ur ett holistiskt perspektiv. Hon vill ständigt utvecklas och lära nytt och brinner extra starkt för barn, djur och natur.