Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Vitamin D– inte bara skelettstöd

De senaste tio åren har det publicerats många intressanta studier om D-vitamin. Forskningen visar att D-vitamin verkligen har en multifunktion i kroppen. Vi har dock svårt att få i oss tillräcklig mängd D-vitamin genom maten.

Benhälsan
D-vitamin bidrar till att reglera mycket mer än kalciumhalten i benmassan vilket är en nyckel till nybildning av ben. Kalcium och magnesium, samt övriga nyckelmineraler, reglerar takten av benbildning och arbetar tillsammans med D-vitamin för ett friskare skelett. Det finns nu många fler studier som visar att ju lägre halt D-vitamin, desto fler frakturer.

Tillskott på vårdhem
Att ge tillskott av D-vitamin på vårdhem har visat sig framgångsrikt i att förebygga fallolyckor. Det har också visat sig att D-vitamin avsevärt förstärker effekten av näringsstöd för dem som ligger i riskzonen för frakturer, eller försöker läka en fraktur snabbare. D-vitamin behövs i doser som är fyra till åtta gånger högre än RDI (5µg) för att ge en kraftfull förebyggande effekt, en läkande effekt och för att fylla på nedsatta depåer. Nya studier har förstärkt kunskapen om D-vitaminets viktiga roll för benstommens hälsa men också visat att det finns många fler viktiga funktioner.

 

Immunförsvaret
Alla celler i kroppen har receptorer för D-vitamin vilket gör det speciellt viktigt för reglering av immunförsvarets beteende, balans och styrka. Nya studier de senaste åren har visat att D-vitamin är ett av de viktigaste näringsämnena i kampen mot förkylningar och influensa. Ett intressant ämne att fördjupa sig i då immuniteten mot vaccin och antibiotika ökar.

Under 1996 granskade stiftelsen Cochrane Collaboration hundratals studier om nackdelar av influensavaccin där hundratusentals individer var inblandade. Deras slutsats var att:

1) Majoriteten av studierna som visade positiva resultat var bristfälliga.

2) Myndigheternas rekommendationer gav oftast dåligt skydd och resultat.

3) Människor över 65 samt barn under 2 år, fick dåligt skydd av vacciner.

4) Friska vuxna människor fick ganska bra skydd men endast om vaccinet matchade exakt den typ av influensa som den var menad för. Det är svårt att förutse och skapa vacciner som täcker de influensatyper som drabbar en population. Influensavacciner kan sällan matcha viruset. Dessutom kan virus mutera inom 24 timmar och vaccinet blir då verkningslöst. Det totala skyddet under ett år för vuxna blev knappt en dag mindre sjukdomsfrånvaro från jobbet.

5) Det råder stor brist på studier som utreder säkerheten hos vaccinationer. Cochrane Collaborations chefsforskare Tom Jefferson säger: ”Där finns ett stort gap mellan myndigheternas vaccinationsprogram för de flesta vuxna och barn, och vetenskapliga studier som ska ge underliggande stöd för dessa”.

Autoimmuna sjukdomar
Förutom att D-vitamin stärker ett trött immunförsvar, så fungerar det även lugnande när immunförsvaret är överaktivt. Ett hyperaktiverat immunförsvar kan leda till autoimmuna sjukdomar som M.S., Lupus och Reumatoid artrit. Det finns ett mycket starkt samband med underexponering av solljus eller intag av D-vitamin, och utveckling av M.S. Ju längre man bor från ekvatorn och ju mindre solljus man utsätts för, desto fler fall M.S. Samma mönster gäller för utvecklingen av många andra autoimmuna sjukdomar samt olika kroniska sjukdomar.

Höstdepressioner och andra depressioner
De allra flesta människor i Norden lider brist på D-vitamin under vinterhalvåret, den mörka tiden när vi får minst solljus. Det är mycket vanligt att pensionärer har låga halter av D-vitamin, speciellt de som vistas på sjukhus eller serviceboende. Många har dessutom innesittande arbeten året om och har svårt att få tillräckligt med solexponering för att hålla sina D-vitamindepåer mättade. För att undvika D-vitaminbrist bör man under vinterhalvåret inta extra mängder av D-vitamin utöver mängden som finns i multivitaminer. Ett extra tillskott av 25-75 µg (1000-3000 ie) dagligen har visat sig minska tendensen till att utveckla höst- och vinterdepressioner.

 

Diabetes
Befolkningen vid ekvatorn som högexponeras för solljus uppvisar få fall av diabetes typ 1. En finsk studie visar att spädbarn som får i sig 50 µg D-vitamin dagligen har 80 procents lägre risk att utveckla diabetes under sina första 31 år.

Cancer
En ny undersökning från 2008 visar att rädsla för solen skapar tio gånger fler cancerfall än vid ett normalt förhållande med lagom mycket sol. En daglig exponering med minst 30 minuter i solen, eller intag av minst 50 µg D-vitamin har visat sig ha en starkt skyddande effekt mot de allra flesta cancersorter. Överdriven solfobi skadar mer än det skyddar. Solen är din vän men bränn dig inte. Använd sunt förnuft och ta extra D-vitamin sommar som vinter, för att försäkra dig om en optimal mängd som skyddar.

RDI hänger inte med internationell forskning
D-vitaminbrist förekommer hos de flesta nordbor, speciellt under vinterhalvåret. Förr i tiden åt man mer fisk och smör (som innehåller D-vitamin), arbetade utomhus, var inte rädd för solen samt intog ett dagligt tillskott av D-vitaminrik torskleverolja. Detta gav ett bra skydd både mot benskörhet, höstdepressioner och nedsatt, eller överaktivt immunförsvar. Tyvärr har myndigheterna inte hängt med och understrukit vikten av solen samt D-vitamintillskott. Det rekommenderade dagliga intaget på 5 µg (allmänt) och 10 µg (barn, gravida, med flera) är alldeles för lågt. Hänsynstagande till modern vetenskaplig forskning med mål att förbättra folkhälsan indikerar att den rekommenderade nivån av D-vitamin bör tredubblas. Denna enkla åtgärd kan rädda tusentals människor varje år från kroniska sjukdomar och dödsfall.

 

Av Peter Wilhelmsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

 

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

 

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.