Vitamin D– inte bara skelettstöd

De senaste tio åren har det publicerats många intressanta studier om D-vitamin. Forskningen visar att D-vitamin verkligen har en multifunktion i kroppen. Vi har dock svårt att få i oss tillräcklig mängd D-vitamin genom maten.

Benhälsan
D-vitamin bidrar till att reglera mycket mer än kalciumhalten i benmassan vilket är en nyckel till nybildning av ben. Kalcium och magnesium, samt övriga nyckelmineraler, reglerar takten av benbildning och arbetar tillsammans med D-vitamin för ett friskare skelett. Det finns nu många fler studier som visar att ju lägre halt D-vitamin, desto fler frakturer.

Tillskott på vårdhem
Att ge tillskott av D-vitamin på vårdhem har visat sig framgångsrikt i att förebygga fallolyckor. Det har också visat sig att D-vitamin avsevärt förstärker effekten av näringsstöd för dem som ligger i riskzonen för frakturer, eller försöker läka en fraktur snabbare. D-vitamin behövs i doser som är fyra till åtta gånger högre än RDI (5µg) för att ge en kraftfull förebyggande effekt, en läkande effekt och för att fylla på nedsatta depåer. Nya studier har förstärkt kunskapen om D-vitaminets viktiga roll för benstommens hälsa men också visat att det finns många fler viktiga funktioner.

 

Immunförsvaret
Alla celler i kroppen har receptorer för D-vitamin vilket gör det speciellt viktigt för reglering av immunförsvarets beteende, balans och styrka. Nya studier de senaste åren har visat att D-vitamin är ett av de viktigaste näringsämnena i kampen mot förkylningar och influensa. Ett intressant ämne att fördjupa sig i då immuniteten mot vaccin och antibiotika ökar.

Under 1996 granskade stiftelsen Cochrane Collaboration hundratals studier om nackdelar av influensavaccin där hundratusentals individer var inblandade. Deras slutsats var att:

1) Majoriteten av studierna som visade positiva resultat var bristfälliga.

2) Myndigheternas rekommendationer gav oftast dåligt skydd och resultat.

3) Människor över 65 samt barn under 2 år, fick dåligt skydd av vacciner.

4) Friska vuxna människor fick ganska bra skydd men endast om vaccinet matchade exakt den typ av influensa som den var menad för. Det är svårt att förutse och skapa vacciner som täcker de influensatyper som drabbar en population. Influensavacciner kan sällan matcha viruset. Dessutom kan virus mutera inom 24 timmar och vaccinet blir då verkningslöst. Det totala skyddet under ett år för vuxna blev knappt en dag mindre sjukdomsfrånvaro från jobbet.

5) Det råder stor brist på studier som utreder säkerheten hos vaccinationer. Cochrane Collaborations chefsforskare Tom Jefferson säger: ”Där finns ett stort gap mellan myndigheternas vaccinationsprogram för de flesta vuxna och barn, och vetenskapliga studier som ska ge underliggande stöd för dessa”.

Autoimmuna sjukdomar
Förutom att D-vitamin stärker ett trött immunförsvar, så fungerar det även lugnande när immunförsvaret är överaktivt. Ett hyperaktiverat immunförsvar kan leda till autoimmuna sjukdomar som M.S., Lupus och Reumatoid artrit. Det finns ett mycket starkt samband med underexponering av solljus eller intag av D-vitamin, och utveckling av M.S. Ju längre man bor från ekvatorn och ju mindre solljus man utsätts för, desto fler fall M.S. Samma mönster gäller för utvecklingen av många andra autoimmuna sjukdomar samt olika kroniska sjukdomar.

Höstdepressioner och andra depressioner
De allra flesta människor i Norden lider brist på D-vitamin under vinterhalvåret, den mörka tiden när vi får minst solljus. Det är mycket vanligt att pensionärer har låga halter av D-vitamin, speciellt de som vistas på sjukhus eller serviceboende. Många har dessutom innesittande arbeten året om och har svårt att få tillräckligt med solexponering för att hålla sina D-vitamindepåer mättade. För att undvika D-vitaminbrist bör man under vinterhalvåret inta extra mängder av D-vitamin utöver mängden som finns i multivitaminer. Ett extra tillskott av 25-75 µg (1000-3000 ie) dagligen har visat sig minska tendensen till att utveckla höst- och vinterdepressioner.

 

Diabetes
Befolkningen vid ekvatorn som högexponeras för solljus uppvisar få fall av diabetes typ 1. En finsk studie visar att spädbarn som får i sig 50 µg D-vitamin dagligen har 80 procents lägre risk att utveckla diabetes under sina första 31 år.

Cancer
En ny undersökning från 2008 visar att rädsla för solen skapar tio gånger fler cancerfall än vid ett normalt förhållande med lagom mycket sol. En daglig exponering med minst 30 minuter i solen, eller intag av minst 50 µg D-vitamin har visat sig ha en starkt skyddande effekt mot de allra flesta cancersorter. Överdriven solfobi skadar mer än det skyddar. Solen är din vän men bränn dig inte. Använd sunt förnuft och ta extra D-vitamin sommar som vinter, för att försäkra dig om en optimal mängd som skyddar.

RDI hänger inte med internationell forskning
D-vitaminbrist förekommer hos de flesta nordbor, speciellt under vinterhalvåret. Förr i tiden åt man mer fisk och smör (som innehåller D-vitamin), arbetade utomhus, var inte rädd för solen samt intog ett dagligt tillskott av D-vitaminrik torskleverolja. Detta gav ett bra skydd både mot benskörhet, höstdepressioner och nedsatt, eller överaktivt immunförsvar. Tyvärr har myndigheterna inte hängt med och understrukit vikten av solen samt D-vitamintillskott. Det rekommenderade dagliga intaget på 5 µg (allmänt) och 10 µg (barn, gravida, med flera) är alldeles för lågt. Hänsynstagande till modern vetenskaplig forskning med mål att förbättra folkhälsan indikerar att den rekommenderade nivån av D-vitamin bör tredubblas. Denna enkla åtgärd kan rädda tusentals människor varje år från kroniska sjukdomar och dödsfall.

 

Av Peter Wilhelmsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.