Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Vitamin D– inte bara skelettstöd

De senaste tio åren har det publicerats många intressanta studier om D-vitamin. Forskningen visar att D-vitamin verkligen har en multifunktion i kroppen. Vi har dock svårt att få i oss tillräcklig mängd D-vitamin genom maten.

Benhälsan
D-vitamin bidrar till att reglera mycket mer än kalciumhalten i benmassan vilket är en nyckel till nybildning av ben. Kalcium och magnesium, samt övriga nyckelmineraler, reglerar takten av benbildning och arbetar tillsammans med D-vitamin för ett friskare skelett. Det finns nu många fler studier som visar att ju lägre halt D-vitamin, desto fler frakturer.

Tillskott på vårdhem
Att ge tillskott av D-vitamin på vårdhem har visat sig framgångsrikt i att förebygga fallolyckor. Det har också visat sig att D-vitamin avsevärt förstärker effekten av näringsstöd för dem som ligger i riskzonen för frakturer, eller försöker läka en fraktur snabbare. D-vitamin behövs i doser som är fyra till åtta gånger högre än RDI (5µg) för att ge en kraftfull förebyggande effekt, en läkande effekt och för att fylla på nedsatta depåer. Nya studier har förstärkt kunskapen om D-vitaminets viktiga roll för benstommens hälsa men också visat att det finns många fler viktiga funktioner.

 

Immunförsvaret
Alla celler i kroppen har receptorer för D-vitamin vilket gör det speciellt viktigt för reglering av immunförsvarets beteende, balans och styrka. Nya studier de senaste åren har visat att D-vitamin är ett av de viktigaste näringsämnena i kampen mot förkylningar och influensa. Ett intressant ämne att fördjupa sig i då immuniteten mot vaccin och antibiotika ökar.

Under 1996 granskade stiftelsen Cochrane Collaboration hundratals studier om nackdelar av influensavaccin där hundratusentals individer var inblandade. Deras slutsats var att:

1) Majoriteten av studierna som visade positiva resultat var bristfälliga.

2) Myndigheternas rekommendationer gav oftast dåligt skydd och resultat.

3) Människor över 65 samt barn under 2 år, fick dåligt skydd av vacciner.

4) Friska vuxna människor fick ganska bra skydd men endast om vaccinet matchade exakt den typ av influensa som den var menad för. Det är svårt att förutse och skapa vacciner som täcker de influensatyper som drabbar en population. Influensavacciner kan sällan matcha viruset. Dessutom kan virus mutera inom 24 timmar och vaccinet blir då verkningslöst. Det totala skyddet under ett år för vuxna blev knappt en dag mindre sjukdomsfrånvaro från jobbet.

5) Det råder stor brist på studier som utreder säkerheten hos vaccinationer. Cochrane Collaborations chefsforskare Tom Jefferson säger: ”Där finns ett stort gap mellan myndigheternas vaccinationsprogram för de flesta vuxna och barn, och vetenskapliga studier som ska ge underliggande stöd för dessa”.

Autoimmuna sjukdomar
Förutom att D-vitamin stärker ett trött immunförsvar, så fungerar det även lugnande när immunförsvaret är överaktivt. Ett hyperaktiverat immunförsvar kan leda till autoimmuna sjukdomar som M.S., Lupus och Reumatoid artrit. Det finns ett mycket starkt samband med underexponering av solljus eller intag av D-vitamin, och utveckling av M.S. Ju längre man bor från ekvatorn och ju mindre solljus man utsätts för, desto fler fall M.S. Samma mönster gäller för utvecklingen av många andra autoimmuna sjukdomar samt olika kroniska sjukdomar.

Höstdepressioner och andra depressioner
De allra flesta människor i Norden lider brist på D-vitamin under vinterhalvåret, den mörka tiden när vi får minst solljus. Det är mycket vanligt att pensionärer har låga halter av D-vitamin, speciellt de som vistas på sjukhus eller serviceboende. Många har dessutom innesittande arbeten året om och har svårt att få tillräckligt med solexponering för att hålla sina D-vitamindepåer mättade. För att undvika D-vitaminbrist bör man under vinterhalvåret inta extra mängder av D-vitamin utöver mängden som finns i multivitaminer. Ett extra tillskott av 25-75 µg (1000-3000 ie) dagligen har visat sig minska tendensen till att utveckla höst- och vinterdepressioner.

 

Diabetes
Befolkningen vid ekvatorn som högexponeras för solljus uppvisar få fall av diabetes typ 1. En finsk studie visar att spädbarn som får i sig 50 µg D-vitamin dagligen har 80 procents lägre risk att utveckla diabetes under sina första 31 år.

Cancer
En ny undersökning från 2008 visar att rädsla för solen skapar tio gånger fler cancerfall än vid ett normalt förhållande med lagom mycket sol. En daglig exponering med minst 30 minuter i solen, eller intag av minst 50 µg D-vitamin har visat sig ha en starkt skyddande effekt mot de allra flesta cancersorter. Överdriven solfobi skadar mer än det skyddar. Solen är din vän men bränn dig inte. Använd sunt förnuft och ta extra D-vitamin sommar som vinter, för att försäkra dig om en optimal mängd som skyddar.

RDI hänger inte med internationell forskning
D-vitaminbrist förekommer hos de flesta nordbor, speciellt under vinterhalvåret. Förr i tiden åt man mer fisk och smör (som innehåller D-vitamin), arbetade utomhus, var inte rädd för solen samt intog ett dagligt tillskott av D-vitaminrik torskleverolja. Detta gav ett bra skydd både mot benskörhet, höstdepressioner och nedsatt, eller överaktivt immunförsvar. Tyvärr har myndigheterna inte hängt med och understrukit vikten av solen samt D-vitamintillskott. Det rekommenderade dagliga intaget på 5 µg (allmänt) och 10 µg (barn, gravida, med flera) är alldeles för lågt. Hänsynstagande till modern vetenskaplig forskning med mål att förbättra folkhälsan indikerar att den rekommenderade nivån av D-vitamin bör tredubblas. Denna enkla åtgärd kan rädda tusentals människor varje år från kroniska sjukdomar och dödsfall.

 

Av Peter Wilhelmsson



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fyra hundar på rad i skogen

Hur smart är din hund?

Husdjur

Har du funderat över hur intelligent din hund egentligen är, eller hur den står sig jämfört med andra hundraser? Då behöver du inte fundera länge till, för nu finns en rankinglista!

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – behandlingen som ger piggare hud

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.