Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna ligger i grönt gräs med vit klänning och gul blomma

Mer D-vitamin kan förbättra folkhälsan

D-vitamin kan skydda mot MS, tarmcancer och barndiabetes. Men den sannolika skyddseffekten uppnås först vid betydligt högre nivåer än dagens rekommenderade intag. Dessutom verkar D-vitaminbrist bli allt vanligare i Sverige, även hos de som äter enligt rekommendationerna.

Ny forskning tyder på att D-vitamin kan skydda mot både barndiabetes, tarmcancer och MS. Men för skyddseffekt krävs en D-vitaminmängd i kroppen på minst 75 nanomol per liter blod. Livsmedelsverkets rekommendation är idag bara 50 nanomol per liter.
– Idag finns det två riktvärden för D-vitamin. Värdet på 50 nmol/l gäller skeletthälsa. Men gällande skydd mot MS ligger brytpunkten sannolikt vid 75 nmol/l. Först då kommer effekten, säger forskaren Jonatan Salzer från Umeå Universitet.

Forskaren Jonatan Salzer från Umeå Universitet

Forskaren Jonatan Salzer från Umeå Universitet

 

Ovanligt med optimala nivåer
Nyligen publicerade Jonatan Salzer och kollegan Peter Sundström en stor studie om sambandet mellan D-vitamin och MS. Resultatet visade att optimala nivåer D-vitamin kan minska risken för MS med 61 procent.
– Det har blivit väldigt ovanligt med de högre, optimala nivåerna. I de tidigaste proverna från 1975 hade 14 procent optimala nivåer jämfört med knappt två procent av de senaste proverna, säger Jonatan Salzer.

Varför har nivåerna sjunkit?
– Vi vet inte säkert. Vi gissar på ett samband med minskad tid utomhus och att människor använder mer solskydd. Man verkar ha glömt bort att det även finns fördelar med att vara i solen – särskilt för oss som bor norr ut.

Solljus är en viktig D-vitaminkälla. Sveriges geografiska läge gör dock att är solljuset under vinterhalvåret är helt verkningslöst från Stockholm och norrut.
– Det spelar ingen roll om du är utomhus helt naken under alla dagens soltimmar, säger Salzer. Solljuset är för svagt för att det ska kunna bildas D-vitamin i huden.

 Era resultat gällde gravida. Kan resultaten generaliseras till icke-gravida och män?
– Ja, det kan de sannolikt. Det finns en amerikansk biobanksstudie som är mycket lik den vi har gjort. Där kom två tredjedelar av proven från män och en tredje del från kvinnor. De fick samma resultat.

Forskaren Inger Öhlund

Forskaren Inger Öhlund

 

Viktigast för barn och unga
Salzer och Sundströms studie visar att skyddseffekten mot ms grundläggs tidigt i livet.
– Om man är ung, säg under 20-25 år, verkar effekten av D-vitamin vara som störst. Vi har mycket att vinna på att se till att barn och ungdomar får i sig tillräckligt med D-vitamin, säger Salzer.
På senare tid har dessvärre rapporterna om D-vitaminbrist i Sverige duggat tätt. En studie av förskolebarn i Västerbotten visade att många barn hade D-vitaminbrist redan i slutet av sommaren och att bristen förvärrades under vinterhalvåret. Det trots att deras D-vitaminintag var enligt rekommendationerna. Inger Öhlund är en av forskarna bakom studien.

Varför har barnen D-vitaminbrist trots att de äter enligt de nordiska näringsrekommendationerna?
– Uppenbarligen är det fel på rekommendationerna.  Det kan ju inte vara fel på barnen. Tanken med våra näringsrekommendationer är att de ska förhindra brist på gruppnivå, säger Öhlund.

Er studie gjordes på barn i Västerbotten. Kan resultaten även gälla för barn på andra orter i Sverige?
– Det vet vi inte. Men solens effekt skiljer sig inte så mycket mellan olika platser i Sverige, och barnens kost och dagliga rutiner är troligen liknande.

I vår väntas livsmedelsverket komma med nya rekommendationer för D-vitamin.

Av Maja Sönnerbo


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

 

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.