Foto: Micke Fransson/Vätternrundan

9 smarta tips inför Vätternrundan!

Fakta

Namn: Petter Holmegård.
Ålder: 47 år.
Bor: Göteborg.
Familj: Två döttar.
Sysselsättning: Elitmotionär samt säljare på Merida, svensk kvalitetsleverantör inom cykel och tillbehör.
Bakgrund: MTB-cyklande landsvägswannabe med gedigen bakgrund på skidor.

Vätternrundan är världens  största motionscykellopp och innebär 30 mil på cykel runt vackra Vättern med start och mål i Motala.

Det är ett utmanande cykellopp i vacker miljö för alla typer av cyklister. I år över 23 000 cyklister anmälda från hela världen och trycket att få en av startplatserna är alltid stenhårt. Loppet är ett motionslopp utan resultatlista. Vätternrundan ingår i En Svensk Klassiker och Skandinavialoppet.

I år firar Vätternrundan 50 år! Grattis!
Läs mer om Vätternrundan här.

Tjejvättern går av stapeln den 6:e juni 2015, är 10 mil, ett motionslopp för enbart tjejer och ingår i Tjejklassikern och Scandinavian Lady Tours.

Halvvättern går av stapeln den 7:e juni 2015, är 15 mil och är en del av Halvklassikern.

Den 12-13 juni är det dags för Vätternrundan, världens största cykellopp för motionärer.
Men även om den 30 mil långa cyklingen ”bara” är ett motionslopp utan resultatlista är det en utmaning som känns – och som kräver sina förberedelser.
Här ger cykelexperten Petter Holmegård nio praktiska tips till dig som ska delta.

Vi frågade elitmotionären Petter Merida på cykelföretaget Merida Sverige om han kunde dela med sig av några praktiska tips inför Vätternrundan. Det kunde han.

Läs också: Bättre uthållighet med rödbetsjuice

 

Förberedelser inför loppet

 

1. Cykla mycket racer – och gärna i grupp!
– Du blir bra på det du gör. Ska du cykla en Vätternrunda bör du med andra ord cykla mycket racer. Se till att få tillräckligt många träningspass tillsammans med andra cyklister så att du blir bekväm med klungkörning. Här finns mycket kraft att spara.

Petter Holmegård

Petter Holmegård på Merida Sverige.

2. Gör din cykelkoll i tid!
– Se till att ha ordning och reda på material. Se över cykeln i tid så att allt är i ordning.

3. Fokusera på vätskenivåerna – och saltet! 
– Innan loppet bör man bara äta som vanligt. Det går inte att överfylla några depåer. En normal kost för uthållighetsidrottare innehåller ganska mycket energi. Fortsätt med det. Fokusera på vätskenivåerna! Brukar din cykeltröja ha vita saltfläckar på sig efter träningarna och har du lätt för att krampa? Salt! Missa inte detta.

Läs också: 10 tips inför loppet

4. Träna intensitet inför loppet!
– Se till att få så många mil i benen som möjligt, men ge också kroppen tid till ordentlig vila inför loppet. Lägg gärna in lite intensivare pass med viss regelbundenhet. Detta gör dig mindre fartkänslig.

5. Var utvilad!
 För att inte ta ut sig innan loppet krävs bra planering. Var utvilad och fräsch vid start. Det förtjänar du efter alla förberedelser.

Under loppet

 

6. Fyll på med energi!
– När det gäller tillskott etcetera är det mycket personligt vad man väljer att stoppa i sig. Men en Vätternrunda kostar mycket energi och detta ska tillföras under rundan. Sportdryck, gel och bar är min egen diet på långa tävlingar. Jag äter något minst en gång per halvtimme. Det kan vara en tredjedels bar, gel eller något från depåerna. Sportdryck är basen.

Läs också: Tjejklassikern – trots knäledsartros

7. Ta inte ut dig för tidigt i loppet!
– Efter tio mil bör benen fortfarande vara pigga. Sedan är det bara resten kvar… 😉 Skämt åsido, ha respekt för distansen och hjälp varandra med dragjobbet. När det tar emot är det okej att bara ligga på rulle, men är benen pigga så hjälper man till.

8. Ha disciplin i depåerna!
– Om jag ska ge ett särskilt tips till den som cyklar Vätternrundan för första gången är det att jagar du en given tid, var vaksam med tiden du lägger i depåerna. Disciplin i depå sparar mycket tid. Glöm inte bort att det är ett motionslopp. Prata med dina medcyklister och ha en härlig runda.

Läs också: 7 sista-minuten-tips inför långlopp

Efter loppet

 

9. Fyll på med energi och dryck för återhämtning!
– För att återhämta sig brukar jag äta och dricka det som bjuds. Någon form av återhämtningsdryck hjälper också till.

Läs också: Så ska diabetiker tänka vid uthållighetsträning – och tävling

Av Isabelle Hedander

Fakta

Namn: Petter Holmegård.
Ålder: 47 år.
Bor: Göteborg.
Familj: Två döttar.
Sysselsättning: Elitmotionär samt säljare på Merida, svensk kvalitetsleverantör inom cykel och tillbehör.
Bakgrund: MTB-cyklande landsvägswannabe med gedigen bakgrund på skidor.

Vätternrundan är världens  största motionscykellopp och innebär 30 mil på cykel runt vackra Vättern med start och mål i Motala.

Det är ett utmanande cykellopp i vacker miljö för alla typer av cyklister. I år över 23 000 cyklister anmälda från hela världen och trycket att få en av startplatserna är alltid stenhårt. Loppet är ett motionslopp utan resultatlista. Vätternrundan ingår i En Svensk Klassiker och Skandinavialoppet.

I år firar Vätternrundan 50 år! Grattis!
Läs mer om Vätternrundan här.

Tjejvättern går av stapeln den 6:e juni 2015, är 10 mil, ett motionslopp för enbart tjejer och ingår i Tjejklassikern och Scandinavian Lady Tours.

Halvvättern går av stapeln den 7:e juni 2015, är 15 mil och är en del av Halvklassikern.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nilla Gunnarsson

Nilla Gunnarsson: ”Min förändrade kosthållning läkte mig”

Hälsoprofilerna berättar

Nilla Gunnarsson är kvinnan bakom den framgångsrika bloggen Nillas kitchen, där hon skriver om hälsosam och medveten matlagning – hennes stora passion och intresse. Men – det har inte alltid varit så. 2007 blev hon mer hälsomedveten och skalade bort osunda vanor, alkohol och började med yoga. Tre år senare gjorde hon förändringarna som hjälpte henne bli fri från muskelsmärtor, trötthet, PMS och magbesvär. "Efter att jag övergått till en kost fri från mejeri, gluten, vete och socker förbättrades mina symtom inom ett par veckor. Efter någon månad var jag helt smärtfri, vilket jag inte hade upplevt sedan innan puberteten", säger hon till Kurera.

Kollage man sover i olika positioner

Det säger din sovställning om din personlighet

Allmänt

Din musiksmak, klädstil, sätt att inreda eller hur du skakar någons hand. Allt är sådant som vittnar om din personlighet. Det gör även din sovställning –  med den skillnaden att denna är ditt omedvetna val och således troligen informerar mer sanningsenligt om din natur än sådant du medvetet väljer, som kläder, inredning etcetera. Detaljer som kanske mer är till för att stötta en (omedveten?) image. Så – vad säger vårt sätt att sova egentligen om oss? Det får du veta mer om här. 

gravid kvinna ligger intill sin hund

Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

Forskning

Goda nyheter för djurägare som går i väntans tider. Tidig exponering för husdjur kan minska risken för övervikt och allergi, särskilt efter kejsarsnitt. Ny forskning visar att barn i familjer med husdjur generellt har friskare barn. Anledningen? Jo, djur innebär ofta en gynnsam effekt på barnens mag-tarmkanalens bakterieflora – den så kallade mikrobiotan.

Squashrullader med fetaost

Squashrullar med fetaost

Recept

Kokboksförfattaren och matprofilen Ulrika Davidsson har komponerat detta goda recept, perfekt för den som vill ha in mer grönsaker i kosten, gott är det också. Njut som egen rätt, som tillbehör eller gör många och servera som en del av en buffé.

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.