Foto: Micke Fransson/Vätternrundan

9 smarta tips inför Vätternrundan!

Fakta

Namn: Petter Holmegård.
Ålder: 47 år.
Bor: Göteborg.
Familj: Två döttar.
Sysselsättning: Elitmotionär samt säljare på Merida, svensk kvalitetsleverantör inom cykel och tillbehör.
Bakgrund: MTB-cyklande landsvägswannabe med gedigen bakgrund på skidor.

Vätternrundan är världens  största motionscykellopp och innebär 30 mil på cykel runt vackra Vättern med start och mål i Motala.

Det är ett utmanande cykellopp i vacker miljö för alla typer av cyklister. I år över 23 000 cyklister anmälda från hela världen och trycket att få en av startplatserna är alltid stenhårt. Loppet är ett motionslopp utan resultatlista. Vätternrundan ingår i En Svensk Klassiker och Skandinavialoppet.

I år firar Vätternrundan 50 år! Grattis!
Läs mer om Vätternrundan här.

Tjejvättern går av stapeln den 6:e juni 2015, är 10 mil, ett motionslopp för enbart tjejer och ingår i Tjejklassikern och Scandinavian Lady Tours.

Halvvättern går av stapeln den 7:e juni 2015, är 15 mil och är en del av Halvklassikern.

Den 12-13 juni är det dags för Vätternrundan, världens största cykellopp för motionärer.
Men även om den 30 mil långa cyklingen "bara" är ett motionslopp utan resultatlista är det en utmaning som känns - och som kräver sina förberedelser.
Här ger cykelexperten Petter Holmegård nio praktiska tips till dig som ska delta.

Vi frågade elitmotionären Petter Merida på cykelföretaget Merida Sverige om han kunde dela med sig av några praktiska tips inför Vätternrundan. Det kunde han.

Läs också: Bättre uthållighet med rödbetsjuice

 

Förberedelser inför loppet

 

1. Cykla mycket racer - och gärna i grupp!
– Du blir bra på det du gör. Ska du cykla en Vätternrunda bör du med andra ord cykla mycket racer. Se till att få tillräckligt många träningspass tillsammans med andra cyklister så att du blir bekväm med klungkörning. Här finns mycket kraft att spara.

Petter Holmegård

Petter Holmegård på Merida Sverige.

2. Gör din cykelkoll i tid!
– Se till att ha ordning och reda på material. Se över cykeln i tid så att allt är i ordning.

3. Fokusera på vätskenivåerna - och saltet! 
– Innan loppet bör man bara äta som vanligt. Det går inte att överfylla några depåer. En normal kost för uthållighetsidrottare innehåller ganska mycket energi. Fortsätt med det. Fokusera på vätskenivåerna! Brukar din cykeltröja ha vita saltfläckar på sig efter träningarna och har du lätt för att krampa? Salt! Missa inte detta.

Läs också: 10 tips inför loppet

4. Träna intensitet inför loppet!
– Se till att få så många mil i benen som möjligt, men ge också kroppen tid till ordentlig vila inför loppet. Lägg gärna in lite intensivare pass med viss regelbundenhet. Detta gör dig mindre fartkänslig.

 

5. Var utvilad!
 För att inte ta ut sig innan loppet krävs bra planering. Var utvilad och fräsch vid start. Det förtjänar du efter alla förberedelser.

Under loppet

 

6. Fyll på med energi!
– När det gäller tillskott etcetera är det mycket personligt vad man väljer att stoppa i sig. Men en Vätternrunda kostar mycket energi och detta ska tillföras under rundan. Sportdryck, gel och bar är min egen diet på långa tävlingar. Jag äter något minst en gång per halvtimme. Det kan vara en tredjedels bar, gel eller något från depåerna. Sportdryck är basen.

Läs också: Tjejklassikern – trots knäledsartros

7. Ta inte ut dig för tidigt i loppet!
– Efter tio mil bör benen fortfarande vara pigga. Sedan är det bara resten kvar… 😉 Skämt åsido, ha respekt för distansen och hjälp varandra med dragjobbet. När det tar emot är det okej att bara ligga på rulle, men är benen pigga så hjälper man till.

8. Ha disciplin i depåerna!
– Om jag ska ge ett särskilt tips till den som cyklar Vätternrundan för första gången är det att jagar du en given tid, var vaksam med tiden du lägger i depåerna. Disciplin i depå sparar mycket tid. Glöm inte bort att det är ett motionslopp. Prata med dina medcyklister och ha en härlig runda.

 

Läs också: 7 sista-minuten-tips inför långlopp

Efter loppet

 

9. Fyll på med energi och dryck för återhämtning!
– För att återhämta sig brukar jag äta och dricka det som bjuds. Någon form av återhämtningsdryck hjälper också till.

Läs också: Så ska diabetiker tänka vid uthållighetsträning – och tävling

Av Isabelle Hedander


Fakta

Namn: Petter Holmegård.
Ålder: 47 år.
Bor: Göteborg.
Familj: Två döttar.
Sysselsättning: Elitmotionär samt säljare på Merida, svensk kvalitetsleverantör inom cykel och tillbehör.
Bakgrund: MTB-cyklande landsvägswannabe med gedigen bakgrund på skidor.

Vätternrundan är världens  största motionscykellopp och innebär 30 mil på cykel runt vackra Vättern med start och mål i Motala.

Det är ett utmanande cykellopp i vacker miljö för alla typer av cyklister. I år över 23 000 cyklister anmälda från hela världen och trycket att få en av startplatserna är alltid stenhårt. Loppet är ett motionslopp utan resultatlista. Vätternrundan ingår i En Svensk Klassiker och Skandinavialoppet.

I år firar Vätternrundan 50 år! Grattis!
Läs mer om Vätternrundan här.

Tjejvättern går av stapeln den 6:e juni 2015, är 10 mil, ett motionslopp för enbart tjejer och ingår i Tjejklassikern och Scandinavian Lady Tours.

Halvvättern går av stapeln den 7:e juni 2015, är 15 mil och är en del av Halvklassikern.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

 

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

 

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan

Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Skönhet

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

Tappade fisknät fångar upp stora mängder fisk 

Eko/miljö

Fisknät som tappas ute till havs kallas spökgarn. De sjunker ner till botten och blir en till en dödsfälla för fiskar i många år efteråt. Ett djurplågeri som aldrig tillåtits på land. I FN pågår nu förhandlingar om att ta fram ett globalt havsavtal men även lokalt efterlyser man åtgärder.

 

Lukas Färenstedt- Widerberg

Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

Intervju

Sedan Lukas Färenstedt-Widerberg fick sin adhd-diagnos har han provat olika mediciner för att få bukt med känsloutbrott och koncentrationen, men ingenting har fungerat. Det var inte förrän han provade ett näringstillskott som han kände sig lugnare, mer fokuserad och kunde sova bättre

Mellanösternpanna med broccoli

Recept

En rätt som går hem hos många barn är ugnsrostad broccoli. I det här receptet från kokboken "Little Green Kitchen" får broccolin sällskap av kikärter, kanel, granatäppel­kärnor, tahiniyoghurt och en fräsch melonsallad.

Sober October: Ta en vit månad för din egen skull

Kurera debatt

Med hösten flyttar aktiviteter och umgänge inomhus. Mycket är kopplat till alkohol som after work med kollegorna, middagar med vin eller krogkvällen med vännerna. Det är frestande enkelt att slå på alkoholens autopilot som en genväg till att ha trevligt, skriver Johnny Mostacero förbundsordförande IOGT-NTO i denna debattartikel där han uppmanar att haka på traditionen med sober october och ta en vit månad.