Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Micke Fransson/Vätternrundan

9 smarta tips inför Vätternrundan!

Fakta

Namn: Petter Holmegård.
Ålder: 47 år.
Bor: Göteborg.
Familj: Två döttar.
Sysselsättning: Elitmotionär samt säljare på Merida, svensk kvalitetsleverantör inom cykel och tillbehör.
Bakgrund: MTB-cyklande landsvägswannabe med gedigen bakgrund på skidor.

Vätternrundan är världens  största motionscykellopp och innebär 30 mil på cykel runt vackra Vättern med start och mål i Motala.

Det är ett utmanande cykellopp i vacker miljö för alla typer av cyklister. I år över 23 000 cyklister anmälda från hela världen och trycket att få en av startplatserna är alltid stenhårt. Loppet är ett motionslopp utan resultatlista. Vätternrundan ingår i En Svensk Klassiker och Skandinavialoppet.

I år firar Vätternrundan 50 år! Grattis!
Läs mer om Vätternrundan här.

Tjejvättern går av stapeln den 6:e juni 2015, är 10 mil, ett motionslopp för enbart tjejer och ingår i Tjejklassikern och Scandinavian Lady Tours.

Halvvättern går av stapeln den 7:e juni 2015, är 15 mil och är en del av Halvklassikern.

Den 12-13 juni är det dags för Vätternrundan, världens största cykellopp för motionärer.
Men även om den 30 mil långa cyklingen "bara" är ett motionslopp utan resultatlista är det en utmaning som känns - och som kräver sina förberedelser.
Här ger cykelexperten Petter Holmegård nio praktiska tips till dig som ska delta.

Vi frågade elitmotionären Petter Merida på cykelföretaget Merida Sverige om han kunde dela med sig av några praktiska tips inför Vätternrundan. Det kunde han.

Läs också: Bättre uthållighet med rödbetsjuice

 

Förberedelser inför loppet

 

1. Cykla mycket racer - och gärna i grupp!
– Du blir bra på det du gör. Ska du cykla en Vätternrunda bör du med andra ord cykla mycket racer. Se till att få tillräckligt många träningspass tillsammans med andra cyklister så att du blir bekväm med klungkörning. Här finns mycket kraft att spara.

Petter Holmegård

Petter Holmegård på Merida Sverige.

2. Gör din cykelkoll i tid!
– Se till att ha ordning och reda på material. Se över cykeln i tid så att allt är i ordning.

3. Fokusera på vätskenivåerna - och saltet! 
– Innan loppet bör man bara äta som vanligt. Det går inte att överfylla några depåer. En normal kost för uthållighetsidrottare innehåller ganska mycket energi. Fortsätt med det. Fokusera på vätskenivåerna! Brukar din cykeltröja ha vita saltfläckar på sig efter träningarna och har du lätt för att krampa? Salt! Missa inte detta.

Läs också: 10 tips inför loppet

4. Träna intensitet inför loppet!
– Se till att få så många mil i benen som möjligt, men ge också kroppen tid till ordentlig vila inför loppet. Lägg gärna in lite intensivare pass med viss regelbundenhet. Detta gör dig mindre fartkänslig.

 

5. Var utvilad!
 För att inte ta ut sig innan loppet krävs bra planering. Var utvilad och fräsch vid start. Det förtjänar du efter alla förberedelser.

Under loppet

 

6. Fyll på med energi!
– När det gäller tillskott etcetera är det mycket personligt vad man väljer att stoppa i sig. Men en Vätternrunda kostar mycket energi och detta ska tillföras under rundan. Sportdryck, gel och bar är min egen diet på långa tävlingar. Jag äter något minst en gång per halvtimme. Det kan vara en tredjedels bar, gel eller något från depåerna. Sportdryck är basen.

Läs också: Tjejklassikern – trots knäledsartros

7. Ta inte ut dig för tidigt i loppet!
– Efter tio mil bör benen fortfarande vara pigga. Sedan är det bara resten kvar… 😉 Skämt åsido, ha respekt för distansen och hjälp varandra med dragjobbet. När det tar emot är det okej att bara ligga på rulle, men är benen pigga så hjälper man till.

8. Ha disciplin i depåerna!
– Om jag ska ge ett särskilt tips till den som cyklar Vätternrundan för första gången är det att jagar du en given tid, var vaksam med tiden du lägger i depåerna. Disciplin i depå sparar mycket tid. Glöm inte bort att det är ett motionslopp. Prata med dina medcyklister och ha en härlig runda.

 

Läs också: 7 sista-minuten-tips inför långlopp

Efter loppet

 

9. Fyll på med energi och dryck för återhämtning!
– För att återhämta sig brukar jag äta och dricka det som bjuds. Någon form av återhämtningsdryck hjälper också till.

Läs också: Så ska diabetiker tänka vid uthållighetsträning – och tävling

Av Isabelle Hedander


Fakta

Namn: Petter Holmegård.
Ålder: 47 år.
Bor: Göteborg.
Familj: Två döttar.
Sysselsättning: Elitmotionär samt säljare på Merida, svensk kvalitetsleverantör inom cykel och tillbehör.
Bakgrund: MTB-cyklande landsvägswannabe med gedigen bakgrund på skidor.

Vätternrundan är världens  största motionscykellopp och innebär 30 mil på cykel runt vackra Vättern med start och mål i Motala.

Det är ett utmanande cykellopp i vacker miljö för alla typer av cyklister. I år över 23 000 cyklister anmälda från hela världen och trycket att få en av startplatserna är alltid stenhårt. Loppet är ett motionslopp utan resultatlista. Vätternrundan ingår i En Svensk Klassiker och Skandinavialoppet.

I år firar Vätternrundan 50 år! Grattis!
Läs mer om Vätternrundan här.

Tjejvättern går av stapeln den 6:e juni 2015, är 10 mil, ett motionslopp för enbart tjejer och ingår i Tjejklassikern och Scandinavian Lady Tours.

Halvvättern går av stapeln den 7:e juni 2015, är 15 mil och är en del av Halvklassikern.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.