Artikeln om utmattning blev så populär att sajten kraschade

Fakta

Utmattningssyndrom är ett allt mer uppmärksammat problem i samhället - och antalet som sjukskrivs på grund av stress ökar för varje dag.
En ny undersökning som Arbetsmiljöverket genomfört bekräftar problemet med ökande psykisk ohälsa. Över hälften av arbetsgivarna och arbetstagarna känner någon som de anser riskerar att bli sjuk på grund av stress på jobbet.
Källa: Arbetsmiljöverket

Enligt den aktuella arbetsskadestatistiken har anmälda arbetssjukdomar som beror på stress ökat med drygt 70 procent sedan år 2010.
Frågan om utmattningssyndrom har aldrig varit ett hetare ämne – tråkigt nog. Något även Kurera märkt av. 
När vi i höstas intervjuade stressexperten Karin Isberg i artikeln ”Det här borde alla veta om utmattning” blev den så välbesökt att sajten Kurera.se kraschade.
Själv är Karin Isberg inte alls förvånad. 
– Väldigt många är drabbade eller i riskzonen, säger hon. 

Artikeln är en Kureras mest lästa någonsin och har delats (och länkats vidare till) många tusentals gånger – från sidor som Facebook, Twitter, andra tidningar, olika bloggar och internetforum.
Den intervjuade stressexperten Karin Isberg själv uppger att hon så klart blev glad över den stora responsen och att artikeln fick en sådan stor spridning. Men inte odelat glad.
– Jag blev självklart samtidigt bedrövad för det visar hur många människor som är drabbade och som dessutom är i riskzonen eftersom de känner sig alltför stressade, säger hon.
Däremot är hon inte alls förvånad. Hon har själv varit där. I utmattningsträsket.

► Läs artikeln här: Experten: ”Det här borde alla veta om utmattning”

 
Karin Isberg

Stressexperten Karin Isberg.

”Utmattning drabbar de starka och omtänksamma”
Hon tror att artikeln blev så läst och delad just för att så oerhört många kände, och känner, igen sig.
– I artikeln tog jag upp några punkter som alla borde känna till om utmattning, bland annat att utmattning inte är depression och att det drabbar dem som är starka och omtänksamma.

Metoder som sänker stressen och förebygger utmattning
Efter att hon såg vilket genomslag artikeln fick insåg hon att intresset för frågan är enormt och att många är i behov av hjälp. Av den anledningen har hon nu tagit fram en onlinekurs för Kureras läsare om hur man förebygger utmattning.
I kursen ”Så förebygger du utmattning” lär hon ut vad utmattning egentligen innebär och vad det beror på. Framför allt lär hon ut metoder som sänker stressen och ger bättre livsbalans.
– Vi vill ofta få resultat nu på en gång så därför får man lära sig metoder som sänker stressen på bara en minut.

Lär dig manipulera ditt nervsystem
Men att förebygga utmattning handlar inte bara om snabb stresslindring utan också om att långsiktigt förändra sina invanda beteenden, poängterar Karin Isberg. Därför lär hon i kurserna också ut flera enkla sätt för att få mer ork och bättre balans i sitt liv.
– Metoderna i kursen handlar om allt från att manipulera sitt nervsystem till att lära sig hur man ställer mer rimliga krav på sig själv, undviker onödiga konflikter, avslutar långdragna diskussioner, sätter gränser och säger nej – det vill säga hur man förändrar vanliga beteenden som kan leda till utmattning.

► Läs också: Hårdare arbetsmiljöregler ska få bukt med arbetsrelaterad ohälsa

Själv varit utmattad
Karin Isberg vet vad hon talar om. Hon har själv varit en av de drabbade.
– Jag har lidit av både utmattning, depression och ångest. Det var den perioden i mitt liv som på allvar fick mig att intressera mig för hur kropp och hjärna hänger ihop. Sedan dess ägnar jag mig på heltid att följa forskningen inom neurovetenskap och att föreläsa och skriva om den.
Det är också den forskningen om hjärnan och stress, bland annat från de amerikanska universiteten Harvard och Berkeley, som metoderna i kursen bygger på, berättar hon.

Onlinekurs för att det ska vara enkelt och stressfritt
Varför hon valt att lägga kursen enbart online är för att så många som möjligt – på ett enkelt och lättillgängligt sätt – ska få hjälp.
– För att den ska vara enkel och stressfri att använda. Som användare kan man logga in när som helst och göra kursen precis i den takt som man själv vill. Man behöver inte boka in någon tid utan kan göra ett avsnitt när man har behov eller känner för det.

Läs också: Professorn: ”200 svenskar dör av jobbstress varje år”

Lovar resultatgaranti till alla som går kursen
Karin är så säker på att kursen ger resultat att hon lovar pengarna tillbaka om någon mot förmodan inte märker någon skillnad.
– Ja, den garantin ger jag. En kvinna som provade kursen hörde av sig och berättade att den hade hjälpt henne att komma tillbaka till jobbet bara fyra veckor efter att hon blivit sjukskriven. En annan mejlade och skrev ”Tack! Tack! Tack!”.

”En investering du bara kan vinna på”
Garantin ska också vara en trygghet till dem som köper kursen, säger Karin Isberg.
– Ingen ska behöva fundera om den verkligen är värt pengarna. Du blir nöjd eller får pengarna tillbaka – så det är en investering som du bara kan vinna på, säger hon och fortsätter:
– Dessutom är den godkänd av Skatteverket så man kan betala den med sitt friskvårdsbidrag.

Läs också: Utmattad? Här är näringen för dig

Du hittar kursen ”Så förebygger du utmattning” här.
Som Kureraläsare får du hundra kronor rabatt när du köper kursen. Skriv bara ”Kurerautmattning” när du kommer till kassan.

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Utmattningssyndrom är ett allt mer uppmärksammat problem i samhället - och antalet som sjukskrivs på grund av stress ökar för varje dag.
En ny undersökning som Arbetsmiljöverket genomfört bekräftar problemet med ökande psykisk ohälsa. Över hälften av arbetsgivarna och arbetstagarna känner någon som de anser riskerar att bli sjuk på grund av stress på jobbet.
Källa: Arbetsmiljöverket

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.