Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ät smart och få ut mycket mer av din löpning

Tips från Kristina

Till dig som löptränar
Fråga dig själv om du är nöjd med dina resultat. Vill du trappa upp lite är det värt att tänka över kosten och justera träningen. Men är du nöjd med allt, var då nöjd.
– Var nöjd och fortsätt njut, säger Kristina Andersson.

Till dig som vill börja löpträna
Kristin Andersson brukar citera Rune Larsson ”att man ska springa tillräckligt kort och tillräckligt sakta” – där tillräckligt syftar till att man ska vilja göra det igen.
– Det vill säga att upprätthålla glöden och passionen i det, säger hon.

  • Ta det lugnt, pressa dig inte för hårt

  • Det finns inga måsten

  • Hitta njutningen

Vare sig du tränar inför ett maraton eller springer för att det är kul är kosten viktig.
Kristina Andersson såg en lucka på marknaden och skrev boken "Smart mat för löpare".
– I grunden är den näringsrika maten, som ser till att man håller sig frisk och hel, en viktig pusselbit, säger hon till Kurera.

Kristina Andersson är näringsfysiolog, författare och föreläsare. Hon brinner för hur vi själva kan påverka kroppen genom vår livsstil, framför allt när det kommer till
maten vi äter.
Löpning är ett väldigt populärt ämne just nu men det finns få böcker som handlar om löpning och vilken mat vi bör äta för att orka prestera. I boken "Smart mat för löpare" hittar du kostknepen som tar dig ända in i mål och recept på måltider som passar för din träning.
Läs också: Bättre tid på milen med rödbetor

Träningsform som passar nästan alla
Syftet med boken är att ge verktyg till alla de som är intresserade av löpning och samtidigt se till att det blir en skönare upplevelse.
– Löpning är en form av träning som nästan passar alla. Men det gäller att göra det efter sin egen förmåga. Löpning leder till att vi förbränner mer och precis som alla andra träningsformer utsöndras endorfiner som ger en härligt må bra-kick i hjärnan, säger Kristina Andersson.

 

Kristina Andersson. Foto: Bianca Brancon-Cox

Kristina Andersson. Foto: Bianca Brancon-Cox

"En stund för sig själv"
Löpträning skiljer sig åt beroende på vad man gillar för typ av löpning och har för mål. Kanske är man långdistanslöpare som tränar inför ett maraton eller kortdistanslöpare som gillar kortare turer med högre tempo. Eller så kanske man inte tänker så mycket på vilken löpartyp man är utan springer mer för att det är kul, för att man vill gå ner i vikt eller komplettera styrketräningen.
Oavsett anledning är det bra att röra på sig, menar Kristina.
– Dessutom bjuder samtidigt naturen  på en underbar upplevelse när man är ute och springer - och man får en stund för sig själv. Många upplever en meditativ känsla av löpning, säger hon.
Läs också: Jessica Almenäs och Lofsans bästa tips för dig som vill börja löpträna

Viktigt fylla på med energi
Som långdistanslöpare gör du av med mycket energi, vilket betyder att du också måste fylla på med mycket energi.
– Något som är viktigt när man tränar mycket är att återhämta sig och hinna göra det tills nästa pass, menar Kristina Andersson.

Metod för långdistansare: Train low compete high
En av många metoder som långdistanslöpare kan utnyttja är train low compete high. Det innebär att man som löpare ökar kroppens förmåga att använda fett som bränsle för att bli mer uthållig. Detta gör man genom att under en period träna uthållighet samtidigt som man går på en lågkolhydratsdiet, berättar Kristina. När det sedan är dags för tävling fyller man på kroppen med kolhydrater igen för att kunna prestera på topp.
– I grunden är den näringsrika maten, som ser till att man håller sig frisk och hel, en viktig pusselbit, säger Kristina Andersson.
Läs också: Därför ska du träna löpning

Lägg mellanmål innan passet - och huvudmålet efteråt
Springer man för att det är roligt utan något större syfte eller är löpningen en del av en hälsosam livsstil? Är svaret det sistnämnda bör man först och främst se till att man får en bra grund genom en näringsrik kost. Då ser man till att man håller sig frisk och kan upprätthålla sin löpning som då blir en bekväm upplevelse.
– Ett mellanmål ett par timmar innan man ger sig ut och ett ordentligt huvudmål efteråt gör både detta och kommande löppass behagliga, säger Kristina Andersson.

 

Löpning för viktkontroll
Om syftet med löpningen är att gå ner i vikt, gäller det att minska intaget av kalorier, men det är självklart fortfarande lika viktigt att äta bra mat för att hålla sig frisk. Ett vanligt misstag är att man lägger till mer mat när man börjar träna, men om man vill gå ner i vikt och sedan hålla vikten är det bättre att tajma sina vanliga måltider för att orka träna.
– Kasta om dina måltider och placera den kring din träning. Ett mellanmål innan träning och ett huvudmål efter, berättar Kristina Andersson.
Läs också: Örten som skyddar cellerna och minskar skaderisken vid träning

Ät för att förhindra muskelnedbrytning
En tankevurpa många snubblar över är att ”inte förstöra träningen genom att äta efteråt”. Faktum är dock att om man inte äter efter träningen får man inte full effekt av sin träning. Det man ska göra är att äta mindre än vad man gör av med.
– Maten du äter kring din träning är viktig. Dra hellre ner på andra måltider, satsa på rena råvaror och ät ordentligt innan och efter träning. Både löpningen och styrketräningen tär på dina muskler, så det är viktigt att äta ordentligt och lägga upp din träning smart så att du i största mån hindrar muskelnedbrytningen, säger Kristina Andersson.
Läs också: Därför ökar du din uthållighet av att dricka rödbetsjuice!

Av Saara Olsson Sillanpää


Tips från Kristina

Till dig som löptränar
Fråga dig själv om du är nöjd med dina resultat. Vill du trappa upp lite är det värt att tänka över kosten och justera träningen. Men är du nöjd med allt, var då nöjd.
– Var nöjd och fortsätt njut, säger Kristina Andersson.

Till dig som vill börja löpträna
Kristin Andersson brukar citera Rune Larsson ”att man ska springa tillräckligt kort och tillräckligt sakta” – där tillräckligt syftar till att man ska vilja göra det igen.
– Det vill säga att upprätthålla glöden och passionen i det, säger hon.

  • Ta det lugnt, pressa dig inte för hårt

  • Det finns inga måsten

  • Hitta njutningen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.