Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Bästa sättet att göra ren din mobiltelefon från virus och bakterier

Tipsen om hur du ska skydda dig mot coronaviruset lär hagla över dig just nu, och när situationen är så besvärlig som den är kan det vara svårt att ta in ny information. Men här kommer ett till – och det handlar om hur du håller din mobiltelefon ren från virus och bakterier.

Mobiltelefonen är en yta där baciller och bakterier kan frodas. Allt från E-coli-bakterier till influensa- och förkylningsvirus kan bita sig fast i några timmar och upp till en vecka. Det finns studier som visar att mobiltelefonens yta kan innehålla fler bakterier än en toalettsits, men att vi är mer benägna att rengöra toasitsen än mobiltelefonen.

Enligt en undersökning gjord i USA så tar amerikanarna upp sig mobiltelefon var tionde minut och svenskarna ligger sannolikt nära den statistiken. För att skydda dig mot coronaviruset ska du därför rengöra din mobiltelefon regelbundet.

LÄS OCKSÅ: Näringsämnena som stärker immunförsvaret

Torka med mikrofiberduk
Våra smarta telefoner har en tunn och skyddande beläggning som hjälper till att skärmen mot repor och fingeravtryck. Och när du ska rengöra din telefon ska du inte använda starka desinficeringsmedel som sliter på ytan.

 

Gör så här:
1: Stäng av telefonen.
2: Torka telefonen med en ren och torr mikrofiberduk så att damm och smuts avlägsnas.
3: Torka sedan lite försiktigt med en fuktig desinficeringsduk, och om duken är för våt, vrid ur den först så att ingen vätska hamnar i någon av telefonens öppningar.
4: Låt telefonen lufttorka i några minuter.
5: Torka försiktigt igen med en torr och ren mikrofiberduk.
6: Gör sedan samma sak med ditt mobiltelefonskal.

LÄS OCKSÅ: Så undviker du smitta – 9 goda råd

Ät innan du rör mobilen
Rengör din mobiltelefon några gånger i veckan, och se till att du har tvättat händerna innan du tar i den. Ta inte i telefonen innan du äter, utan vänta till  efteråt. Lägg inte upp telefonen när du är på en offentlig toalett, på ett gym eller liknande – då minskar antalet bakterier markant som vill fästa på telefonen.

Eftersom coronaviruset sprider sig snabbt bör du vara noga med att tvätta både dina händer och din telefon för att förhindra att bli smittad och för att inte smitta andra.

Av Inger Palm

Källa: Så rengör du mobilen och Titta på film från BBC


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.