Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Tanja Dyredand

Yrke: Journalist, författare, yoga- och meditationslärare
Aktuell med: Boken ”Skratta&Pausa”.
Mer info: Läs mer om Tanja på hennes hemsida stressaav.nu Det går även att följa henne på Instagram under @mindfully_tanja
Bonus: På Tanjas youtube-kanal finns övningar att ta del av gratis.

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke.

När baron Karl Drais Von Sauerbronn från storhertigdömet Baden gav sig ut på världens första cykeltur 1815 dök genast rädslo-pådrivare upp. ”Nu kommer världen fördummas helt”, rapporterade de med röst i falsett, ”ingen kommer längre sitta inne och förkovra sig i böcker, alla kommer vara ute och cykla”.

När tåg med ångmaskin introducerades övergick hysterispridarna istället till att kvinnor absolut inte skulle kunna åka dessa ”snabba tåg” då deras själar var så ”lätta” att de skulle åka ut från fönstret.
Nu har jag varken statistik eller insidesinformation på exakt hur många som trodde på dessa dåtidens ryktesspridare, men så snart man även idag länkar ut ”nyheter” med hänvisning till forskning eller professor/läkartitlar sväljer många dessa med hull och hår.
Att känna dig rädd, orolig och stressad är du inte ensam om. Det är en helt normal reaktion i rådande situation.

 

Rädsla är en normal reaktion
Att ha och känna rädsla och oro är djupt rotat i våra cellminnen och aktiverar våra äldsta delar av hjärnan. Då, i jägar-samlar-tiden när vår hjärna utvecklades, var känsla av rädsla och oro förknippat med överlevnad. Vi kunde med hjälp av vår rädsla och oro kalkylera ett eventuellt hot. Idag, aktiveras således denna hjärna med gamla programmeringsmönster, men kastas obarmhärtigt in i den moderna tidens extrema informationsflöden och innan vi hinner tänka till är vi slukade av hysteri, rädslor och oro: som många gånger inte ens är vår egen.

LÄS OCKSÅ: Kinesiskt nyårsfirande ställs in på flera platser på grund av coronaviruset

Aktivera ditt "lugn-och-ro-system"
Att känna oro och rädsla är alltså okej. Det är din försvarsmekanism. Din egen överlevnad. Din egen urhjärna som säger att du ska vidta försiktighet vilket så klart är korrekt. Vad som däremot du kan minska, är att dras in i rädslans hysteri, den oro som istället påverkar dig negativt och skapar mer stress. Forskning visar att när du blir orolig eller rädd skapas inre stress och ”ditt kamp-eller-flykt- nervsystem” kickar igång, det så kallat sympatiska nervsystemet. Rent praktiskt sätts all sans och reson åt sidan, hjärnan blir som gegga, du kan inte göra mer än en sak åt gången, hjärtat får jobba dubbelt upp, all tarmfunktion från midjan och nedåt avstannar, upptag av vitaminer, mineraler minskar, du blir pigg initialt men svårt sedan att komma ned i varv och sova om natten och immunförsvaret sätts åt sidan.

Vad forskning istället visar minskar på stress, oro och rädsla: är att aktivera ditt ”lugn- och ro-system”, eller det parasympatiska nervsystemet. För när du pustar ut och faran är över, då lugnar sig hjärtat igen, tarmarna börjar fungera, vitamin och mineraler kan tas upp av kroppen bättre och immunförsvaret boostas igen. Nu kan du göra smartare val. Din kropp kan återhämta sig i lugn och ro och börja läka.

LÄS OCKSÅ: Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Vi har alltid en valmöjlighet
Så bästa fantastiska du, jag vill inte bagatellisera din oro alls, denna situation är unik. Du har all rätt till dina känslor där oro och rädsla ingår. Låt den däremot inte äta upp dig och ge dig mer stress. När yttre hot dyker upp trycktestas vi som människor och vi agerar ofta inte utifrån fakta eller hur saker är, utan utifrån vilka vi är och våra egna värderingar.

Jag själv är exempelvis i riskgrupp för just covid-19 med bakomliggande sjukdom (hjärtflimmer/stroke) och jag är inte ensam. Du behöver inte ens vara i riskgrupp för att påverkas av världsoron. Vi människor är sociala flockdjur och påverkas av varandra. Börjar en hamstra toapapper, handsprit följer fler efter. Men istället för att gripas av panik, kan du stanna upp i tillvaron och titta på objektivt på situationen utifrån: kolla fakta/expertutlåtanden, vara virussmart, använda sunt förnuft och sedan se till att boosta dig med det som får dig att må bra.

 

LÄS OCKSÅ: Örterna som hjälper vid halsont och förkylning

Tanja Dyredand
Foto: Björn Falkevik


Det som gör dig glad stärker dig
Din bästa medicin därför just nu är att minska på hysterin och rädslan. Byt sedan vad du GER energi till i dina tankar, ”where attention goes, your energy flows”, som yogacitatet säger. När oro/rädsla kommer, flytta fokus till: VAD VILL jag ha MER av i MIN tillvaro, snarare än vad jag är RÄDD för. Fråga dig själv: VAD stärker mig? Vad aktiverar mitt ”lugn-och-ro-system”? Vad ger dig mer glädje? Vad är du tacksam för i det lilla? Vad får dig att skratta?

Vad som fungerar bäst för dig vet du bäst själv. Du kan gå ut och andas frisk luft, få sol på näsan, ta en skogspromenad, läsa en god bok, baka, ordna sådant du skjutit undan, träna hemma, meditera, hitta tacksamhet i det lilla, skratta mer, umgås med familjen eller dansa ohämmat till bästa låten du vet. Kom ihåg att det som gör dig glad, stärker dig, gör dig hel: är också det som ger dig läkning visar forskning. Det är då du kan pusta ut, du är ok, allt är ok.

Tillsammans är vi starka
Sprid mer glädje mitt i eländet, helt enkelt. Vi såg det i nu i veckan där italienare i karantän stämmer upp i gemensam sång, var och en från sin balkong. Mitt i reseförbud och ofrivilligt hemmasittande ser vi samtidigt något fantastiskt växa fram ur katastrofen, som så många gånger innan när något oväntat och otäckt händer. Facebookgrupper som vill hjälpa gamla och utsatta startas, vi räcker ut en hand, hyllar vårdpersonal som är våra största hjältar, bryr oss om grannen. En världomspännande värme med omtanke, medmänsklighet och empati för andra människor. Alla är vi i samma gungande båt och vi behöver ta hand om varandra för att rädda oss denna gång. Ett perfekt sätt att utöka empati och vår stärkande helande och största kraft som heter kärlek. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Tillsammans är vi starka och blir ännu starkare av att stärka varandra och oss själva.

Så snälla, bästa medmänniska, elda inte på mer hysteri, utan låt din inre glöd bli din eld som stärker dig. JA, situationen just nu i världen är akut och viktig, men du och ditt mående är viktigare. För du är tillräcklig. Du är fantastisk, glöm aldrig det!

 

Så här aktiverar du ditt ”lugn-och-ro”-system
• Alla övningar där din längsta nerv: vagusnerven aktiveras, exempelvis
• Djupandning
• Sång
• Dans
• Yoga
• Skratt, även låtsasskratt och leenden
• Meditation
• Vila
• Sömn
• Vänliga tankar
• Tankar av tacksamhet
• Skogspromenader

Skön djupandningsövning
1. Sitt eller lägg dig ned.
2. Blunda och le stort. Ett leende skickar endorfiner för välmående.
3. Andas in genom näsan (räkna tyst till fem), håll andan (räkna tyst till sex) andas ut genom näsan (räkna tyst till  åtta).
4. Upprepa minst tre gånger, eller så många gånger du vill.
5. Avsluta med att tacka dig själv och skicka dig själv omtanke.

Av Tanja Dyredand, journalist, författare, yoga- och meditationslärare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Tanja Dyredand

Yrke: Journalist, författare, yoga- och meditationslärare
Aktuell med: Boken ”Skratta&Pausa”.
Mer info: Läs mer om Tanja på hennes hemsida stressaav.nu Det går även att följa henne på Instagram under @mindfully_tanja
Bonus: På Tanjas youtube-kanal finns övningar att ta del av gratis.

Fakta

• Följ myndigheternas råd och uppdateringar
• Ha god handhygien, tvätta händer ofta och noga med tvål och vatten.
• Sprita händer om du inte har tvål och vatten.
• Hosta/nys i armvecket, ha respekt för din omgivning.
• Stanna hemma, även vid lindriga symptom.
• Vid misstänkt virus, ring sjukvårdsupplysningen 1177, åk inte till sjukhus eller vårdcentral utan avvakta vidare information. Vid livshotande tillstånd ring 112.
• För generella frågor kring coronavirus som inte handlar om sjukdomssymptom ring Sveriges nationella informationsnummer 113 13
• Läs mer på Folkhälsomyndigheten samt hos Europeiska smittskyddsmyndigheten (ECDC). Gällande resor och riskområden läs mer här om UDs råd

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna äter choklad

Maten som lindrar ångest

Kost

Ångest och oro är dessvärre vanliga tillstånd idag. Svårare ångestformer kräver förstås professionell hjälp – men det finns naturliga sätt att hjälpa sitt mående på traven. Genom att äta eller dricka dessa råvaror kan du lindra ångest och oro naturligt!

Sommmarblommor på en äng

7 sorters blommor att plocka – med måtta!

Eko/miljö

Midsommar betyder traditioner. Och en är att plocka vackra blommor och lägga under kudden, ställa i en vas eller binda kransar av. Plocka gärna, men gör det med måtta – för binas skull . Här är blommorna som bin och insekter älskar – och en blomma du gärna får plocka mycket av. Glad midsommar!

händer sträcker sig upp mot solen

Vad är tillräckliga nivåer av D-vitamin? Kureras expert svarar

Naturlig hälsa

amin D bildas i huden när solen lyser starkt. Under vintern har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden, något vi kan passa på att göra nu under sommaren. Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert berättar om vad han anser är optimala nivåer.

Kvinna håller i plastpåsar med grönsaker

Så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

200 000 ton matsvinn produceras i Sverige varje år – och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i köket, menar författaren Karin Bohlin. Här bjuder hon på ett smarrigt "restrecept"!

 

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

Ginkgo biloba – när minnet sviker

Hälsa

Alla har vi nog känt att minnet kan svika och att hjärnan känns fylld av en svårgenomtränglig dimma. Orsaken kan vara sämre blodcirkulation – och då finns det flera sätt att lösa problemet, säger Kureras expert Fredrik Ölander. Det gröna tempelbladet gingko biloba kan få igång mikrocirkulationen, så att ditt minne blir bättre.

grönsaker

Debatt: “Motstridig forskning om antioxidanter presenteras utan underlag”

Kurera debatt

Svensk Egenvård och den svenska branschen uppskattar all forskning som syftar till att bekämpa cancer i alla dess former. Vi skulle också uppskatta om professor Martin Bergö på sedvanligt sätt publicerar sina forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och låter sina resultat analyseras och bemötas av andra forskare. Det bästa vore om han gjorde detta innan han torgför slutsatserna i kvällstidningar och TV-soffor. Det skriver Mats Nilsson, VD på Svenske egenvård i en debattartikel.

Katt ligger i tunnel i klösträd

Ge din innekatt ett gott och hälsosamt liv

Husdjur

Många som bor i städer och i lägenhet väljer att ha innekatt – och katter anpassar sig väl till ett liv inomhus. Men för att de ska må bra behöver de få sina behov tillfredsställda och det är viktigt att katten både får stimulans, utlopp för sina instinkter och möjlighet att vila i lugn och ro.

 

Burrito bowl med avokado, bönor och taco chips

Mexikansk burrito bowl med ärthummus

Recept

Det klassiska fredagsmyset med tacos har fått konkurrens! Denna bowl med extra allt, från systrarna bakom matduon "Foodgeekz", innehåller både kryddade bönor, rostad sötpotatis och massvis av koriander och avokado.

kvinna vilar

Bitterörterna som gör magen glad & nöjd

Hälsa

Sommar och semester – och grillad mat, fika på stranden och picknick i parken. Sommarens matvanor är härliga, men ibland mer än vad magen klarar av. Då är det lätt hänt att matsmältningen hamnar i obalans. Bitterörter kan lindra allt från magknip, svullnad och gaser inom en kvart.

Vitaminer som underlättar klimakteriet

Naturlig hälsa

Resan genom klimakteriet kan vara väldigt olika. En del kvinnor upplever stora besvär medan andra knappt känner av förändringen. Det finns en hel del du kan göra själv för att underlätta omställningen. Kurera pratade med läkaren och näringsmedicinaren Elise Indekeu om hormoner, sömn, kost och kosttillskott som ger bättre mående i övergångsåldern.

 

flaskor och glas med fläder

Så gör du flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Kisel gav Anna hårsvallet tillbaka

Naturlig hälsa

När stressen blev för stor tappade Anna Falk mycket mer hår än vanligt. Hon anmälde sig till Sveriges största hårtest, och fick prova mineraliskt kisel, som lovar bättre hårkvalitet. – Jag var missnöjd med mitt livlösa, tunna och slitna hår. Men nu är mitt hår tjockare och starkare, säger Anna Falk.

Ung leende kvinna med vit angorakatt

Sådan matte sådan katt?

Husdjur

Katter är kända för att vara självständiga och bete sig så som de själva behagar, oavsett vad deras matte eller husse gör eller vill. Men nu visar det sig att de kanske är mer lika oss än vad vi tror – och till och med kopierar mattes eller husses personlighet!

Citrusfrukter

5 importerade varor du garanterat vill köpa eko

Eko/miljö

Många skadliga bekämpningsmedel är förbjudna i Sverige och i övriga EU. Men det innebär inte att vi inte kan få i oss dem ändå – via importerade varor från övriga världen. Här är 5 varor  som du bör köpa eko – för den biologiska mångfaldens och din egen hälsas skull.

Familj grälar i bil

5 överlevnadstips för familjesemestern

Mental hälsa

Äntligen sommar och semester – men ofta också gnäll, bråk och trassel när många viljor ska trängas i en sommarstuga eller ett litet hotellrum. Författaren Kristin Emilsson vet själv allt om detta och är aktuell med en feelgod-roman om en sommar där allt går fel. Här delar hon med sig av sina bästa överlevnadstips för semestern!

 

kvinna i naturen

Irina fick tillbaka rörligheten i knäet

Naturlig hälsa

Irina Esteman skadade sitt knä vid en cykelolycka under en semesterresa. Undersökningen avslöjade artros – men ett kollagentillskott berikat med MSM, C-vitamin och kondroitinsulfat tog bort smärtan och nu kan Irina promenera och cykla igen. Som en bonus blev hennes hår fylligare och tjockare av tillskottet. 

kvinna tar sig för pannan

Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

 

Kvinna sprutar parfym på handleden

Så farliga är hormonstörande ämnen

Hälsa

Hormonstörande ämnen är kemikalier som gömmer sig i produkter vi alla använder dagligen: i mat, dricksvatten och inte minst i smink och kroppsprodukter. Men vilka hälsorisker innebär de? Och vilka produkter är viktigast att undvika? Hudvårdsexperten reder ut!