“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Tanja Dyredand

Yrke: Journalist, författare, yoga- och meditationslärare
Aktuell med: Boken ”Skratta&Pausa”.
Mer info: Läs mer om Tanja på hennes hemsida stressaav.nu Det går även att följa henne på Instagram under @mindfully_tanja
Bonus: På Tanjas youtube-kanal finns övningar att ta del av gratis.

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke.

När baron Karl Drais Von Sauerbronn från storhertigdömet Baden gav sig ut på världens första cykeltur 1815 dök genast rädslo-pådrivare upp. ”Nu kommer världen fördummas helt”, rapporterade de med röst i falsett, ”ingen kommer längre sitta inne och förkovra sig i böcker, alla kommer vara ute och cykla”.

När tåg med ångmaskin introducerades övergick hysterispridarna istället till att kvinnor absolut inte skulle kunna åka dessa ”snabba tåg” då deras själar var så ”lätta” att de skulle åka ut från fönstret.
Nu har jag varken statistik eller insidesinformation på exakt hur många som trodde på dessa dåtidens ryktesspridare, men så snart man även idag länkar ut ”nyheter” med hänvisning till forskning eller professor/läkartitlar sväljer många dessa med hull och hår.
Att känna dig rädd, orolig och stressad är du inte ensam om. Det är en helt normal reaktion i rådande situation.

 

Rädsla är en normal reaktion
Att ha och känna rädsla och oro är djupt rotat i våra cellminnen och aktiverar våra äldsta delar av hjärnan. Då, i jägar-samlar-tiden när vår hjärna utvecklades, var känsla av rädsla och oro förknippat med överlevnad. Vi kunde med hjälp av vår rädsla och oro kalkylera ett eventuellt hot. Idag, aktiveras således denna hjärna med gamla programmeringsmönster, men kastas obarmhärtigt in i den moderna tidens extrema informationsflöden och innan vi hinner tänka till är vi slukade av hysteri, rädslor och oro: som många gånger inte ens är vår egen.

LÄS OCKSÅ: Kinesiskt nyårsfirande ställs in på flera platser på grund av coronaviruset

Aktivera ditt "lugn-och-ro-system"
Att känna oro och rädsla är alltså okej. Det är din försvarsmekanism. Din egen överlevnad. Din egen urhjärna som säger att du ska vidta försiktighet vilket så klart är korrekt. Vad som däremot du kan minska, är att dras in i rädslans hysteri, den oro som istället påverkar dig negativt och skapar mer stress. Forskning visar att när du blir orolig eller rädd skapas inre stress och ”ditt kamp-eller-flykt- nervsystem” kickar igång, det så kallat sympatiska nervsystemet. Rent praktiskt sätts all sans och reson åt sidan, hjärnan blir som gegga, du kan inte göra mer än en sak åt gången, hjärtat får jobba dubbelt upp, all tarmfunktion från midjan och nedåt avstannar, upptag av vitaminer, mineraler minskar, du blir pigg initialt men svårt sedan att komma ned i varv och sova om natten och immunförsvaret sätts åt sidan.

Vad forskning istället visar minskar på stress, oro och rädsla: är att aktivera ditt ”lugn- och ro-system”, eller det parasympatiska nervsystemet. För när du pustar ut och faran är över, då lugnar sig hjärtat igen, tarmarna börjar fungera, vitamin och mineraler kan tas upp av kroppen bättre och immunförsvaret boostas igen. Nu kan du göra smartare val. Din kropp kan återhämta sig i lugn och ro och börja läka.

LÄS OCKSÅ: Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Vi har alltid en valmöjlighet
Så bästa fantastiska du, jag vill inte bagatellisera din oro alls, denna situation är unik. Du har all rätt till dina känslor där oro och rädsla ingår. Låt den däremot inte äta upp dig och ge dig mer stress. När yttre hot dyker upp trycktestas vi som människor och vi agerar ofta inte utifrån fakta eller hur saker är, utan utifrån vilka vi är och våra egna värderingar.

Jag själv är exempelvis i riskgrupp för just covid-19 med bakomliggande sjukdom (hjärtflimmer/stroke) och jag är inte ensam. Du behöver inte ens vara i riskgrupp för att påverkas av världsoron. Vi människor är sociala flockdjur och påverkas av varandra. Börjar en hamstra toapapper, handsprit följer fler efter. Men istället för att gripas av panik, kan du stanna upp i tillvaron och titta på objektivt på situationen utifrån: kolla fakta/expertutlåtanden, vara virussmart, använda sunt förnuft och sedan se till att boosta dig med det som får dig att må bra.

 

LÄS OCKSÅ: Örterna som hjälper vid halsont och förkylning

Tanja Dyredand
Foto: Björn Falkevik

Det som gör dig glad stärker dig
Din bästa medicin därför just nu är att minska på hysterin och rädslan. Byt sedan vad du GER energi till i dina tankar, ”where attention goes, your energy flows”, som yogacitatet säger. När oro/rädsla kommer, flytta fokus till: VAD VILL jag ha MER av i MIN tillvaro, snarare än vad jag är RÄDD för. Fråga dig själv: VAD stärker mig? Vad aktiverar mitt ”lugn-och-ro-system”? Vad ger dig mer glädje? Vad är du tacksam för i det lilla? Vad får dig att skratta?

Vad som fungerar bäst för dig vet du bäst själv. Du kan gå ut och andas frisk luft, få sol på näsan, ta en skogspromenad, läsa en god bok, baka, ordna sådant du skjutit undan, träna hemma, meditera, hitta tacksamhet i det lilla, skratta mer, umgås med familjen eller dansa ohämmat till bästa låten du vet. Kom ihåg att det som gör dig glad, stärker dig, gör dig hel: är också det som ger dig läkning visar forskning. Det är då du kan pusta ut, du är ok, allt är ok.

Tillsammans är vi starka
Sprid mer glädje mitt i eländet, helt enkelt. Vi såg det i nu i veckan där italienare i karantän stämmer upp i gemensam sång, var och en från sin balkong. Mitt i reseförbud och ofrivilligt hemmasittande ser vi samtidigt något fantastiskt växa fram ur katastrofen, som så många gånger innan när något oväntat och otäckt händer. Facebookgrupper som vill hjälpa gamla och utsatta startas, vi räcker ut en hand, hyllar vårdpersonal som är våra största hjältar, bryr oss om grannen. En världomspännande värme med omtanke, medmänsklighet och empati för andra människor. Alla är vi i samma gungande båt och vi behöver ta hand om varandra för att rädda oss denna gång. Ett perfekt sätt att utöka empati och vår stärkande helande och största kraft som heter kärlek. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Tillsammans är vi starka och blir ännu starkare av att stärka varandra och oss själva.

Så snälla, bästa medmänniska, elda inte på mer hysteri, utan låt din inre glöd bli din eld som stärker dig. JA, situationen just nu i världen är akut och viktig, men du och ditt mående är viktigare. För du är tillräcklig. Du är fantastisk, glöm aldrig det!

 

Så här aktiverar du ditt ”lugn-och-ro”-system
• Alla övningar där din längsta nerv: vagusnerven aktiveras, exempelvis
• Djupandning
• Sång
• Dans
• Yoga
• Skratt, även låtsasskratt och leenden
• Meditation
• Vila
• Sömn
• Vänliga tankar
• Tankar av tacksamhet
• Skogspromenader

Skön djupandningsövning
1. Sitt eller lägg dig ned.
2. Blunda och le stort. Ett leende skickar endorfiner för välmående.
3. Andas in genom näsan (räkna tyst till fem), håll andan (räkna tyst till sex) andas ut genom näsan (räkna tyst till  åtta).
4. Upprepa minst tre gånger, eller så många gånger du vill.
5. Avsluta med att tacka dig själv och skicka dig själv omtanke.

Av Tanja Dyredand, journalist, författare, yoga- och meditationslärare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Tanja Dyredand

Yrke: Journalist, författare, yoga- och meditationslärare
Aktuell med: Boken ”Skratta&Pausa”.
Mer info: Läs mer om Tanja på hennes hemsida stressaav.nu Det går även att följa henne på Instagram under @mindfully_tanja
Bonus: På Tanjas youtube-kanal finns övningar att ta del av gratis.

Fakta

• Följ myndigheternas råd och uppdateringar
• Ha god handhygien, tvätta händer ofta och noga med tvål och vatten.
• Sprita händer om du inte har tvål och vatten.
• Hosta/nys i armvecket, ha respekt för din omgivning.
• Stanna hemma, även vid lindriga symptom.
• Vid misstänkt virus, ring sjukvårdsupplysningen 1177, åk inte till sjukhus eller vårdcentral utan avvakta vidare information. Vid livshotande tillstånd ring 112.
• För generella frågor kring coronavirus som inte handlar om sjukdomssymptom ring Sveriges nationella informationsnummer 113 13
• Läs mer på Folkhälsomyndigheten samt hos Europeiska smittskyddsmyndigheten (ECDC). Gällande resor och riskområden läs mer här om UDs råd

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

 

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

 

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

 

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.

händer håller i hjärna

Ge bränsle åt hjärnan med MCT-olja

Kost

MCT-olja är medellånga mättade fettsyror med fantastiska egenskaper. MCT-oljan tas upp direkt av tarmen och bryts sedan ner i lever till ketoner. Ketonkropparna kan sedan transporteras rakt genom hjärnblodbarriären, utan hjälp av insulin, för att direkt förse hjärnan med energi.

 

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

En kvinna tröstar en annan kvinna med psykiska problem över telefon.

KBT-terapi online effektivt vid utbrändhet

Mental hälsa

Utbrändhet är en diagnos som drabbar många, och behandlingen idag består oftast av läkemedel och sjukskrivning och i värsta fall mer trubbiga metoder som elbehandlingar. En avhandling från Karolinska Institutet har dock visat på att KBT-behandling kan vara effektivt vid utmattningssyndrom.