“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Tanja Dyredand

Yrke: Journalist, författare, yoga- och meditationslärare
Aktuell med: Boken ”Skratta&Pausa”.
Mer info: Läs mer om Tanja på hennes hemsida stressaav.nu Det går även att följa henne på Instagram under @mindfully_tanja
Bonus: På Tanjas youtube-kanal finns övningar att ta del av gratis.

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke.

När baron Karl Drais Von Sauerbronn från storhertigdömet Baden gav sig ut på världens första cykeltur 1815 dök genast rädslo-pådrivare upp. ”Nu kommer världen fördummas helt”, rapporterade de med röst i falsett, ”ingen kommer längre sitta inne och förkovra sig i böcker, alla kommer vara ute och cykla”.

När tåg med ångmaskin introducerades övergick hysterispridarna istället till att kvinnor absolut inte skulle kunna åka dessa ”snabba tåg” då deras själar var så ”lätta” att de skulle åka ut från fönstret.
Nu har jag varken statistik eller insidesinformation på exakt hur många som trodde på dessa dåtidens ryktesspridare, men så snart man även idag länkar ut ”nyheter” med hänvisning till forskning eller professor/läkartitlar sväljer många dessa med hull och hår.
Att känna dig rädd, orolig och stressad är du inte ensam om. Det är en helt normal reaktion i rådande situation.

 

Rädsla är en normal reaktion
Att ha och känna rädsla och oro är djupt rotat i våra cellminnen och aktiverar våra äldsta delar av hjärnan. Då, i jägar-samlar-tiden när vår hjärna utvecklades, var känsla av rädsla och oro förknippat med överlevnad. Vi kunde med hjälp av vår rädsla och oro kalkylera ett eventuellt hot. Idag, aktiveras således denna hjärna med gamla programmeringsmönster, men kastas obarmhärtigt in i den moderna tidens extrema informationsflöden och innan vi hinner tänka till är vi slukade av hysteri, rädslor och oro: som många gånger inte ens är vår egen.

LÄS OCKSÅ: Kinesiskt nyårsfirande ställs in på flera platser på grund av coronaviruset

Aktivera ditt "lugn-och-ro-system"
Att känna oro och rädsla är alltså okej. Det är din försvarsmekanism. Din egen överlevnad. Din egen urhjärna som säger att du ska vidta försiktighet vilket så klart är korrekt. Vad som däremot du kan minska, är att dras in i rädslans hysteri, den oro som istället påverkar dig negativt och skapar mer stress. Forskning visar att när du blir orolig eller rädd skapas inre stress och ”ditt kamp-eller-flykt- nervsystem” kickar igång, det så kallat sympatiska nervsystemet. Rent praktiskt sätts all sans och reson åt sidan, hjärnan blir som gegga, du kan inte göra mer än en sak åt gången, hjärtat får jobba dubbelt upp, all tarmfunktion från midjan och nedåt avstannar, upptag av vitaminer, mineraler minskar, du blir pigg initialt men svårt sedan att komma ned i varv och sova om natten och immunförsvaret sätts åt sidan.

Vad forskning istället visar minskar på stress, oro och rädsla: är att aktivera ditt ”lugn- och ro-system”, eller det parasympatiska nervsystemet. För när du pustar ut och faran är över, då lugnar sig hjärtat igen, tarmarna börjar fungera, vitamin och mineraler kan tas upp av kroppen bättre och immunförsvaret boostas igen. Nu kan du göra smartare val. Din kropp kan återhämta sig i lugn och ro och börja läka.

LÄS OCKSÅ: Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Vi har alltid en valmöjlighet
Så bästa fantastiska du, jag vill inte bagatellisera din oro alls, denna situation är unik. Du har all rätt till dina känslor där oro och rädsla ingår. Låt den däremot inte äta upp dig och ge dig mer stress. När yttre hot dyker upp trycktestas vi som människor och vi agerar ofta inte utifrån fakta eller hur saker är, utan utifrån vilka vi är och våra egna värderingar.

Jag själv är exempelvis i riskgrupp för just covid-19 med bakomliggande sjukdom (hjärtflimmer/stroke) och jag är inte ensam. Du behöver inte ens vara i riskgrupp för att påverkas av världsoron. Vi människor är sociala flockdjur och påverkas av varandra. Börjar en hamstra toapapper, handsprit följer fler efter. Men istället för att gripas av panik, kan du stanna upp i tillvaron och titta på objektivt på situationen utifrån: kolla fakta/expertutlåtanden, vara virussmart, använda sunt förnuft och sedan se till att boosta dig med det som får dig att må bra.

 

LÄS OCKSÅ: Örterna som hjälper vid halsont och förkylning

Tanja Dyredand
Foto: Björn Falkevik

Det som gör dig glad stärker dig
Din bästa medicin därför just nu är att minska på hysterin och rädslan. Byt sedan vad du GER energi till i dina tankar, ”where attention goes, your energy flows”, som yogacitatet säger. När oro/rädsla kommer, flytta fokus till: VAD VILL jag ha MER av i MIN tillvaro, snarare än vad jag är RÄDD för. Fråga dig själv: VAD stärker mig? Vad aktiverar mitt ”lugn-och-ro-system”? Vad ger dig mer glädje? Vad är du tacksam för i det lilla? Vad får dig att skratta?

Vad som fungerar bäst för dig vet du bäst själv. Du kan gå ut och andas frisk luft, få sol på näsan, ta en skogspromenad, läsa en god bok, baka, ordna sådant du skjutit undan, träna hemma, meditera, hitta tacksamhet i det lilla, skratta mer, umgås med familjen eller dansa ohämmat till bästa låten du vet. Kom ihåg att det som gör dig glad, stärker dig, gör dig hel: är också det som ger dig läkning visar forskning. Det är då du kan pusta ut, du är ok, allt är ok.

Tillsammans är vi starka
Sprid mer glädje mitt i eländet, helt enkelt. Vi såg det i nu i veckan där italienare i karantän stämmer upp i gemensam sång, var och en från sin balkong. Mitt i reseförbud och ofrivilligt hemmasittande ser vi samtidigt något fantastiskt växa fram ur katastrofen, som så många gånger innan när något oväntat och otäckt händer. Facebookgrupper som vill hjälpa gamla och utsatta startas, vi räcker ut en hand, hyllar vårdpersonal som är våra största hjältar, bryr oss om grannen. En världomspännande värme med omtanke, medmänsklighet och empati för andra människor. Alla är vi i samma gungande båt och vi behöver ta hand om varandra för att rädda oss denna gång. Ett perfekt sätt att utöka empati och vår stärkande helande och största kraft som heter kärlek. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Tillsammans är vi starka och blir ännu starkare av att stärka varandra och oss själva.

Så snälla, bästa medmänniska, elda inte på mer hysteri, utan låt din inre glöd bli din eld som stärker dig. JA, situationen just nu i världen är akut och viktig, men du och ditt mående är viktigare. För du är tillräcklig. Du är fantastisk, glöm aldrig det!

 

Så här aktiverar du ditt ”lugn-och-ro”-system
• Alla övningar där din längsta nerv: vagusnerven aktiveras, exempelvis
• Djupandning
• Sång
• Dans
• Yoga
• Skratt, även låtsasskratt och leenden
• Meditation
• Vila
• Sömn
• Vänliga tankar
• Tankar av tacksamhet
• Skogspromenader

Skön djupandningsövning
1. Sitt eller lägg dig ned.
2. Blunda och le stort. Ett leende skickar endorfiner för välmående.
3. Andas in genom näsan (räkna tyst till fem), håll andan (räkna tyst till sex) andas ut genom näsan (räkna tyst till  åtta).
4. Upprepa minst tre gånger, eller så många gånger du vill.
5. Avsluta med att tacka dig själv och skicka dig själv omtanke.

Av Tanja Dyredand, journalist, författare, yoga- och meditationslärare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Tanja Dyredand

Yrke: Journalist, författare, yoga- och meditationslärare
Aktuell med: Boken ”Skratta&Pausa”.
Mer info: Läs mer om Tanja på hennes hemsida stressaav.nu Det går även att följa henne på Instagram under @mindfully_tanja
Bonus: På Tanjas youtube-kanal finns övningar att ta del av gratis.

Fakta

• Följ myndigheternas råd och uppdateringar
• Ha god handhygien, tvätta händer ofta och noga med tvål och vatten.
• Sprita händer om du inte har tvål och vatten.
• Hosta/nys i armvecket, ha respekt för din omgivning.
• Stanna hemma, även vid lindriga symptom.
• Vid misstänkt virus, ring sjukvårdsupplysningen 1177, åk inte till sjukhus eller vårdcentral utan avvakta vidare information. Vid livshotande tillstånd ring 112.
• För generella frågor kring coronavirus som inte handlar om sjukdomssymptom ring Sveriges nationella informationsnummer 113 13
• Läs mer på Folkhälsomyndigheten samt hos Europeiska smittskyddsmyndigheten (ECDC). Gällande resor och riskområden läs mer här om UDs råd

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.