apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

C-vitamin som är skonsam för magen

Ett för högt intag av C-vitamin kan få fart på magen. Under tidigt 1980-tal började därför en grupp forskare i Arizona undersöka hur man kunde framställa en effektiv men skonsam C-vitamin.

Resultatet blev patenterade Ester-C som är snäll mot mag-tarmkanalen och även stannar kvar längre i kroppen än ”vanlig” askorbinsyra.
Koncentrationen av C-vitamin i kroppen styrs av tre mekanismer.

Det ena är upptaget i tarmen, det andra är lagring och transport till celler och vävnader och det tredje är utsöndring och återupptag i njurarna.
Studier har visat att Ester-C har en hög lagringsförmåga i kroppen. Vanlig askorbinsyra behöver oftast tas i lägre doser och minst tre gånger dagligen medan man med Ester-C kan ta en dos per dag eftersom den lagras och stannar länge i kroppen.

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden.
Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning.

Sanna Ehdins hälsofilosofi bygger på modern forskning och hon lever som hon lär. Hon har i snart 30 år studerat sambandet mellan kropp och själ, och tankens kraft samt hur kroppen via rätt kost och näring kan självläka. Hon har skrivit 15 böcker, genomfört tusentals föreläsningar och hennes gedigna arbete på sociala medier hjälper dagligen människor att må bättre.

LÄS OCKSÅ: 12 anledningar att äta C-vitamin

Avgörande för hur immunsystemet fungerar
Kurera kontaktade Sanna Ehdin för att prata C-vitamin och immunförsvar – en viktig antioxidant som immunförsvaret behöver, speciellt i förkylningstider.

 

Vår näringsstatus är helt avgörande för hur immunsystemet fungerar men också för hjärnan och hormonerna.
Immunförsvarets främsta uppgift är att skilja på våra egna och främmande ämnen och att skydda oss mot bakterier, virus och allergener, men även mot endotoxiner som är gifter som kommer inifrån kroppen och parasiter som har fått fäste.

LÄS OCKSÅ: Kvinna eller man? Under eller över 45 år? Här är näringsguiden för just DIG

Största hälsohotet låggradig kronisk inflammation
Vissa har ett medfött dåligt immunförsvar och då är det extra viktigt att ha en bra näringsstatus. C-vitamin är en av flera antioxidanter som bidrar till ett bra fungerade immunförsvar.
– Det är viktigt att hela tiden stärka immunförsvaret så att det kan göra sitt jobb. När vi bekämpar något främmande som invaderat kroppen, som ett förkylningsvirus eller bakterier, samverkar immunceller, antikroppar och andra signalsubstanser för att snabbt och effektivt avlägsna det som rubbar balansen. Genom denna samverkan kan immunsystemet åstadkomma en variationsrik attack mot ett främmande ämne eller en organism, säger hon.

Sanna Ehdin menar att dagens största hälsohot är låggradig kronisk inflammation. Denna orsakas ofta av en kost med mycket socker, snabba kolhydrater, industriprocessade fetter och gifter i maten, men stress och för lite sömn kan också ge inflammation. Dessa negativa faktorer främjar sjukprocesser och påskyndar nedbrytningen av celler vilket belastar immunsystemet.
– Immunförsvarets roll är att mobilisera ett försvar för att läka och återställa balansen. Vårt immunsystem har flera barriärer där det första försvaret är huden, slemhinnorna och magsaften. Dessa ger ett mekaniskt och kemiskt skydd eftersom en sur miljö och enzymer kan bryta ner bakteriers cellväggar. Det andra försvaret finns inne i kroppen, där celler och lösliga aktiva substanser skapar rodnad, värme, svullnad och smärta, berättar Sanna Ehdin.

LÄS OCKSÅ: “Hjärt- och kärlsjukdom orsakas av C-vitaminbrist”

Kan motverka depression
Människan kan inte producera sitt eget C-vitamin – till skillnad från nästan alla andra djurarter, från insekter till däggdjur. C-vitamin behövs inte bara för att höja motståndskraften mot infektioner, utan också för att proteinsyntesen ska fungera. C-vitamin är en antioxidant som motverkar fria radikaler i kroppen.
– Vitamin C kan också motverka depression, interagera med bukspottkörteln och dämpa kortisolet. C-vitamin är även positivt för blodflödet, säger Sanna Ehdin och påpekar att det är viktigt att känna till att kroppen försvarar sig mot de fria radikalernas angrepp genom ett koppel av antioxidanter, förutom C-vitamin exempelvis bioflavonoider, betakaroten, E-vitamin och glutation. Dessa arbetar tillsammans som ett team, och därför hjälper det inte att bara få i sig en eller två av dem utan man måste ha alla för att antioxidationen ska fungera.

 

C-vitaminbrist kan visa sig på olika sätt. Har du en lindrig brist kan du få blödningar i tandköttet, känna dig trött i musklerna, en ökad infektionsrisk, torr hud, lättare få blåmärken och en försämrad sårläkning. Vid stora brister på C-vitamin kan du drabbas av skörbjugg, vilket var vanligt förr. På medeltiden när digerdöden, som är en bakterieinfektion, härjade i Europa insjuknade många även i lunginflammation på grund av C-vitaminbrist. Hela 25 miljoner människor uppskattas ha dött av dessa sjukdomar.
Studier visar att C-vitamin kan dämpa inflammationer och oxidativ stress.

LÄS OCKSÅ: Vad alla borde veta om C-vitamin

Förbättra njurfunktionen
I en studie från ifjol såg man att C-vitamin finns i de flesta av våra immunceller och påverkar flera aspekter av immunsystemet. Studien visade också att tillgängligheten till vitamin C kan hjälpa till att motverka inflammation.

En annan studie visade att C-vitamin kan minska dödligheten bland kritiskt sjuka patienter där många av deltagarna visade sig ha brist på vitamin C.

 

Tillskott kunde öka återhämtningen från organsvikt och även förbättra njurfunktionen.
– Om du lever under långvarig stress är det också vanligt att du förbrukar mer C-vitamin. Då behöver du fylla på depåerna. C-vitamin är också starkt kopplat till vår känslomässiga hälsa. Låga energinivåer i kroppen kan leda till humörsvängningar, stress och negativa känslor. Andra symtom kan vara tunnare hår och håravfall eftersom C-vitamin behövs för att bilda kollagen. En brist ger sämre rening av blodet och sämre utrensning av gifter, vilket gör att man kan må dåligt. Det har även visat sig att en brist på C-vitamin kan bidra till utveckling av kardiovaskulära sjukdomar och ge svåra inre blödningar som man faktiskt kan dö av, säger Sanna Ehdin.

LÄS OCKSÅ: Sanna Ehdin: “C-vitamin är livsviktigt”

Pepparrot den mest C-vitaminrika rotfrukten
Det rekommenderade dagliga intaget av C-vitamin via kosten motsvarar en stor apelsin, en tredjedels paprika, en portion broccoli (100 gram) eller tre stycken brysselkål.
Sanna Ehdin anser att det är alldeles för lite. Hon menar också att innehållet av C-vitamin i kosten helt beror på var grönsaken eller frukten vuxit och hur nära mognad den varit och hur den skördats.

C-vitamin är värmekänsligt och förstörs av upphettning eller upprepad uppvärmning. Att äta råkost varje dag är en bra idé. Vitkål är ett exempel på en bra C-vitaminkälla i Norden. Den innehåller 36 milligram C-vitamin per 100 gram vilket är tre gånger så mycket som potatis. Pepparrot är den mest C-vitaminrika rotfrukten med 152 milligram per 100 gram, vilket är 25 gånger mer än morot.
– Min rekommendation är en till två gram per dag för vuxna personer och i perioder ett högre intag med fem till tio gram per dag. Flera forskare anser att vårt dagsbehov är minst två och upp till 13 gram C-vitamin, beroende på ålder, stressnivå och sjukdomar. I förkylningstider är det en bra idé att ta ett C-vitamintillskott för att hjälpa kroppen, säger Sanna Ehdin.

Av Inger Palm


C-vitamin som är skonsam för magen

Ett för högt intag av C-vitamin kan få fart på magen. Under tidigt 1980-tal började därför en grupp forskare i Arizona undersöka hur man kunde framställa en effektiv men skonsam C-vitamin.

Resultatet blev patenterade Ester-C som är snäll mot mag-tarmkanalen och även stannar kvar längre i kroppen än ”vanlig” askorbinsyra.
Koncentrationen av C-vitamin i kroppen styrs av tre mekanismer.

Det ena är upptaget i tarmen, det andra är lagring och transport till celler och vävnader och det tredje är utsöndring och återupptag i njurarna.
Studier har visat att Ester-C har en hög lagringsförmåga i kroppen. Vanlig askorbinsyra behöver oftast tas i lägre doser och minst tre gånger dagligen medan man med Ester-C kan ta en dos per dag eftersom den lagras och stannar länge i kroppen.

Om Sanna Ehdin

Sanna Ehdin är PhD, immunolog, författare och föreläsare.
I somras var hon en av huvudtalarna på Världskongressen för mental träning och sport excellence.

Sanna Ehdin håller på att utveckla en ny metod för total balans och välmående med en fungerande tarm, och skriver på en ny bok ”Sannas fastebok” som även tar med hennes senaste hälsorön. Den kommer att finnas i handeln i januari 2020.

Just nu undervisar och certifierar hon hälsoterapeuter i Sverige enligt en ny utbildning som hon utvecklat.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

 

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.