apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

C-vitamin som är skonsam för magen

Ett för högt intag av C-vitamin kan få fart på magen. Under tidigt 1980-tal började därför en grupp forskare i Arizona undersöka hur man kunde framställa en effektiv men skonsam C-vitamin.

Resultatet blev patenterade Ester-C som är snäll mot mag-tarmkanalen och även stannar kvar längre i kroppen än ”vanlig” askorbinsyra.
Koncentrationen av C-vitamin i kroppen styrs av tre mekanismer.

Det ena är upptaget i tarmen, det andra är lagring och transport till celler och vävnader och det tredje är utsöndring och återupptag i njurarna.
Studier har visat att Ester-C har en hög lagringsförmåga i kroppen. Vanlig askorbinsyra behöver oftast tas i lägre doser och minst tre gånger dagligen medan man med Ester-C kan ta en dos per dag eftersom den lagras och stannar länge i kroppen.

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden.
Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning.

Sanna Ehdins hälsofilosofi bygger på modern forskning och hon lever som hon lär. Hon har i snart 30 år studerat sambandet mellan kropp och själ, och tankens kraft samt hur kroppen via rätt kost och näring kan självläka. Hon har skrivit 15 böcker, genomfört tusentals föreläsningar och hennes gedigna arbete på sociala medier hjälper dagligen människor att må bättre.

LÄS OCKSÅ: 12 anledningar att äta C-vitamin

Avgörande för hur immunsystemet fungerar
Kurera kontaktade Sanna Ehdin för att prata C-vitamin och immunförsvar – en viktig antioxidant som immunförsvaret behöver, speciellt i förkylningstider.

 

Vår näringsstatus är helt avgörande för hur immunsystemet fungerar men också för hjärnan och hormonerna.
Immunförsvarets främsta uppgift är att skilja på våra egna och främmande ämnen och att skydda oss mot bakterier, virus och allergener, men även mot endotoxiner som är gifter som kommer inifrån kroppen och parasiter som har fått fäste.

LÄS OCKSÅ: Kvinna eller man? Under eller över 45 år? Här är näringsguiden för just DIG

Största hälsohotet låggradig kronisk inflammation
Vissa har ett medfött dåligt immunförsvar och då är det extra viktigt att ha en bra näringsstatus. C-vitamin är en av flera antioxidanter som bidrar till ett bra fungerade immunförsvar.
– Det är viktigt att hela tiden stärka immunförsvaret så att det kan göra sitt jobb. När vi bekämpar något främmande som invaderat kroppen, som ett förkylningsvirus eller bakterier, samverkar immunceller, antikroppar och andra signalsubstanser för att snabbt och effektivt avlägsna det som rubbar balansen. Genom denna samverkan kan immunsystemet åstadkomma en variationsrik attack mot ett främmande ämne eller en organism, säger hon.

Sanna Ehdin menar att dagens största hälsohot är låggradig kronisk inflammation. Denna orsakas ofta av en kost med mycket socker, snabba kolhydrater, industriprocessade fetter och gifter i maten, men stress och för lite sömn kan också ge inflammation. Dessa negativa faktorer främjar sjukprocesser och påskyndar nedbrytningen av celler vilket belastar immunsystemet.
– Immunförsvarets roll är att mobilisera ett försvar för att läka och återställa balansen. Vårt immunsystem har flera barriärer där det första försvaret är huden, slemhinnorna och magsaften. Dessa ger ett mekaniskt och kemiskt skydd eftersom en sur miljö och enzymer kan bryta ner bakteriers cellväggar. Det andra försvaret finns inne i kroppen, där celler och lösliga aktiva substanser skapar rodnad, värme, svullnad och smärta, berättar Sanna Ehdin.

LÄS OCKSÅ: “Hjärt- och kärlsjukdom orsakas av C-vitaminbrist”

Kan motverka depression
Människan kan inte producera sitt eget C-vitamin – till skillnad från nästan alla andra djurarter, från insekter till däggdjur. C-vitamin behövs inte bara för att höja motståndskraften mot infektioner, utan också för att proteinsyntesen ska fungera. C-vitamin är en antioxidant som motverkar fria radikaler i kroppen.
– Vitamin C kan också motverka depression, interagera med bukspottkörteln och dämpa kortisolet. C-vitamin är även positivt för blodflödet, säger Sanna Ehdin och påpekar att det är viktigt att känna till att kroppen försvarar sig mot de fria radikalernas angrepp genom ett koppel av antioxidanter, förutom C-vitamin exempelvis bioflavonoider, betakaroten, E-vitamin och glutation. Dessa arbetar tillsammans som ett team, och därför hjälper det inte att bara få i sig en eller två av dem utan man måste ha alla för att antioxidationen ska fungera.

 

C-vitaminbrist kan visa sig på olika sätt. Har du en lindrig brist kan du få blödningar i tandköttet, känna dig trött i musklerna, en ökad infektionsrisk, torr hud, lättare få blåmärken och en försämrad sårläkning. Vid stora brister på C-vitamin kan du drabbas av skörbjugg, vilket var vanligt förr. På medeltiden när digerdöden, som är en bakterieinfektion, härjade i Europa insjuknade många även i lunginflammation på grund av C-vitaminbrist. Hela 25 miljoner människor uppskattas ha dött av dessa sjukdomar.
Studier visar att C-vitamin kan dämpa inflammationer och oxidativ stress.

LÄS OCKSÅ: Vad alla borde veta om C-vitamin

Förbättra njurfunktionen
I en studie från ifjol såg man att C-vitamin finns i de flesta av våra immunceller och påverkar flera aspekter av immunsystemet. Studien visade också att tillgängligheten till vitamin C kan hjälpa till att motverka inflammation.

En annan studie visade att C-vitamin kan minska dödligheten bland kritiskt sjuka patienter där många av deltagarna visade sig ha brist på vitamin C.

 

Tillskott kunde öka återhämtningen från organsvikt och även förbättra njurfunktionen.
– Om du lever under långvarig stress är det också vanligt att du förbrukar mer C-vitamin. Då behöver du fylla på depåerna. C-vitamin är också starkt kopplat till vår känslomässiga hälsa. Låga energinivåer i kroppen kan leda till humörsvängningar, stress och negativa känslor. Andra symtom kan vara tunnare hår och håravfall eftersom C-vitamin behövs för att bilda kollagen. En brist ger sämre rening av blodet och sämre utrensning av gifter, vilket gör att man kan må dåligt. Det har även visat sig att en brist på C-vitamin kan bidra till utveckling av kardiovaskulära sjukdomar och ge svåra inre blödningar som man faktiskt kan dö av, säger Sanna Ehdin.

LÄS OCKSÅ: Sanna Ehdin: “C-vitamin är livsviktigt”

Pepparrot den mest C-vitaminrika rotfrukten
Det rekommenderade dagliga intaget av C-vitamin via kosten motsvarar en stor apelsin, en tredjedels paprika, en portion broccoli (100 gram) eller tre stycken brysselkål.
Sanna Ehdin anser att det är alldeles för lite. Hon menar också att innehållet av C-vitamin i kosten helt beror på var grönsaken eller frukten vuxit och hur nära mognad den varit och hur den skördats.

C-vitamin är värmekänsligt och förstörs av upphettning eller upprepad uppvärmning. Att äta råkost varje dag är en bra idé. Vitkål är ett exempel på en bra C-vitaminkälla i Norden. Den innehåller 36 milligram C-vitamin per 100 gram vilket är tre gånger så mycket som potatis. Pepparrot är den mest C-vitaminrika rotfrukten med 152 milligram per 100 gram, vilket är 25 gånger mer än morot.
– Min rekommendation är en till två gram per dag för vuxna personer och i perioder ett högre intag med fem till tio gram per dag. Flera forskare anser att vårt dagsbehov är minst två och upp till 13 gram C-vitamin, beroende på ålder, stressnivå och sjukdomar. I förkylningstider är det en bra idé att ta ett C-vitamintillskott för att hjälpa kroppen, säger Sanna Ehdin.

Av Inger Palm


C-vitamin som är skonsam för magen

Ett för högt intag av C-vitamin kan få fart på magen. Under tidigt 1980-tal började därför en grupp forskare i Arizona undersöka hur man kunde framställa en effektiv men skonsam C-vitamin.

Resultatet blev patenterade Ester-C som är snäll mot mag-tarmkanalen och även stannar kvar längre i kroppen än ”vanlig” askorbinsyra.
Koncentrationen av C-vitamin i kroppen styrs av tre mekanismer.

Det ena är upptaget i tarmen, det andra är lagring och transport till celler och vävnader och det tredje är utsöndring och återupptag i njurarna.
Studier har visat att Ester-C har en hög lagringsförmåga i kroppen. Vanlig askorbinsyra behöver oftast tas i lägre doser och minst tre gånger dagligen medan man med Ester-C kan ta en dos per dag eftersom den lagras och stannar länge i kroppen.

Om Sanna Ehdin

Sanna Ehdin är PhD, immunolog, författare och föreläsare.
I somras var hon en av huvudtalarna på Världskongressen för mental träning och sport excellence.

Sanna Ehdin håller på att utveckla en ny metod för total balans och välmående med en fungerande tarm, och skriver på en ny bok ”Sannas fastebok” som även tar med hennes senaste hälsorön. Den kommer att finnas i handeln i januari 2020.

Just nu undervisar och certifierar hon hälsoterapeuter i Sverige enligt en ny utbildning som hon utvecklat.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.