Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

C-vitamin som är skonsam för magen

Ett för högt intag av C-vitamin kan få fart på magen. Under tidigt 1980-tal började därför en grupp forskare i Arizona undersöka hur man kunde framställa en effektiv men skonsam C-vitamin.

Resultatet blev patenterade Ester-C som är snäll mot mag-tarmkanalen och även stannar kvar längre i kroppen än ”vanlig” askorbinsyra.
Koncentrationen av C-vitamin i kroppen styrs av tre mekanismer.

Det ena är upptaget i tarmen, det andra är lagring och transport till celler och vävnader och det tredje är utsöndring och återupptag i njurarna.
Studier har visat att Ester-C har en hög lagringsförmåga i kroppen. Vanlig askorbinsyra behöver oftast tas i lägre doser och minst tre gånger dagligen medan man med Ester-C kan ta en dos per dag eftersom den lagras och stannar länge i kroppen.

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden.
Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning.

Sanna Ehdins hälsofilosofi bygger på modern forskning och hon lever som hon lär. Hon har i snart 30 år studerat sambandet mellan kropp och själ, och tankens kraft samt hur kroppen via rätt kost och näring kan självläka. Hon har skrivit 15 böcker, genomfört tusentals föreläsningar och hennes gedigna arbete på sociala medier hjälper dagligen människor att må bättre.

LÄS OCKSÅ: 12 anledningar att äta C-vitamin

Avgörande för hur immunsystemet fungerar
Kurera kontaktade Sanna Ehdin för att prata C-vitamin och immunförsvar – en viktig antioxidant som immunförsvaret behöver, speciellt i förkylningstider.

 

Vår näringsstatus är helt avgörande för hur immunsystemet fungerar men också för hjärnan och hormonerna.
Immunförsvarets främsta uppgift är att skilja på våra egna och främmande ämnen och att skydda oss mot bakterier, virus och allergener, men även mot endotoxiner som är gifter som kommer inifrån kroppen och parasiter som har fått fäste.

LÄS OCKSÅ: Kvinna eller man? Under eller över 45 år? Här är näringsguiden för just DIG

Största hälsohotet låggradig kronisk inflammation
Vissa har ett medfött dåligt immunförsvar och då är det extra viktigt att ha en bra näringsstatus. C-vitamin är en av flera antioxidanter som bidrar till ett bra fungerade immunförsvar.
– Det är viktigt att hela tiden stärka immunförsvaret så att det kan göra sitt jobb. När vi bekämpar något främmande som invaderat kroppen, som ett förkylningsvirus eller bakterier, samverkar immunceller, antikroppar och andra signalsubstanser för att snabbt och effektivt avlägsna det som rubbar balansen. Genom denna samverkan kan immunsystemet åstadkomma en variationsrik attack mot ett främmande ämne eller en organism, säger hon.

Sanna Ehdin menar att dagens största hälsohot är låggradig kronisk inflammation. Denna orsakas ofta av en kost med mycket socker, snabba kolhydrater, industriprocessade fetter och gifter i maten, men stress och för lite sömn kan också ge inflammation. Dessa negativa faktorer främjar sjukprocesser och påskyndar nedbrytningen av celler vilket belastar immunsystemet.
– Immunförsvarets roll är att mobilisera ett försvar för att läka och återställa balansen. Vårt immunsystem har flera barriärer där det första försvaret är huden, slemhinnorna och magsaften. Dessa ger ett mekaniskt och kemiskt skydd eftersom en sur miljö och enzymer kan bryta ner bakteriers cellväggar. Det andra försvaret finns inne i kroppen, där celler och lösliga aktiva substanser skapar rodnad, värme, svullnad och smärta, berättar Sanna Ehdin.

LÄS OCKSÅ: “Hjärt- och kärlsjukdom orsakas av C-vitaminbrist”

Kan motverka depression
Människan kan inte producera sitt eget C-vitamin – till skillnad från nästan alla andra djurarter, från insekter till däggdjur. C-vitamin behövs inte bara för att höja motståndskraften mot infektioner, utan också för att proteinsyntesen ska fungera. C-vitamin är en antioxidant som motverkar fria radikaler i kroppen.
– Vitamin C kan också motverka depression, interagera med bukspottkörteln och dämpa kortisolet. C-vitamin är även positivt för blodflödet, säger Sanna Ehdin och påpekar att det är viktigt att känna till att kroppen försvarar sig mot de fria radikalernas angrepp genom ett koppel av antioxidanter, förutom C-vitamin exempelvis bioflavonoider, betakaroten, E-vitamin och glutation. Dessa arbetar tillsammans som ett team, och därför hjälper det inte att bara få i sig en eller två av dem utan man måste ha alla för att antioxidationen ska fungera.

 

C-vitaminbrist kan visa sig på olika sätt. Har du en lindrig brist kan du få blödningar i tandköttet, känna dig trött i musklerna, en ökad infektionsrisk, torr hud, lättare få blåmärken och en försämrad sårläkning. Vid stora brister på C-vitamin kan du drabbas av skörbjugg, vilket var vanligt förr. På medeltiden när digerdöden, som är en bakterieinfektion, härjade i Europa insjuknade många även i lunginflammation på grund av C-vitaminbrist. Hela 25 miljoner människor uppskattas ha dött av dessa sjukdomar.
Studier visar att C-vitamin kan dämpa inflammationer och oxidativ stress.

LÄS OCKSÅ: Vad alla borde veta om C-vitamin

Förbättra njurfunktionen
I en studie från ifjol såg man att C-vitamin finns i de flesta av våra immunceller och påverkar flera aspekter av immunsystemet. Studien visade också att tillgängligheten till vitamin C kan hjälpa till att motverka inflammation.

En annan studie visade att C-vitamin kan minska dödligheten bland kritiskt sjuka patienter där många av deltagarna visade sig ha brist på vitamin C.

 

Tillskott kunde öka återhämtningen från organsvikt och även förbättra njurfunktionen.
– Om du lever under långvarig stress är det också vanligt att du förbrukar mer C-vitamin. Då behöver du fylla på depåerna. C-vitamin är också starkt kopplat till vår känslomässiga hälsa. Låga energinivåer i kroppen kan leda till humörsvängningar, stress och negativa känslor. Andra symtom kan vara tunnare hår och håravfall eftersom C-vitamin behövs för att bilda kollagen. En brist ger sämre rening av blodet och sämre utrensning av gifter, vilket gör att man kan må dåligt. Det har även visat sig att en brist på C-vitamin kan bidra till utveckling av kardiovaskulära sjukdomar och ge svåra inre blödningar som man faktiskt kan dö av, säger Sanna Ehdin.

LÄS OCKSÅ: Sanna Ehdin: “C-vitamin är livsviktigt”

Pepparrot den mest C-vitaminrika rotfrukten
Det rekommenderade dagliga intaget av C-vitamin via kosten motsvarar en stor apelsin, en tredjedels paprika, en portion broccoli (100 gram) eller tre stycken brysselkål.
Sanna Ehdin anser att det är alldeles för lite. Hon menar också att innehållet av C-vitamin i kosten helt beror på var grönsaken eller frukten vuxit och hur nära mognad den varit och hur den skördats.

C-vitamin är värmekänsligt och förstörs av upphettning eller upprepad uppvärmning. Att äta råkost varje dag är en bra idé. Vitkål är ett exempel på en bra C-vitaminkälla i Norden. Den innehåller 36 milligram C-vitamin per 100 gram vilket är tre gånger så mycket som potatis. Pepparrot är den mest C-vitaminrika rotfrukten med 152 milligram per 100 gram, vilket är 25 gånger mer än morot.
– Min rekommendation är en till två gram per dag för vuxna personer och i perioder ett högre intag med fem till tio gram per dag. Flera forskare anser att vårt dagsbehov är minst två och upp till 13 gram C-vitamin, beroende på ålder, stressnivå och sjukdomar. I förkylningstider är det en bra idé att ta ett C-vitamintillskott för att hjälpa kroppen, säger Sanna Ehdin.

Av Inger Palm


C-vitamin som är skonsam för magen

Ett för högt intag av C-vitamin kan få fart på magen. Under tidigt 1980-tal började därför en grupp forskare i Arizona undersöka hur man kunde framställa en effektiv men skonsam C-vitamin.

Resultatet blev patenterade Ester-C som är snäll mot mag-tarmkanalen och även stannar kvar längre i kroppen än ”vanlig” askorbinsyra.
Koncentrationen av C-vitamin i kroppen styrs av tre mekanismer.

Det ena är upptaget i tarmen, det andra är lagring och transport till celler och vävnader och det tredje är utsöndring och återupptag i njurarna.
Studier har visat att Ester-C har en hög lagringsförmåga i kroppen. Vanlig askorbinsyra behöver oftast tas i lägre doser och minst tre gånger dagligen medan man med Ester-C kan ta en dos per dag eftersom den lagras och stannar länge i kroppen.

Om Sanna Ehdin

Sanna Ehdin är PhD, immunolog, författare och föreläsare.
I somras var hon en av huvudtalarna på Världskongressen för mental träning och sport excellence.

Sanna Ehdin håller på att utveckla en ny metod för total balans och välmående med en fungerande tarm, och skriver på en ny bok ”Sannas fastebok” som även tar med hennes senaste hälsorön. Den kommer att finnas i handeln i januari 2020.

Just nu undervisar och certifierar hon hälsoterapeuter i Sverige enligt en ny utbildning som hon utvecklat.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.

 

örter

Ny bok: Apoteket i ett litterärt bibliotek

Naturlig hälsa

Apotekaren Jan G Bruhn är doktor och professor i farmakognosi. Han har under 50 år föreläst, forskat och spridit kunskap om naturmedel, läkemedel och medicinska livsmedel. I hans nya bok, som är tjock som en tegelsten, har han samlat över tusen texter och citat från världslitteraturen, om gamla droger och nya läkemedel.

huvud med blomma som växer ut huvud

Mindful Tapping förändrade Lindas liv

Hälsa

Är du avundsjuk, lättirriterad eller faller du lätt för sötsaker? Kanske tänker du som så många andra –att det bara sådan du är? Det behöver inte vara så. Med Mindful Tapping får du en varaktig förändring som förändrar på djupet bortom de logiken. Linda Malmkvist led av en svår depression och som så många andra har hon levt med höga prestationskrav och dålig självkänsla men som med hjälp av Mindful Tapping mår bättre än på länge.

Man med en hund i sin famn

Bevisat att hundar kan vara svartsjuka

Husdjur

Tidigare forskning har visat att hundar kan känna samma grundläggande känslor som en mänsklig två-treåring. Men de kan faktiskt känna även mer komplexa känslor, som svartsjuka. Det visar en ny spännande studie från Nya Zeeland.

Glasburk med skrubbkräm av nässlor

Så gör du en egen kroppsskrubb med nässlor

Hud

Nässlor förtjänar titeln superfood snarare än ”ogräs”,  då de är fulla av vitaminer, mineraler och antiinflammatoriska egenskaper. Men varför inte använda dem även i din hudvårdsrutin? Här är ett recept på en härlig kroppsskrubb som får fart på cirkulationen!