Vad alla borde veta om C-vitamin

Du känner en förkylning komma smygande så du sträcker dig efter burken med C-vitamin.
Men – kommer den att göra någon nytta?
Det, och en hel del annat, får du reda på här.
Men ett är i alla fall säkert: om fler förstod vikten av detta underskattade vitamin skulle vi ha en betydligt vitalare befolkning.

Japp, C-vitamin lindrar förkylning. Ditt immunförsvar behöver verkligen vitaminet för att fungera som det ska. Kosttillskott med vitamin C kan både förkorta en förkylning eller lindra dess symtom. Framför allt för den som var smart nog att ta dem innan sjukdomen bröt ut.
Nedan får du veta mer om vad det fantastiska C-vitaminet kan göra för nytta för din kropp.

► Läs också: Barn som får probiotika mindre benägna att bli sjuka – och får kortare sjukdomsförlopp

 

C-vitamin….

1. Förhindrar cellskador
C-vitamin hjälper dig också att bli av med kemikalier som skadar dina celler och DNA. Den betraktas som en antioxidant, vilken neutraliserar ”fria radikaler” i kroppen som skapats av föroreningar, cigarettrök, solljus och strålning. Mer C-vitamin kan bidra till att många delar av kroppen fungerar som de ska under längre tid och skyddar dig från sjukdomar, inklusive Alzheimers och cancer.

Läs också: Cancer vs antioxidanter

2. Bygger hud, ben, muskler och mer
Din kropp skulle falla sönder utan proteinet kollagen. Kollagenfibrer twist runt varandra för att bilda byggnadsställningar för dina ben, brosk, hud och muskler (inklusive hjärtat). De är också i ledband, senor och blodkärl. Du behöver kollagen för att växa nya huden och gör ärrvävnad när du får klippa och att hålla huden från att få rynkor. Och din kropp kan inte göra kollagen utan vitamin C.

► Läs också: Det visste du inte om C- vitamin

3. Boostar hjärnans kapacitet att tillverka och balansera dina signalsubstanser
Du behöver C-vitamin för att kunna tillverka viktiga hormoner som sedan transporterar olika signaler från hjärnan runt om hela din kropp. Dessa hormoner inkluderar serotonin, dopamin, adrenalin och noradrenalin och påverkar ditt humör, minne, motivation och hur du känner smärta. Till exempel spelar serotonin en viktig roll när det gäller att bibehålla en normal sömn. Det är också vad vanliga mediciner mot depression, så kallade SSRI-preparat, hjälper till med.
Läs mer om vad de olika hormonerna gör här.

4. Hjälper till bibehålla god ögonhälsa och syn
Vitamin A i morötter är inte det enda som är bra för ögonen. Vissa studier visar även att C-vitamin kan bromsa, bland annat, åldersrelaterad makuladegeneration från att bli sämre, dock utan att kunna förhindra själva sjukdomen. Andra studier tyder på ett samband mellan C-vitamin och en lägre risk för gråstarr. Bland annat. Läs mer om hur du skyddar ögonen med rätt näring här.

5. Motverkar (och krigar mot) cancer
Mycket höga doser av vitamin C, i synnerhet intravenöst, kan bromsa tillväxten och spridningen av cancerceller. Det kan även göra att cellgifter och strålning fungerar bättre. Det kan hjälpa dig att må bättre och göra att du får färre biverkningar. Men det kan också göra behandlingar mindre effektiva, rapporterar WebMD och skriver också att USA:s livsmedels- och läkemedelsmyndighet FDA (som ansvarar för bland annat kosttillskott och läkemedel) inte har godkänt C-vitamin som en cancerbehandling. De rekommenderar därför sina läsare att kontrollera med sin läkare för att se om C-vitaminbehandling är något för dem.

Läs också: Hjärtläkaren: Mer C-vitamin kan kraftigt förbättra din hälsa

6. Finns i frukt och bär
Titta gärna även bortom de vanliga apelsinerna, grapefrukterna, citronerna och limen. Bär, som jordgubbar, blåbär, hallon och tranbär och är också bra källor. Likaså papaya, kiwi, ananas, plommon och melon. Även bananer, äpplen och päron innehåller viss mängd C-vitamin.
Tänk färsk och rå – och känn till C-vitaminet bryts ner ju längre tiden gått från skörd och även vid upphettning.

► Läs också: Tio anledningar att äta mer blåbär

7. Finns i grönsaker
Paprika är den stora vinnaren gällande mängd C-vitamin. Även kål, bladgrönsaker (som grönkål, mangold och liknande) och broccoli, blomkål och brysselkål. Tomater, sötpotatis och vintersquash är också bra källor.
Tänk på att det är bättre att ånga än att koka dem, det förstör inte lika mycket av C-vitaminet. Bäst är att äta råa dock.

8. Hur mycket behöver vi?
Vuxna män bör få i sig 90 milligram per dag och kvinnor 75 milligram, men mer när de är gravida eller ammar, uppger WebMD.
Kroppen kan inte själv tillverka C-vitamin men personer som dagligen äter varierat av grönsaker och frukt brukar få i sig en ganska bra mängd ändå. Dock finns det tillfällen då tillskott av vitaminet är extra viktigt. Till exempel för personer med inflammation i munnen, som gjort rotfyllningar, som har hjärtproblem samt människor som är förkylda. Läs mer härhär och här.

9. Rökare behöver mer C-vitamin!
Rökare har lägre nivåer av C-vitamin i kroppen, vilket kan bero på att de har fler fria radikaler att göra av med. Rökare bör sträva efter att få i sig 35 milligram extra varje dag för att kompensera för det, skriver WebMD.
Även människor som omger sig av rök(are) behöver mer C-vitamin.

► Läs också: Inflammation i munnen ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar

10. För lite C-vitamin…
…är inte alls bra. Under 1700-talet dog många sjömän av skörbjugg under sina långa resor på grund av att de hade liten eller ingen tillgång till C-vitamin i kosten. Skörbjugg är desto ovanligare idag, men människor som inte äter bra eller missbrukar alkohol eller droger kan ha låga nivåer. Även vid medicinska tillstånd, såsom vissa cancerformer och njursjukdomar, kan också orsaka problem på C-vitaminfronten. Symtomen omfattar trötthet, svullet eller blödande tandkött, lösa tänder/tandlossning, ömmande leder, förtjockning av huden, blåmärken och sår som inte läker.

► Läs också: Rotfyllningar främsta orsaken till cancer och hjärtsjukdom

11. För mycket C-vitamin…
…är inte heller bra – men sällan ett stort problem. Det C-vitamin din kropp inte behöver kommer den nämligen att göra sig av med via urinen. Däremot kan allt för stora mängder – mer än 2 000 milligram per dag för vuxna – fortfarande orsaka vissa besvär, så som till exempel magbesvär, magkramp och diarré. Väldigt stora doser kan också leda till njursten.

12. Samarbetar med andra näringsämnen
Ha i röd paprika i din spenatsallad, lite broccoli ihop med dina bönor eller jordgubbar tillsammans med din havregrynsgröt. C-vitamin hjälper kroppen att använda den typ av järn som finns i vegetabilier, som annars inte absorberas lika lätt som den typ av järn som finns i kött och fisk.
C-vitamin samarbetar dessutom med andra antioxidanter, speciellt med vitamin E och flavonoider. Bonus: De hittas ofta i samma livsmedel.

► Läs också: Därför ska du undvika C-vitamin i brustablettform 

Av Isabelle G Hedander

Källa: WebMD

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ann-sofi forsberg hand med blomma i

Mindful Tapping del 4: Upplev mer glädje

Mental hälsa

I tre lektioner har Kureras läsare fått en liten inblick i Mindful Tapping och vad energipsykologi kan göra för välmåendet. I den fjärde och avslutande delen lär Ann-Sofi Forsberg, en av grundarna av metoden ut en övning som ska hjälpa oss att känna mer glädje genom att fokusera på tacksamhet.

negin aghili, hud burka

Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Hud

För snart fem år sedan öppnade hudterapeuten Negin Aghili sin salong och butik i Hornstull på Södermalm i Stockholm. Dit söker sig de som vill arbeta med huden från både ut- och insida. Kurera har varit på besök och diskuterat näring för huden med Negin.

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

man håller i sitt knä näringsterapeut maria hellström

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.

skrivbord på Kurera

Vi söker en kreativ och hälsointresserad webbredaktör

Övrigt

Vi söker en nyfiken, kreativ och hälsointresserad webbredaktör som gillar att ha många bollar i luften och kan hjälpa oss att utvecklas digitalt. Du kommer att arbeta redaktionellt med att skapa innehåll för kurera.se och sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube. Ditt arbete som webbredaktör innefattar även en del administrativt och tekniskt arbete. Arbetet kräver att du är en duktig skribent, har god känsla för färg och form samt att du vet vad som skapar engagemang.

Tallbarksextrakt lindrar pollenallergi

Bark från tall lindrade pollenallergi

Naturlig hälsa

José San Martin blev allergisk mot gräspollen för åtta år sedan. Han blev trött och snuvig och varje dag efter lunch kändes det som han ville lägga sig ner och sova. För ett år sedan kom räddningen, ett barkextrakt som blockerar frisättningen av histamin. Det fick José på fötter igen. Förra sommaren var han inte längre trött och näsan hade slutat rinna.

ansikte texten grön omställning

Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Hud

Vi använder oss av hudvård för att få fin hy och skydda vårt största utsöndringsorgan – huden. Även om långtifrån alla lägger ned tid och pengar på hudvård kan det vara bra att veta hur det fungerar och varför vi ska välja naturliga produkter.