Lilla guiden till hormoner

Fakta

Hormonerna bildas av enstaka celler eller celler som samlats till körtlar. De hormonbildande körtlarna kallas även endokrina organ.

Kroppens viktigaste hormonbildande körtlar och celler är

  • hypofysen

  • sköldkörteln

  • bisköldkörtlarna

  • binjurarna

  • Langerhans öar i bukspottkörteln

  • äggstockar och testiklar

  • celler i mag-tarmkanalen

  • celler i njurarna.


Körtlarna utsöndrar hormonerna direkt till blodet.
Källa: 1177

Kroppens hormoner regleras av ett skört och mycket finstämt system, hormonsystemet, vilket styr många av våra livsviktiga funktioner.
Hormoner är kemiska budbärare, som tillsammans med vårt nervsystem styr kroppen. Mycket mer än du någonsin kunnat ana.
Men vilka är hormonerna egentligen? Och vad gör de? 

Här är lilla guiden till hormoner.

Östrogen
Östrogen är ett kvinnligt könshormon, som samverkar med serotonin. Mineralet bor stimulerar östrogenproduktion. Lågt östrogen visar sig genom PMS eller klimateriebesvär, medan högt östrogen kan ge bröstcancer. Onaturligt östrogen finns i plaster (xenoöstrogener) och naturligt finns i fytoöstrogener (linfrön, sojabönor).

Progesteron
Progesteronbrist är väldigt vanligt förekommande. Progesteronnivåer skall ligga mycket högre än östrogen och hos de flesta av oss är det tvärtom. Brist kan minska möjligheter att blir gravid, försämrar vår energiproduktion, bidrar till PMS och klimateriebesvär. Långvarig stress kan ge progesteronbrist.

 

Testosteron
Testosteron kallas i grunden för manligt könshormon men finns i små mängder även hos kvinnor. Det är inte bara viktigt för spermieproduktion och sexuell lust utan även för muskeluppbyggnad/tillväxt, för minnet och för att hjärnan skall fungera optimalt. Brist på testosteron leder ofta till trötthet och att hjärnan inte hänger med, samt till avtagen sexlust och oförmåga att bygga muskler.

Serotonin
Signalsubstans som skänker lugn och ro. Bildas av aminosyran tryptofan, som finns i exempelvis kyckling, kalkon och ägg. Serotonin gör oss lugna, glädjefyllda och är viktigt för att vi ska känna glädje och meningsfullhet. Brist kan bidra till depression och hormonet samverkar även med östrogen. Långvarig stress kan ge serotoninbrist.

Dopamin
Viktig signalsubstans för nervsystem, muskler och för glädje och optimism inför livet. Dopamin driver på vårt belöningssystem och normala nivåer gör oss lugna, lyckliga och motiverade. Brister kan ge motsatsen. Alla former av missbruk aktiverar dopamin.

Kortisol
Vårt stresshormon, som frisätts från binjurarna. Minskar vid långvarig stress vilket på sikt kan ge utbrändhet i binjurarna. Är viktigt för att motverka stress, inflammationer, för tarmens rörelser m.m. Vid låga nivåer av kortisol blir vi trötta, har svårt att komma upp ur sängen och känner mindre livslust. Höga kortisolnivåer frisätts vid hög stress och är nedbrytande för skelettet och binjurarna.

Adrenalin/noradrenalin
Ett överlevnadshormon som ökar vid stress, som en form av skydd. Gör oss alerta och på spets. Situationer med stark rädsla, då vi utsatts för en adrenalinkick minns vi ofta mycket tydligare än andra saker i livet. Stora doser av adrenalin skall endast frisättas under korta perioder. Vid långvarig frisättning blir vi stressade och får stressrelaterade symtom.

 

Oxytocin
Lugnande hormon som frisätts vid beröring, massage, under amning eller annan beröring då vi känner oss tillfreds och orädda. Hög frisättning av oxytocin bidrar till ett bättre immunförsvar, gör oss harmoniska och gladare.

Läsa mer?

 

Av Zarah Öberg


Fakta

Hormonerna bildas av enstaka celler eller celler som samlats till körtlar. De hormonbildande körtlarna kallas även endokrina organ.

Kroppens viktigaste hormonbildande körtlar och celler är

  • hypofysen

  • sköldkörteln

  • bisköldkörtlarna

  • binjurarna

  • Langerhans öar i bukspottkörteln

  • äggstockar och testiklar

  • celler i mag-tarmkanalen

  • celler i njurarna.


Körtlarna utsöndrar hormonerna direkt till blodet.
Källa: 1177

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

 

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

 

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,