förkyld trött tjej

Foto: S Production

8 sätt att boosta försvaret mot influensa och förkylning

Höst är ofta lika med förkylningar, något som orsakar fler sjukdagar än någonting annat.
Men misströsta inte, det finns hjälp.

Här är åtta tips för dig som vill slippa bli sjuk.

1. Echinacea är välstuderat
Echinacea är en av de medicinalväxter vars effekt på immunförsvaret är mycket väl studerad. Studier visar bland annat att färsk echinacea har en direkt virushämmande effekt samt en förebyggande effekt och därför rekommenderas echinacea vid förkylning och i influensatider.

► Läs också: Barn som får probiotika har färre och kortare sjukdomsperioder

 

2. D-vitamin reglerar immunförsvaret
D-vitamin hjälper oss att upprätthålla ett stabilt nervsystem samt reglerar vårt immunförsvar. På senare år har också kopplingen mellan D-vitaminbrist och höst- och vinterdepressioner vuxit sig starkare, detta främst bland nordbor där den egna D-vitaminproduktion minskas med minst 80 procent under vinterhalvåret.
Symptom vid D-vitaminbrist är bland annat smärtor i benen, brännande känsla i mun och svalg, nervositet, diarré, insomningssvårigheter, depressioner, nedsatt immunförsvar och benskörhet. Intag av 50-75 µg D-vitamin dagligen under vinterhalvåret har i studier visat sig ge ett mycket bra skydd mot förkylningar och influensa.
D-vitamin anges antingen i mikrogram (µg) eller i Internationella Enheter (IE). Du kan omvandla µg till IE genom att multiplicera med 40.
Bra att veta: 25 µg = 1000 IE.

3. C-vitamin förkortar förkylningen
C-vitamin har många uppgifter i kroppen, det behövs bland annat för bildandet av bindväv i blodkärl, hud, tänder och skelett. I förkylningstider är C-vitamin i doser om minst 500 mg dagligen bra att ta till för att undvika eller förkorta sjukdomsperioden, samt för att lindra förkylningssymtomen. Dess stärkande effekt på immunförsvaret är också bra att ha i åtanke i förebyggande syfte. Undvik brustabletter, de kan ha ett innehåll som inte är bra i övrigt.

4. Honung är en huskur
Honung är en gammal huskur vid förkylningar. Honungen bör inte hettas upp mer än 42 grader för att behålla sin nyttighet, så använd det inte i te utan ta det på en tesked.

5. Humussyra mot virus
Humussyran har visat sig kunna binda virus och tungmetaller och fungerar som utrensare i kroppen. Humussyran lägger sig som en film på viruset vilket gör att det inte kan fästa på cellmembranet. När viruset inte kan fästa så kan det heller inte ta sig in i värdcellen och ta över den för sin reproduktion och därmed avstannar angreppet. Studier visar att humussyra kan utgöra ett skydd mot virusinfektioner och även bidra i tillfrisknandet när man redan smittats.

► Läs också: Det säger ditt snor om din hälsa

6. Zink vidförkylning
Zink är ett mineral viktigt för bland annat synen, hörseln, huden, sårläkningen samt för vårt luktsinne och immunförsvar. Dåliga zinkvärden gör att man lättare blir förkyld och vid förkylning tar det också längre tid att tillfriskna. Flera studier har visat att zink är ett mycket värdefull tillskott vid förkylningstider. En grupp förkylda personer intog en sugtablett med 23 mg zinkglukonat varannan timme och en annan grupp intog placebo. Efter sju dagar var 86 procent symptomfria i den gruppen som intog zink, jämfört med 46 procent i placebogruppen. En annan fördel med zink, då den intas som sugtablett, är att det också verkar lenande för hals och svalg.

 

7. Propolis motvirus och bakterier
Propolis, även kallat kittvax, kommer från bin. Bina samlar in propolis från olika träd och buskar för att skydda bisamhället mot sjukdomar. I tusentals år har propolis också använts av människor vid sårläkning och förkylningar. Studier visar att propolis har en stark antioxidant effekt, verkar antiinflammatoriskt, hämmar virus och bakterier, lindrar infektioner och stärker immunförsvaret. Flera studier på propolis har visat sig ha god effekt på kroppens immunförsvar och ämnet motverkar bland annat förkylningssymtom i luftrör och bihålor samt infektioner i munhåla och svalg.

8. Vitalare med vitlök
I vitlök finns ämnet allicin, och av vitlökens många naturliga ämnen är det just allicinet som är mest effektivt mot svamp, bakterier och virus. Allicin påverkar inte heller kroppens vävnader negativt och hindrar inte tillväxten av tarmens friska bakteriestammar. Tack vare allicinet och vitlökens många andra hälsofrämjande ämnen används vitlök vid många hälsotillstånd. Vitlök anses bland annat stärka immunförsvaret, sänka förhöjda blodfetter, sänka högt blodtryck, motarbetar åderförkalkning, verka virus-, bakterie-, svamp- och parasitdödande samt förkorta sjukdomstiden vid förkylning. Vitlök kan intas under långa perioder i förebyggande syfte eller som en intensivkur vid sjukdom.

► Läs också: Nässpray skapar beroende – och gör dig bara mer täppt

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.