Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.

Förkylning är en vanlig och mycket smittsam form av luftvägsinfektion orsakad av ett virus. Viruset som smittar via luft eller direktkontakt har mycket kort inkubationstid på ett till fem dygn och ger välkända symptom som kli i halsen, hosta, nästäppa och trötthet. Oftast försvinner problemet av sig själv efter cirka en-till tre veckor, men då sjukdom alltid har en förmåga att smyga sig på när det passar som minst är huskurer mot förkylning ett hett ämne om hösten.

Ett vitamin med många egenskaper
C-vitamin, även kallat för askorbinsyra, är kanske mest känt för att vid brist orsaka skörbjugg men har många fler positiva egenskaper. Bland annat så fungerar det vattenlösliga vitaminet som en antioxidant och behövs för att bygga upp kroppens brosk-och benvävnad samt anses ha en stärkande effekt på immunförsvaret. 

 

1970 gav den dubbla nobelprisvinnaren, Linus Pauling, ut boken Vitamin C and the Common Cold. Bokens innehåll kretsar runt C-vitamin, dess interaktioner med förkylning och hur intag av stora doser av vitamin C kan påverka människors hälsa. Kemisten och aktivisten Pauling främjade idén att en stor dos av C-vitamin både kunde minska längden på en förkylning och dämpa dess symptom. Många forskare har därefter menat på att det finns ytterst få bevis för de påstådda hälsoeffekter som Pauling tillskrev intaget av höga doser C-vitamin. Metoden har däremot etsat sig fast i människors minnen och blivit en av de mest omtalade huskurerna vid förkylning. Myt eller inte, vem har inte hört om att dricka mycket citronvatten och äta apelsiner när snuvan och hostan gör entré?

LÄS  OCKSÅ: Vad alla borde veta om C-vitamin

Motstridiga resultat lockade forskare
Det finns enligt många läkare egentligen inga mediciner mot förkylning. Huskurer som C-vitamin har använts i stor utsträckning såväl förebyggande som behandlande men studierna inom området har visat motstridiga resultat. Tvetydigheten lockade ett antal forskare från Kina och USA att försöka ta reda på om C-vitamin skulle kunna användas för att lindra symtom, förkorta varaktigheten eller minska förekomsten av förkylningar. Studien utfördes som en metaanalys och efter systematisk sökning i flertalet databaser däribland PubMed inkluderades nio randomiserade placebokontrollerade studier publicerade mellan 1950–2001. Nyligen presenterades resultatet i BioMed Research International.

LÄS OCKSÅ: "Hjärt- och kärlsjukdom orsakas av C-vitaminbrist”

Huskuren mer än en myt
Resultatet av studien visade på att man genom att komplettera dagligt tillskott av C-vitamin med terapeutiska doser vid de första tecknen på förkylning kan förkorta sjukdomstiden, samt minska symptom som bröstsmärta, feber och frossa. För att behandling med C-vitamin ska vara effektivt krävs liksom för många andra näringsämnen att råvaran är korrekt och i rätt form samt att tillräckligt hög dos ges vid rätt tidpunkter.

LÄS OCKSÅ: Näringsterapeutens tips för ett starkt immunförsvar

Rekommenderade doser
Utöver denna nya studie så finns flera tusen studier att läsa om C- vitamin. Enligt många bör en bra förebyggande dos ligga på 2000–6000 mg per dag. När symptom på förkylning kommer smygande kan 2–3 ram intas varje timme tills avföringen blir lös. RDI för vitaminet är enligt Näringsmedicinska uppslagsboken 60–100 mg och TDI 2000–120 000 mg vid oralt intag.* Överlag gäller att använda C-vitamin som innehåller bioflavonoider och med ett neutralt ph-värde. C-vitamin är ett av de näringsämnen som medför minimal risk för att utveckla toxiska symptom och det kan vara en god idé att se till att vara rustad för höstens förkylningar med att handla hem några burkar av det virushämmande och stärkande vitaminet.

 

Av Linda Fång
Gästskribent på Kurera, studerar till kost- och näringsrådgivare

* Råden i artikeln är generella och individuell anpassning kan krävas. Försiktighet med intag bör ske vid njurproblematik eller lakto-ovo vegetarisk kost. 

Källor: Extra Dose of Vitamin C Based on a Daily Supplementation Shortens the Common Cold: A Meta-Analysis of 9 Randomized Controlled Trials, Folkhälsomyndigheten samt Näringsmedicinska uppslagsboken av Peter Wilhelmsson, Örtagårdens bokförlag, andra upplagan, 2011

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.