Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fundersam kvinna på en träbrygga blickar ut

Behåll semesterlugnet – långt in på hösten

Samtidigt som det tar flera veckor att komma ner i varv, är vi ofta tillbaka i samma stressnivåer i princip första dagen på jobbet.
Varför är det så – och hur kan vi behålla semesterlugnet lite längre?
Här har vi listat några tips.

Knappt har solbrännan börjat lägga sig innan vi är precis lika stressade och uppe i varv som innan semestern. Men det finns en förklaring.

LÄS OCKSÅ: Skadar ditt jobb hälsan?

Lättare att slå på stressystemet
Stresscoachen och Kureras bloggare, Caroline Norbelie, menar att vi har lättare att slå på stressystemet än lugn och ro-systemet då kroppen tror att hotet - det vill säga stressen och kraven - vi upplever är rent av livsfarligt och därför agerar direkt. Därför är det viktigt att smyga igång vardagen i små steg.
– Det är lätt att ryckas med och tro att allt ska hinnas med på en gång. Men om du har mycket på jobbet direkt efter semestern, se till att inte pressa in mer saker i kalendern. Låt dig själv få tid att komma in i rutinerna.

 

LÄS OCKSÅ: 7 övningar för att hålla igång kroppen på hemmakontoret

Oroliga inför prestation och arbete
Och det viktigaste vi behöver jobba med är vår inställning.
– Ofta spänner vi oss och är oroliga inför prestation och arbete. Men försök, i den mån det går, att se världen med ett mjukare filter.
Här ger Caroline Norbelie några tips hur du behåller semesterlugnet långt in på hösten.

    • Fortsätt unna dig. Sommaren behöver inte vara slut bara för att semestern är det. Åk och bada efter jobbet, ät en glass eller ta en långpromenad på lunchen. Gör saker som påminner dig om den härliga ledigheten, det sänker dina stressnivåer.
    •  Håll kvar “semesterperspektivet”. Ofta hittar vi ett sundare perspektiv och har lättare att njuta och sätta vad som är viktigt i centrum när vi är på semester, då jobb och prestation inte är allt. Känner du att du inte presterar och inte räcker till så fort du är tillbaka på kontoret är det viktigt att ta tag i det. Öva på att ta åt dig när andra berömmer eller säger positiva saker om dig, släpp tanken på att vara perfekt och våga göra misstag - se det som tillfällen att träna på det som är svårt.
    • Gör mer av det som ger energi. Fundera över vad som ger dig energi och vad som tar energi. Att hantera stress handlar om att skapa balans.
      Något som tar ens energi på jobbet är ofta ett otydligt ledarskap, när du inte vet när uppgifterna ska vara klara eller om det du har gjort är bra eller dåligt. Ett tips är att ställa mer frågor som gör det tydligt. När ska det vara klart? Vad förväntas av mig? Och om du tycker att din arbetsroll känns otydlig, ta upp det med din chef. Be om ett möte där ni pratar om din arbetsbeskrivning och vad som förväntas av dig och sätt upp mål inför framtiden.
    • Ha något att se fram emot. Många upplever det som stressande att titta i kalendern och inse att det är en evighet kvar tills man slipper vardagen och den stress som det innebär. Om du har möjlighet, boka in en härlig höstweekend tillsammans med någon som ger dig energi.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

echinacea blommor

Echinacea – örten som kan minska behovet av antibiotika

Forskning

Forskare i Schweiz har kunnat visa att Echinaforce, det traditionella växtbaserade läkemedlet som används vid förkylning och influensa, kan minska behovet av antibiotika hos barn och därmed risken för antibiotikaresistens. Forskarna har även kunnat visa att växten röd solhatt kan inaktivera viruset som orsakar covid-19.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

 

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".