Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fundersam kvinna på en träbrygga blickar ut

Behåll semesterlugnet – långt in på hösten

Samtidigt som det tar flera veckor att komma ner i varv, är vi ofta tillbaka i samma stressnivåer i princip första dagen på jobbet.
Varför är det så – och hur kan vi behålla semesterlugnet lite längre?
Här har vi listat några tips.

Knappt har solbrännan börjat lägga sig innan vi är precis lika stressade och uppe i varv som innan semestern. Men det finns en förklaring.

LÄS OCKSÅ: Skadar ditt jobb hälsan?

Lättare att slå på stressystemet
Stresscoachen och Kureras bloggare, Caroline Norbelie, menar att vi har lättare att slå på stressystemet än lugn och ro-systemet då kroppen tror att hotet - det vill säga stressen och kraven - vi upplever är rent av livsfarligt och därför agerar direkt. Därför är det viktigt att smyga igång vardagen i små steg.
– Det är lätt att ryckas med och tro att allt ska hinnas med på en gång. Men om du har mycket på jobbet direkt efter semestern, se till att inte pressa in mer saker i kalendern. Låt dig själv få tid att komma in i rutinerna.

 

LÄS OCKSÅ: 7 övningar för att hålla igång kroppen på hemmakontoret

Oroliga inför prestation och arbete
Och det viktigaste vi behöver jobba med är vår inställning.
– Ofta spänner vi oss och är oroliga inför prestation och arbete. Men försök, i den mån det går, att se världen med ett mjukare filter.
Här ger Caroline Norbelie några tips hur du behåller semesterlugnet långt in på hösten.

    • Fortsätt unna dig. Sommaren behöver inte vara slut bara för att semestern är det. Åk och bada efter jobbet, ät en glass eller ta en långpromenad på lunchen. Gör saker som påminner dig om den härliga ledigheten, det sänker dina stressnivåer.
    •  Håll kvar “semesterperspektivet”. Ofta hittar vi ett sundare perspektiv och har lättare att njuta och sätta vad som är viktigt i centrum när vi är på semester, då jobb och prestation inte är allt. Känner du att du inte presterar och inte räcker till så fort du är tillbaka på kontoret är det viktigt att ta tag i det. Öva på att ta åt dig när andra berömmer eller säger positiva saker om dig, släpp tanken på att vara perfekt och våga göra misstag - se det som tillfällen att träna på det som är svårt.
    • Gör mer av det som ger energi. Fundera över vad som ger dig energi och vad som tar energi. Att hantera stress handlar om att skapa balans.
      Något som tar ens energi på jobbet är ofta ett otydligt ledarskap, när du inte vet när uppgifterna ska vara klara eller om det du har gjort är bra eller dåligt. Ett tips är att ställa mer frågor som gör det tydligt. När ska det vara klart? Vad förväntas av mig? Och om du tycker att din arbetsroll känns otydlig, ta upp det med din chef. Be om ett möte där ni pratar om din arbetsbeskrivning och vad som förväntas av dig och sätt upp mål inför framtiden.
    • Ha något att se fram emot. Många upplever det som stressande att titta i kalendern och inse att det är en evighet kvar tills man slipper vardagen och den stress som det innebär. Om du har möjlighet, boka in en härlig höstweekend tillsammans med någon som ger dig energi.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinnoansikte

Boosta huden inifrån med kollagen

Hälsa

Att vilja ta hand om sig själv handlar inte om fåfänga eller att inte acceptera tidens gång. Alla åldras vi, men frågan är hur. När vi tar hand om vårt inre, då syns det i det yttre. När ålderstecknen börjar ta form i ansiktet finns det ett viktigt ämne som kan bromsa upp nedbrytningen från insidan. Har du hört talas om marint kollagen av typ 1?

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

 

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.