Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Benny Ottosson: ”Jag har en dröm att Tegnell skulle säga…”

Benny Ottosson

Ålder: 62 år.
Yrke: Hälsoinspiratör, mindfulness-instruktör, hälsocoach, författare och föreläsare som kallar sig hälsonörd. Har jobbat som fotograf de senaste tolv åren.
Bor: Tanumshede.
Familj: Fru och två utflyttade samt tre barnbarn.

Jag har för mig att jag läst att av de som avlider av covid-19, så har genomsnittet 2,5 underliggande sjukdomar. Så tänk vad bra det vore om vi inte haft så mycket underliggande sjukdomar. Beror underliggande sjukdomar på otur? Nej, vanligtvis inte. Däremot ser jag ofta siffror på att 80 procent av våra kroniska sjukdomar är miljö- och livsstilsrelaterade, det skriver hälsocoachen, mindfulness-instruktör, författare och föreläsaren och Benny Ottosson.  Nu drömmer vi oss ett år fram i tiden. Välkommen till våren 2021, en vår utan covid-19…

Jag har en dröm…

Tänk dig ett år fram i tiden. Det är vår och Folkhälsomyndigheten håller sin sedvanliga presskonferens. De hålls numera bara en gång per vecka. Varje fredag. Och det är helt okej. De har ju annat att göra också. Anders Tegnell går igenom antalet avlidna den senaste veckan. Han redovisar avlidna i hjärt-kärlsjukdom, cancer och läkemedel (!). Just dessa sägs vara de tre vanligaste dödsorsakerna. Avlidna i hjärt-kärlsjukdom cirka 82 personer per dag och avlidna i cancer cirka 55 personer dag. Tegnell är nu fast besluten att dessa tal måste ner. Självklart på grund av det mänskliga lidandet, men också för att vården ska orka med och för att minska belastningen på samhällsekonomin.

 

LÄS OCKSÅ: Henrik Fexeus: Så bemästrar du den snabba spridningen av tankeviruset

Jag fortsätter drömma…
Tegnell anser att det är extra viktigt att vi nu hjälper våra äldre till en bättre hälsa, och han berättar bland annat om den studie som Cecilia Lenander genomförde 2017 på 1 700 äldre i Skåne för att se över deras läkemedelsanvändning. Hon fann att 80 procent av dem hade sjukdomstillstånd som direkt berodde på deras, av läkare utskrivna och av Läkemedelsverket godkända, läkemedel. Det genomsnittliga antalet mediciner för varje patient var 11. Resultatet av studien publicerades i Sydsvenskan den 6 maj 2017. Och Tegnell är mycket bestämd på att överförskrivningen av läkemedel måste upphöra. Det är självklart att så mycket kemiska preparat försämrar dessa individers immunsystem. Det immunsystem de är helt beroende av till exempel i tider av svåra viruspandemier.

LÄS OCKSÅ: Forskare i Lund undersöker nya coronavirusets spridning i luften

Immunförsvaret
Speciellt nämner Tegnell överförskrivningen av kolesterolsänkande mediciner, så kallade statiner. Kolesterol har fått ett mycket oförtjänt dåligt rykte. Kolesterol är livsviktigt för oss. Varje kemisk process i kroppen behöver kolesterol. Det behövs också bland annat för att omvandla solens strålar till D-vitamin. Faktum är att de som lever längst i världen ofta har högt kolesterol och människor som avlider i hjärt-kärlsjukdom inte sällan har lågt kolesterol. I en studie bland 42 europeiska länder visade det sig att länder med en befolkning med högt kolesterol visade färre insjuknade och döda i hjärt-kärlsjukdom. Tegnell nämner också en studie från Kina som gjordes under coronakrisen förra året och som visade att många som avled i covid-19 hade lågt kolesterol.

Jag drömmar att Tegnell också citerar Yngve Gustavsson, seniorprofessor i geriatrik vid Geriatriskt centrum, Umeå universitet, som säger att bara hälften av de över 80 år i Sverige har en bra nutritionsstatus. Gustavsson uppger att 15 procent av de över 80 år (75 000 personer) har allvarlig näringsbrist. Vilket också starkt bidrar till ett försvagat immunsystem. Som dessutom till viss del försvagas av åldrandet i sig.

LÄS OCKSÅ: D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Avslutningsvis går Tegnell (i min dröm) som vanligt igenom de viktiga allmänna råden:

  • se till att få tillräckligt med sömn av hög kvalitet
  • ät näringsrik, ren och naturlig kost (från djur- och växtriket), det vill säga undvik processade produkter med mycket tillsatser
  • undvika socker och andra dåliga kolhydrater
  • ät lokalproducerat och ekologiskt
  • ät färgrika grönsaker
  • håll nere alkoholkonsumtionen
  • fasta lite då och då
  • sluta röka
  • rör dig under hela dagen efter din förmåga
  • lyft gärna tungt några gånger i veckan om du kan
  • försök efter din förmåga att få upp pulsen då och då under veckan
  • vila ofta, leta efter stunder ”att bara vara” och prioritera stunder utan prestationskrav
  • lär dig förlåta dig själv och andra
  • ta eget ansvar för din hälsa
  • gör saker som får dig att må bra, för dig själv och andra

LÄS OCKSÅ: Patienter med covid-19 får C-vitamin intravenöst

Min dröm går vidare…
Dessutom uppmanar Tegnell alla att en gång per år göra en hälsoanalys, för att se så kroppen har tillräckliga nivåer av till exempel vitaminer och mineraler. Följande vitaminer bidrar enligt Livsmedelsverket ”till immunsystemets normala funktion”: A-vitamin, C-vitamin, D-vitamin, B6, B12, folsyra, järn, selen, zink och koppar. Detta betyder att brister på dessa näringsämnen kan påverka immunförsvaret negativt.

Där avslutar Anders Tegnell veckans presskonferens och säger att vi ses om en vecka.

Ja, drömma går ju…

Av Benny Ottosson, författare, föreläsare, hälsocoach och mindfulness-instruktör

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. 
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.

 

Referenser:

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2016/03/dod-pa-recept/

https://www.sydsvenskan.se/2017-05-06/felmedicinering-av-aldre-vanligt

https://www.svtplay.se/video/26074172/fraga-doktorn/fraga-doktorn-sasong-25-23-mars-18-45

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27680091

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3544826


Benny Ottosson

Ålder: 62 år.
Yrke: Hälsoinspiratör, mindfulness-instruktör, hälsocoach, författare och föreläsare som kallar sig hälsonörd. Har jobbat som fotograf de senaste tolv åren.
Bor: Tanumshede.
Familj: Fru och två utflyttade samt tre barnbarn.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.