Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Fakta

Namn: Elena Malmefeldt,
Gör: Grundare av Hälsokunskap i Sverige AB och är specialiserad på fysiologiska hälsomätningar samt hälso- och livsstils-screeningar och arbetar globalt med att utbilda såväl läkare som friskvårdare i digital screening och livsstil som prevention, och ett antal publicerade artiklar i ämnet prevention.
Aktuell: Grundare av Facebook-gruppen Tillsammans är vi starkare.

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar”, skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen.
För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare.
Läs hennes debattinlägg här.

Till er alla fantastiska människor därute;
I 25 år har jag arbetat med hälsa men är inte en hälsofanatiker, skulle i min vardag kunna bli ännu bättre. Men i dessa tider vässar jag mina aktiviteter, jag tänker stärka mitt försvar och utmana covid-19. Det är inte läge att vara passiv och vänta på vad som ska hända, mer vara aktiv och förebygga att det händer.

När jag är var och handlade toalettpapper som alla andra så tittade jag intresserat ner i andra människors kundvagnar – och såg pasta, konservburkar, bröd, snabbmat, besprutade grönsaker…
Med andra ord, ganska mycket död och toxisk mat, en kost som försvagar immunförsvaret. Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar.
Är det inte läge nu, när vi ändå är i karantän, att ta tillfället i akt och förstärka hälsan, introducera lite nya bra vanor och låta det få ta lite tid att lära om?
Att låta våra livsmedel utgöra medel för våra liv och inte medel mot våra liv.
Jag har startat en facebook-grupp som heter: Tillsammans blir vi starkare!
Min tanke är att vi ska hjälpa varandra genom dessa tider, kunna ta del av varandras kunskap om hälsa och peppa och stärka varandra.

 

LÄS OCKSÅ: Hur kan man äta näringsrikt och billigt?

Så varför skapade jag denna grupp?
Efter att ha läst Dr Agnes Wolds myter om coronavirus i Expressen och häpnat över innehållet, kände jag att jag måste sätta ner foten!
Wold, som själv precis kom från Systembolaget, anser att vi kan dricka alkohol, inte behöver proppa i oss C-vitamin, för ”det har ingen effekt”. Hon uttrycker även att D-vitamin är det ”mest överförskrivna och överkonsumerade läkemedlet”. Hon berättar att vi i Norden har låga halter av D-vitamin, men det verkar vi ha blivit anpassade för att klara av.
Vi behöver absolut inte bygga upp vår tarmflora med goda tarmbakterier för att stärka vårt immunförsvar.
Svar på det var: ”Myt: Nej, bevare mig väl! Gör något roligare för pengarna när corona-epidemin är över.”

(Jag noterar; för flera av oss går det inte över, det är slutet.)

LÄS OCKSÅ: Ät dig frisk – med antiinflammatorisk mat 

Även mycket intressant var att varken sömn eller hög stress har någon negativ inverkan på immunförsvaret eller coronaviruset. Spännande värre när experterna uttalar sig.

En diskussion som pågår i media är om vi ifall vi drabbas av covid-19 ska ta paracetamol eller ibuprofen. Världen har splittrade budskap, det diskuteras munskydd och handsprit, isolering och flockimmunitet – eller inte. Myndigheter och immunologiska experter diskuterar däremot inte hur vi under dessa tider kan stärka vårt immunförsvar, prevention utifrån det perspektivet är helt ointressant. Trots att det verkligen skulle kunna underlätta för människor, vården och samhället.
Dr Agnes Wold ger mig en känsla av uppgivenhet, att det inte finns något vi kan göra, allt är bara myter, det är lika bra att dricka alkohol, som enligt henne inte är någon fara. Men man bör se upp om man är sjuk i covid-19.

Låt oss göra tvärtom mot dessa råd! Låt oss stärka oss under den här tiden, både vårt immunförsvar och hela vår hälsa, så att något gott kommer ur det här!
Låt mig förtydliga att detta inte är menat att vara en attack mot Dr Agnes Wold, som säkert är duktig på mycket, men i den här artikeln fanns inga grunder för hennes påståenden och detta är uppenbart inte hennes kunskapsområde.
Det hade varit bättre om Expressen hade valt att intervjua en riktigt duktig friskvårdare som länge arbetat preventivt, som fått berätta om vad alla faktiskt kan göra, som är beprövat och gett resultat på immunförsvaret och virus.

 

Jag önskar att någon dagstidning hade en krönikör som berättade om allt vi faktiskt kan göra för att stärka oss i dessa tider. Det skulle minska panik och rädslor.
Vi intar nu en ”rather safe than sorry-approach” och ingenting är någonsin starkare än den svagaste länken.

Mina bästa råd
Kör en vit månad

70-90 procent av immunförsvaret sitter i tarmen och är kopplat till slemhinnans epitelceller och de bakterier som lever tillsammans där och skyddar oss. Alkoholen skadar våra epitelceller, T-celler och vår tarmflora. Så just nu är det läge att ta några vita veckor och inte försvaga vårt immunförsvar. Dricka och skåla kan vi göra när corona blåst förbi.

Ta dig tid att sova
Studier visar att människor som inte har en bra sömn eller inte får tillräckligt med sömn är mer benägna att bli sjuka efter att ha utsatts för ett virus. Sömnbrist kan också påverka din återhämtningsförmåga efter det att du varit sjuk i exempelvis influensa.

Var i naturen och lär dig återhämtningstekniker
Lär dig meditera och gör andningsövningar som ökar din återhämtningsförmåga och minskar kroppens stress. Skogsbada, gå ut och få frisk luft och njut av naturen. När vi är stressade sänks immunsystemets förmåga att bekämpa antigener. Det är därför vi blir mer mottagliga för infektioner. Stresshormoner sänker immunsystemets effektivitet (exempelvis sänker det antalet lymfocyter).

 

Vitamin D
D-vitamin skyddar mot luftvägsinfektioner genom att öka nivåerna av antimikrobiella peptider, naturliga antibiotika-liknande ämnen, i lungorna. Det kan förklara varför D-vitamin skyddar mot astma, som ofta utlöses av luftvägsvirus.

Vitamin C
Förstärker enligt studier både vårt ospecifika och vårt specifika immunförsvar.

Kosten
Ät ekologiskt i mesta möjliga mån. Flera rapporter visar att finns det övertygande bevis för att bekämpningsmedel kan sätta ner vårt immunförsvar mot bakterier, virus, parasiter och tumörer.
Utmana dig själv med kosten, ät så nyttigt som möjligt, mycket grönsaker, frukt och bär i olika färger som innehåller massor av nyttiga polyfenoler, som stärker ditt immunförsvar och hela din hälsa.

Nu bygger vi upp vårt försvar mot virus, så när detta är över är vi starkare!
Gå gärna med i FB-gruppen, Tillsammans blir vi starkare, där kommer jag lägga in dagliga aktiviteter som stärker hälsan och immunförsvaret.

Var proaktiv, dina val har betydelse för din hälsa, välj med respekt och kärlek för dig.

I omtanke.

Av Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige AB och facebookgruppen Tillsammans blir vi starkare

Källa: Elena Malmefeldts publicerade artiklar om prevention.

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. 
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se


Fakta

Namn: Elena Malmefeldt,
Gör: Grundare av Hälsokunskap i Sverige AB och är specialiserad på fysiologiska hälsomätningar samt hälso- och livsstils-screeningar och arbetar globalt med att utbilda såväl läkare som friskvårdare i digital screening och livsstil som prevention, och ett antal publicerade artiklar i ämnet prevention.
Aktuell: Grundare av Facebook-gruppen Tillsammans är vi starkare.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.