Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Fakta

Namn: Elena Malmefeldt,
Gör: Grundare av Hälsokunskap i Sverige AB och är specialiserad på fysiologiska hälsomätningar samt hälso- och livsstils-screeningar och arbetar globalt med att utbilda såväl läkare som friskvårdare i digital screening och livsstil som prevention, och ett antal publicerade artiklar i ämnet prevention.
Aktuell: Grundare av Facebook-gruppen Tillsammans är vi starkare.

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar”, skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen.
För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare.
Läs hennes debattinlägg här.

Till er alla fantastiska människor därute;
I 25 år har jag arbetat med hälsa men är inte en hälsofanatiker, skulle i min vardag kunna bli ännu bättre. Men i dessa tider vässar jag mina aktiviteter, jag tänker stärka mitt försvar och utmana covid-19. Det är inte läge att vara passiv och vänta på vad som ska hända, mer vara aktiv och förebygga att det händer.

När jag är var och handlade toalettpapper som alla andra så tittade jag intresserat ner i andra människors kundvagnar – och såg pasta, konservburkar, bröd, snabbmat, besprutade grönsaker…
Med andra ord, ganska mycket död och toxisk mat, en kost som försvagar immunförsvaret. Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar.
Är det inte läge nu, när vi ändå är i karantän, att ta tillfället i akt och förstärka hälsan, introducera lite nya bra vanor och låta det få ta lite tid att lära om?
Att låta våra livsmedel utgöra medel för våra liv och inte medel mot våra liv.
Jag har startat en facebook-grupp som heter: Tillsammans blir vi starkare!
Min tanke är att vi ska hjälpa varandra genom dessa tider, kunna ta del av varandras kunskap om hälsa och peppa och stärka varandra.

 

LÄS OCKSÅ: Hur kan man äta näringsrikt och billigt?

Så varför skapade jag denna grupp?
Efter att ha läst Dr Agnes Wolds myter om coronavirus i Expressen och häpnat över innehållet, kände jag att jag måste sätta ner foten!
Wold, som själv precis kom från Systembolaget, anser att vi kan dricka alkohol, inte behöver proppa i oss C-vitamin, för ”det har ingen effekt”. Hon uttrycker även att D-vitamin är det ”mest överförskrivna och överkonsumerade läkemedlet”. Hon berättar att vi i Norden har låga halter av D-vitamin, men det verkar vi ha blivit anpassade för att klara av.
Vi behöver absolut inte bygga upp vår tarmflora med goda tarmbakterier för att stärka vårt immunförsvar.
Svar på det var: ”Myt: Nej, bevare mig väl! Gör något roligare för pengarna när corona-epidemin är över.”

(Jag noterar; för flera av oss går det inte över, det är slutet.)

LÄS OCKSÅ: Ät dig frisk – med antiinflammatorisk mat 

Även mycket intressant var att varken sömn eller hög stress har någon negativ inverkan på immunförsvaret eller coronaviruset. Spännande värre när experterna uttalar sig.

En diskussion som pågår i media är om vi ifall vi drabbas av covid-19 ska ta paracetamol eller ibuprofen. Världen har splittrade budskap, det diskuteras munskydd och handsprit, isolering och flockimmunitet – eller inte. Myndigheter och immunologiska experter diskuterar däremot inte hur vi under dessa tider kan stärka vårt immunförsvar, prevention utifrån det perspektivet är helt ointressant. Trots att det verkligen skulle kunna underlätta för människor, vården och samhället.
Dr Agnes Wold ger mig en känsla av uppgivenhet, att det inte finns något vi kan göra, allt är bara myter, det är lika bra att dricka alkohol, som enligt henne inte är någon fara. Men man bör se upp om man är sjuk i covid-19.

Låt oss göra tvärtom mot dessa råd! Låt oss stärka oss under den här tiden, både vårt immunförsvar och hela vår hälsa, så att något gott kommer ur det här!
Låt mig förtydliga att detta inte är menat att vara en attack mot Dr Agnes Wold, som säkert är duktig på mycket, men i den här artikeln fanns inga grunder för hennes påståenden och detta är uppenbart inte hennes kunskapsområde.
Det hade varit bättre om Expressen hade valt att intervjua en riktigt duktig friskvårdare som länge arbetat preventivt, som fått berätta om vad alla faktiskt kan göra, som är beprövat och gett resultat på immunförsvaret och virus.

 

Jag önskar att någon dagstidning hade en krönikör som berättade om allt vi faktiskt kan göra för att stärka oss i dessa tider. Det skulle minska panik och rädslor.
Vi intar nu en ”rather safe than sorry-approach” och ingenting är någonsin starkare än den svagaste länken.

Mina bästa råd
Kör en vit månad

70-90 procent av immunförsvaret sitter i tarmen och är kopplat till slemhinnans epitelceller och de bakterier som lever tillsammans där och skyddar oss. Alkoholen skadar våra epitelceller, T-celler och vår tarmflora. Så just nu är det läge att ta några vita veckor och inte försvaga vårt immunförsvar. Dricka och skåla kan vi göra när corona blåst förbi.

Ta dig tid att sova
Studier visar att människor som inte har en bra sömn eller inte får tillräckligt med sömn är mer benägna att bli sjuka efter att ha utsatts för ett virus. Sömnbrist kan också påverka din återhämtningsförmåga efter det att du varit sjuk i exempelvis influensa.

Var i naturen och lär dig återhämtningstekniker
Lär dig meditera och gör andningsövningar som ökar din återhämtningsförmåga och minskar kroppens stress. Skogsbada, gå ut och få frisk luft och njut av naturen. När vi är stressade sänks immunsystemets förmåga att bekämpa antigener. Det är därför vi blir mer mottagliga för infektioner. Stresshormoner sänker immunsystemets effektivitet (exempelvis sänker det antalet lymfocyter).

 

Vitamin D
D-vitamin skyddar mot luftvägsinfektioner genom att öka nivåerna av antimikrobiella peptider, naturliga antibiotika-liknande ämnen, i lungorna. Det kan förklara varför D-vitamin skyddar mot astma, som ofta utlöses av luftvägsvirus.

Vitamin C
Förstärker enligt studier både vårt ospecifika och vårt specifika immunförsvar.

Kosten
Ät ekologiskt i mesta möjliga mån. Flera rapporter visar att finns det övertygande bevis för att bekämpningsmedel kan sätta ner vårt immunförsvar mot bakterier, virus, parasiter och tumörer.
Utmana dig själv med kosten, ät så nyttigt som möjligt, mycket grönsaker, frukt och bär i olika färger som innehåller massor av nyttiga polyfenoler, som stärker ditt immunförsvar och hela din hälsa.

Nu bygger vi upp vårt försvar mot virus, så när detta är över är vi starkare!
Gå gärna med i FB-gruppen, Tillsammans blir vi starkare, där kommer jag lägga in dagliga aktiviteter som stärker hälsan och immunförsvaret.

Var proaktiv, dina val har betydelse för din hälsa, välj med respekt och kärlek för dig.

I omtanke.

Av Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige AB och facebookgruppen Tillsammans blir vi starkare

Källa: Elena Malmefeldts publicerade artiklar om prevention.

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. 
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se


Fakta

Namn: Elena Malmefeldt,
Gör: Grundare av Hälsokunskap i Sverige AB och är specialiserad på fysiologiska hälsomätningar samt hälso- och livsstils-screeningar och arbetar globalt med att utbilda såväl läkare som friskvårdare i digital screening och livsstil som prevention, och ett antal publicerade artiklar i ämnet prevention.
Aktuell: Grundare av Facebook-gruppen Tillsammans är vi starkare.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.