Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Fakta

Namn: Elena Malmefeldt,
Gör: Grundare av Hälsokunskap i Sverige AB och är specialiserad på fysiologiska hälsomätningar samt hälso- och livsstils-screeningar och arbetar globalt med att utbilda såväl läkare som friskvårdare i digital screening och livsstil som prevention, och ett antal publicerade artiklar i ämnet prevention.
Aktuell: Grundare av Facebook-gruppen Tillsammans är vi starkare.

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar”, skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen.
För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare.
Läs hennes debattinlägg här.

Till er alla fantastiska människor därute;
I 25 år har jag arbetat med hälsa men är inte en hälsofanatiker, skulle i min vardag kunna bli ännu bättre. Men i dessa tider vässar jag mina aktiviteter, jag tänker stärka mitt försvar och utmana covid-19. Det är inte läge att vara passiv och vänta på vad som ska hända, mer vara aktiv och förebygga att det händer.

När jag är var och handlade toalettpapper som alla andra så tittade jag intresserat ner i andra människors kundvagnar – och såg pasta, konservburkar, bröd, snabbmat, besprutade grönsaker…
Med andra ord, ganska mycket död och toxisk mat, en kost som försvagar immunförsvaret. Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar.
Är det inte läge nu, när vi ändå är i karantän, att ta tillfället i akt och förstärka hälsan, introducera lite nya bra vanor och låta det få ta lite tid att lära om?
Att låta våra livsmedel utgöra medel för våra liv och inte medel mot våra liv.
Jag har startat en facebook-grupp som heter: Tillsammans blir vi starkare!
Min tanke är att vi ska hjälpa varandra genom dessa tider, kunna ta del av varandras kunskap om hälsa och peppa och stärka varandra.

 

LÄS OCKSÅ: Hur kan man äta näringsrikt och billigt?

Så varför skapade jag denna grupp?
Efter att ha läst Dr Agnes Wolds myter om coronavirus i Expressen och häpnat över innehållet, kände jag att jag måste sätta ner foten!
Wold, som själv precis kom från Systembolaget, anser att vi kan dricka alkohol, inte behöver proppa i oss C-vitamin, för ”det har ingen effekt”. Hon uttrycker även att D-vitamin är det ”mest överförskrivna och överkonsumerade läkemedlet”. Hon berättar att vi i Norden har låga halter av D-vitamin, men det verkar vi ha blivit anpassade för att klara av.
Vi behöver absolut inte bygga upp vår tarmflora med goda tarmbakterier för att stärka vårt immunförsvar.
Svar på det var: ”Myt: Nej, bevare mig väl! Gör något roligare för pengarna när corona-epidemin är över.”

(Jag noterar; för flera av oss går det inte över, det är slutet.)

LÄS OCKSÅ: Ät dig frisk – med antiinflammatorisk mat 

Även mycket intressant var att varken sömn eller hög stress har någon negativ inverkan på immunförsvaret eller coronaviruset. Spännande värre när experterna uttalar sig.

En diskussion som pågår i media är om vi ifall vi drabbas av covid-19 ska ta paracetamol eller ibuprofen. Världen har splittrade budskap, det diskuteras munskydd och handsprit, isolering och flockimmunitet – eller inte. Myndigheter och immunologiska experter diskuterar däremot inte hur vi under dessa tider kan stärka vårt immunförsvar, prevention utifrån det perspektivet är helt ointressant. Trots att det verkligen skulle kunna underlätta för människor, vården och samhället.
Dr Agnes Wold ger mig en känsla av uppgivenhet, att det inte finns något vi kan göra, allt är bara myter, det är lika bra att dricka alkohol, som enligt henne inte är någon fara. Men man bör se upp om man är sjuk i covid-19.

Låt oss göra tvärtom mot dessa råd! Låt oss stärka oss under den här tiden, både vårt immunförsvar och hela vår hälsa, så att något gott kommer ur det här!
Låt mig förtydliga att detta inte är menat att vara en attack mot Dr Agnes Wold, som säkert är duktig på mycket, men i den här artikeln fanns inga grunder för hennes påståenden och detta är uppenbart inte hennes kunskapsområde.
Det hade varit bättre om Expressen hade valt att intervjua en riktigt duktig friskvårdare som länge arbetat preventivt, som fått berätta om vad alla faktiskt kan göra, som är beprövat och gett resultat på immunförsvaret och virus.

 

Jag önskar att någon dagstidning hade en krönikör som berättade om allt vi faktiskt kan göra för att stärka oss i dessa tider. Det skulle minska panik och rädslor.
Vi intar nu en ”rather safe than sorry-approach” och ingenting är någonsin starkare än den svagaste länken.

Mina bästa råd
Kör en vit månad

70-90 procent av immunförsvaret sitter i tarmen och är kopplat till slemhinnans epitelceller och de bakterier som lever tillsammans där och skyddar oss. Alkoholen skadar våra epitelceller, T-celler och vår tarmflora. Så just nu är det läge att ta några vita veckor och inte försvaga vårt immunförsvar. Dricka och skåla kan vi göra när corona blåst förbi.

Ta dig tid att sova
Studier visar att människor som inte har en bra sömn eller inte får tillräckligt med sömn är mer benägna att bli sjuka efter att ha utsatts för ett virus. Sömnbrist kan också påverka din återhämtningsförmåga efter det att du varit sjuk i exempelvis influensa.

Var i naturen och lär dig återhämtningstekniker
Lär dig meditera och gör andningsövningar som ökar din återhämtningsförmåga och minskar kroppens stress. Skogsbada, gå ut och få frisk luft och njut av naturen. När vi är stressade sänks immunsystemets förmåga att bekämpa antigener. Det är därför vi blir mer mottagliga för infektioner. Stresshormoner sänker immunsystemets effektivitet (exempelvis sänker det antalet lymfocyter).

 

Vitamin D
D-vitamin skyddar mot luftvägsinfektioner genom att öka nivåerna av antimikrobiella peptider, naturliga antibiotika-liknande ämnen, i lungorna. Det kan förklara varför D-vitamin skyddar mot astma, som ofta utlöses av luftvägsvirus.

Vitamin C
Förstärker enligt studier både vårt ospecifika och vårt specifika immunförsvar.

Kosten
Ät ekologiskt i mesta möjliga mån. Flera rapporter visar att finns det övertygande bevis för att bekämpningsmedel kan sätta ner vårt immunförsvar mot bakterier, virus, parasiter och tumörer.
Utmana dig själv med kosten, ät så nyttigt som möjligt, mycket grönsaker, frukt och bär i olika färger som innehåller massor av nyttiga polyfenoler, som stärker ditt immunförsvar och hela din hälsa.

Nu bygger vi upp vårt försvar mot virus, så när detta är över är vi starkare!
Gå gärna med i FB-gruppen, Tillsammans blir vi starkare, där kommer jag lägga in dagliga aktiviteter som stärker hälsan och immunförsvaret.

Var proaktiv, dina val har betydelse för din hälsa, välj med respekt och kärlek för dig.

I omtanke.

Av Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige AB och facebookgruppen Tillsammans blir vi starkare

Källa: Elena Malmefeldts publicerade artiklar om prevention.

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. 
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se


Fakta

Namn: Elena Malmefeldt,
Gör: Grundare av Hälsokunskap i Sverige AB och är specialiserad på fysiologiska hälsomätningar samt hälso- och livsstils-screeningar och arbetar globalt med att utbilda såväl läkare som friskvårdare i digital screening och livsstil som prevention, och ett antal publicerade artiklar i ämnet prevention.
Aktuell: Grundare av Facebook-gruppen Tillsammans är vi starkare.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

 

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

 

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.

Vilken träningsform är bäst för hälsan?

Hälsa

På SVT och SVT Play kan vi just nu följa fyra inaktiva par som under åtta veckor ska testa varsin träningsform under ledning av en personlig tränare. Deras hälsostatus mäts av idrottsforskare i början och slutet av perioden. Frågan är: finns det en träningsform som är bäst för oss alla?