Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Fakta

Namn: Elena Malmefeldt,
Gör: Grundare av Hälsokunskap i Sverige AB och är specialiserad på fysiologiska hälsomätningar samt hälso- och livsstils-screeningar och arbetar globalt med att utbilda såväl läkare som friskvårdare i digital screening och livsstil som prevention, och ett antal publicerade artiklar i ämnet prevention.
Aktuell: Grundare av Facebook-gruppen Tillsammans är vi starkare.

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar”, skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen.
För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare.
Läs hennes debattinlägg här.

Till er alla fantastiska människor därute;
I 25 år har jag arbetat med hälsa men är inte en hälsofanatiker, skulle i min vardag kunna bli ännu bättre. Men i dessa tider vässar jag mina aktiviteter, jag tänker stärka mitt försvar och utmana covid-19. Det är inte läge att vara passiv och vänta på vad som ska hända, mer vara aktiv och förebygga att det händer.

När jag är var och handlade toalettpapper som alla andra så tittade jag intresserat ner i andra människors kundvagnar – och såg pasta, konservburkar, bröd, snabbmat, besprutade grönsaker…
Med andra ord, ganska mycket död och toxisk mat, en kost som försvagar immunförsvaret. Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar.
Är det inte läge nu, när vi ändå är i karantän, att ta tillfället i akt och förstärka hälsan, introducera lite nya bra vanor och låta det få ta lite tid att lära om?
Att låta våra livsmedel utgöra medel för våra liv och inte medel mot våra liv.
Jag har startat en facebook-grupp som heter: Tillsammans blir vi starkare!
Min tanke är att vi ska hjälpa varandra genom dessa tider, kunna ta del av varandras kunskap om hälsa och peppa och stärka varandra.

 

LÄS OCKSÅ: Hur kan man äta näringsrikt och billigt?

Så varför skapade jag denna grupp?
Efter att ha läst Dr Agnes Wolds myter om coronavirus i Expressen och häpnat över innehållet, kände jag att jag måste sätta ner foten!
Wold, som själv precis kom från Systembolaget, anser att vi kan dricka alkohol, inte behöver proppa i oss C-vitamin, för ”det har ingen effekt”. Hon uttrycker även att D-vitamin är det ”mest överförskrivna och överkonsumerade läkemedlet”. Hon berättar att vi i Norden har låga halter av D-vitamin, men det verkar vi ha blivit anpassade för att klara av.
Vi behöver absolut inte bygga upp vår tarmflora med goda tarmbakterier för att stärka vårt immunförsvar.
Svar på det var: ”Myt: Nej, bevare mig väl! Gör något roligare för pengarna när corona-epidemin är över.”

(Jag noterar; för flera av oss går det inte över, det är slutet.)

LÄS OCKSÅ: Ät dig frisk – med antiinflammatorisk mat 

Även mycket intressant var att varken sömn eller hög stress har någon negativ inverkan på immunförsvaret eller coronaviruset. Spännande värre när experterna uttalar sig.

En diskussion som pågår i media är om vi ifall vi drabbas av covid-19 ska ta paracetamol eller ibuprofen. Världen har splittrade budskap, det diskuteras munskydd och handsprit, isolering och flockimmunitet – eller inte. Myndigheter och immunologiska experter diskuterar däremot inte hur vi under dessa tider kan stärka vårt immunförsvar, prevention utifrån det perspektivet är helt ointressant. Trots att det verkligen skulle kunna underlätta för människor, vården och samhället.
Dr Agnes Wold ger mig en känsla av uppgivenhet, att det inte finns något vi kan göra, allt är bara myter, det är lika bra att dricka alkohol, som enligt henne inte är någon fara. Men man bör se upp om man är sjuk i covid-19.

Låt oss göra tvärtom mot dessa råd! Låt oss stärka oss under den här tiden, både vårt immunförsvar och hela vår hälsa, så att något gott kommer ur det här!
Låt mig förtydliga att detta inte är menat att vara en attack mot Dr Agnes Wold, som säkert är duktig på mycket, men i den här artikeln fanns inga grunder för hennes påståenden och detta är uppenbart inte hennes kunskapsområde.
Det hade varit bättre om Expressen hade valt att intervjua en riktigt duktig friskvårdare som länge arbetat preventivt, som fått berätta om vad alla faktiskt kan göra, som är beprövat och gett resultat på immunförsvaret och virus.

 

Jag önskar att någon dagstidning hade en krönikör som berättade om allt vi faktiskt kan göra för att stärka oss i dessa tider. Det skulle minska panik och rädslor.
Vi intar nu en ”rather safe than sorry-approach” och ingenting är någonsin starkare än den svagaste länken.

Mina bästa råd
Kör en vit månad

70-90 procent av immunförsvaret sitter i tarmen och är kopplat till slemhinnans epitelceller och de bakterier som lever tillsammans där och skyddar oss. Alkoholen skadar våra epitelceller, T-celler och vår tarmflora. Så just nu är det läge att ta några vita veckor och inte försvaga vårt immunförsvar. Dricka och skåla kan vi göra när corona blåst förbi.

Ta dig tid att sova
Studier visar att människor som inte har en bra sömn eller inte får tillräckligt med sömn är mer benägna att bli sjuka efter att ha utsatts för ett virus. Sömnbrist kan också påverka din återhämtningsförmåga efter det att du varit sjuk i exempelvis influensa.

Var i naturen och lär dig återhämtningstekniker
Lär dig meditera och gör andningsövningar som ökar din återhämtningsförmåga och minskar kroppens stress. Skogsbada, gå ut och få frisk luft och njut av naturen. När vi är stressade sänks immunsystemets förmåga att bekämpa antigener. Det är därför vi blir mer mottagliga för infektioner. Stresshormoner sänker immunsystemets effektivitet (exempelvis sänker det antalet lymfocyter).

 

Vitamin D
D-vitamin skyddar mot luftvägsinfektioner genom att öka nivåerna av antimikrobiella peptider, naturliga antibiotika-liknande ämnen, i lungorna. Det kan förklara varför D-vitamin skyddar mot astma, som ofta utlöses av luftvägsvirus.

Vitamin C
Förstärker enligt studier både vårt ospecifika och vårt specifika immunförsvar.

Kosten
Ät ekologiskt i mesta möjliga mån. Flera rapporter visar att finns det övertygande bevis för att bekämpningsmedel kan sätta ner vårt immunförsvar mot bakterier, virus, parasiter och tumörer.
Utmana dig själv med kosten, ät så nyttigt som möjligt, mycket grönsaker, frukt och bär i olika färger som innehåller massor av nyttiga polyfenoler, som stärker ditt immunförsvar och hela din hälsa.

Nu bygger vi upp vårt försvar mot virus, så när detta är över är vi starkare!
Gå gärna med i FB-gruppen, Tillsammans blir vi starkare, där kommer jag lägga in dagliga aktiviteter som stärker hälsan och immunförsvaret.

Var proaktiv, dina val har betydelse för din hälsa, välj med respekt och kärlek för dig.

I omtanke.

Av Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige AB och facebookgruppen Tillsammans blir vi starkare

Källa: Elena Malmefeldts publicerade artiklar om prevention.

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. 
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se


Fakta

Namn: Elena Malmefeldt,
Gör: Grundare av Hälsokunskap i Sverige AB och är specialiserad på fysiologiska hälsomätningar samt hälso- och livsstils-screeningar och arbetar globalt med att utbilda såväl läkare som friskvårdare i digital screening och livsstil som prevention, och ett antal publicerade artiklar i ämnet prevention.
Aktuell: Grundare av Facebook-gruppen Tillsammans är vi starkare.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

 

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.

 

kvinna på kvällspromenad

Därför påverkas du av mörker och brist på sömn

Forskning

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att kropp och själ inte mår bra. När dagarna blir kortare då blir vi tröttare. Den mörka årstiden påverkar oss. Här förklarar forskaren Maria Nordin varför en dålig sömn är så farligt för oss.

Pojke och man skrattar med raklödder i ansiktet

Manlig hudvård – en växande trend 

Hud

Intresset för hudvård bland män har ökat och idag är det mer accepterat att ta hand om sin hud som man. Detta skifte syns i såväl annonser som i badrumshyllorna. Här är hudvårdsexpertens tips för just mannens hy!

Kikärtsgryta i kokkärl

Indisk kikärtsgryta med kokosmjölk 

Recept

Detta är en smakrik och värmande vegetarisk gryta med indisk touch som passar perfekt under kyligare dagar. Klä på dig varma kläder och laga den gärna utomhus, som receptets skapare – friluftsprofilen Niklas Kämpargård.