Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Fakta

Namn: Elena Malmefeldt,
Gör: Grundare av Hälsokunskap i Sverige AB och är specialiserad på fysiologiska hälsomätningar samt hälso- och livsstils-screeningar och arbetar globalt med att utbilda såväl läkare som friskvårdare i digital screening och livsstil som prevention, och ett antal publicerade artiklar i ämnet prevention.
Aktuell: Grundare av Facebook-gruppen Tillsammans är vi starkare.

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar”, skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen.
För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare.
Läs hennes debattinlägg här.

Till er alla fantastiska människor därute;
I 25 år har jag arbetat med hälsa men är inte en hälsofanatiker, skulle i min vardag kunna bli ännu bättre. Men i dessa tider vässar jag mina aktiviteter, jag tänker stärka mitt försvar och utmana covid-19. Det är inte läge att vara passiv och vänta på vad som ska hända, mer vara aktiv och förebygga att det händer.

När jag är var och handlade toalettpapper som alla andra så tittade jag intresserat ner i andra människors kundvagnar – och såg pasta, konservburkar, bröd, snabbmat, besprutade grönsaker…
Med andra ord, ganska mycket död och toxisk mat, en kost som försvagar immunförsvaret. Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar.
Är det inte läge nu, när vi ändå är i karantän, att ta tillfället i akt och förstärka hälsan, introducera lite nya bra vanor och låta det få ta lite tid att lära om?
Att låta våra livsmedel utgöra medel för våra liv och inte medel mot våra liv.
Jag har startat en facebook-grupp som heter: Tillsammans blir vi starkare!
Min tanke är att vi ska hjälpa varandra genom dessa tider, kunna ta del av varandras kunskap om hälsa och peppa och stärka varandra.

 

LÄS OCKSÅ: Hur kan man äta näringsrikt och billigt?

Så varför skapade jag denna grupp?
Efter att ha läst Dr Agnes Wolds myter om coronavirus i Expressen och häpnat över innehållet, kände jag att jag måste sätta ner foten!
Wold, som själv precis kom från Systembolaget, anser att vi kan dricka alkohol, inte behöver proppa i oss C-vitamin, för ”det har ingen effekt”. Hon uttrycker även att D-vitamin är det ”mest överförskrivna och överkonsumerade läkemedlet”. Hon berättar att vi i Norden har låga halter av D-vitamin, men det verkar vi ha blivit anpassade för att klara av.
Vi behöver absolut inte bygga upp vår tarmflora med goda tarmbakterier för att stärka vårt immunförsvar.
Svar på det var: ”Myt: Nej, bevare mig väl! Gör något roligare för pengarna när corona-epidemin är över.”

(Jag noterar; för flera av oss går det inte över, det är slutet.)

LÄS OCKSÅ: Ät dig frisk – med antiinflammatorisk mat 

Även mycket intressant var att varken sömn eller hög stress har någon negativ inverkan på immunförsvaret eller coronaviruset. Spännande värre när experterna uttalar sig.

En diskussion som pågår i media är om vi ifall vi drabbas av covid-19 ska ta paracetamol eller ibuprofen. Världen har splittrade budskap, det diskuteras munskydd och handsprit, isolering och flockimmunitet – eller inte. Myndigheter och immunologiska experter diskuterar däremot inte hur vi under dessa tider kan stärka vårt immunförsvar, prevention utifrån det perspektivet är helt ointressant. Trots att det verkligen skulle kunna underlätta för människor, vården och samhället.
Dr Agnes Wold ger mig en känsla av uppgivenhet, att det inte finns något vi kan göra, allt är bara myter, det är lika bra att dricka alkohol, som enligt henne inte är någon fara. Men man bör se upp om man är sjuk i covid-19.

Låt oss göra tvärtom mot dessa råd! Låt oss stärka oss under den här tiden, både vårt immunförsvar och hela vår hälsa, så att något gott kommer ur det här!
Låt mig förtydliga att detta inte är menat att vara en attack mot Dr Agnes Wold, som säkert är duktig på mycket, men i den här artikeln fanns inga grunder för hennes påståenden och detta är uppenbart inte hennes kunskapsområde.
Det hade varit bättre om Expressen hade valt att intervjua en riktigt duktig friskvårdare som länge arbetat preventivt, som fått berätta om vad alla faktiskt kan göra, som är beprövat och gett resultat på immunförsvaret och virus.

 

Jag önskar att någon dagstidning hade en krönikör som berättade om allt vi faktiskt kan göra för att stärka oss i dessa tider. Det skulle minska panik och rädslor.
Vi intar nu en ”rather safe than sorry-approach” och ingenting är någonsin starkare än den svagaste länken.

Mina bästa råd
Kör en vit månad

70-90 procent av immunförsvaret sitter i tarmen och är kopplat till slemhinnans epitelceller och de bakterier som lever tillsammans där och skyddar oss. Alkoholen skadar våra epitelceller, T-celler och vår tarmflora. Så just nu är det läge att ta några vita veckor och inte försvaga vårt immunförsvar. Dricka och skåla kan vi göra när corona blåst förbi.

Ta dig tid att sova
Studier visar att människor som inte har en bra sömn eller inte får tillräckligt med sömn är mer benägna att bli sjuka efter att ha utsatts för ett virus. Sömnbrist kan också påverka din återhämtningsförmåga efter det att du varit sjuk i exempelvis influensa.

Var i naturen och lär dig återhämtningstekniker
Lär dig meditera och gör andningsövningar som ökar din återhämtningsförmåga och minskar kroppens stress. Skogsbada, gå ut och få frisk luft och njut av naturen. När vi är stressade sänks immunsystemets förmåga att bekämpa antigener. Det är därför vi blir mer mottagliga för infektioner. Stresshormoner sänker immunsystemets effektivitet (exempelvis sänker det antalet lymfocyter).

 

Vitamin D
D-vitamin skyddar mot luftvägsinfektioner genom att öka nivåerna av antimikrobiella peptider, naturliga antibiotika-liknande ämnen, i lungorna. Det kan förklara varför D-vitamin skyddar mot astma, som ofta utlöses av luftvägsvirus.

Vitamin C
Förstärker enligt studier både vårt ospecifika och vårt specifika immunförsvar.

Kosten
Ät ekologiskt i mesta möjliga mån. Flera rapporter visar att finns det övertygande bevis för att bekämpningsmedel kan sätta ner vårt immunförsvar mot bakterier, virus, parasiter och tumörer.
Utmana dig själv med kosten, ät så nyttigt som möjligt, mycket grönsaker, frukt och bär i olika färger som innehåller massor av nyttiga polyfenoler, som stärker ditt immunförsvar och hela din hälsa.

Nu bygger vi upp vårt försvar mot virus, så när detta är över är vi starkare!
Gå gärna med i FB-gruppen, Tillsammans blir vi starkare, där kommer jag lägga in dagliga aktiviteter som stärker hälsan och immunförsvaret.

Var proaktiv, dina val har betydelse för din hälsa, välj med respekt och kärlek för dig.

I omtanke.

Av Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige AB och facebookgruppen Tillsammans blir vi starkare

Källa: Elena Malmefeldts publicerade artiklar om prevention.

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. 
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se


Fakta

Namn: Elena Malmefeldt,
Gör: Grundare av Hälsokunskap i Sverige AB och är specialiserad på fysiologiska hälsomätningar samt hälso- och livsstils-screeningar och arbetar globalt med att utbilda såväl läkare som friskvårdare i digital screening och livsstil som prevention, och ett antal publicerade artiklar i ämnet prevention.
Aktuell: Grundare av Facebook-gruppen Tillsammans är vi starkare.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Rakning, skäggtrimning och en kopp kaffe

Övrigt

För tio år sedan fanns det knappt några barberare i Sverige, men nu har skönhetssalonger för män blivit en trend. Och dom är här för att stanna. Kurera träffade Kenny Solomon, som driver fyra barberarsalonger, för att prata rakning, skäggtrender och produkter för män.

Örter med läkande effekt

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

Collage: 5 hårinpackningar + kvinna som tvättar sitt hår

Skönhetspanelen testar: Hårkur

Hud

Efter en lång sommar av sol, vind och vatten är håret ofta slitet, torrt och livlöst. En hårkur i form av en återfuktande, närande och mjukgörande inpackning är vad våra hår törstar efter på hösten. Vi har testat fem!

Skeptisk kvinna bredvid glad hoppande man

Så avgör du om din partner är en narcissist

Mental hälsa

Hur bemöter du bäst en narcissist? Går det att leva i en lång relation med en sådan? Och inte minst: hur vet du om din partner eller någon annan i din närhet är narcissist? Psykologen och relationsexperten Eva Rusz reder här ut vilka personlighetsdrag och beteenden du ska vara vaksam på.

Illustration av mat som slängs i soptunnor

5 missförstånd som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

29 september varje år infaller "Internationella matsvinnsdagen", som är instiftad av FN. I samband med det passar det bra att reda ut några missförstånd kring just matsvinn. Tror du till exempel inte att din hantering av matrester och ditt sätt att göra matinköp gör någon skillnad för klimatet, eller för din egen plånbok? Då är det dags att tänka om!

 

Mandlar skyddar mot hjärtsjukdomar

Hälsa

En handfull näve mandlar om dagen ökar det goda kolesterolet och avlägsnar plack som kan orsaka hjärtsjukdomar. Mandlar förbättrar inte bara hjärthälsan, nötterna innehåller också bra fetter, E-vitamin och fibrer.

Frallor, plommon och plommonkompott

Näringsrikt plommonbröd med dinkel

Matbröd

Ta vara på plommonskörden på ett nytt sätt – släng ner de saftiga frukterna i en bröddeg! Dessa goda frallor, som passar perfekt till frukost eller en kopp te, är gjorda på den urgamla, näringsrika mjölsorten dinkel.

“Nu kan jag cykla igen”

Naturlig hälsa

I hela sitt yrkesverksamma liv har Ingela Johansson haft tunga fysiska jobb. Belastningen på lederna gjorde att hon fick artros. Speciellt ett knä har krånglat. Ingefära och gurkmeja gjorde att hon blev av med smärtan och kunde sluta med värktabletterna.

frukt, grönt och vitaminburk

Därför är vitamintillskott så viktiga

Kost

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.

Färre nattkissningar och ökad lust

Naturlig hälsa

Med ökad ålder får alla män förstorad prostata, med symtom som urinträngningar och fler nattliga toalettbesök. Prostataförstoring är också en vanlig orsak till att mäns sexuella lust avtar. Extrakt av sågpalmetto kan minska symtomen så nattkissningarna upphör och den sexuella hälsan förbättras.

 

Anna Flodberg, lutad mot trädstam vid vatten

Anna Flodberg: “Jag vill hjälpa andra med utmanande föräldraskap”

Hälsa

Hon är inte bara ny chefredaktör på Kurera, utan också aktuell med en bok om det både utmanande och berikande livet som förälder till barn med neuropsykiatriska diagnoser. Här berättar Anna Flodberg – som själv har två söner med autism respektive ADHD – om diagnoserna, sin envisa kamp för barnens rätt till stöd i skolan och om vikten av att få återhämtning i vardagen som förälder.

Mineralet som höjer mannens sexuella aptit

Naturlig hälsa

Det  livsnödvändiga mineralet zink ingår i hundratals enzymer i kroppen och är kanske mest känd för sin kapacitet att stötta immunförsvaret. Men zink har också en mycket bra effekt för mannens hormonbalans, och kan höja lägre testosteronnivåer och därmed bidra till en bättre sexuell hälsa

Kantarellgratäng med oliver

Kantarellgratäng med svartkål och oliver

Recept

Den här lättlagade gratängen passar perfekt till både vardag och helg i höst. Kål, lök och kantareller passar riktigt bra ihop, tycker Madeleine Landley som skapat receptet. Och med oliver och soltorkade tomater får gratängen extra sälta och smak. 

 

Goda bakterier kan hjälpa vid post-covid

Mage

Bland patienter som varit inlagda på sjukhus med svår covid-19 infektion upplevde mer än 30 procent att de hade besvär efter sex månader. Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, träffar ofta post-covid patienter och jobbar med att förändra deras livsstil för bättre mående. 

Selen kan göra män fertila

Naturlig hälsa

Genomsnittssvensken har en låg selenstatus. En man med låg selenstatus, som vill ha barn kan få svårt att bidra till en graviditet. Tillräckliga nivåer av selen kan påverka spermiernas kvalitet, hastighet och antal. Kureras expert Fredrik Ölander berättar om klienter som tillsatt mer selen, och som blivit pappor efter ett halvår.

kvinnas ben bakifrån

Därför är det svårt att hålla vikten när vi blir äldre

Vikt

Att det är svårt att hålla vikten i takt med att vi blir äldre, det har nog de allra flesta upplevt som passerat 35-40. Motion, mindre portioner eller kanske mer korrekt – rätt mat på tallriken samt mindre stress bromsar viktökning. För det går ju inte att slarva som tidigare, men senare tids forskning kan visa på vad viktuppgång delvis kan bero på.

Ung kvinna blundar i skräddarställning

Så behåller du semesterlugnet under hösten

Mental hälsa

Efter sommaren vill vi gärna hålla kvar känslan av semesterlugn. Men det kan vara lättare sagt än gjort när jobb, fritidsaktiviteter och andra måsten hopar sig. Öva dig på att få in kortare stunder av yoga och avslappning i vardagen. Det är bra redskap för att mota stressen i grind, säger yogalärare och stresspedagog Livia Wanntorp.

 

Kvinna med kort grått hår granskar sitt ansikte i spegeln

Så reparerar du huden efter sommaren

Hud

Efter en sommar med stark sol är huden i stort behov av återfuktning och ”after sun” i form av läkande antioxidanter, som motverkar hudens nedbrytning. Men en lugnande eller djuprengörande kur kan också behövas, säger Kureras hudvårdsexpert.

Doftfri vitlök stärker hjärtat

Naturlig hälsa

Att drabbas av hjärtinfarkt är det vanligaste sättet att dö på i Sverige. Högt blodtryck, övervikt, rökning och stress är de vanligaste orsakerna. Att förändra livsstilen är därför a och o. Men har du hört talas om doftfri långlagrad vitlök? 900 studier visar att extraktet har effekt på hjärta- och kärl.

 

Hand sätter rosa post it-lapp på kylskåp

Så lär du dig slappna av snabbt!

Mental hälsa

Behöver du lära dig att slappna av snabbt? Och vill du kunna göra det i alla slags stressiga situationer? Med hjälp av så kallade triggerlappar som påminner dig, kan du lära dig att varva ner i såväl kön i mataffären och hemma som på jobbet!