Dags att fimpa? Här får du några goda råd

Det finns en miljard rökare i världen. Hälften av dessa kommer att dö till följd av sin rökning.  I Sverige minskar antalet rökare och nu är det bara sju procent av befolkningen mellan 16 och 84 år som röker. Tillhör du den grupp som fortfarande röker så är hälsovinsterna enorma och det börjar redan 20 minuter efter att du har fimpat.

Tolv procent av alla cancerfall i Sverige beror på rökning. 5 200 personer dör varje år av cancer orsakad av rökning enligt uppgift från Cancerfonden. Det finns fler än 4 000 giftiga ämnen i cigaretter varav fler än 50 av dem är cancerframkallande.

Men i Sverige har informationen om skador, sjukdomar och för tidig död orsakad av rökning nått långt. Allt fler slutar röka och 2018 var det bara sju procent av svenskarna som rökte, vilket är en minskning sett under åren 2006-2018. Statistik visar att de finns fler rökare bland lågutbildade än högutbildade.

 

Det finns en stark koppling mellan en aktiv tobakspolitik i ett land och minskad rökning med minskade dödsfall som följd. Kina toppar listan av antalet dödsfall orsakad av rökning. Efter Kina kommer Indien, USA, Ryssland och Indonesien.

Tobaksrökning skördar cirka sju miljoner människoliv varje år världen över och 890 000 av dessa dog på grund av passiv rökning. 2015 berodde drygt elva procent av världens dödsfall på rökning.

Fler män än kvinnor röker. Bland alla vuxna män i världen var 2015 andelen rökare 25 procent, och bland kvinnorna var det 5,4 procent.

LÄS OCKSÅ: Rökning under graviditeten kan ändra barns DNA

Förbered dig noga
Att sluta röka är inte alltid så lätt, även om man vet vilka hälsovinsterna blir, men gör du rätt från början ökar chanserna att lyckas på sikt. Det europeiska HELP-programmet för tobaksbekämpning har utformat ett förslag som hjälper dig.

Förbered dig på att sluta röka och välj datum för din sista cigarett. Skriv också en lista med dina egna motiv. Detta kan formuleras i tankar som:

  • Vad vill du uppnå? Det kan vara viktmål och andra hälsomål.
  • Hur mycket pengar sparar du per månad och år.
  • Vad ska du sedan köpa för dessa pengar?
  • Om röksuget blir stort – ha en bra plan för hur du handskas med det.

När det känns motigt kan det vara inspirerande att känna till att från två veckor och upp till tre månader efter att du slutat röja har huden återfått en friskare färgton och risken för tandlossning har minskat. Men det här sker också:

 

  • Blodcirkulationen har blivit bättre.
  • Lukt och smak har förbättrats.
  • Det känns lättare att träna.
  • Kvinnor har en ökad chans att bli gravida.
  • För män är det enklare att prestera när de ska ha sex.

LÄS OCKSÅ: Så här påverkar rökning nio olika kroppsdelar

Välj rätt stöd
Sluta röka är för många en utmaning. På vårdcentralen och på apoteken finns personal som kan vara behjälpliga. Till exempel om du behöver nikotinersättningsmedel och andra läkemedel eller vill vara med i en stödgrupp eller gå på akupunktur.

Att träna hjälper kroppen att handskas med abstinensen. Alla sätt du kan hålla dig sysselsatt på ar bra. En del går upp i vikt efter att de slutat röka, men lämna den problematiken till senare. Se hellre till att du äter hälsosamt och samtidigt rör på dig.

Den som slutat röka uppnår snabbt många goda hälsovinster, till exempel så halveras risken att drabbas av hjärtinfarkt efter ett år. Och vid den tidpunkten har även riskerna att drabbas av allt från allergier och luftrörskatter till åderförkalkning minskat eftersom kroppens immunförsvar blivit starkare. Hosta och andningsproblem är vanligt bland rökare men den så kallade rökhostan upphör på relativt kort tid efter att du fimpat eftersom lungfunktionen förbättras. Men i en början kan du faktiskt hosta ännu mer eftersom lungorna vill göra sig av med tjära och andra restprodukter orsakad av rökning.

Av Inger Palm

Källa: Folkhälsomyndigheten


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.