Annons
Annons

Därför förändras vår musiksmak med åldern

Musiken vi lyssnar på följer oss genom livet – men förändras också i takt med åren. En ny internationell studie visar att vi i ungdomen söker bredd och trender, medan vi i vuxen ålder allt oftare återvänder till musik som väcker minnen och skapar trygghet.

Anna Flodberg

17 september, 2025
Äldre kvinna lyssnar på musik med hörlurar
Dela inlägget

Musik är inte bara underhållning, utan en stark identitetsmarkör. Forskarna kan nu visa att vår musiksmak förändras genom livet – från nyfikenhet och experimentlusta i unga år till mer personliga val med stigande ålder.

Topplistan mindre viktig

Som tonåringar och unga vuxna är vi ofta öppna för det mesta inom populärkulturen. Festivaler, topplistor och trender är centrala, och vi vill utforska många olika genrer och artister. När vi blir äldre smalnar urvalet av – vi hittar en stil som känns som vår egen och som vi ofta håller fast vid.

– När du är ung vill du uppleva allt. Men som vuxen har du ofta hittat en musikstil du identifierar dig med. Topplistan blir mindre viktig, säger Alan Said, docent vid Göteborgs universitet.

Nostalgin som drivkraft

Studien, som följt över 40 000 musiklyssnare under 15 år, visar att nostalgi blir en central del av musikvalet i medelåldern och framåt. Den musik vi lyssnade på som unga följer oss vidare som ett ”ljudspår till livet”.

Samtidigt tar många även del av ny musik – men återkommer gång på gång till ungdomens favoriter. Det gör att musiksmaken blir alltmer personlig och unik med åldern.

Annons
Annons

En utmaning för musiktjänsterna

För strömningstjänster som Spotify innebär resultaten både möjligheter och utmaningar. Rekommendationerna behöver anpassas efter ålder och livsfas. Medan yngre kan uppskatta en mix av det senaste och äldre klassiker, vill äldre lyssnare oftare ha en mer skräddarsydd musikprofil som speglar deras personliga smak.

Fakta

Så gick studien till!

Ett forskarteam från Göteborgs universitet, Jönköping University och University of Primorska i Slovenien har analyserat data från musiktjänsten Last.fm, där användare delar sina lyssningsvanor. Studien omfattade över 40 000 användare och hela 542 miljoner lyssningar på drygt en miljon låtar. Resultaten visar tydliga skillnader mellan generationerna: yngre lyssnare söker bredd, trender och variation, medan medelålders tenderar att balansera mellan nytt och bekant. Äldre lyssnare gör i högre grad mer personliga val och har ofta en stark nostalgisk koppling till musiken.

Annons