Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Man ser livet på kvinna i röd klänning som håller en zucchini och ett äpple

FODMAP – En effektiv kostbehandling mot IBS

Irritable Bowl Syndrome, IBS, är ett vanligt problem idag. Man tror att mellan 15 och 20 procent av befolkningen i västvärlden har IBS och det inskränker livet för många. Dietisten Sofia Antonsson jobbar med en relativt ny kostbehandling, FODMAP, som kan vara lösningen för många problemmagar.

Porträttbild leg. dietist Sofia Antonsson

Leg. dietist Sofia Antonsson

Symptom på IBS kan vara värk i magen med uppblåsthet, gaser, kramp och problem med toalettbesöken i form av diarré, förstoppning eller att man inte kan tömma tarmen ordentligt. Symptomen lättar oftast vid toalettbesök.
Sofia Antonsson är legitimerad dietist och hon har själv haft problem med IBS. Under de senaste åren har Sofia behandlat personer som lider av IBS med hjälp av FODMAP-kost.
– De flesta som söker vård för IBS är högpresterande kvinnor i 20–50-årsåldern, men det kan finnas ett stort mörkertal och många män söker kanske inte vård för dessa problem, berättar Sofia. Många gånger kan det vara en infektion eller en stressig period som triggar igång de första symptomen. Oftast debuterar inte sjukdomen efter 50-årsåldern.

 

Diagnos

IBS-diagnosen kan skilja lite beroende på avföringsmönstret. Har du diarrédominerad IBS kallas det IBS-D. IBS med förstoppning benämns IBS-C men du kan även ha IBS med båda varianterna och då kallas det IBS-M. Det är inte farligt att prova att äta enligt FODMAP även om man inte har fått en diagnos, men man bör göra ett glutentest innan man utesluter gluten för annars kan inte en glutenintolerans testas.
– Innan man får diagnosen IBS så bör diagnoser som gluten- och laktosintolerans uteslutas. Man ska även vara säker på att de inflammatoriska tarmsjukdomarna Crohns och Ulcerös Kolit har uteslutits. Har man blod i avföringen och går ner i vikt i samband med ovan nämnda symptom bör man söka läkare, varnar Sofia.

Tid innan obehagen kommer

IBS innebär att tarmmotoriken är störd så att musklarna i tjocktarmen arbetar för snabbt eller för långsamt. Ibland är vissa reflexer i tarmen förstärkta. Magen reagerar starkt vid intag av mat och tömningsreflexen kan aktiveras av till exempel doften av kaffe. Symptomen kan börja direkt efter att man ätit, ibland till och med mitt i måltiden så att man blir tvungen att springa till toaletten.
– Beroende på vad man är känslig mot så kan man få obehag allt ifrån direkt efter måltid till fram till fem timmar efter. Laktos och fruktos samt lök och vitlök känner man oftast av snabbare, ibland redan i tunntarmen. Vete känns oftare av nere i tjocktarmen och innan det kommer dit dröjer det omkring 12–24 timmar.

FODMAP

FODMAP är inte en felstavning utan en akronym som står för Fermentable Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols. Kostbehandlingen innebär att man tar bort dessa kolhydrater eftersom de absorberas dåligt, jäser samt påverkar vätskebalansen i tarmen på de personer som har IBS.
– FODMAP är en australiensisk metod som har använts sedan 2001. Den går ut på att man reducerar kolhydraterna fruktos, laktos, oligosackarider och sockeralkoholer. Metoden är vetenskapligt framtagen på Monash University och säkerställt att den fungerar, säger Sofia.

Stress påverkar

IBS påverkas av flera saker, bland annat stress. När vi stressar aktiveras vår ”fight-or-flight”-respons och adrenalin, noradrenalin och kortisol utsöndras vilket bland annat påverkar vår matsmältning, blodtryck och andning. Behandling med KBT, yoga, andningsövningar och mindfulness har visat sig ge goda resultat.
– Stressen slår hårt på mage och tarm och många gånger är stress överordnad kosten. Det sympatiska nervsystemet slås på vid stress och det gör att matsmältningen inte kan aktiveras. Det blir lätt en ond spiral men om man håller efter kosten slår stressen inte lika hårt på magen som om man både är stressad och samtidigt äter felaktig kost. Att stressa ner samt lära sig andas rätt är extremt viktigt.

Medvetet ätande

Hur vi äter maten påverkar också hur magen reagerar på maten. Storlek på portioner och hur snabbt man äter påverkar väldigt mycket. Om magen varit tom länge och om man äter för mycket mat, för snabbt, reagerar magen starkt. Flera små måltider är bättre än få och stora. Om vi inte fokuserar på det vi äter utan till exempel läser eller tittar på TV samtidigt så fungerar även matsmältningen sämre.
– Vi jobbar mycket med medvetet ätande. Det innebär att man ska tänka på hur man äter, lugna ner sig och absolut inte äta i farten. Det är viktigt att tugga maten ordentligt. Matsmältningen börjar redan när du börjar tugga och enzymproduktionen startar i munnen. Helst ska maten vara som välling innan du sväljer den, säger Sofia.

 

Behandling

Kostbehandlingen startas med en elimineringsfas på minst två veckor. Efter det börjar man lägga till livsmedel. Det totala intaget av FODMAPs under en dag är det som avgör om man får besvär. Livsmedel som inte alls innehåller kolhydrater ger inga symptom.
Behandlingen bör diskuteras med en dietist som är insatt i FODMAP-kosten så att näringsintaget kan bedömas.

Studier

Resultat från studier visar att FODMAP hjälper 80 procent av de som är drabbade av IBS. Även de med inflammatoriska tarmsjukdomar kan få hjälp av denna kostbehandling.

Resultat

De flesta som provar att äta enligt FODMAP märker av någon slags förbättring inom en till två veckor. Vissa märker resultat efter bara 24 timmar medan för de som har stora problem med stress kan det ta lite längre tid innan behandlingen ger resultat.

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.