Här är maten du ska välja – och undvika – vid IBS | Kurera.se
Man i blåskjorta håller sig för magen. Bara mage och händer syns

Här är maten du ska välja – och undvika – vid IBS

Man tror att mellan 15 och 20 procent av befolkningen i västvärlden lider av Irritable Bowl Syndrome, IBS, och det inskränker livet för många.
Den nya kostbehandlingen FODMAP kan vara lösningen.
Så här ska du äta.

FODMAP, en kostbehandling mot IBS, startade i Australien och går ut på att man utesluter kolhydrater som är dåligt absorberade och därför orsakar jäsning och gaser när de når tjocktarmen. Här presenteras dessa fyra grupper kolhydrater.

FODMAP en akronym och står för Fermenterbara, Oligo- Di- och Monosackarider och Sockeralkoholer. Behandlingen är startad av dietisten och forskaren Sue Shepherd och går ut på att man utesluter kolhydrater som är dåligt absorberade och därför orsakar jäsning och gaser när de når tjocktarmen. Dessa kolhydrater är indelade i fyra grupper – laktos, fruktos, oligosackarider och sockeralkoholer.

Läs mer i artikeln om FODMAP, kostbehandlingen mot IBS.

FODMAP-kategorierna

 

Laktos – mjölksocker

Laktos kan reta tarmen och ge problem även om man inte är laktosintolerant.
Laktos spjälkas i tunntarmen av enzymet laktas och absorberas där. Om man saknar förmåga att spjälka laktos passerar det ner till tjocktarmen och blir substrat för bakterier vilket ger gaser och uppblåsthet samt diarré. Efter elimineringsfasen kan man ofta börja introducera produkter som crème fraiche och grädde igen.

 

Smör

FODMAP/Välj
Laktosfria produkter
Mandelmjölk
Kokosmjölk
Rismjölk
Feta, halloumi, mozzarella
Smör
Havremjölk (max 3 dl)

Mjölk

Undvik
Mjölk
Fil
Glass
Mjölkchoklad
Yoghurt
Mascarpone
Ricotta
Färskost
*Sojamjölk
(* används ofta som ersättare till mjölk men innehåller sojabönan som de flesta med IBS inte tål.)

Fruktos – fruktsocker

De flesta har svårt att ta upp stora mängder fruktsocker. Särskilt känslig är man mot de frukter som innehåller mer fruktos jämfört med glukos, eftersom fruktosen behöver hjälp av glukos för att tas upp bättre i tarmen.
Om fruktosen inte tas upp fortsätter den ner i tarmsystemet och där den jäser.

BärFODMAP/Välj
Apelsin
Ananas
Citron
Blåbär
Hallon
Kiwi
Mandarin
Granatäpple
Jordgubbar
Banan (inte övermogen)

 

 

 

Närbild på päronUndvik
Äpple
Päron
Vattenmelon
Aprikos
Persika
Nektarin
Mango
Honung
Fruktjuice
Fruktsallad
Torkad frukt

► Läs också: Ny forskning bekräftar: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

Oligosackarider – sammansatta sockerarter

Oligosackarider, eller prebiotika som det även kallas, är i vanliga fall bra för våra tarmbakterier men de kan ge problem för de som har IBS på grund av att oligosackariderna inte bryts ner i tarmen utan kommer ner i tjocktarmen i sin ursprungliga form. Nere i tarmen fungerar de som näring till tarmbakterierna, men orsakar även jäsning.
Exempel på oligosackarider är fruktaner (fruktooligosackarider) och galaktaner (galaktos, galaktooligosackarider). Oligosackarider finns i vete, råg, korn, lök, jordärtskockor och baljväxter.
När det gäller oligosackarider ska man även se upp med förtjockningsmedel E407 – karragenan – som är en galaktan som ofta tillsätts i mejeriprodukter med låg fetthalt.

Närbild på morötter

FODMAP/Välj
Glutenfritt bröd
Glutenfri pasta
Potatis
Quinoa
Ris
Aubergine
Grönsallad
Spenat
Gurka
Morot
Grönkål
Haricot verts
Mangold
Paprika
Palsternacka
Tomat
Zucchini

RödkålUndvik

Bönor
Linser
Kikärtor
Jordärtskocka
Bulgur
Cous-cous
Råg
Vete
Rödkål
Rödbetor
Soja
Sparris
Selleri
Vitlök
Purjolök
Lök

 Läs också: Experten: ”Hälsa börjar i magen!”

 

Sockeralkoholer – sötningsmedel

Sockeralkoholer (engelska polyols) slutar på –ol som sorbitol, mannitol, xylitol, laktitol, erytritol och maltitol samt isomalt.
Sötningsmedel har vid överdriven konsumtion en laxerande effekt för de allra flesta människor, men de kan vara svåra att tolerera även i små mängder för de som har IBS.
Sötningsmedel finns ofta i tuggummi och halstabletter men man hittar de även naturligt i svamp, majs, sockerärtor och avokado. De kan också vara tillsatta i vissa läkemedel.

Närbild på tre sockerbitar mot vit bakgrund

FODMAP/Välj
Aspartam
Dextros
Glukos
Socker
Stevia
Sukralos

AvokadoUndvik
Avokado
Blomkål
Svamp
Majs
Sockerärtor
Erytriol
Glycerol
Mannitol
Maltitol
Sorbitol
Xylitol
Sukrin
Isomalt

► Läs också: Upptäckten som kan bota IBS-symtom enligt forskare

Av Malin Duvstedt

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

 

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

 

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

 

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov.