Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Man i blåskjorta håller sig för magen. Bara mage och händer syns

Här är maten du ska välja – och undvika – vid IBS

Man tror att mellan 15 och 20 procent av befolkningen i västvärlden lider av Irritable Bowl Syndrome, IBS, och det inskränker livet för många.
Den nya kostbehandlingen FODMAP kan vara lösningen.
Så här ska du äta.

FODMAP, en kostbehandling mot IBS, startade i Australien och går ut på att man utesluter kolhydrater som är dåligt absorberade och därför orsakar jäsning och gaser när de når tjocktarmen. Här presenteras dessa fyra grupper kolhydrater.

FODMAP en akronym och står för Fermenterbara, Oligo- Di- och Monosackarider och Sockeralkoholer. Behandlingen är startad av dietisten och forskaren Sue Shepherd och går ut på att man utesluter kolhydrater som är dåligt absorberade och därför orsakar jäsning och gaser när de når tjocktarmen. Dessa kolhydrater är indelade i fyra grupper – laktos, fruktos, oligosackarider och sockeralkoholer.

Läs mer i artikeln om FODMAP, kostbehandlingen mot IBS.

FODMAP-kategorierna

 

Laktos – mjölksocker

Laktos kan reta tarmen och ge problem även om man inte är laktosintolerant.
Laktos spjälkas i tunntarmen av enzymet laktas och absorberas där. Om man saknar förmåga att spjälka laktos passerar det ner till tjocktarmen och blir substrat för bakterier vilket ger gaser och uppblåsthet samt diarré. Efter elimineringsfasen kan man ofta börja introducera produkter som crème fraiche och grädde igen.

 

Smör

FODMAP/Välj
Laktosfria produkter
Mandelmjölk
Kokosmjölk
Rismjölk
Feta, halloumi, mozzarella
Smör
Havremjölk (max 3 dl)

Mjölk

Undvik
Mjölk
Fil
Glass
Mjölkchoklad
Yoghurt
Mascarpone
Ricotta
Färskost
*Sojamjölk
(* används ofta som ersättare till mjölk men innehåller sojabönan som de flesta med IBS inte tål.)

Fruktos – fruktsocker

De flesta har svårt att ta upp stora mängder fruktsocker. Särskilt känslig är man mot de frukter som innehåller mer fruktos jämfört med glukos, eftersom fruktosen behöver hjälp av glukos för att tas upp bättre i tarmen.
Om fruktosen inte tas upp fortsätter den ner i tarmsystemet och där den jäser.

BärFODMAP/Välj
Apelsin
Ananas
Citron
Blåbär
Hallon
Kiwi
Mandarin
Granatäpple
Jordgubbar
Banan (inte övermogen)

 

 

 

Närbild på päronUndvik
Äpple
Päron
Vattenmelon
Aprikos
Persika
Nektarin
Mango
Honung
Fruktjuice
Fruktsallad
Torkad frukt

► Läs också: Ny forskning bekräftar: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

Oligosackarider – sammansatta sockerarter

Oligosackarider, eller prebiotika som det även kallas, är i vanliga fall bra för våra tarmbakterier men de kan ge problem för de som har IBS på grund av att oligosackariderna inte bryts ner i tarmen utan kommer ner i tjocktarmen i sin ursprungliga form. Nere i tarmen fungerar de som näring till tarmbakterierna, men orsakar även jäsning.
Exempel på oligosackarider är fruktaner (fruktooligosackarider) och galaktaner (galaktos, galaktooligosackarider). Oligosackarider finns i vete, råg, korn, lök, jordärtskockor och baljväxter.
När det gäller oligosackarider ska man även se upp med förtjockningsmedel E407 – karragenan – som är en galaktan som ofta tillsätts i mejeriprodukter med låg fetthalt.

Närbild på morötter

FODMAP/Välj
Glutenfritt bröd
Glutenfri pasta
Potatis
Quinoa
Ris
Aubergine
Grönsallad
Spenat
Gurka
Morot
Grönkål
Haricot verts
Mangold
Paprika
Palsternacka
Tomat
Zucchini

RödkålUndvik

Bönor
Linser
Kikärtor
Jordärtskocka
Bulgur
Cous-cous
Råg
Vete
Rödkål
Rödbetor
Soja
Sparris
Selleri
Vitlök
Purjolök
Lök

 Läs också: Experten: ”Hälsa börjar i magen!”

 

Sockeralkoholer – sötningsmedel

Sockeralkoholer (engelska polyols) slutar på –ol som sorbitol, mannitol, xylitol, laktitol, erytritol och maltitol samt isomalt.
Sötningsmedel har vid överdriven konsumtion en laxerande effekt för de allra flesta människor, men de kan vara svåra att tolerera även i små mängder för de som har IBS.
Sötningsmedel finns ofta i tuggummi och halstabletter men man hittar de även naturligt i svamp, majs, sockerärtor och avokado. De kan också vara tillsatta i vissa läkemedel.

Närbild på tre sockerbitar mot vit bakgrund

FODMAP/Välj
Aspartam
Dextros
Glukos
Socker
Stevia
Sukralos

AvokadoUndvik
Avokado
Blomkål
Svamp
Majs
Sockerärtor
Erytriol
Glycerol
Mannitol
Maltitol
Sorbitol
Xylitol
Sukrin
Isomalt

► Läs också: Upptäckten som kan bota IBS-symtom enligt forskare

Av Malin Duvstedt

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

 

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.