Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Man i blåskjorta håller sig för magen. Bara mage och händer syns

Här är maten du ska välja – och undvika – vid IBS

Man tror att mellan 15 och 20 procent av befolkningen i västvärlden lider av Irritable Bowl Syndrome, IBS, och det inskränker livet för många.
Kostbehandlingen FODMAP kan vara lösningen.
Så här ska du äta.

FODMAP, en kostbehandling mot IBS, startade i Australien och går ut på att man utesluter kolhydrater som är dåligt absorberade och därför orsakar jäsning och gaser när de når tjocktarmen. Här presenteras dessa fyra grupper kolhydrater.

FODMAP en akronym och står för Fermenterbara, Oligo- Di- och Monosackarider och Sockeralkoholer. Behandlingen är startad av dietisten och forskaren Sue Shepherd och går ut på att man utesluter kolhydrater som är dåligt absorberade och därför orsakar jäsning och gaser när de når tjocktarmen. Dessa kolhydrater är indelade i fyra grupper – laktos, fruktos, oligosackarider och sockeralkoholer.

Läs mer i artikeln om FODMAP, kostbehandlingen mot IBS.

FODMAP-kategorierna

 

Laktos – mjölksocker

Laktos kan reta tarmen och ge problem även om man inte är laktosintolerant.
Laktos spjälkas i tunntarmen av enzymet laktas och absorberas där. Om man saknar förmåga att spjälka laktos passerar det ner till tjocktarmen och blir substrat för bakterier vilket ger gaser och uppblåsthet samt diarré. Efter elimineringsfasen kan man ofta börja introducera produkter som crème fraiche och grädde igen.

 

 

Smör

FODMAP  – Mejeri och ost du ska välja

Laktosfria produkter
Mandelmjölk
Kokosmjölk
Rismjölk
Feta, halloumi, mozzarella
Smör
Havremjölk (max 3 dl)

 

Mjölk

FODMAP  – Mejeri och ost du ska undvika

Mjölk
Fil
Glass
Mjölkchoklad
Yoghurt
Mascarpone
Ricotta
Färskost
*Sojamjölk
(* används ofta som ersättare till mjölk men innehåller sojabönan som de flesta med IBS inte tål.)

Fruktos – fruktsocker

De flesta har svårt att ta upp stora mängder fruktsocker. Särskilt känslig är man mot de frukter som innehåller mer fruktos jämfört med glukos, eftersom fruktosen behöver hjälp av glukos för att tas upp bättre i tarmen.
Om fruktosen inte tas upp fortsätter den ner i tarmsystemet och där den jäser.

 

 

FODMAP  – Frukt och bär du ska välja

 

ApelsinBär
Ananas
Citron
Blåbär
Hallon
Kiwi
Mandarin
Granatäpple
Jordgubbar
Banan (inte övermogen)

 

FODMAP  – Frukt och bär du ska undvika

 

Närbild på päron

 

Äpple
Päron
Vattenmelon
Aprikos
Persika
Nektarin
Mango
Honung
Fruktjuice
Fruktsallad
Torkad frukt

 

 

► Läs också: Ny forskning bekräftar: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

Oligosackarider – sammansatta sockerarter

Oligosackarider, eller prebiotika som det även kallas, är i vanliga fall bra för våra tarmbakterier men de kan ge problem för de som har IBS på grund av att oligosackariderna inte bryts ner i tarmen utan kommer ner i tjocktarmen i sin ursprungliga form. Nere i tarmen fungerar de som näring till tarmbakterierna, men orsakar även jäsning.
Exempel på oligosackarider är fruktaner (fruktooligosackarider) och galaktaner (galaktos, galaktooligosackarider). Oligosackarider finns i vete, råg, korn, lök, jordärtskockor och baljväxter.
När det gäller oligosackarider ska man även se upp med förtjockningsmedel E407 – karragenan – som är en galaktan som ofta tillsätts i mejeriprodukter med låg fetthalt.

 

 

FODMAP  – Maten du ska välja

Glutenfritt bröd
Glutenfri pasta
PotatisNärbild på morötter
Quinoa
Ris
Aubergine
Grönsallad
Spenat
Gurka
Morot
Grönkål
Haricot verts
Mangold
Paprika
Palsternacka
Tomat
Zucchini
Rödkål

 

FODMAP  – Maten du ska undvika

 

rödbeta

 

 

Bönor
Linser, konserverade
Kikärtor
Jordärtskocka
Bulgur
Cous-cousRåg
VeteRödbetor
Soja
Sparris
Selleri
Vitlök
Purjolök
Lök
Avokado
Blomkål
Svamp
Majs
Sockerärtor

 

 

 

 

 

 Läs också: Experten: ”Hälsa börjar i magen!”

Sockeralkoholer – sötningsmedel

Sockeralkoholer (engelska polyols) slutar på –ol som sorbitol, mannitol, xylitol, laktitol, erytritol och maltitol samt isomalt.
Sötningsmedel har vid överdriven konsumtion en laxerande effekt för de allra flesta människor, men de kan vara svåra att tolerera även i små mängder för de som har IBS.
Sötningsmedel finns ofta i tuggummi och halstabletter men man hittar dem även naturligt i svamp, majs, sockerärtor och avokado. De kan också vara tillsatta i vissa läkemedel.

 

FODMAP – Sötningsmedel du ska välja

Närbild på tre sockerbitar mot vit bakgrund

Aspartam
Dextros
Glukos
Socker
Stevia
Sukralos

 

FODMAP – Sötningsmedel du ska undvika

Erytriol
Glycerol
Mannitol
Maltitol
Sorbitol
Xylitol
Sukrin
Isomalt

 

 

► Läs också: Upptäckten som kan bota IBS-symtom enligt forskare

Av Malin Duvstedt

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Yogagrupp sträcker ut armarna

Yogan som hjälper traumadrabbade

Mental hälsa

Den som varit med om svåra och traumatiska händelser i livet kan få hjälp att må bättre och känna sig trygga genom en speciell, anpassad yogaform. Josefin Wikström är grundare av "Traumaanpassad yoga" i Sverige. Här berättar hon hur yogan kan lindra symtom på traumatisk stress.

Då bör du ta D-vitamin

Hälsa

Under vinterhalvår är det väldigt svårt för oss nordbor att lagra D-vitamin eftersom solen står lågt. Då kan det vara en god idé att ta ett tillskott för att säkerställa sina behov. Men varför vill Livsmedelsverket sänka maxgränsen för dagligt intag när forskningen säger något annat? Kurera frågade näringsterapeuten Leif Östberg om hur vi ska tänka kring D-vitamin.

 

Kolhydraten som bekämpar infektioner

Hälsa

Immunförsvarets uppgift är först och främst att skydda oss mot bakterier, virus och gifter. Kurera frågade Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, om hur vi ger immunförsvaret en boost och på vilket sätt betaglukaner från en speciell alg kan stödja immunförsvaret. 

“Nu kan jag äta lök igen”

Mage

Peter Rönnholm har haft ett resande jobb och lärt känna många olika matkulturer. Han tycker lika mycket om att prova nya rätter som att laga mat i sitt eget kök. Hans mage däremot sätter ibland gränser för det han tycker om. Men så började han ta ett tillskott med matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas. Och nu klagar inte Peters mage längre.

Närbild på händer som virkar en korg

Stressa ner och må bättre – med hjälp av hantverk

Mental hälsa

Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget – vilket säger något om vår samtid. Hantverk är en sysselsättning som inte bara står för hållbarhet – det får oss även att stressa ner och må bra. Oona von Zweygbergk har länge använt virkning som stresshantering. Här är hennes bästa tips för att komma igång med hantverk!

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

 

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Blomkålspizza med ruccola

Blomkålspizza med pesto och zucchini

Recept

Sugen på pizza, men vill helst undvika bröd och gluten? Testa en lite hälsosammare variant som funkar även för glutenkänsliga magar, med botten gjord av blomkål, ägg och ost. Toppa sedan med mozarella, ruccola, zucchini och paprika!

 

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

planet I genomskärning som står i grön miljö

För 2,5 miljarder år sedan förändrade Q10 livet på jorden

Hjärta-kärl

Q10 är ett ämne som kroppen kan tillverka själv, men med ökad ålder minskar produktionen. Q10 är bra för hjärthälsan och minskar inflammationer i kroppen.  Molekylen som också kallas ubiqinon utvecklades från början av förhistoriska bakterier för att hjälpa dessa att överleva. Utan Q10 hade det livet på jorden troligen sett annorlunda ut.

 

Kvinna blundar i profil mot dramatisk himmel

5 myter om självkänsla – och sanningar!

Mental hälsa

Vi har hört mycket om vikten av en god självkänsla för vårt välmående. En god självkänsla behövs för att vi ska kunna ta oss igenom livet på stabil grund, stå upp för oss själva och möta livets motgångar. Men enligt psykolog Siri Helle, är mycket av det vi lärt oss om självkänsla fel!

Naturliga ämnen som dämpar värk i lederna

Leder

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.