Emma Holmgren Foto: Nikola Stankovic

Emma Holmgren: ”Våga anställa någon som bryter ihop en liten stund ibland!”

Emma Holmgren

Ålder: 41 år
Bor: I Alingsås med man och två barn
Yrke: Författare och förläggare
Aktuell med: Pocketsläpp av ”Våga vara rädd - en bok om utmattningssyndrom” och nyutkomna boken ”Utmattningssyndrom - förstå och lindra kroppens reaktioner”

Emma Holmgren hann jobba som enhetschef inom äldrevården i ett år innan hon gick in i väggen.
Nu uppmanar hon arbetsgivare att stryka ordet ”stresstålig” från sina jobbannonser och istället våga anställa de som sätter gränser och är uppmärksamma på sin egen kropps signaler.

Jag höll inte mer än ett år som enhetschef.
Innan dess hade jag länge känt ett stort engagemang för äldres livsvillkor och upplevde att jag som undersköterska inte kunde påverka så mycket som jag skulle önska. Jag studerade vidare för att kunna arbeta som enhetschef och plockade ihop en unik utbildning med både vårdledarskap och gerontologi – läran om de äldres livsvillkor.

Jag avslutade min examen parallellt med jobbet samtidigt som jag stod ansvarig för en omfattande ombyggnad och tillfällig flytt av äldreboendet.
Det höll i ett år.

Läs också: Hjärnträning hjälper utmattade

 

Slog fullständigt undan fötterna på mig
Ett och ett halvt år efter min sjukskrivning för utmattningssyndrom dök det plötsligt upp en längtan efter att återgå till äldreomsorgen. Jag såg en annons om ett vikariat utan pendlingsavstånd, det kändes som att det kunde vara en mjukstart och jag skickade iväg en fråga om platsannonsen som låg ute.

Det kom ett svar som fullständigt slog undan fötterna på mig, från någon som tidigare trott på min förmåga: ”Mitt absoluta råd till dig är att du ska söka dig till något annat än chefstjänster. Det ingår liksom i paketet med stress, ta hand om andra och lägga sina egna behov åt sidan. Vissa människor hittar strategier att klara detta och ändå ha en god hälsa. Jag är helt övertygad om att du inte tillhör den modellen.”

Nu var jag frisk igen, men jag tillhörde inte längre ”den modellen”. Vilken sorg! Det blev en rejäl smäll och de bitar som jag så långsamt plockat tillbaka till mitt inre torn av självkänsla, bara rasade omkull. Jag fick se samhällets fördomar rakt i vitögat. Jag dög inte längre till mitt yrke!

Läs också: Åsa lämnade ekorrhjulet – och skrev en bok om det

Alla "friska" chefer balanserar på en betydligt tunnare lina
Men så byttes sorgen mot ilska. Vill vi verkligen ha chefer som lägger sina egna behov åt sidan?

 

Kommer de att hålla sig friska? Det är ju mig man borde vilja ha – jag som numera är lyhörd för min egen hälsa och återhämtning, förmodligen är jag också mer lyhörd och närvarande inför andra.

Jag vågar påstå att mitt engagemang behövdes inom äldreomsorgen och att alla de ”friska” chefer som arbetar efter hans devis balanserar på en betydligt tunnare lina än mig.

Jag har aldrig berättat det för någon innan, att jag inte ens var välkommen med min ansökan blev en av mina största sorger efter utmattningen. Jag återvände aldrig till äldreomsorgen.

En arbetsgivare gick miste om en enhetschef med det lilla extra gentemot de gamla och egenskaper som skulle gynnat en arbetsplats. Han skrev att hans svar kanske lät brutalt men att det är sådana råd som kan göra att man går vidare och utvecklas i livet. Jag gick vidare, och jag utvecklades, men det skedde långt bortom hans ”råd”.

Läs också: Boten mot utbrändhet finns i trädgården

 

Stryk "stresstålig" från platsannonserna
Jag hoppas att samhället och arbetsgivare har kommit längre, nu fyra år senare. Man borde önska sig anställda som har en balans, som är uppmärksamma på sin egen kropps signaler och som är bra på att sätta gränser.

Stryk ”stresstålig” från platsannonserna, välj någon som bryter ihop en liten stund ibland och håller i längden! Till exempel någon som haft utmattningssyndrom.

Av Emma Holmgren, författare och förläggare, aktuell med pocketsläpp av ”Våga vara rädd - en bok om utmattningssyndrom” och nyutkomna boken ”Utmattningssyndrom - förstå och lindra kroppens reaktioner”

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Emma Holmgren

Ålder: 41 år
Bor: I Alingsås med man och två barn
Yrke: Författare och förläggare
Aktuell med: Pocketsläpp av ”Våga vara rädd - en bok om utmattningssyndrom” och nyutkomna boken ”Utmattningssyndrom - förstå och lindra kroppens reaktioner”

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

 

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

 

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.