Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

tjej sneglar oroligt

Experternas tips för att undvika stressad hud

Stress kan ha både positiv och negativ påverkan på oss. Positiv stress hjälper oss att prestera medan negativ stress kan skada vår hälsa och vårt välmående – det gäller även huden.

Stress, oro, intensiv stimulering eller hormonella växlingar kan resultera i att huden blir känslig eftersom hela organismen kommer ur sin naturliga balans enligt Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström.

 

Huden kan påverkas av stress utifrån som exempelvis
• Peeling och syror
• Väder och vind
• Föroreningar
• För mycket solexponering
• Luftkonditionering
• Blått ljus från skärmar

LÄS OCKSÅ: Hudexperten om blått ljus på gott och ont

Konsekvenser för huden
• Stress ökar risken för inflammatoriska hudsjukdomar som utslag, akne, rosacea, eksem, psoriasis och för tidigt åldrande.
• Minskad mängd DHEA - ett uppbyggande ungdoms- och vitalitetshormon som bland annat bidrar till att skapa immunförsvarets antikroppar och skydda mot för tidigt åldrande.
• Stress ger förhöjt blodsocker – ökad risk för glykosering, något som bland annat bryter ner hudens kollagen som är lika med fler rynkor och fina linjer.
• Stress ger också försämrad funktion hos lever och njurar som ger sämre, mer livlös hudton och celluliter.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten tipsar: Så motverkar du rosacea

Så skyddar du huden
Det går att hjälpa stressad hud att återfå balans och lyster. Bland annat genom att stärka huden med rätt hudvård. Johanna rekommenderar bland annat produkter med C-vitamin, som är en stark antioxidant som skyddar hudens celler och pH-balanserande ansiktsrengöring som återställer syramanteln. Läs mer om Johannas tips för att stärka huden från både in och utsidan i Kureras serie "Grön omställning".

LÄS OCKSÅ: Stress, binjurar och hormoner – så hjälper du kroppen

Stressa ned
Men det är också viktigt att tänka på att vi inte är skapta för att sitta på en kontorsstol framför en dator hela dagarna. När vi levde och jagade på savannen förberedde stress kroppen för flykt eller försvar. Stressreaktionen var ett måste för vår överlevnad. I vårt nutida samhälle utsätts vi för en mer ihållande stress, men kroppen påverkas på samma sätt. Därför är det viktigt att regelbundet ta tid till avkoppling och återhämtning.

 

Prioritera pauser
Enligt stresscoachen Caroline Norbelie klämmer vi ofta in för mycket i schemat, hon rekommenderar därför att vi planerar in mer luft i kalendern så att vi hinner andas. Mobilen är ett annat stressmoment som kan vara bra att ta en paus ifrån menar hon. Istället kan det vara bra att ta sig ut naturen och gå på en promenad, det är också viktigt att lära sig prioritera.

Tips från stresscoachen
• Prioritera
• Skogspromenader
• Meditation
• Minska mobilanvändandet
• Lyssna på avkopplande musik

Av redaktionen

Källa: Weleda

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.