Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Siluett av kvinna i solnedgång

Stress, binjurar och hormoner – så hjälper du kroppen

Långvarig eller upprepad stress ställer till oreda i kroppen. Ashwagandha, indisk ginseng, hjälper hjälper binjurarna att återhämta sig och sänker de höga kortisolhalterna i kroppen som stressen orsakar. Med hormonerna i balans återvänder energin, lugnet och glädjen.

Trött, orolig och svårt att sova? Kryper kilona sig sakta men säkert på runt midjan? Och lyser lusten till sex med sin frånvaro? Stress kan ställa till allt det där. För våra förfäder var stress en förutsättning för att överleva. Det handlade om att bygga upp och snåla med energireserverna för att klara sig tills det som orsakat stressen – svälten, kylan eller torkan – hade passerat.

 

LÄS OCKSÅ: Åtta orsaker till varför du inte går ned i vikt.

Stress ger extrakilon
Det som händer när vi utsätts för upprepad eller långvarig stress är att produktionen av kortisol ökar. Kortisol är ett katabolt stresshormon som bryter ner muskler och fettceller för att frigöra energi i form av glukos. Detta gör att blodsockerhalten och insulinnivån ökar, vilket är positivt under kortvarig stress för att det hjälper oss att klara av påfrestningen. När stressen däremot pågår en längre tid sjunker istället både ämnesomsättningen och kaloriförbrukningen. Det är så vi är programmerade att hantera långvarig stress, för våra förfäder handlade det om att överleva en längre period av svält, torka eller kyla.

För oss som inte lever under sådana betingelser blir det istället lätt att lägga på sig extrakilon. Den energi som inte förbrukas lagras som fett, oftast kring midjan. En studie från 2014, gjord vid Columbus University i Ohio, visar att den minskade kaloriförbrukningen vid långvarig stress är mer 100 kalorier per dag. Det innebär en övervikt på ungefär 5,5 kilo på ett år.

 LÄS OCKSÅ: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol 

Påverkar sköldkörteln
Efter hand som energiproduktionen minskar får kroppen svårare att försvara sig mot det som orsakar stressen. För att spara energi minskar kroppens produktion av de fettförbrännande och uppbyggande könshormonerna testosteron, progesteron och östrogen. Därav påverkar stress lusten till sex, vår sexuella funktion och fertilitet. Det finns också ett tydligt samband mellan PMS, klimakteriebesvär och stress.

Stress är alltså en av nycklarna till många av våra vanliga problem.
Ofta påverkas också produktionen av sköldkörtelhormon av långvarig stress. Det beror på att TSH, det hormon som stimulerar produktionen av våra sköldkörtelhormoner T4 och T3, har ett motsatsförhållande till kortisol. När kortisolet strävar efter att pressa ner våra nivåer av T3 och T4 för att spara energi tenderar produktionen av TSH att öka, som en motreaktion.

Det första stadiet i denna obalans är ofta en inte fullt utvecklad, så kallad subklinisk, hypotyreos, eller underfunktion av sköldkörteln. Det är ett ett tillstånd när TSH-värdet är förhöjt, men fortfarande inom normalvärdena, samtidigt som T3 och T4 ofta är lågt, men också de inom normalvärdena.

LÄS OCKSÅ:
Expertpanelen - Hur går jag ner i vikt efter min utmattning? 

Balanserande ört
I vårt moderna samhälle passerar inte stressmomenten naturligt med tiden och årstiderna, de finns där konstant. Vi måste lära oss att hantera dem, hitta återhämtning – och ta hjälp när kroppen behöver det.

 

Ashwagandha, som också kallas indisk ginseng, är en av de viktigaste örterna inom ayurvedisk medicin och kan hjälpa kroppen med att hantera stress. Örten har en dokumenterad användning under mer än 4 000 år och är enligt den ayurvediska läkekonsten en av få örter som kan ges till alla konstitutioner (doshor, inom ayurvedan), eftersom den fungerar som en så kallad ”rasayan”, en allmänt stärkande, balanserande och föryngrande ört.

LÄS OCKSÅ:
Stress och könshormoner – så minskar du mängden skadligt ... 

Stöttar binjurarna
Den stärkande och balanserande örten hjälper binjurarna att återhämta sig och att återställa den hormonella balansen. Kliniska studier visar att extrakt av ashwagandha kan bidra till hormonell balans, även att minska trötthet, sömnsvårigheter och oro samt att öka den sexuella lusten och effekten vid träning. Det studerade extraktet, KSM66, är ett ekologiskt fullspektrumextrakt av ashwagandha. Den första studien på KSM66 publicerades redan 2012 och sedan dess har ytterligare 17 studier genomförts.

LÄS OCKSÅ:
Forskning: Grönt te minskar stresshormonet kortisol

Effekt av KSM66 på 50 personer med subklinisk hypotyreos. Efter 4 veckors användning av 2x300 mg KSM66 är förbättringen tydlig. Förbättringnen fortsätter under hela studien (8 veckor).

Kliniska studier
Kliniska studier på KSM66 visar att ashwagandhan verkar genom att hjälpa kroppens stressaxel, den så kallade HPA-axeln att ”stänga av” eller reglera ner produktionen av de signalsubstanser som stressar binjurarna. Därmed normaliseras nivån av stresshormonet kortisol. Andra studier visar att ashwagandhan kan hjälpa till att normalisera sköldkörtelfunktionen på 4-8 veckor (se diagram).

LÄS OCKSÅ:
Kvinnohälsa: Stress påverkar binjurar och sköldkörtel

Ökar stresståligheten
Enkelt förklarat ökar ashwagandhan vår motståndskraft mot stress när den reglerar ner produktionen av signalsubstanserna som stressar binjurarna. Produktionen av kortisol, kroppens nedbrytande stresshormon balanseras och många av våra andra centrala signalsubstanser och hormoner påverkas i processen, såsom gonadotropin, testosteron, östrogen, progesteron, TSH och ATP. Cellernas energiproduktion ökar, hormonproduktionen blir normal igen – och vi blir lugnare, piggare och starkare.

Av Johanna Gustafsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Hjärnblödningen fick mig att omvärdera livet”  

Intervju

Hon är ett levande bevis på hur ohälsa kan vändas till hälsa. Efter en svår hjärnblödning i ungdomen har Zarah Öberg tagit sig tillbaka till livet – som hon viger helt till att förmedla kunskap och hjälpa människor till bättre hälsa ur ett holistiskt perspektiv. Hon vill ständigt utvecklas och lära nytt och brinner extra starkt för barn, djur och natur.