Stress, binjurar och hormoner – så hjälper du kroppen | Kurera.se
Siluett av kvinna i solnedgång

Stress, binjurar och hormoner – så hjälper du kroppen

Långvarig eller upprepad stress ställer till oreda i kroppen. Ashwagandha, indisk ginseng, hjälper hjälper binjurarna att återhämta sig och sänker de höga kortisolhalterna i kroppen som stressen orsakar. Med hormonerna i balans återvänder energin, lugnet och glädjen.

Trött, orolig och svårt att sova? Kryper kilona sig sakta men säkert på runt midjan? Och lyser lusten till sex med sin frånvaro? Stress kan ställa till allt det där. För våra förfäder var stress en förutsättning för att överleva. Det handlade om att bygga upp och snåla med energireserverna för att klara sig tills det som orsakat stressen – svälten, kylan eller torkan – hade passerat.

 

LÄS OCKSÅ: Åtta orsaker till varför du inte går ned i vikt.

Stress ger extrakilon
Det som händer när vi utsätts för upprepad eller långvarig stress är att produktionen av kortisol ökar. Kortisol är ett katabolt stresshormon som bryter ner muskler och fettceller för att frigöra energi i form av glukos. Detta gör att blodsockerhalten och insulinnivån ökar, vilket är positivt under kortvarig stress för att det hjälper oss att klara av påfrestningen. När stressen däremot pågår en längre tid sjunker istället både ämnesomsättningen och kaloriförbrukningen. Det är så vi är programmerade att hantera långvarig stress, för våra förfäder handlade det om att överleva en längre period av svält, torka eller kyla.

För oss som inte lever under sådana betingelser blir det istället lätt att lägga på sig extrakilon. Den energi som inte förbrukas lagras som fett, oftast kring midjan. En studie från 2014, gjord vid Columbus University i Ohio, visar att den minskade kaloriförbrukningen vid långvarig stress är mer 100 kalorier per dag. Det innebär en övervikt på ungefär 5,5 kilo på ett år.

 LÄS OCKSÅ: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol 

Påverkar sköldkörteln
Efter hand som energiproduktionen minskar får kroppen svårare att försvara sig mot det som orsakar stressen. För att spara energi minskar kroppens produktion av de fettförbrännande och uppbyggande könshormonerna testosteron, progesteron och östrogen. Därav påverkar stress lusten till sex, vår sexuella funktion och fertilitet. Det finns också ett tydligt samband mellan PMS, klimakteriebesvär och stress.

Stress är alltså en av nycklarna till många av våra vanliga problem.
Ofta påverkas också produktionen av sköldkörtelhormon av långvarig stress. Det beror på att TSH, det hormon som stimulerar produktionen av våra sköldkörtelhormoner T4 och T3, har ett motsatsförhållande till kortisol. När kortisolet strävar efter att pressa ner våra nivåer av T3 och T4 för att spara energi tenderar produktionen av TSH att öka, som en motreaktion.

Det första stadiet i denna obalans är ofta en inte fullt utvecklad, så kallad subklinisk, hypotyreos, eller underfunktion av sköldkörteln. Det är ett ett tillstånd när TSH-värdet är förhöjt, men fortfarande inom normalvärdena, samtidigt som T3 och T4 ofta är lågt, men också de inom normalvärdena.

LÄS OCKSÅ:
Expertpanelen - Hur går jag ner i vikt efter min utmattning? 

Balanserande ört
I vårt moderna samhälle passerar inte stressmomenten naturligt med tiden och årstiderna, de finns där konstant. Vi måste lära oss att hantera dem, hitta återhämtning – och ta hjälp när kroppen behöver det.

 

Ashwagandha, som också kallas indisk ginseng, är en av de viktigaste örterna inom ayurvedisk medicin och kan hjälpa kroppen med att hantera stress. Örten har en dokumenterad användning under mer än 4 000 år och är enligt den ayurvediska läkekonsten en av få örter som kan ges till alla konstitutioner (doshor, inom ayurvedan), eftersom den fungerar som en så kallad ”rasayan”, en allmänt stärkande, balanserande och föryngrande ört.

LÄS OCKSÅ:
Stress och könshormoner – så minskar du mängden skadligt ... 

Stöttar binjurarna
Den stärkande och balanserande örten hjälper binjurarna att återhämta sig och att återställa den hormonella balansen. Kliniska studier visar att extrakt av ashwagandha kan bidra till hormonell balans, även att minska trötthet, sömnsvårigheter och oro samt att öka den sexuella lusten och effekten vid träning. Det studerade extraktet, KSM66, är ett ekologiskt fullspektrumextrakt av ashwagandha. Den första studien på KSM66 publicerades redan 2012 och sedan dess har ytterligare 17 studier genomförts.

LÄS OCKSÅ:
Forskning: Grönt te minskar stresshormonet kortisol

Effekt av KSM66 på 50 personer med subklinisk hypotyreos. Efter 4 veckors användning av 2x300 mg KSM66 är förbättringen tydlig. Förbättringnen fortsätter under hela studien (8 veckor).

Kliniska studier
Kliniska studier på KSM66 visar att ashwagandhan verkar genom att hjälpa kroppens stressaxel, den så kallade HPA-axeln att ”stänga av” eller reglera ner produktionen av de signalsubstanser som stressar binjurarna. Därmed normaliseras nivån av stresshormonet kortisol. Andra studier visar att ashwagandhan kan hjälpa till att normalisera sköldkörtelfunktionen på 4-8 veckor (se diagram).

LÄS OCKSÅ:
Kvinnohälsa: Stress påverkar binjurar och sköldkörtel

Ökar stresståligheten
Enkelt förklarat ökar ashwagandhan vår motståndskraft mot stress när den reglerar ner produktionen av signalsubstanserna som stressar binjurarna. Produktionen av kortisol, kroppens nedbrytande stresshormon balanseras och många av våra andra centrala signalsubstanser och hormoner påverkas i processen, såsom gonadotropin, testosteron, östrogen, progesteron, TSH och ATP. Cellernas energiproduktion ökar, hormonproduktionen blir normal igen – och vi blir lugnare, piggare och starkare.

Av Johanna Gustafsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom. 

 

“Unna dig att vila in semestern” 

Krönikan

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Kost

Fasta har traditionellt används sedan urminnes tider inom olika religioner och traditioner. Det är skillnad på fasta och kalorirestriktion. Kalorirestriktion är när man minskar sitt intag av kalorier överlag och fasta innebär att man endast äter under specifika perioder eller tidpunkter. Många använder fasta för att gå ner i vikt med det har även visats ha många andra positiva hälsoeffekter. Nutritionisten Lina Åhlén hjälper oss att reda ut begreppen.

Allt fler barn kan prata med sin pappa om problem

Gravid/barn

Andelen barn och unga som kan prata med sin mamma om problem har varit hög i Sverige under lång tid. Nu ökar andelen som uppger att de kan prata förtroligt även med sin pappa, hos båda könen men särskilt bland flickor. Det visar de senaste resultaten från Folkhälsomyndighetens årliga undersökning om skolbarns hälsovanor.

Man skjutsar glad kvinna i skottkärra

Nya trenden: odla mat i grannens trädgård

Eko/miljö

Matcha odlingssugna med trädgårdsägare. Det är Rebecka Hagmans enkla idé som kan bidra till både mångfald och att outnyttjade trädgårdar tas tillvara. – Genom att dela trädgård skapas också nya möten mellan människor som annars inte hade träffats, säger hon.

 

Nationaldagsfirande med grekisk touch

Recept

Oavsett om du ska fira nationaldagen eller bara njuta med av en picknick i den underbara grönskan kan det vara gott med något att äta. Kurera bjuder på två recept med grekisk touch ur boken "Jills och Marias Taverna" av  Jill Johnson & Maria Molin Ljunggren. Båda rätterna passar utmärkt att ta med sig i den vegetariska picknickkorgen eller servera ihop med grillat – varför inte halloumi?

Så hittar du vägen bort från oron

Hälsa

Att oroa sig är normalt och fyller en funktion för att vi ska kunna lösa problem och tackla svårigheter. Men när oron blir till ett ältande som skapar osäkerhet och kanske handlingsförlamning, då är det dags att ta sig en ordentlig titt på sitt beteende. Kurera träffade stressexperten och samtalsterapeuten Karin Isberg som vet hur man kliver ur negativa tankemönster.

 

Mat prövas som medicin i unik amerikansk satsning

Kost

Med målsättningen att förbättra folkhälsan i fattiga områden och minska kostnaderna för sjukvård subventioneras nu frukt och grönt som broccoli och grapefrukt och förskrivs ihop med läkemedel som insulin och betablockerare på försök i vissa amerikanska delstater.