Stress, binjurar och hormoner – så hjälper du kroppen | Kurera.se
Siluett av kvinna i solnedgång

Stress, binjurar och hormoner – så hjälper du kroppen

Långvarig eller upprepad stress ställer till oreda i kroppen. Ashwagandha, indisk ginseng, hjälper hjälper binjurarna att återhämta sig och sänker de höga kortisolhalterna i kroppen som stressen orsakar. Med hormonerna i balans återvänder energin, lugnet och glädjen.

Trött, orolig och svårt att sova? Kryper kilona sig sakta men säkert på runt midjan? Och lyser lusten till sex med sin frånvaro? Stress kan ställa till allt det där. För våra förfäder var stress en förutsättning för att överleva. Det handlade om att bygga upp och snåla med energireserverna för att klara sig tills det som orsakat stressen – svälten, kylan eller torkan – hade passerat.

 

LÄS OCKSÅ: Åtta orsaker till varför du inte går ned i vikt.

Stress ger extrakilon
Det som händer när vi utsätts för upprepad eller långvarig stress är att produktionen av kortisol ökar. Kortisol är ett katabolt stresshormon som bryter ner muskler och fettceller för att frigöra energi i form av glukos. Detta gör att blodsockerhalten och insulinnivån ökar, vilket är positivt under kortvarig stress för att det hjälper oss att klara av påfrestningen. När stressen däremot pågår en längre tid sjunker istället både ämnesomsättningen och kaloriförbrukningen. Det är så vi är programmerade att hantera långvarig stress, för våra förfäder handlade det om att överleva en längre period av svält, torka eller kyla.

För oss som inte lever under sådana betingelser blir det istället lätt att lägga på sig extrakilon. Den energi som inte förbrukas lagras som fett, oftast kring midjan. En studie från 2014, gjord vid Columbus University i Ohio, visar att den minskade kaloriförbrukningen vid långvarig stress är mer 100 kalorier per dag. Det innebär en övervikt på ungefär 5,5 kilo på ett år.

 LÄS OCKSÅ: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol 

Påverkar sköldkörteln
Efter hand som energiproduktionen minskar får kroppen svårare att försvara sig mot det som orsakar stressen. För att spara energi minskar kroppens produktion av de fettförbrännande och uppbyggande könshormonerna testosteron, progesteron och östrogen. Därav påverkar stress lusten till sex, vår sexuella funktion och fertilitet. Det finns också ett tydligt samband mellan PMS, klimakteriebesvär och stress.

Stress är alltså en av nycklarna till många av våra vanliga problem.
Ofta påverkas också produktionen av sköldkörtelhormon av långvarig stress. Det beror på att TSH, det hormon som stimulerar produktionen av våra sköldkörtelhormoner T4 och T3, har ett motsatsförhållande till kortisol. När kortisolet strävar efter att pressa ner våra nivåer av T3 och T4 för att spara energi tenderar produktionen av TSH att öka, som en motreaktion.

Det första stadiet i denna obalans är ofta en inte fullt utvecklad, så kallad subklinisk, hypotyreos, eller underfunktion av sköldkörteln. Det är ett ett tillstånd när TSH-värdet är förhöjt, men fortfarande inom normalvärdena, samtidigt som T3 och T4 ofta är lågt, men också de inom normalvärdena.

LÄS OCKSÅ:
Expertpanelen - Hur går jag ner i vikt efter min utmattning? 

Balanserande ört
I vårt moderna samhälle passerar inte stressmomenten naturligt med tiden och årstiderna, de finns där konstant. Vi måste lära oss att hantera dem, hitta återhämtning – och ta hjälp när kroppen behöver det.

 

Ashwagandha, som också kallas indisk ginseng, är en av de viktigaste örterna inom ayurvedisk medicin och kan hjälpa kroppen med att hantera stress. Örten har en dokumenterad användning under mer än 4 000 år och är enligt den ayurvediska läkekonsten en av få örter som kan ges till alla konstitutioner (doshor, inom ayurvedan), eftersom den fungerar som en så kallad ”rasayan”, en allmänt stärkande, balanserande och föryngrande ört.

LÄS OCKSÅ:
Stress och könshormoner – så minskar du mängden skadligt ... 

Stöttar binjurarna
Den stärkande och balanserande örten hjälper binjurarna att återhämta sig och att återställa den hormonella balansen. Kliniska studier visar att extrakt av ashwagandha kan bidra till hormonell balans, även att minska trötthet, sömnsvårigheter och oro samt att öka den sexuella lusten och effekten vid träning. Det studerade extraktet, KSM66, är ett ekologiskt fullspektrumextrakt av ashwagandha. Den första studien på KSM66 publicerades redan 2012 och sedan dess har ytterligare 17 studier genomförts.

LÄS OCKSÅ:
Forskning: Grönt te minskar stresshormonet kortisol

Effekt av KSM66 på 50 personer med subklinisk hypotyreos. Efter 4 veckors användning av 2x300 mg KSM66 är förbättringen tydlig. Förbättringnen fortsätter under hela studien (8 veckor).

Kliniska studier
Kliniska studier på KSM66 visar att ashwagandhan verkar genom att hjälpa kroppens stressaxel, den så kallade HPA-axeln att ”stänga av” eller reglera ner produktionen av de signalsubstanser som stressar binjurarna. Därmed normaliseras nivån av stresshormonet kortisol. Andra studier visar att ashwagandhan kan hjälpa till att normalisera sköldkörtelfunktionen på 4-8 veckor (se diagram).

LÄS OCKSÅ:
Kvinnohälsa: Stress påverkar binjurar och sköldkörtel

Ökar stresståligheten
Enkelt förklarat ökar ashwagandhan vår motståndskraft mot stress när den reglerar ner produktionen av signalsubstanserna som stressar binjurarna. Produktionen av kortisol, kroppens nedbrytande stresshormon balanseras och många av våra andra centrala signalsubstanser och hormoner påverkas i processen, såsom gonadotropin, testosteron, östrogen, progesteron, TSH och ATP. Cellernas energiproduktion ökar, hormonproduktionen blir normal igen – och vi blir lugnare, piggare och starkare.

Av Johanna Gustafsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

 

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

 

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.