Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Fakta

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva.
Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

Jerry Brännmyr är personlig tränare och styrkecoach och arbetar som rehabiliteringsspecialist i det egna företaget Stronger Performance & Rehab, där han rehabiliterar skadade idrottare och optimerar deras prestationsförmåga. Han har ett stort intresse för idrott, träning, kost och hälsa sedan tonåren, har till dags dato hunnit samla på sig 38 års erfarenhet av styrketräning samt även drivit egen träningsanläggning, utbildat styrketräningsinstruktörer och cykelinstruktörer.
Jerry är också krönikör på Kurera.se (hans krönikor hittar du här).

Givetvis är vi nyfikna på hur denna åsiktsfulle man svarar på följande frågor:

 

Vilken är din inställning till kosttillskott? Vilka näringstillskott, om några, tycker du att gemene man bör prioritera och varför – och vilka äter du personligen?

Här är hans svar:
– I en perfekt värld behöver vi inga kosttillskott men tyvärr lever vi i en allt annat än perfekt värld, annars hade jag varit emot kosttillskott. Jag är för kosttillskott som innehåller näring som fanns i våra livsmedel förr i tiden. Jag är emot kosttillskott som innehåller onaturliga och hälsofarliga kemiska substanser som inte är näring eller naturläkemedel.

LÄS OCKSÅ: Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Tillskotten Jerry ofta rekommenderar andra

– Jag anser att människor i första hand ska fokusera på att få i sig de mineraler de behöver i form av mineraltillskott eftersom all odlingsjord är totalt utarmad på mineraler för länge sedan. Mineraler har en större betydelse för vår hälsa än de flesta förstår men det är även viktigt att förstå att alla former av mineraler som inte är joniserade är mycket svårupptagliga. Det har jag skrivit en krönika om här på Kurera. Din kropp är gjord för att konsumera joniserade mineraler. Joniserade mineraler har en så liten partikelstorlek att de är vattenlösliga och då är upptaget 98 procent. Joniserade mineraler är alltid flytande.

Magnesium
– Alla har brist på magnesium. Franska forskare har kommit fram till att en god magnesiumstatus halverar risken att dö i cancer och hjärtsjukdomar. En hög magnesiumhalt minskar risken att dö i alla sjukdomar med 40 procent och i cancer med 50 procent. En kropp ska innehålla 20-28 gram magnesium. Läkare i USA som arbetar med magnesiumterapi säger att alla har magnesiumbrist. De påstår att det tar fem år att få upp låga intracellulära nivåer av magnesium med de bästa orala tillskotten som inte är joniserade. De menar också att det bara tar fyra veckor med magnesiumolja. En spraykur med 800 milligram elementärt magnesium i form av magnesium olja per dag i 30 dagar fyller på ditt magnesiumförråd med 24 gram. Jag rekommenderar att man sprayar huden med magnesiumolja i fyra veckor och sedan kan du gå över till oralt flytande joniserat magnesium.

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Zink, järn, jod, krom och svavel
– Det är nästan lika vanligt med zinkbrist som med magnesiumbrist. Selen finns inte längre i svenska åkerjordar. Det slog man larm om redan på 1980-talet. Zink och selen är de viktigaste mineralerna för immunförsvaret. Kvinnor som blir av med mycket blod en gång i månaden, tränar och inte äter palt, blodpudding, inälvsmat och blodigt kött ofta, bör absolut äta ett joniserat järntillskott. Om du ofta blir sötsugen bör du äta joniserat krom och ett omega-3 tillskott. Om du inte äter raffinerat salt bör du äta joniserat jod. Om du vill boosta ditt immunförsvar, minska risken för bröstcancer och städa bort bakterier, virus, parasiter och svampar från din kropp ska du äta joniserat silver. Om du har ledbesvär ska du prova att äta joniserat svavel eller MSM.

Spårmineraler
– Du bör se till att du får i dig alla 80 mineraler och spårämnen din kropp behöver genom att äta joniserade spårmineraler och djuphavssalt som utvinns genom att man pumpar upp havsvatten från 660 meters djup utan för Kona island på Hawaii. Det är, enligt min mening, världens renaste, mineralrikaste och godaste havssalt. Det består till 23,1 procent av mineraler och spårämnen och är helt opåverkat av miljöföroreningar. Är du allergisk eller har problem med hår, hud eller naglar ska du prova att äta joniserat kisel.

LÄS OCKSÅ: Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

D-vitamin och C-vitamin
– På vintern bör alla som bor i Sverige äta D-vitamin i form av D3-droppar. Ett bra multivitamintillskott rekommenderar jag att man äter året runt. Alla ska äta sex gram C-vitamin för att minska risken för hjärt- och kärlsjukdom och stroke. Det har jag skrivit en krönika om här på Kurera. Om du tränar hårt bör du även komplettera din kost med vassleprotein av hög kvalitet.

Kosttillskotten Jerry själv prioriterar

– Jag äter joniserat magnesium, zink, selen, järn, krom, kisel, jod, silver, spårmineraler och oraffinerat djuphavssalt för att få i mig de 80 mineraler och spårämnen jag behöver. Jag äter två kapslar med multivitaminer och sex gram askorbinsyra per dag. Jag äter även ett ultrafiltrerat vassleprotein som är filtrerat direkt från skummjölk från gräsbetande kor som inte har fått tillväxthormon och antibiotika. Proteinpulvret är fritt från sötningsmedel, konstgjorda smakämnen och färgämnen. Jag äter inte kött och fågel utan bara fisk så det blir mycket fisk och jag får därför i mig ganska mycket omega-3 men äter periodvis fiskolja ändå.

Har du fler hälsohemligheter?
– Jag filtrerar mitt dricksvatten och det vatten jag använder vid matlagning med ett kolfilter för att undvika att få i mig läkemedelsrester och bekämpningsmedel. Jag äter mycket basbildande föda och dricker basbildande citronvatten samt kompletterar genom att äta bikarbonat för att bli mer alkalisk eftersom inte sjukdomar kan manifesteras i en alkalisk kropp.

Det pratas en hel del om fenomenet läckande tarm just nu?
– Dr Erik Enby upptäckte att kroniskt sjuka människor har mikrober i form av bakterier, virus, parasiter och svampar i sitt blod. Han hade fått lära sig på läkarutbildningen att blodet är sterilt. Den felande länken mellan det Dr Erik Enby fick lära sig på sin läkarutbildning och de mikrober han upptäckte i sitt mikroskåp är fenomenet läckande tarm. Mikrober tar sig in i blodet via en läckande tarm.

LÄS OCKSÅ: Läckande tarm – starten för ohälsa

Det sägs att immunförsvaret sitter i tarmen? Vilken är din inställning?
– 80 procent av ditt immunförsvar finns i din tarm eller ska åtminstone finnas i din tarm i form av bakterier. Det är ingen bra idé att använda sin tarm som soptunna och slänga skräp i den. Antibiotika slår ut ditt immunförsvar. En hel och frisk tarm och en naturlig bakterieflora är självklart den första förutsättningen för hälsa eftersom det är så kallat ”first line of defense”, säger Jerry och fortsätter:
– Amerikanska forskare har visat att alla får läckande tarm av gluten. Vi äter sedan 50 år tillbaka hybridiserat dvärgkornsvete istället för det ursprungliga enkornsvetet som vi åt dessförinnan i 9950 år. I USA sprutar bönderna ogräsmedlet Round-up på vetet för att det ska bli lättare att skörda det. Amerikanska glutenallergiker som äter vete i Italien uppvisar inga allergiska symtom överhuvudtaget. Det är tänkvärt.

Probiotika är ett av de ”trendigaste” kosttillskotten idag – anser du det berättigat?
– Både ja och nej. Jag rekommenderar alla människor att välja ekologisk och närproducerad mat för hälsans och miljöns skull. All probiotika i hela världen kan inte uppväga att du stoppar läkemedel, antibiotika, skräpmat, socker, transfett, besprutade livsmedel, hybridiserat dvärgkornsvete och mjölkprodukter i din tarm. Om du har magproblem bör du prova att eliminera skräpmat, vete och mjölkprodukter och äta joniserat silver. Sedan kan du prova att stödja tarmfloran med probiotika. Undvik dessutom citronsyra.

Jerry rekommenderar även fler att allergitesta sig.
– Om din mage inte mår bra bör du anlita en privatklinik som tar blodprover på dig och skickar till ett laboratorium i England för att avgöra om du lider av födoämnesallergier. Livsmedel som du är allergisk mot irriterar naturligtvis din tarm. Det här provet erbjuder inte svensk sjukvård. Jag har en klient som är allergisk mot så många som 44 födoämnen.

Har du fler hälsoråd du skulle vilja ge till Kureras läsare?
– Ja, mår du inte bra eller blir sjuk ofta bör du anlita en privatklinik som tar blodprover på dig och skickar till ett laboratorium i Stuttgart där man analyserar näringsinnehållet inne i dina celler. Det här provet erbjuder inte svensk sjukvård. Det finns inte analysapparatur i Sverige för att analysera näringen inne i cellerna.

LÄS OCKSÅ: Jerry Brännmyr i krönikan: ”Jag är emot och för kosttillskott”

Erbjuder inte svensk sjukvård de analyser som behövs för hälsan?
– Nej. Svensk sjukvård är ju fortfarande inriktad på att behandla symtom istället för att åtgärda orsaker till hälsoproblem. Det är därför många människor som lider i onödan. Men läkemedelsföretagen vill ju ha det så eftersom det inte är lönsamt att bota människor. Din kropp är perfekt men den fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den och ser till att den får den näring den behöver och att dina muskler fungerar som de ska. Det är inte patenterade gifter som kallas läkemedel som inte läker någonting utan bara maskerar symtom du behöver. Det förstår ju vem som helst. Det är många som är sjuka och som har ont i leder och muskler i onödan.

Jerry om träning

Eftersom Jerry arbetar med träning vill han passa på att poängtera en del bitar även på detta område.

Intervallträna
– Promenader räcker inte. Det är inte träning eftersom det inte förbättrar din kondition. Du måste upp i minst 90 procent av maxpulsen. Det har vetenskapen också slagit fast. För att öka din kondition ska du springa eller cykla fyra stycken fyra minuter långa intervaller så att du blir flåsig med tre minuters aktiv vila emellan – minst tre gånger i veckan. Börja intervallträningen med tio minuters uppvärmning och avsluta med fem minuters aktiv nedvarvning så att pulsen sjunker sakta.

Styrketräna
– Styrketräna på gymmet med övningar som motsvarar din kropps primära rörelsemönster. Du ska göra basövningar med fria vikter som utfallssteg, enbensknäböj, ryggresning, marklyft, hängande benlyft, rodd, chins, lutande hantelpress och press över huvud taget minst tre gånger i veckan. Du ska träna med fria vikter så att du även tränar dina stabiliserande muskler och dessutom blir styrketräningen mycket effektivare när du tränar med hantlar och skivstänger. Gör tre till fyra omgångar med två till tre minuters vila emellan och åtta till tolv upprepningar.

Om ”ohälsohets”
– Det är inte hälsohets att träna varje dag. Din kropp är gjord för rörelse och för att belastas och mår bäst av det. Utan rörelse och belastning degenererar din kropp. Det är ohälsohets att påstå att det är farligt att träna för mycket. Det är inga vanliga människor som tränar för mycket. Det är bara uthållighetsidrottare som tränar för mycket. Däremot måste du sova. Sömnen betyder mer för återhämtning och immunförsvar än de flesta tror.

LÄS OCKSÅ: Sömnen påverkar vårt immunförsvar

Hur mycket påverkar aktivitet vår hälsa?
– Det viktigaste av allt för att undvika sjukdom är att träna. Det har vetenskapen bevisat många gånger om. Styrketräning är det nyttigaste som finns. Det är det enda som förebygger benskörhet, muskelsvaghet och muskelförtvining. Det motverkar stress, nybildar hjärnceller och förebygger tidigt åldrande. Att äta kalcium och tro att man ska få ett starkare skelett är som att äta protein och tro att man ska få större muskler. Du måste stimulera upptaget i benmassan och det gör du genom att belasta benmassan och det enda sättet att göra det är att belasta musklerna. Din kropp kan dessutom inte ta upp kalcium utan magnesium. Läkare borde skriva ut styrketräning och magnesium olja i första hand vid benskörhet.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flera års problem med kramper försvann

Naturlig hälsa

Ingrid MagyarI 15 år har Ingrid Magyar lidit av kramper i benen. Värst var det på natten då hon vaknade flera gånger av att det ryckte i benen. Hon fick flera olika mediciner, men ingen hjälpte. För snart ett år sedan började Ingrid ta ett magnesiumtillskott och efter någon vecka så var kramperna i princip helt borta.

Stein Flaatrud

Lagrad vitlök kan förebygga hjärt-kärlsjukdom

Naturlig hälsa

Den norska naturterapeuten Stein Flaatrud har jobbat med örtmedicin i 35 år. Det finns några tillskott som han tycker är nödvändiga för att få ett långt och friskt liv. Det viktigaste är att hålla hjärta, kärl och immunförsvar starkt. Därför kommer Stein att resten av livet fortsätta ta det lagrade vitlöksextraktet, AGE, som sänker blodtrycket och motverkar åderförkalkning.

pojke med surfplatta och patrik wincent

Varning för den digitala barnvakten

Krönikan

När jag träffar föräldrar som söker hjälp för att deras barn är deprimerade frågar jag alltid först hur deras barn spenderar sina dagar, och svaret är oftast uteslutande i deras rum framför sina skärmar eller vid sina telefoner. Det är tydligt för mig som terapeut att våra barns integrerade värld av mobiler och teknologi är en bidragande faktor till detta dåliga mående, skriver terapeuten Patrik Wincent.

Isabella_Ljunggren

Så fick Isabelle hjälp mot sina torra ögon

Övrigt

När Isabelle Ljunggren gick i sexan fick hon problem med torra ögon. Så småningom blev slemhinnorna i näsan och munnen lika torra och inget hjälpte. Men för drygt ett halvår sedan föreslog Isabelles mamma att hon skulle prova ett kosttillskott med havtornsolja som lindrar problem torra slemhinnor. Idag är problemen helt borta.

martin fransson hjärna

Hjärnklok skola med kiropraktor Martin Fransson

Naturlig hälsa

I en serie lektioner och filmsekvenser med övningar utformade speciellt för Kureras läsare går kiropraktorn Martin Fransson igenom hjärnan. Vi får lära oss hur hjärnans olika delar har utvecklats genom människosläktets historia, hur de är uppbyggda, hur de fungerar och vad de behöver för att utvecklas och samverka på bästa sätt. Övningarna lägger en grund för att vi skall kunna må bra och vara på topp genom livets olika skeden enligt Martin.

manniskor som hjalper varandra

Stressexperten: ”Se det goda i andra”

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del sju förklarar Karin fördelarna med att se det goda i människor runt omkring oss.

Badrumsskåpets 4 värsta bovar

Hud

Köper du samma produkter gammal vana utan att fundera på innehållet? Då är du inte ensam. Men vissa av våra vanligaste hud- och skönhetsprodukter är riktiga miljöbovar. Vi listar fyra vanliga produkter med tveksamt innehåll och vad du kan byta ut dem till.

torskrullar_med_mangosalsa

Torskrullar med mangosalsa

Recept

Ceviche är en populär rätt men alla äter inte rå fisk, då är denna rätt ett bra alternativ. Smakerna av mango, koriander, lime och chili möts i denna goda torskrätt som serveras med wokad brysselkål.

kvinna håller i burk med omega-3

Svensk certifiering för säkra kosttillskott

Allmänt

Svensk Egenvård är en oberoende branschorganisation som har utformat CFSC, en unikt anpassad certifiering för producenter av kosttillskott. Certifieringen syftar bland annat till att säkerställa att producenter följer rådande lagstiftning och har ett kvalitetsarbete som borgar för att kosttillskotten är säkra att använda. Det nu 30-åriga hälsokostföretaget Great Earth är ett av de svenska företag som nyligen erhållit certifieringen igen.

Het krydda satte fart förbränningen

Hälsa

Jennie Rundquist har tränat fotboll, innebandy och ishockey på elitnivå. Hon har nästan alltid varit i god form men efter två graviditeter och en knäoperation ville de extra kilona hon gått upp inte försvinna hur mycket hon än tränade. Ett tillskott med chili och grönt te fick fart på förbränningen och då började det äntligen hända något med Jennies vikt.

karin björkegren jones

Så sätter du fart på lymfsystemet

Naturlig hälsa

Lymfsystemet är ett av kroppens största system, men trots forskning är det tämligen förbisett och vi vet fortfarande väldigt lite om hur vi tar hand om det på bästa sätt, skriver Karin Björkegren Jones i sin nya bok ”Omstart för en starkare, renare och friskare kropp”.

paraply

Låt inte glädjen regna bort

Krönikan

I sin första krönika på Kurera skriver Tia Jumbe om vikten av att inte låta upplevelsen av glädje bero på yttre omständigheter. När vi går in i hösten är det många som blir håglösa men vi kan vända på steken och se regnet som den gåva det är för natur och växtlighet och njuta av att mysa hemma i stugvärmen istället.

sallad kosttillskott och joggingskor

Näringsterapeutens tips för ett starkt immunförsvar

Naturlig hälsa

Maria Hellström, näringsterapeut och verksam på Sterafens sjukhus, tipsar om tre vägar till ett starkare immunförsvar. Grundpelarna i ett starkt immunförsvar utgörs av allsidig träning som  tillåter återhämtning och nedvarvning, näringstillskott för säkerställa att kroppen har alla byggstenar att samt en inflammatorisk ekologiska kost fylld med bra protein, fetter och antioxidanter.

EU-dom ger vaccin skulden för MS

Politik

Nyligen fattade EU-domstolen beslut i ett mål som innebär att sjukdom som uppkommit nära i tiden efter en vaccination kan anses bero på vaccinationen. Detta även om det saknas vetenskapliga belägg för en sådan koppling, rapporterar Läkemedelsvärlden. Domen kan bli vägledande för liknande fall.

Mikrofasta förbättrar din hälsa

Hälsa

Att fasta längre perioder kan vara jobbigt, men att köra en mikrofasta varje dygn är relativt lätt och kan ge en rad positiva effekter på hälsan. Till exempel är det bra för hjärta och kärl, för ditt blodsocker och om du har svårt att gå ner i vikt så får du med allra största säkerhet effekt ganska snabbt.

Martina Johansson

”Biggest loserdieten är direkt skadlig”

Kurera debatt

Att svälta sig på en fettfattig kost samtidigt som man unnar sig små mängder godis och tränar hårt är inte ett bra recept för vare sig viktnedgång eller hållbar hälsa, tvärtom kan det ge men för livet menar Martina Johansson,, medicinteknisk ingenjör, biohacker och kvinnan bakom en av Sveriges mest populära hälsobloggar.

majssoppa och marinerade b;nor

Med kärlek till het chili

Recept

Med en meny bestående av marinerade bönor och kryddig majssoppa blir njutningen total för den som älskar denna heta krydda. Serveras tillsammans eller var för sig, som förrätt eller tillbehör.

arg man

Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del sex lär Karin oss hur vi kan kontrollera vår ilska.

prästen olle carlsson

Vikten av att mota Olle i grind

Mental hälsa

Att försöka undvika livskriser är kanske lika omöjligt som det är slöseri med tid men vi kan göra mycket för att bygga upp vår motståndskraft och slippa det brutala uppvaknande som det många gånger kan vara att stå öga mot öga med våra tillkortakommanden och tvingas inse vilka konsekvenser våra handlingar och beteenden haft för oss själva och andra. Ett sätt är att börja syna oss själva lite närmre i sömmarna innan livet tvingar oss till det menar prästen Olle Carlsson.

Så fick Fanny bra blodvärde utan magproblem

Naturlig hälsa

Var tredje kvinna i fertil ålder lider av järnbrist och under en graviditet är det vanligt att blodvärdet försämras. Fanny Westberg, 27 år, fick järntabletter när hennes hemoglobinvärde blev lågt. Men hennes mage klarade inte de starka tabletterna. Lösningen blev ett järntillskott i flytande form.

Leila på bryggan

Leilas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Leila Söderholm var 38 år och trebarnsmamma när hon fick hon veta att hon hade tjocktarmscancer. Fem år efter cancerbeskedet friskförklarades Leila och i dag är hennes jobb som tränare och föreläsare än mer viktigt eftersom hon brinner för hälsa och välmående och vill inspirera andra till ett sunt och friskt liv. Här tipsar Leila om tio av sina bästa hälsovinster för ett friskt och hälsosamt liv.