Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Fakta

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva.
Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

Jerry Brännmyr är personlig tränare och styrkecoach och arbetar som rehabiliteringsspecialist i det egna företaget Stronger Performance & Rehab, där han rehabiliterar skadade idrottare och optimerar deras prestationsförmåga. Han har ett stort intresse för idrott, träning, kost och hälsa sedan tonåren, har till dags dato hunnit samla på sig 38 års erfarenhet av styrketräning samt även drivit egen träningsanläggning, utbildat styrketräningsinstruktörer och cykelinstruktörer.
Jerry är också krönikör på Kurera.se (hans krönikor hittar du här).

Givetvis är vi nyfikna på hur denna åsiktsfulle man svarar på följande frågor:

 

Vilken är din inställning till kosttillskott? Vilka näringstillskott, om några, tycker du att gemene man bör prioritera och varför – och vilka äter du personligen?

Här är hans svar:
– I en perfekt värld behöver vi inga kosttillskott men tyvärr lever vi i en allt annat än perfekt värld, annars hade jag varit emot kosttillskott. Jag är för kosttillskott som innehåller näring som fanns i våra livsmedel förr i tiden. Jag är emot kosttillskott som innehåller onaturliga och hälsofarliga kemiska substanser som inte är näring eller naturläkemedel.

LÄS OCKSÅ: Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Tillskotten Jerry ofta rekommenderar andra

– Jag anser att människor i första hand ska fokusera på att få i sig de mineraler de behöver i form av mineraltillskott eftersom all odlingsjord är totalt utarmad på mineraler för länge sedan. Mineraler har en större betydelse för vår hälsa än de flesta förstår men det är även viktigt att förstå att alla former av mineraler som inte är joniserade är mycket svårupptagliga. Det har jag skrivit en krönika om här på Kurera. Din kropp är gjord för att konsumera joniserade mineraler. Joniserade mineraler har en så liten partikelstorlek att de är vattenlösliga och då är upptaget 98 procent. Joniserade mineraler är alltid flytande.

Magnesium
– Alla har brist på magnesium. Franska forskare har kommit fram till att en god magnesiumstatus halverar risken att dö i cancer och hjärtsjukdomar. En hög magnesiumhalt minskar risken att dö i alla sjukdomar med 40 procent och i cancer med 50 procent. En kropp ska innehålla 20-28 gram magnesium. Läkare i USA som arbetar med magnesiumterapi säger att alla har magnesiumbrist. De påstår att det tar fem år att få upp låga intracellulära nivåer av magnesium med de bästa orala tillskotten som inte är joniserade. De menar också att det bara tar fyra veckor med magnesiumolja. En spraykur med 800 milligram elementärt magnesium i form av magnesium olja per dag i 30 dagar fyller på ditt magnesiumförråd med 24 gram. Jag rekommenderar att man sprayar huden med magnesiumolja i fyra veckor och sedan kan du gå över till oralt flytande joniserat magnesium.

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Zink, järn, jod, krom och svavel
– Det är nästan lika vanligt med zinkbrist som med magnesiumbrist. Selen finns inte längre i svenska åkerjordar. Det slog man larm om redan på 1980-talet. Zink och selen är de viktigaste mineralerna för immunförsvaret. Kvinnor som blir av med mycket blod en gång i månaden, tränar och inte äter palt, blodpudding, inälvsmat och blodigt kött ofta, bör absolut äta ett joniserat järntillskott. Om du ofta blir sötsugen bör du äta joniserat krom och ett omega-3 tillskott. Om du inte äter raffinerat salt bör du äta joniserat jod. Om du vill boosta ditt immunförsvar, minska risken för bröstcancer och städa bort bakterier, virus, parasiter och svampar från din kropp ska du äta joniserat silver. Om du har ledbesvär ska du prova att äta joniserat svavel eller MSM.

Spårmineraler
– Du bör se till att du får i dig alla 80 mineraler och spårämnen din kropp behöver genom att äta joniserade spårmineraler och djuphavssalt som utvinns genom att man pumpar upp havsvatten från 660 meters djup utan för Kona island på Hawaii. Det är, enligt min mening, världens renaste, mineralrikaste och godaste havssalt. Det består till 23,1 procent av mineraler och spårämnen och är helt opåverkat av miljöföroreningar. Är du allergisk eller har problem med hår, hud eller naglar ska du prova att äta joniserat kisel.

LÄS OCKSÅ: Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

D-vitamin och C-vitamin
– På vintern bör alla som bor i Sverige äta D-vitamin i form av D3-droppar. Ett bra multivitamintillskott rekommenderar jag att man äter året runt. Alla ska äta sex gram C-vitamin för att minska risken för hjärt- och kärlsjukdom och stroke. Det har jag skrivit en krönika om här på Kurera. Om du tränar hårt bör du även komplettera din kost med vassleprotein av hög kvalitet.

Kosttillskotten Jerry själv prioriterar

– Jag äter joniserat magnesium, zink, selen, järn, krom, kisel, jod, silver, spårmineraler och oraffinerat djuphavssalt för att få i mig de 80 mineraler och spårämnen jag behöver. Jag äter två kapslar med multivitaminer och sex gram askorbinsyra per dag. Jag äter även ett ultrafiltrerat vassleprotein som är filtrerat direkt från skummjölk från gräsbetande kor som inte har fått tillväxthormon och antibiotika. Proteinpulvret är fritt från sötningsmedel, konstgjorda smakämnen och färgämnen. Jag äter inte kött och fågel utan bara fisk så det blir mycket fisk och jag får därför i mig ganska mycket omega-3 men äter periodvis fiskolja ändå.

Har du fler hälsohemligheter?
– Jag filtrerar mitt dricksvatten och det vatten jag använder vid matlagning med ett kolfilter för att undvika att få i mig läkemedelsrester och bekämpningsmedel. Jag äter mycket basbildande föda och dricker basbildande citronvatten samt kompletterar genom att äta bikarbonat för att bli mer alkalisk eftersom inte sjukdomar kan manifesteras i en alkalisk kropp.

Det pratas en hel del om fenomenet läckande tarm just nu?
– Dr Erik Enby upptäckte att kroniskt sjuka människor har mikrober i form av bakterier, virus, parasiter och svampar i sitt blod. Han hade fått lära sig på läkarutbildningen att blodet är sterilt. Den felande länken mellan det Dr Erik Enby fick lära sig på sin läkarutbildning och de mikrober han upptäckte i sitt mikroskåp är fenomenet läckande tarm. Mikrober tar sig in i blodet via en läckande tarm.

LÄS OCKSÅ: Läckande tarm – starten för ohälsa

Det sägs att immunförsvaret sitter i tarmen? Vilken är din inställning?
– 80 procent av ditt immunförsvar finns i din tarm eller ska åtminstone finnas i din tarm i form av bakterier. Det är ingen bra idé att använda sin tarm som soptunna och slänga skräp i den. Antibiotika slår ut ditt immunförsvar. En hel och frisk tarm och en naturlig bakterieflora är självklart den första förutsättningen för hälsa eftersom det är så kallat ”first line of defense”, säger Jerry och fortsätter:
– Amerikanska forskare har visat att alla får läckande tarm av gluten. Vi äter sedan 50 år tillbaka hybridiserat dvärgkornsvete istället för det ursprungliga enkornsvetet som vi åt dessförinnan i 9950 år. I USA sprutar bönderna ogräsmedlet Round-up på vetet för att det ska bli lättare att skörda det. Amerikanska glutenallergiker som äter vete i Italien uppvisar inga allergiska symtom överhuvudtaget. Det är tänkvärt.

Probiotika är ett av de ”trendigaste” kosttillskotten idag – anser du det berättigat?
– Både ja och nej. Jag rekommenderar alla människor att välja ekologisk och närproducerad mat för hälsans och miljöns skull. All probiotika i hela världen kan inte uppväga att du stoppar läkemedel, antibiotika, skräpmat, socker, transfett, besprutade livsmedel, hybridiserat dvärgkornsvete och mjölkprodukter i din tarm. Om du har magproblem bör du prova att eliminera skräpmat, vete och mjölkprodukter och äta joniserat silver. Sedan kan du prova att stödja tarmfloran med probiotika. Undvik dessutom citronsyra.

Jerry rekommenderar även fler att allergitesta sig.
– Om din mage inte mår bra bör du anlita en privatklinik som tar blodprover på dig och skickar till ett laboratorium i England för att avgöra om du lider av födoämnesallergier. Livsmedel som du är allergisk mot irriterar naturligtvis din tarm. Det här provet erbjuder inte svensk sjukvård. Jag har en klient som är allergisk mot så många som 44 födoämnen.

Har du fler hälsoråd du skulle vilja ge till Kureras läsare?
– Ja, mår du inte bra eller blir sjuk ofta bör du anlita en privatklinik som tar blodprover på dig och skickar till ett laboratorium i Stuttgart där man analyserar näringsinnehållet inne i dina celler. Det här provet erbjuder inte svensk sjukvård. Det finns inte analysapparatur i Sverige för att analysera näringen inne i cellerna.

LÄS OCKSÅ: Jerry Brännmyr i krönikan: ”Jag är emot och för kosttillskott”

Erbjuder inte svensk sjukvård de analyser som behövs för hälsan?
– Nej. Svensk sjukvård är ju fortfarande inriktad på att behandla symtom istället för att åtgärda orsaker till hälsoproblem. Det är därför många människor som lider i onödan. Men läkemedelsföretagen vill ju ha det så eftersom det inte är lönsamt att bota människor. Din kropp är perfekt men den fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den och ser till att den får den näring den behöver och att dina muskler fungerar som de ska. Det är inte patenterade gifter som kallas läkemedel som inte läker någonting utan bara maskerar symtom du behöver. Det förstår ju vem som helst. Det är många som är sjuka och som har ont i leder och muskler i onödan.

Jerry om träning

Eftersom Jerry arbetar med träning vill han passa på att poängtera en del bitar även på detta område.

Intervallträna
– Promenader räcker inte. Det är inte träning eftersom det inte förbättrar din kondition. Du måste upp i minst 90 procent av maxpulsen. Det har vetenskapen också slagit fast. För att öka din kondition ska du springa eller cykla fyra stycken fyra minuter långa intervaller så att du blir flåsig med tre minuters aktiv vila emellan – minst tre gånger i veckan. Börja intervallträningen med tio minuters uppvärmning och avsluta med fem minuters aktiv nedvarvning så att pulsen sjunker sakta.

Styrketräna
– Styrketräna på gymmet med övningar som motsvarar din kropps primära rörelsemönster. Du ska göra basövningar med fria vikter som utfallssteg, enbensknäböj, ryggresning, marklyft, hängande benlyft, rodd, chins, lutande hantelpress och press över huvud taget minst tre gånger i veckan. Du ska träna med fria vikter så att du även tränar dina stabiliserande muskler och dessutom blir styrketräningen mycket effektivare när du tränar med hantlar och skivstänger. Gör tre till fyra omgångar med två till tre minuters vila emellan och åtta till tolv upprepningar.

Om ”ohälsohets”
– Det är inte hälsohets att träna varje dag. Din kropp är gjord för rörelse och för att belastas och mår bäst av det. Utan rörelse och belastning degenererar din kropp. Det är ohälsohets att påstå att det är farligt att träna för mycket. Det är inga vanliga människor som tränar för mycket. Det är bara uthållighetsidrottare som tränar för mycket. Däremot måste du sova. Sömnen betyder mer för återhämtning och immunförsvar än de flesta tror.

LÄS OCKSÅ: Sömnen påverkar vårt immunförsvar

Hur mycket påverkar aktivitet vår hälsa?
– Det viktigaste av allt för att undvika sjukdom är att träna. Det har vetenskapen bevisat många gånger om. Styrketräning är det nyttigaste som finns. Det är det enda som förebygger benskörhet, muskelsvaghet och muskelförtvining. Det motverkar stress, nybildar hjärnceller och förebygger tidigt åldrande. Att äta kalcium och tro att man ska få ett starkare skelett är som att äta protein och tro att man ska få större muskler. Du måste stimulera upptaget i benmassan och det gör du genom att belasta benmassan och det enda sättet att göra det är att belasta musklerna. Din kropp kan dessutom inte ta upp kalcium utan magnesium. Läkare borde skriva ut styrketräning och magnesium olja i första hand vid benskörhet.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.