Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Jerry Brännmyr

“Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Fakta

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva.
Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

Jerry Brännmyr är personlig tränare och styrkecoach och arbetar som rehabiliteringsspecialist i det egna företaget Stronger Performance & Rehab, där han rehabiliterar skadade idrottare och optimerar deras prestationsförmåga. Han har ett stort intresse för idrott, träning, kost och hälsa sedan tonåren, har till dags dato hunnit samla på sig 38 års erfarenhet av styrketräning samt även drivit egen träningsanläggning, utbildat styrketräningsinstruktörer och cykelinstruktörer.
Jerry är också krönikör på Kurera.se (hans krönikor hittar du här).

Givetvis är vi nyfikna på hur denna åsiktsfulle man svarar på följande frågor:

Vilken är din inställning till kosttillskott? Vilka näringstillskott, om några, tycker du att gemene man bör prioritera och varför – och vilka äter du personligen?

Här är hans svar:
– I en perfekt värld behöver vi inga kosttillskott men tyvärr lever vi i en allt annat än perfekt värld, annars hade jag varit emot kosttillskott. Jag är för kosttillskott som innehåller näring som fanns i våra livsmedel förr i tiden. Jag är emot kosttillskott som innehåller onaturliga och hälsofarliga kemiska substanser som inte är näring eller naturläkemedel.

 

LÄS OCKSÅ: Zarah Öberg: "Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser"

Tillskotten Jerry ofta rekommenderar andra

– Jag anser att människor i första hand ska fokusera på att få i sig de mineraler de behöver i form av mineraltillskott eftersom all odlingsjord är totalt utarmad på mineraler för länge sedan. Mineraler har en större betydelse för vår hälsa än de flesta förstår men det är även viktigt att förstå att alla former av mineraler som inte är joniserade är mycket svårupptagliga. Det har jag skrivit en krönika om här på Kurera. Din kropp är gjord för att konsumera joniserade mineraler. Joniserade mineraler har en så liten partikelstorlek att de är vattenlösliga och då är upptaget 98 procent. Joniserade mineraler är alltid flytande.

Magnesium
– Alla har brist på magnesium. Franska forskare har kommit fram till att en god magnesiumstatus halverar risken att dö i cancer och hjärtsjukdomar. En hög magnesiumhalt minskar risken att dö i alla sjukdomar med 40 procent och i cancer med 50 procent. En kropp ska innehålla 20-28 gram magnesium. Läkare i USA som arbetar med magnesiumterapi säger att alla har magnesiumbrist. De påstår att det tar fem år att få upp låga intracellulära nivåer av magnesium med de bästa orala tillskotten som inte är joniserade. De menar också att det bara tar fyra veckor med magnesiumolja. En spraykur med 800 milligram elementärt magnesium i form av magnesium olja per dag i 30 dagar fyller på ditt magnesiumförråd med 24 gram. Jag rekommenderar att man sprayar huden med magnesiumolja i fyra veckor och sedan kan du gå över till oralt flytande joniserat magnesium.

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Zink, järn, jod, krom och svavel
– Det är nästan lika vanligt med zinkbrist som med magnesiumbrist. Selen finns inte längre i svenska åkerjordar. Det slog man larm om redan på 1980-talet. Zink och selen är de viktigaste mineralerna för immunförsvaret. Kvinnor som blir av med mycket blod en gång i månaden, tränar och inte äter palt, blodpudding, inälvsmat och blodigt kött ofta, bör absolut äta ett joniserat järntillskott. Om du ofta blir sötsugen bör du äta joniserat krom och ett omega-3 tillskott. Om du inte äter raffinerat salt bör du äta joniserat jod. Om du vill boosta ditt immunförsvar, minska risken för bröstcancer och städa bort bakterier, virus, parasiter och svampar från din kropp ska du äta joniserat silver. Om du har ledbesvär ska du prova att äta joniserat svavel eller MSM.

Spårmineraler
– Du bör se till att du får i dig alla 80 mineraler och spårämnen din kropp behöver genom att äta joniserade spårmineraler och djuphavssalt som utvinns genom att man pumpar upp havsvatten från 660 meters djup utan för Kona island på Hawaii. Det är, enligt min mening, världens renaste, mineralrikaste och godaste havssalt. Det består till 23,1 procent av mineraler och spårämnen och är helt opåverkat av miljöföroreningar. Är du allergisk eller har problem med hår, hud eller naglar ska du prova att äta joniserat kisel.

LÄS OCKSÅ: Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

D-vitamin och C-vitamin
– På vintern bör alla som bor i Sverige äta D-vitamin i form av D3-droppar. Ett bra multivitamintillskott rekommenderar jag att man äter året runt. Alla ska äta sex gram C-vitamin för att minska risken för hjärt- och kärlsjukdom och stroke. Det har jag skrivit en krönika om här på Kurera. Om du tränar hårt bör du även komplettera din kost med vassleprotein av hög kvalitet.

Kosttillskotten Jerry själv prioriterar

– Jag äter joniserat magnesium, zink, selen, järn, krom, kisel, jod, silver, spårmineraler och oraffinerat djuphavssalt för att få i mig de 80 mineraler och spårämnen jag behöver. Jag äter två kapslar med multivitaminer och sex gram askorbinsyra per dag. Jag äter även ett ultrafiltrerat vassleprotein som är filtrerat direkt från skummjölk från gräsbetande kor som inte har fått tillväxthormon och antibiotika. Proteinpulvret är fritt från sötningsmedel, konstgjorda smakämnen och färgämnen. Jag äter inte kött och fågel utan bara fisk så det blir mycket fisk och jag får därför i mig ganska mycket omega-3 men äter periodvis fiskolja ändå.

Har du fler hälsohemligheter?
– Jag filtrerar mitt dricksvatten och det vatten jag använder vid matlagning med ett kolfilter för att undvika att få i mig läkemedelsrester och bekämpningsmedel. Jag äter mycket basbildande föda och dricker basbildande citronvatten samt kompletterar genom att äta bikarbonat för att bli mer alkalisk eftersom inte sjukdomar kan manifesteras i en alkalisk kropp.

 

Det pratas en hel del om fenomenet läckande tarm just nu?
– Dr Erik Enby upptäckte att kroniskt sjuka människor har mikrober i form av bakterier, virus, parasiter och svampar i sitt blod. Han hade fått lära sig på läkarutbildningen att blodet är sterilt. Den felande länken mellan det Dr Erik Enby fick lära sig på sin läkarutbildning och de mikrober han upptäckte i sitt mikroskåp är fenomenet läckande tarm. Mikrober tar sig in i blodet via en läckande tarm.

LÄS OCKSÅ: Läckande tarm – starten för ohälsa

Det sägs att immunförsvaret sitter i tarmen? Vilken är din inställning?
– 80 procent av ditt immunförsvar finns i din tarm eller ska åtminstone finnas i din tarm i form av bakterier. Det är ingen bra idé att använda sin tarm som soptunna och slänga skräp i den. Antibiotika slår ut ditt immunförsvar. En hel och frisk tarm och en naturlig bakterieflora är självklart den första förutsättningen för hälsa eftersom det är så kallat "first line of defense", säger Jerry och fortsätter:
– Amerikanska forskare har visat att alla får läckande tarm av gluten. Vi äter sedan 50 år tillbaka hybridiserat dvärgkornsvete istället för det ursprungliga enkornsvetet som vi åt dessförinnan i 9950 år. I USA sprutar bönderna ogräsmedlet Round-up på vetet för att det ska bli lättare att skörda det. Amerikanska glutenallergiker som äter vete i Italien uppvisar inga allergiska symtom överhuvudtaget. Det är tänkvärt.

Probiotika är ett av de "trendigaste" kosttillskotten idag – anser du det berättigat?
– Både ja och nej. Jag rekommenderar alla människor att välja ekologisk och närproducerad mat för hälsans och miljöns skull. All probiotika i hela världen kan inte uppväga att du stoppar läkemedel, antibiotika, skräpmat, socker, transfett, besprutade livsmedel, hybridiserat dvärgkornsvete och mjölkprodukter i din tarm. Om du har magproblem bör du prova att eliminera skräpmat, vete och mjölkprodukter och äta joniserat silver. Sedan kan du prova att stödja tarmfloran med probiotika. Undvik dessutom citronsyra.

Jerry rekommenderar även fler att allergitesta sig.
– Om din mage inte mår bra bör du anlita en privatklinik som tar blodprover på dig och skickar till ett laboratorium i England för att avgöra om du lider av födoämnesallergier. Livsmedel som du är allergisk mot irriterar naturligtvis din tarm. Det här provet erbjuder inte svensk sjukvård. Jag har en klient som är allergisk mot så många som 44 födoämnen.

Har du fler hälsoråd du skulle vilja ge till Kureras läsare?
– Ja, mår du inte bra eller blir sjuk ofta bör du anlita en privatklinik som tar blodprover på dig och skickar till ett laboratorium i Stuttgart där man analyserar näringsinnehållet inne i dina celler. Det här provet erbjuder inte svensk sjukvård. Det finns inte analysapparatur i Sverige för att analysera näringen inne i cellerna.

LÄS OCKSÅ: Jerry Brännmyr i krönikan: "Jag är emot och för kosttillskott"

Erbjuder inte svensk sjukvård de analyser som behövs för hälsan?
– Nej. Svensk sjukvård är ju fortfarande inriktad på att behandla symtom istället för att åtgärda orsaker till hälsoproblem. Det är därför många människor som lider i onödan. Men läkemedelsföretagen vill ju ha det så eftersom det inte är lönsamt att bota människor. Din kropp är perfekt men den fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den och ser till att den får den näring den behöver och att dina muskler fungerar som de ska. Det är inte patenterade gifter som kallas läkemedel som inte läker någonting utan bara maskerar symtom du behöver. Det förstår ju vem som helst. Det är många som är sjuka och som har ont i leder och muskler i onödan.

Jerry om träning

Eftersom Jerry arbetar med träning vill han passa på att poängtera en del bitar även på detta område.

 

Intervallträna
– Promenader räcker inte. Det är inte träning eftersom det inte förbättrar din kondition. Du måste upp i minst 90 procent av maxpulsen. Det har vetenskapen också slagit fast. För att öka din kondition ska du springa eller cykla fyra stycken fyra minuter långa intervaller så att du blir flåsig med tre minuters aktiv vila emellan - minst tre gånger i veckan. Börja intervallträningen med tio minuters uppvärmning och avsluta med fem minuters aktiv nedvarvning så att pulsen sjunker sakta.

Styrketräna
– Styrketräna på gymmet med övningar som motsvarar din kropps primära rörelsemönster. Du ska göra basövningar med fria vikter som utfallssteg, enbensknäböj, ryggresning, marklyft, hängande benlyft, rodd, chins, lutande hantelpress och press över huvud taget minst tre gånger i veckan. Du ska träna med fria vikter så att du även tränar dina stabiliserande muskler och dessutom blir styrketräningen mycket effektivare när du tränar med hantlar och skivstänger. Gör tre till fyra omgångar med två till tre minuters vila emellan och åtta till tolv upprepningar.

Om "ohälsohets"
– Det är inte hälsohets att träna varje dag. Din kropp är gjord för rörelse och för att belastas och mår bäst av det. Utan rörelse och belastning degenererar din kropp. Det är ohälsohets att påstå att det är farligt att träna för mycket. Det är inga vanliga människor som tränar för mycket. Det är bara uthållighetsidrottare som tränar för mycket. Däremot måste du sova. Sömnen betyder mer för återhämtning och immunförsvar än de flesta tror.

LÄS OCKSÅ: Sömnen påverkar vårt immunförsvar

Hur mycket påverkar aktivitet vår hälsa?
– Det viktigaste av allt för att undvika sjukdom är att träna. Det har vetenskapen bevisat många gånger om. Styrketräning är det nyttigaste som finns. Det är det enda som förebygger benskörhet, muskelsvaghet och muskelförtvining. Det motverkar stress, nybildar hjärnceller och förebygger tidigt åldrande. Att äta kalcium och tro att man ska få ett starkare skelett är som att äta protein och tro att man ska få större muskler. Du måste stimulera upptaget i benmassan och det gör du genom att belasta benmassan och det enda sättet att göra det är att belasta musklerna. Din kropp kan dessutom inte ta upp kalcium utan magnesium. Läkare borde skriva ut styrketräning och magnesium olja i första hand vid benskörhet.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vitlök

Lagrad vitlök kan sänka blodtrycket

Naturlig hälsa

Tre av tio vuxna har högt blodtryck – och 40 procent av dessa riskerar att dö på grund av hjärtproblem. Ännu fler går omkring med en låggradig inflammation i kärlen utan att veta om det. En kost rik på antioxidanter och ett tillskott med vitlök kan både förebygga och sänka högt blodtryck, och dessutom stärka immunförsvaret.

Kvinna i sängen med mobil i handen

Så skyddar du huden mot skärmarnas blå ljus

Hud

De flesta av oss tillbringar numera många av dygnets timmar framför en skärm. Det tär på huden i ansiktet som åldras snabbare av det blå ljuset som datorn eller mobilen avger. Men det finns saker du kan göra själv för att skydda huden från ljuset!

Collage: kvinna som tvättar ansiktet och 6 rengöringsprodukter

Skönhetspanelen testar: Rengöring

Hud

Efter en lång dag då hyn har utsatts för såväl smuts som avgaser och make-up behöver ansiktet rengöras inför nattens vila. Önskemålet är en rengöringsprodukt som tvättar rent, är så naturlig som möjligt samt är skonsam och inte torkar ut huden. Vilken produkt gör ”rent hus” i vårt test?

Gröna pannkakor med hallon

Skönt gröna kikärtspannkakor

Recept

Pannkakor till middag även för vuxna – varför inte? Med  kikärtor och grön spenat i smeten och toppat med hallon blir det näringsrikt, mättande, färgglatt och riktigt gott! Dessutom gör du ett bra val för miljön. 

 

sågpalmetto blad

Så kan mannen slippa nattliga toabesök

Hälsa

Med ökad ålder är det vanligt att män får en förstorad prostata. Det kan bland annat leda till en akut känsla av att vilja kissa, och dessutom oftare. Händer det flera gånger per natt då stör det självklart nattsömnen. Men det går att lindra besvären. – Vid lättare urineringsbesvär kan extrakt av ekologisk sågpalmetto hjälpa, säger näringsexperten och medicine doktorn, Magnus Nylander.

kvinna hos tandläkare

En av fem undviker att gå till tandläkaren på grund av priset

Hälsa

Att gå till tandläkaren är dyrt. En undersökning visar att en av fem undviker tandläkarbesök på grund av kostnaderna. I stockholmsförorten Botkyrka är akuta tandvårdsbesök tre gånger vanligare än i Danderyd. Intresset för estetisk tandvård har ökat, när Tandhälsorapporten ställde frågor till svenskarna svarade en majoritet att de vill bleka tänderna.

några personer lyfter vikter

Därför får du inte ut lika mycket av träningen när du är stressad

TRÄNING

Om du känner dig stressad efter en jobbig arbetsdag kan det kännas skönt att träna – då brukar stressen rinna av. Men om du  känner hög psykologisk stress och samtidigt tränar hårt, då får du inte alls ut lika mycket av träning. Dessutom kan du skada dig. Dra ner på träningsintensiteten och ge dig tid till återhämtning när huvudet är överbelastat.

 

Ung kvinna omfamnar sin hund

Vad tänker och känner din hund?

Husdjur

Har du funderat över vad din hund egentligen menar med ett visst beteende, eller vad den tänker och känner i vissa situationer? Med en ny bok förklarar hundpsykolog Fredrik Karlsson hur du lär dig att förstå din hund bättre.

Råkostsallad

Råkostsallad med prebiotika

Recept

Sväng ihop den här färgsprakande vitaminbomben till sallad och förvara i en burk i kylen och ät lite av den i flera veckor. Full av prebiotika som gynnar de goda tarmbakterierna och perfekt som immunförsvarsboost!

rot av ashwagandha

”Vi kan garantera ren och säker ashwagandha” 

Hälsa

Nyligen återkallade Livsmedelsverket ett parti ashwagandha från Great Earth på grund av att rester av bekämpningsmedlet etylenoxid upptäckts vid en kontroll. Vågar vi lita på ashwagandha nu? Ja, det säger svenska leverantörer och förklarar hur deras ashwagandha odlas, kontrolleras och testas.

 

teckning mage-tarm

Kiselgel lindrar IBS-symtom

Mage

En av tio svenskar beräknas ha IBS, och tre procent behöver behandling för sina magproblem. Näringsterapeuten Anette Berglind möter dagligen patienter med magbesvär. Ändrad livsstil och kostomläggning krävs för att magen ska må bra, men hon rekommenderar även kiselgel och probiotika för bra tillfrisknande.

kvinna med migrän

Ny forskning visar på samband mellan mens och migrän

Forskning

Rapporter visar att det är runt en miljard människor i världen som drabbas av migrän. Kvinnor som är i fertil ålder påverkas tre gånger mer än män. Ett internationellt forskarteam presenterar en ny teori om sambandet mellan migrän och menscykeln. En upptäckt som forskarna hoppas kan hjälpa kvinnor med migrän.

Man lutar sig mot en lyktstolpe

Sonnys huvudvärk försvann med akupunktur

Naturlig hälsa

En dag fick Sonny Johnsson huvudvärk – en värk som höll i sig varje dag under ett helt år innan han sökte hjälp hos en akupunktör. Värken blev först värre, men sedan successivt bättre. Nu går Sonny till akupunktören en gång varje månad. Och huvudvärken är borta.

kvinna på yogamatta

Med små förändringar kan du minska det farliga bukfettet

TRÄNING

Förut var det oftast män som riskerade hälsan för att de ätit sig till en stor mage, men antalet kvinnor med det farliga bukfettet ökar. Det är dessutom farligare för kvinnor att bära på alldeles för många överviktskilon runt magen. Men små förändringar i vardagen kan göra att det förrädiska bukfettet snabbt minska i omfång.

 

Man och kvinna på äng med en drake

Potens – en fråga om friskt blodflöde

Hjärt- kärlhälsa

I den manliga självbilden ingår förmågan att få erektion. Men för att kunna ha sex behöver sinnena stimuleras och det har inte med ålder att göra. Stefan Arver är docent och överläkare på ANOVA vid Karolinska universitetssjukhuset. Han menar att ofta är erektionsproblem lätta att lösa. Det handlar i grunden om att få fart på blodflödet.

bara ben

Naturliga sätt att ta bort hudflikar

Hud

Hudflikar är små utväxter som plötsligt dyker upp på halsen, under armen, på ögonlocket och där det finns veck på kroppen. Dessa kan uppstå vid hormonförändringar och med en ökad ålder. Här är några naturliga sätt att få bort dem.

 

Man i kostym

Så slapp Magnus biverkningar från statiner

Hälsa

Magnus Nibelius var bara 33 år när han vid en hälsokontroll fick veta att hans kolesterolvärde var alldeles för högt. Han ordinerades kolesterolsänkande statiner, men medicinerna gav smärtsamma biverkningar. När han började ta Q10 upphörde bieffekterna av läkemedlet.

Närbild på händer som knäpper bh på ryggen

Därför ska du skippa bh

Hälsa

Att slänga bh:n, som på ”det glada sjuttiotalet”, eller i alla fall byta din bygel-bh mot en annan variant, kan vara en god idé för din hälsa. Det handlar om att inte stoppa upp kroppens lymfsystem. Här berättar vi mer!