Jerry Brännmyr

“Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Fakta

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien “Hälsoprofilerna berättar” där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva.
Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

Jerry Brännmyr är personlig tränare och styrkecoach och arbetar som rehabiliteringsspecialist i det egna företaget Stronger Performance & Rehab, där han rehabiliterar skadade idrottare och optimerar deras prestationsförmåga. Han har ett stort intresse för idrott, träning, kost och hälsa sedan tonåren, har till dags dato hunnit samla på sig 38 års erfarenhet av styrketräning samt även drivit egen träningsanläggning, utbildat styrketräningsinstruktörer och cykelinstruktörer.
Jerry är också krönikör på Kurera.se (hans krönikor hittar du här).

Givetvis är vi nyfikna på hur denna åsiktsfulle man svarar på följande frågor:

 

Vilken är din inställning till kosttillskott? Vilka näringstillskott, om några, tycker du att gemene man bör prioritera och varför – och vilka äter du personligen?

Här är hans svar:
– I en perfekt värld behöver vi inga kosttillskott men tyvärr lever vi i en allt annat än perfekt värld, annars hade jag varit emot kosttillskott. Jag är för kosttillskott som innehåller näring som fanns i våra livsmedel förr i tiden. Jag är emot kosttillskott som innehåller onaturliga och hälsofarliga kemiska substanser som inte är näring eller naturläkemedel.

LÄS OCKSÅ: Zarah Öberg: “Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Tillskotten Jerry ofta rekommenderar andra

– Jag anser att människor i första hand ska fokusera på att få i sig de mineraler de behöver i form av mineraltillskott eftersom all odlingsjord är totalt utarmad på mineraler för länge sedan. Mineraler har en större betydelse för vår hälsa än de flesta förstår men det är även viktigt att förstå att alla former av mineraler som inte är joniserade är mycket svårupptagliga. Det har jag skrivit en krönika om här på Kurera. Din kropp är gjord för att konsumera joniserade mineraler. Joniserade mineraler har en så liten partikelstorlek att de är vattenlösliga och då är upptaget 98 procent. Joniserade mineraler är alltid flytande.

Magnesium
– Alla har brist på magnesium. Franska forskare har kommit fram till att en god magnesiumstatus halverar risken att dö i cancer och hjärtsjukdomar. En hög magnesiumhalt minskar risken att dö i alla sjukdomar med 40 procent och i cancer med 50 procent. En kropp ska innehålla 20-28 gram magnesium. Läkare i USA som arbetar med magnesiumterapi säger att alla har magnesiumbrist. De påstår att det tar fem år att få upp låga intracellulära nivåer av magnesium med de bästa orala tillskotten som inte är joniserade. De menar också att det bara tar fyra veckor med magnesiumolja. En spraykur med 800 milligram elementärt magnesium i form av magnesium olja per dag i 30 dagar fyller på ditt magnesiumförråd med 24 gram. Jag rekommenderar att man sprayar huden med magnesiumolja i fyra veckor och sedan kan du gå över till oralt flytande joniserat magnesium.

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Zink, järn, jod, krom och svavel
– Det är nästan lika vanligt med zinkbrist som med magnesiumbrist. Selen finns inte längre i svenska åkerjordar. Det slog man larm om redan på 1980-talet. Zink och selen är de viktigaste mineralerna för immunförsvaret. Kvinnor som blir av med mycket blod en gång i månaden, tränar och inte äter palt, blodpudding, inälvsmat och blodigt kött ofta, bör absolut äta ett joniserat järntillskott. Om du ofta blir sötsugen bör du äta joniserat krom och ett omega-3 tillskott. Om du inte äter raffinerat salt bör du äta joniserat jod. Om du vill boosta ditt immunförsvar, minska risken för bröstcancer och städa bort bakterier, virus, parasiter och svampar från din kropp ska du äta joniserat silver. Om du har ledbesvär ska du prova att äta joniserat svavel eller MSM.

Spårmineraler
– Du bör se till att du får i dig alla 80 mineraler och spårämnen din kropp behöver genom att äta joniserade spårmineraler och djuphavssalt som utvinns genom att man pumpar upp havsvatten från 660 meters djup utan för Kona island på Hawaii. Det är, enligt min mening, världens renaste, mineralrikaste och godaste havssalt. Det består till 23,1 procent av mineraler och spårämnen och är helt opåverkat av miljöföroreningar. Är du allergisk eller har problem med hår, hud eller naglar ska du prova att äta joniserat kisel.

LÄS OCKSÅ: Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

D-vitamin och C-vitamin
– På vintern bör alla som bor i Sverige äta D-vitamin i form av D3-droppar. Ett bra multivitamintillskott rekommenderar jag att man äter året runt. Alla ska äta sex gram C-vitamin för att minska risken för hjärt- och kärlsjukdom och stroke. Det har jag skrivit en krönika om här på Kurera. Om du tränar hårt bör du även komplettera din kost med vassleprotein av hög kvalitet.

Kosttillskotten Jerry själv prioriterar

– Jag äter joniserat magnesium, zink, selen, järn, krom, kisel, jod, silver, spårmineraler och oraffinerat djuphavssalt för att få i mig de 80 mineraler och spårämnen jag behöver. Jag äter två kapslar med multivitaminer och sex gram askorbinsyra per dag. Jag äter även ett ultrafiltrerat vassleprotein som är filtrerat direkt från skummjölk från gräsbetande kor som inte har fått tillväxthormon och antibiotika. Proteinpulvret är fritt från sötningsmedel, konstgjorda smakämnen och färgämnen. Jag äter inte kött och fågel utan bara fisk så det blir mycket fisk och jag får därför i mig ganska mycket omega-3 men äter periodvis fiskolja ändå.

Har du fler hälsohemligheter?
– Jag filtrerar mitt dricksvatten och det vatten jag använder vid matlagning med ett kolfilter för att undvika att få i mig läkemedelsrester och bekämpningsmedel. Jag äter mycket basbildande föda och dricker basbildande citronvatten samt kompletterar genom att äta bikarbonat för att bli mer alkalisk eftersom inte sjukdomar kan manifesteras i en alkalisk kropp.

Det pratas en hel del om fenomenet läckande tarm just nu?
– Dr Erik Enby upptäckte att kroniskt sjuka människor har mikrober i form av bakterier, virus, parasiter och svampar i sitt blod. Han hade fått lära sig på läkarutbildningen att blodet är sterilt. Den felande länken mellan det Dr Erik Enby fick lära sig på sin läkarutbildning och de mikrober han upptäckte i sitt mikroskåp är fenomenet läckande tarm. Mikrober tar sig in i blodet via en läckande tarm.

LÄS OCKSÅ: Läckande tarm – starten för ohälsa

Det sägs att immunförsvaret sitter i tarmen? Vilken är din inställning?
– 80 procent av ditt immunförsvar finns i din tarm eller ska åtminstone finnas i din tarm i form av bakterier. Det är ingen bra idé att använda sin tarm som soptunna och slänga skräp i den. Antibiotika slår ut ditt immunförsvar. En hel och frisk tarm och en naturlig bakterieflora är självklart den första förutsättningen för hälsa eftersom det är så kallat “first line of defense”, säger Jerry och fortsätter:
– Amerikanska forskare har visat att alla får läckande tarm av gluten. Vi äter sedan 50 år tillbaka hybridiserat dvärgkornsvete istället för det ursprungliga enkornsvetet som vi åt dessförinnan i 9950 år. I USA sprutar bönderna ogräsmedlet Round-up på vetet för att det ska bli lättare att skörda det. Amerikanska glutenallergiker som äter vete i Italien uppvisar inga allergiska symtom överhuvudtaget. Det är tänkvärt.

Probiotika är ett av de “trendigaste” kosttillskotten idag – anser du det berättigat?
– Både ja och nej. Jag rekommenderar alla människor att välja ekologisk och närproducerad mat för hälsans och miljöns skull. All probiotika i hela världen kan inte uppväga att du stoppar läkemedel, antibiotika, skräpmat, socker, transfett, besprutade livsmedel, hybridiserat dvärgkornsvete och mjölkprodukter i din tarm. Om du har magproblem bör du prova att eliminera skräpmat, vete och mjölkprodukter och äta joniserat silver. Sedan kan du prova att stödja tarmfloran med probiotika. Undvik dessutom citronsyra.

Jerry rekommenderar även fler att allergitesta sig.
– Om din mage inte mår bra bör du anlita en privatklinik som tar blodprover på dig och skickar till ett laboratorium i England för att avgöra om du lider av födoämnesallergier. Livsmedel som du är allergisk mot irriterar naturligtvis din tarm. Det här provet erbjuder inte svensk sjukvård. Jag har en klient som är allergisk mot så många som 44 födoämnen.

Har du fler hälsoråd du skulle vilja ge till Kureras läsare?
– Ja, mår du inte bra eller blir sjuk ofta bör du anlita en privatklinik som tar blodprover på dig och skickar till ett laboratorium i Stuttgart där man analyserar näringsinnehållet inne i dina celler. Det här provet erbjuder inte svensk sjukvård. Det finns inte analysapparatur i Sverige för att analysera näringen inne i cellerna.

LÄS OCKSÅ: Jerry Brännmyr i krönikan: “Jag är emot och för kosttillskott”

Erbjuder inte svensk sjukvård de analyser som behövs för hälsan?
– Nej. Svensk sjukvård är ju fortfarande inriktad på att behandla symtom istället för att åtgärda orsaker till hälsoproblem. Det är därför många människor som lider i onödan. Men läkemedelsföretagen vill ju ha det så eftersom det inte är lönsamt att bota människor. Din kropp är perfekt men den fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den och ser till att den får den näring den behöver och att dina muskler fungerar som de ska. Det är inte patenterade gifter som kallas läkemedel som inte läker någonting utan bara maskerar symtom du behöver. Det förstår ju vem som helst. Det är många som är sjuka och som har ont i leder och muskler i onödan.

Jerry om träning

Eftersom Jerry arbetar med träning vill han passa på att poängtera en del bitar även på detta område.

Intervallträna
– Promenader räcker inte. Det är inte träning eftersom det inte förbättrar din kondition. Du måste upp i minst 90 procent av maxpulsen. Det har vetenskapen också slagit fast. För att öka din kondition ska du springa eller cykla fyra stycken fyra minuter långa intervaller så att du blir flåsig med tre minuters aktiv vila emellan – minst tre gånger i veckan. Börja intervallträningen med tio minuters uppvärmning och avsluta med fem minuters aktiv nedvarvning så att pulsen sjunker sakta.

Styrketräna
– Styrketräna på gymmet med övningar som motsvarar din kropps primära rörelsemönster. Du ska göra basövningar med fria vikter som utfallssteg, enbensknäböj, ryggresning, marklyft, hängande benlyft, rodd, chins, lutande hantelpress och press över huvud taget minst tre gånger i veckan. Du ska träna med fria vikter så att du även tränar dina stabiliserande muskler och dessutom blir styrketräningen mycket effektivare när du tränar med hantlar och skivstänger. Gör tre till fyra omgångar med två till tre minuters vila emellan och åtta till tolv upprepningar.

Om “ohälsohets”
– Det är inte hälsohets att träna varje dag. Din kropp är gjord för rörelse och för att belastas och mår bäst av det. Utan rörelse och belastning degenererar din kropp. Det är ohälsohets att påstå att det är farligt att träna för mycket. Det är inga vanliga människor som tränar för mycket. Det är bara uthållighetsidrottare som tränar för mycket. Däremot måste du sova. Sömnen betyder mer för återhämtning och immunförsvar än de flesta tror.

LÄS OCKSÅ: Sömnen påverkar vårt immunförsvar

Hur mycket påverkar aktivitet vår hälsa?
– Det viktigaste av allt för att undvika sjukdom är att träna. Det har vetenskapen bevisat många gånger om. Styrketräning är det nyttigaste som finns. Det är det enda som förebygger benskörhet, muskelsvaghet och muskelförtvining. Det motverkar stress, nybildar hjärnceller och förebygger tidigt åldrande. Att äta kalcium och tro att man ska få ett starkare skelett är som att äta protein och tro att man ska få större muskler. Du måste stimulera upptaget i benmassan och det gör du genom att belasta benmassan och det enda sättet att göra det är att belasta musklerna. Din kropp kan dessutom inte ta upp kalcium utan magnesium. Läkare borde skriva ut styrketräning och magnesium olja i första hand vid benskörhet.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

acai desserrt och växt

Acai – Superbäret från Amazonas

Naturlig hälsa

Superfrukt, bär och andra växter har fått ett uppsving. Och den kanske främsta av dem alla är acai, ett bär från amazonas djungler med djup blåröd färg och mustig smak. Bäret har bland annat höga halter av nyttiga polyfenoler och är populärt att ha i smoothies och så kallade acai-bowlls.

emanuel nilsson medalj

“Hur gör man för att hitta sin egen version av lycka?”

Krönikan

Den tragiska nyheten om Tim Berling känd under artistnamnet Avicii lämnade ingen oberörd. Och många har sett och berörts av dokumentärfilmen på SVT där det tydligt framgår att framgång inte är lika med lycka. Föreläsaren Emanuel Nilsson skriver att förmågan att stanna upp och reflektera är den egenskap som behövs mest idag.

Lena Hallengren: S vill satsa på tidiga insatser mot psykisk ohälsa hos unga

Politik

Under torsdagen meddelade Socialdemokraterna att de tänker sätta in extra resurser för att möta utvecklingen med ökande psykisk ohälsa bland barn och unga. Förslaget är att insatserna bland annat ska stärka Elevhälsan som även ska börja screena för psykisk ohälsa i syfte att fånga upp problem tidigt berättar Lena Hallengren, nytillträdd barn- äldre- och jämställdhetsminister för Kurera.

bovettefrallor susanne hovenäs

Frukostfrallor med bovete och nypon

Recept

Receptet på dessa saftiga frallor kommer från boken "Baka glutenfritt - matbröd och söta favoriter" av Susanne Hovenäs och Malin Randeniye. Nyponskalmjölet ger bröden en sötsyrlig ton som balanserar upp det bittra i bovetemjölet. 

viktnedgang_med_hjalp_av_chili

Viktnedgång med hjälp av chili

Vikt

Felix Wedenell tränar fem till sex gånger i veckan. Men trots den hårda träningen har han lagt på sig några extra kilon runt midjan. Nyårslöftet var att ta bort övervikten och tack vare ett kosttillskott med chili har Felix lyckats gå ner sju kilo på bara sex veckor.

händer

Relationsskolan: Hur relaterar du på jobbet?

Mental hälsa

Arbetskamrater är ett kapitel för sig. Det är lätt att tro att alla på jobbet har samma mål och drivkraft som en själv. Men för att ha väl fungerande relationer på arbetsplatsen och nå uppsatta mål behöver allt vara uttalat menar relationsterapeuten Cornelia Södergren.

kaffe kopp ekg kurva av kaffebönor

Kaffe – bra eller dåligt för hjärtat?

Forskning

Kaffe – svart, krämigt, latte, macchiato, espresso. Det finns en uppsjö av varianter och smaker av drycken som är en del av många människors dagliga rutiner och sociala vanor. Men det finns de som avråds från att dricka kaffe, till exempel rekommenderar läkare ofta patienter med arytmi att avstå men nu visar studier att kaffe faktiskt i motsats till vad man tidigare trott kan hjälpa vid oregelbunden hjärtrytm.

äldre man i keps, man som går och gamla manshänder

Man – så håller du dig på benen vid 90

Forskning

Män som vill leva friska och klara sig utan hjälp på ålderns höst bör satsa på en rökfri tillvaro och en hälsosam diet, det visar forskning vid Uppsala universitet. Även om normalt midjemått var önskvärt gjorde det inget med lite hull – det kan tvärtom vara hälsosamt.

någon byter lakan i en säng och tvättmaskin

Hur ofta ska vi byta lakan i sängen?

Forskning

Tänker du på vad som finns mellan lakanen när du kryper ned i sängen på kvällen för att sova? Kanske dags att göra det. För även om vi inte ska vara överdrivet nitiska när det kommer till städning finns det många skäl att hålla sängen fräsch.

gröt, currygryta och grillad ananas

Lättlagat och gott i det gröna

Recept

Nu är våren här och vi kan äntligen njuta av härliga vårdagar ute i naturen. En dag med grillning ute i skogen eller en helg i tält kan vara uppfriskande. Dessa recept är enkla att tillaga över öppen eld eller i ett stormkök. De går även att förbereda hemma så det blir enkelt ute när hungern slår till.

Behåll vikten med mindful eating

Vikt

Mindfulness rekommenderas ofta för att minska stress och hjälpa oss vara mer närvarande men nu visar studier att mindfulness även kan hjälpa oss att bli av med övervikt och att dessutom hålla vikten. Elin Borg socionom, mindfulneslärare och kostrådgivare berättar hur.

Så får du fötterna fina inför sommaren

Hud

Nu när solen tittat fram är det också dags för fötterna att komma fram. Men de är kanske inte en så rolig syn då vi oftast inte prioriterat våra fötter under vintern. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips för garanterat sommarfina fossingar. 

Petra Månström

Större löparlycka med magnesium

Mineraler

Dags att ge sig ut i löpspåret? Fyll på med rätt näringsämnen för att maxa både resultat, effekt och välmående. Journalisten och löparentusiasten Petra Månström boostar med magnesium – en riktig träningshjälte bland mineraler, som minskar trötthet i musklerna och kan rädda dig från kramp.

Bakterie i mjölk och nötkött kan orsaka reumatism

Forskning

Importerade kött- och mejeriprodukter  kan öka risken att utveckla rematoid artrit hos vissa enligt en ny studie. Amerikanska forskarare har hittat en bakteriestam i mjölk och kött som kan bidra till att utlösa sjukdomen. Forskarna hoppas nu att fynden ska leda till effektivare behandling.

kvinnlig chef med huvudet i händerna

Sjukskrivningarna bland chefer ökar

Mental hälsa

Sjukskrivningarna bland chefer ökar och störst är problemen i offentlig sektor. Chefer är oftast ensamma i sin yrkesroll och har en mycket hög arbetsbelastning enligt Göran Arrius ordförande Saco som menar att situationen är ohållbar. 

battre_harkvalitet_och_lugnare_mage

Så fick hon lugnare mage och bättre hårkvalitet

Mage

Ända sedan Ann-Christin Lundin var liten så har hon lidit av svullen magen och problem med gaser. Hon hade ont och det var besvärligt i de flesta vardagliga situationer. Efter att ha experimenterat med att utesluta delar av kosten så provade hon till slut ett tillskott med kiselgel och fick äntligen lindring för magen. Men även håret har blivit bättre med hjälp av kisel.

äldre kvinna prataar i telefon äldre man på målarkurs

Tips: Så bryter du ensamheten

Mental hälsa

Kronisk ensamhet kan skada hälsan. Ensamhet kopplas bland annat till depression, hjärt-kärlsjukdom och försämrad kognitiv funktion, det tros även påverka rörelseförmågan och vara en riskfaktor för en förtidig död.

Håravfall

Stressen gjorde att håret ramlade av

Naturlig hälsa

Kombinationen av sjukdom, stress och en klantig frisör gjorde att Sefkija Zec, 65, helt plötsligt blev nästan kal på huvudet. Hennes förr så tjocka, vackra hår var ett minne blott. Men så fick hon ett tips från sin son som åt ett tillskott för håret. Sefkija provade och fick tillbaka sitt tjocka hår.