Jerry Brännmyr

“Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Fakta

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien “Hälsoprofilerna berättar” där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva.
Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

Jerry Brännmyr är personlig tränare och styrkecoach och arbetar som rehabiliteringsspecialist i det egna företaget Stronger Performance & Rehab, där han rehabiliterar skadade idrottare och optimerar deras prestationsförmåga. Han har ett stort intresse för idrott, träning, kost och hälsa sedan tonåren, har till dags dato hunnit samla på sig 38 års erfarenhet av styrketräning samt även drivit egen träningsanläggning, utbildat styrketräningsinstruktörer och cykelinstruktörer.
Jerry är också krönikör på Kurera.se (hans krönikor hittar du här).

Givetvis är vi nyfikna på hur denna åsiktsfulle man svarar på följande frågor:

 

Vilken är din inställning till kosttillskott? Vilka näringstillskott, om några, tycker du att gemene man bör prioritera och varför – och vilka äter du personligen?

Här är hans svar:
– I en perfekt värld behöver vi inga kosttillskott men tyvärr lever vi i en allt annat än perfekt värld, annars hade jag varit emot kosttillskott. Jag är för kosttillskott som innehåller näring som fanns i våra livsmedel förr i tiden. Jag är emot kosttillskott som innehåller onaturliga och hälsofarliga kemiska substanser som inte är näring eller naturläkemedel.

LÄS OCKSÅ: Zarah Öberg: “Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Tillskotten Jerry ofta rekommenderar andra

– Jag anser att människor i första hand ska fokusera på att få i sig de mineraler de behöver i form av mineraltillskott eftersom all odlingsjord är totalt utarmad på mineraler för länge sedan. Mineraler har en större betydelse för vår hälsa än de flesta förstår men det är även viktigt att förstå att alla former av mineraler som inte är joniserade är mycket svårupptagliga. Det har jag skrivit en krönika om här på Kurera. Din kropp är gjord för att konsumera joniserade mineraler. Joniserade mineraler har en så liten partikelstorlek att de är vattenlösliga och då är upptaget 98 procent. Joniserade mineraler är alltid flytande.

Magnesium
– Alla har brist på magnesium. Franska forskare har kommit fram till att en god magnesiumstatus halverar risken att dö i cancer och hjärtsjukdomar. En hög magnesiumhalt minskar risken att dö i alla sjukdomar med 40 procent och i cancer med 50 procent. En kropp ska innehålla 20-28 gram magnesium. Läkare i USA som arbetar med magnesiumterapi säger att alla har magnesiumbrist. De påstår att det tar fem år att få upp låga intracellulära nivåer av magnesium med de bästa orala tillskotten som inte är joniserade. De menar också att det bara tar fyra veckor med magnesiumolja. En spraykur med 800 milligram elementärt magnesium i form av magnesium olja per dag i 30 dagar fyller på ditt magnesiumförråd med 24 gram. Jag rekommenderar att man sprayar huden med magnesiumolja i fyra veckor och sedan kan du gå över till oralt flytande joniserat magnesium.

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Zink, järn, jod, krom och svavel
– Det är nästan lika vanligt med zinkbrist som med magnesiumbrist. Selen finns inte längre i svenska åkerjordar. Det slog man larm om redan på 1980-talet. Zink och selen är de viktigaste mineralerna för immunförsvaret. Kvinnor som blir av med mycket blod en gång i månaden, tränar och inte äter palt, blodpudding, inälvsmat och blodigt kött ofta, bör absolut äta ett joniserat järntillskott. Om du ofta blir sötsugen bör du äta joniserat krom och ett omega-3 tillskott. Om du inte äter raffinerat salt bör du äta joniserat jod. Om du vill boosta ditt immunförsvar, minska risken för bröstcancer och städa bort bakterier, virus, parasiter och svampar från din kropp ska du äta joniserat silver. Om du har ledbesvär ska du prova att äta joniserat svavel eller MSM.

Spårmineraler
– Du bör se till att du får i dig alla 80 mineraler och spårämnen din kropp behöver genom att äta joniserade spårmineraler och djuphavssalt som utvinns genom att man pumpar upp havsvatten från 660 meters djup utan för Kona island på Hawaii. Det är, enligt min mening, världens renaste, mineralrikaste och godaste havssalt. Det består till 23,1 procent av mineraler och spårämnen och är helt opåverkat av miljöföroreningar. Är du allergisk eller har problem med hår, hud eller naglar ska du prova att äta joniserat kisel.

LÄS OCKSÅ: Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

D-vitamin och C-vitamin
– På vintern bör alla som bor i Sverige äta D-vitamin i form av D3-droppar. Ett bra multivitamintillskott rekommenderar jag att man äter året runt. Alla ska äta sex gram C-vitamin för att minska risken för hjärt- och kärlsjukdom och stroke. Det har jag skrivit en krönika om här på Kurera. Om du tränar hårt bör du även komplettera din kost med vassleprotein av hög kvalitet.

Kosttillskotten Jerry själv prioriterar

– Jag äter joniserat magnesium, zink, selen, järn, krom, kisel, jod, silver, spårmineraler och oraffinerat djuphavssalt för att få i mig de 80 mineraler och spårämnen jag behöver. Jag äter två kapslar med multivitaminer och sex gram askorbinsyra per dag. Jag äter även ett ultrafiltrerat vassleprotein som är filtrerat direkt från skummjölk från gräsbetande kor som inte har fått tillväxthormon och antibiotika. Proteinpulvret är fritt från sötningsmedel, konstgjorda smakämnen och färgämnen. Jag äter inte kött och fågel utan bara fisk så det blir mycket fisk och jag får därför i mig ganska mycket omega-3 men äter periodvis fiskolja ändå.

Har du fler hälsohemligheter?
– Jag filtrerar mitt dricksvatten och det vatten jag använder vid matlagning med ett kolfilter för att undvika att få i mig läkemedelsrester och bekämpningsmedel. Jag äter mycket basbildande föda och dricker basbildande citronvatten samt kompletterar genom att äta bikarbonat för att bli mer alkalisk eftersom inte sjukdomar kan manifesteras i en alkalisk kropp.

Det pratas en hel del om fenomenet läckande tarm just nu?
– Dr Erik Enby upptäckte att kroniskt sjuka människor har mikrober i form av bakterier, virus, parasiter och svampar i sitt blod. Han hade fått lära sig på läkarutbildningen att blodet är sterilt. Den felande länken mellan det Dr Erik Enby fick lära sig på sin läkarutbildning och de mikrober han upptäckte i sitt mikroskåp är fenomenet läckande tarm. Mikrober tar sig in i blodet via en läckande tarm.

LÄS OCKSÅ: Läckande tarm – starten för ohälsa

Det sägs att immunförsvaret sitter i tarmen? Vilken är din inställning?
– 80 procent av ditt immunförsvar finns i din tarm eller ska åtminstone finnas i din tarm i form av bakterier. Det är ingen bra idé att använda sin tarm som soptunna och slänga skräp i den. Antibiotika slår ut ditt immunförsvar. En hel och frisk tarm och en naturlig bakterieflora är självklart den första förutsättningen för hälsa eftersom det är så kallat “first line of defense”, säger Jerry och fortsätter:
– Amerikanska forskare har visat att alla får läckande tarm av gluten. Vi äter sedan 50 år tillbaka hybridiserat dvärgkornsvete istället för det ursprungliga enkornsvetet som vi åt dessförinnan i 9950 år. I USA sprutar bönderna ogräsmedlet Round-up på vetet för att det ska bli lättare att skörda det. Amerikanska glutenallergiker som äter vete i Italien uppvisar inga allergiska symtom överhuvudtaget. Det är tänkvärt.

Probiotika är ett av de “trendigaste” kosttillskotten idag – anser du det berättigat?
– Både ja och nej. Jag rekommenderar alla människor att välja ekologisk och närproducerad mat för hälsans och miljöns skull. All probiotika i hela världen kan inte uppväga att du stoppar läkemedel, antibiotika, skräpmat, socker, transfett, besprutade livsmedel, hybridiserat dvärgkornsvete och mjölkprodukter i din tarm. Om du har magproblem bör du prova att eliminera skräpmat, vete och mjölkprodukter och äta joniserat silver. Sedan kan du prova att stödja tarmfloran med probiotika. Undvik dessutom citronsyra.

Jerry rekommenderar även fler att allergitesta sig.
– Om din mage inte mår bra bör du anlita en privatklinik som tar blodprover på dig och skickar till ett laboratorium i England för att avgöra om du lider av födoämnesallergier. Livsmedel som du är allergisk mot irriterar naturligtvis din tarm. Det här provet erbjuder inte svensk sjukvård. Jag har en klient som är allergisk mot så många som 44 födoämnen.

Har du fler hälsoråd du skulle vilja ge till Kureras läsare?
– Ja, mår du inte bra eller blir sjuk ofta bör du anlita en privatklinik som tar blodprover på dig och skickar till ett laboratorium i Stuttgart där man analyserar näringsinnehållet inne i dina celler. Det här provet erbjuder inte svensk sjukvård. Det finns inte analysapparatur i Sverige för att analysera näringen inne i cellerna.

LÄS OCKSÅ: Jerry Brännmyr i krönikan: “Jag är emot och för kosttillskott”

Erbjuder inte svensk sjukvård de analyser som behövs för hälsan?
– Nej. Svensk sjukvård är ju fortfarande inriktad på att behandla symtom istället för att åtgärda orsaker till hälsoproblem. Det är därför många människor som lider i onödan. Men läkemedelsföretagen vill ju ha det så eftersom det inte är lönsamt att bota människor. Din kropp är perfekt men den fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den och ser till att den får den näring den behöver och att dina muskler fungerar som de ska. Det är inte patenterade gifter som kallas läkemedel som inte läker någonting utan bara maskerar symtom du behöver. Det förstår ju vem som helst. Det är många som är sjuka och som har ont i leder och muskler i onödan.

Jerry om träning

Eftersom Jerry arbetar med träning vill han passa på att poängtera en del bitar även på detta område.

Intervallträna
– Promenader räcker inte. Det är inte träning eftersom det inte förbättrar din kondition. Du måste upp i minst 90 procent av maxpulsen. Det har vetenskapen också slagit fast. För att öka din kondition ska du springa eller cykla fyra stycken fyra minuter långa intervaller så att du blir flåsig med tre minuters aktiv vila emellan – minst tre gånger i veckan. Börja intervallträningen med tio minuters uppvärmning och avsluta med fem minuters aktiv nedvarvning så att pulsen sjunker sakta.

Styrketräna
– Styrketräna på gymmet med övningar som motsvarar din kropps primära rörelsemönster. Du ska göra basövningar med fria vikter som utfallssteg, enbensknäböj, ryggresning, marklyft, hängande benlyft, rodd, chins, lutande hantelpress och press över huvud taget minst tre gånger i veckan. Du ska träna med fria vikter så att du även tränar dina stabiliserande muskler och dessutom blir styrketräningen mycket effektivare när du tränar med hantlar och skivstänger. Gör tre till fyra omgångar med två till tre minuters vila emellan och åtta till tolv upprepningar.

Om “ohälsohets”
– Det är inte hälsohets att träna varje dag. Din kropp är gjord för rörelse och för att belastas och mår bäst av det. Utan rörelse och belastning degenererar din kropp. Det är ohälsohets att påstå att det är farligt att träna för mycket. Det är inga vanliga människor som tränar för mycket. Det är bara uthållighetsidrottare som tränar för mycket. Däremot måste du sova. Sömnen betyder mer för återhämtning och immunförsvar än de flesta tror.

LÄS OCKSÅ: Sömnen påverkar vårt immunförsvar

Hur mycket påverkar aktivitet vår hälsa?
– Det viktigaste av allt för att undvika sjukdom är att träna. Det har vetenskapen bevisat många gånger om. Styrketräning är det nyttigaste som finns. Det är det enda som förebygger benskörhet, muskelsvaghet och muskelförtvining. Det motverkar stress, nybildar hjärnceller och förebygger tidigt åldrande. Att äta kalcium och tro att man ska få ett starkare skelett är som att äta protein och tro att man ska få större muskler. Du måste stimulera upptaget i benmassan och det gör du genom att belasta benmassan och det enda sättet att göra det är att belasta musklerna. Din kropp kan dessutom inte ta upp kalcium utan magnesium. Läkare borde skriva ut styrketräning och magnesium olja i första hand vid benskörhet.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kollage hemsida 1177 och iphone

2,7 miljoner inspelade patientsamtal till 1177 – låg oskyddade på nätet

Politik

Nära tre miljoner inspelade samtal till Vårdguiden har legat helt okrypterade på en öppen server i över fem år. Trots att detta strider mot såväl sekretesslag som GDPR.  Avslöjandet beskrivs som ett av de största haverierna någonsin när det gäller svensk patientsäkerhet och personlig integritet och en läcka som saknar motstycke i svensk historia. Ärendet räknas nu bli föremål för granskning hos Datainspektionen – som uppger att de inte är förvånade. "Vi har tillsynat vården och just på åtkomsten till patientuppgifter och hittat en hel del brister", säger Katarina Tullstedt, chef på enheten för myndigheter, vård och utbildning.

Så slapp Annika sina värmevallningar

50 +

Annika R Malmberg, 55, är VD i bolaget Hamilton Group och en av Sveriges mest anlitade föreläsare. För drygt ett och ett halvt år sedan kände hon av sin första värmevallning, precis när hon trodde att klimakteriet passerat. En näringsterapeut som försåg henne med kosttillskott, och nu är besvären nästan helt borta.

Monika Björn kollage två bilder

Monika Björn: ”Så blir du stark genom klimakteriet”

Hälsa

Monika Björn är 48 år, PT, yogalärare och en entreprenör inom träning och utbildning. För två år sedan fick hon en rad otrevliga kroppsliga besvär samtidigt som den dagliga träningen gick trögt. Först förstod inte Monika att hon hamnat i klimakteriet. Bristen på upplysning fick henne att ta reda på hur hon kunde må bättre. Den samlade kunskapen om menopaus resulterade hon i boken "Stark genom klimakteriet".

Sabina Dufberg och Charlotta Flinkenberg:

Dufberg och Flinkenberg: ”Man behöver inte vara strikt för att hålla vikten”

Intervju

I dessa tider greppar många efter quickfixes och tror att radikala förändringar är det som ger resultat för hälsan. Med sin nya bok ”Ditt livs form – med 80/20-metoden”, vill journalisten Charlotta Flinkenberg och fitnessprofilen Sabina Dufberg visa att en balanserad njutning är en bättre väg att gå. "Det är ingen diet utan ett sätt att leva", säger de i en intervju med Kurera.

mjölkbil

Mejeri satsar på närproducerad kärlek

Eko/miljö

Kanske hade de tröttnat på program som "Gift vid första ögonkastet" och "Bonde söker fru"?  Eller kanske hade någon i ledningen gått all in på nät- och appdejting hela hösten, bränt sin nuna där och nu sett chansen att utnyttja företagets mjölkbil för eget kärleksintresse?  Hur det än gick till fixade mejeriet i alla fall sig en egen dejtingserie. Kanalen? Sociala medier givetvis.  Och platsen där serien utspelar sig? Jo, bak i mjölkbilen förstås. 

barn i sjuksäng

Allt fler barn överlever cancer – men tuffa behandlingar ger många komplikationer

Gravid/barn

I genomsnitt ett av Sveriges 1,6 miljoner barn drabbas varje dag av cancer och sjukdomen är idag den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1-14 år. Men samtidigt som allt fler överlever är också medicinska komplikationer eller bestående men vanliga efter avslutad behandling – behandlingar som är alldeles för tuffa för många barn. Vid akut lymfatisk leukemi – den vanligaste cancerformen hos barn – klassas själva behandlingen som näst vanligaste dödsorsak.

Kvinna håller hand mot sin kind inomhus

Bästa knepen för inomhushuden

Hud

Under vintern blir huden extra torr – och att vi befinner oss mer inomhus gör att huden torkar ut ytterligare. När huden blir torr blir den lättare känslig. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström berättar mer hur vi bäst tar hand om inomhushuden.

agneta sjödin i kollage med hjärtbilder

Agneta Sjödin om sin kärlek till hjärtan

Intervju

Hon har alltid varit en teckensökare och när hjärtan plötsligt började att dyka upp längs hennes väg började hon att fotografera dem. Och skapade sedan olika kärleksfulla budskap till bilderna, så kallade positiva affirmationer. Nu vill hon inspirera fler till att göra detsamma. "Vi blir vad vi tänker. Genom att använda affirmationer kan vi successivt förändra våra tankar, känslor och uppfattningar", säger Agneta Sjödin, aktuell med nya boken ”100 affirmationer till hjärtat”.

TV-psykologen Fredric Bohm

TV-psykologen: ”Därför är du fortfarande singel”

Sex- och relationer

"Alla har någon att älska utom jag." Så har nog många av oss tänkt någon gång – men för vissa blir singelskapet av mer bestående art. Trots att man inget hellre vill än att få ingå i tvåsamhet. Andra försöker och försöker – men fortsätter att få sitt hjärta krossat. Varför är det så? undrade Kurera – och beslöt att ta experthjälp.  "Det vanligaste misstaget är förmodligen att man inte inser sitt värde", säger relationsexperten Fredric Bohm.

Vegetarisk pad thai

Vegetarisk pad thai

Recept

Du har antagligen provat och gillat den traditionella thailändska rätten pad thai, antingen på exotisk resa eller i thai-kiosken runt hörnet. Här är ett recept i till-tweakad form för att stötta din hälsa och förse dig med rätt sorts kolhydrater, bra fetter och mycket grönsaker. Gott, lätt – och nyttigt!

Kvinna och man gör ett lyft i dirty dancing style

Kaos i hormonerna? Så får du hormonell balans!

Naturlig hälsa

Akne, PMS, infertilitet, PCOS, dåligt minne, oregelbunden mens, minskad sexlust, sömnbesvär – med mera. Visste du att samtliga av dessa åkommor kan bero på din hormonbalans – eller brist därpå? Kureras näringsexpert, naturläkaren Zarah Öberg, berättar mer om hur våra hormoner kan ställa till det för oss – och hur vi råder bot på problemet.

Liten pojke sitter i fönster och tittar ut

Epilepsiincidensen ökar – fler fungerande behandlingar krävs

Allmänt

Den andra måndagen i februari varje år uppmärksammas sjukdomen epilepsi runtom i världen i form av Världsepilepsidagen. Dagen är viktig för att sprida kunskap menar förespråkare. För trots att epilepsi är en av de vanligaste neurologiska sjukdomarna i världen, och antalet drabbade globalt ökar, är den fortfarande på många sätt ett mysterium. 

Lårmuskel och måttband

När storleken spelar roll – för förbränningen

Träning

Stora muskler kräver mycket energi – även under vila. Så vill du öka din energiförbrukning och få din kropp att bränna fler kalorier – dygnet runt – finns det ett knep du bör känna till. Enkelt summerat lyder knepet: Öka din muskelmassa i rumpa och lår. Här får du veta mer om varför.

Havtornsextraktet hjälpte Lenas muntorrhet

Hälsa

Lena Lidberg, 61 år, fick medicin för sin IBS-mage för tio år sedan. Läkemedlet lugnade magen men gav henne muntorrhet som biverkan. Då gick hon till Apoteket för att få lindring i munnen, men den medicinen gav henne magproblemen tillbaka. Ett havtornsextrakt löste muntorrheten och Lena har tagit kosttillskottet varje dag sedan hon fann det för tio år sedan.

Barnfamilj i skidbacken

Knepen som håller er friska i vabruari

Naturlig hälsa

Februari må kallas "vabruari" men sjukdomarna fortsätter att dugga tätt även i mars och april. Förkylning och influensa orsakar tillsammans mer sjukfrånvaro än någon annan sjukdom. Gemensamt för dem båda är att de orsakas av virus, vilket antibiotika inte biter på.  Det finns det däremot annat som gör. Här är sju vetenskapligt bevisade virusknep som stärker kroppen  – och minimerar vabbdagarna.

“Klimakteriet en naturlig del av åldrandet – pyttsan!”

Kurera debatt

Klimakteriet är en naturlig del av åldrandet Pyttsan! Varför skulle det vara det? Färre kvinnliga hormoner i kroppen som gör att både utsidan och insidan förändras. Var är det som är så naturligt med det frågar sig bloggaren Katharina Wallenborg, 53 som rekommenderar de som har besvär att ge östrogenet en chans – och helst det bioidentiska.

Ny forskning: PFAS överförs från mamma till foster under graviditeten

Gravid/barn

PFAS är en grupp kemikalier som använts sedan tidigt 1900-tal och finns överallt runtom oss. Bland annat i smink, teflonpannor och kläder. De bryts ner långsamt eller inte alls och stör kroppen på flertalet sätt. Men dessa hormonstörande ämnen går över från mamma till barn under graviditeten som ofta får lika höga halter som en vuxen. Det visar en ny studie från forskare vid Karolinska institutet, som menar att nya gränsvärden nu måste sättas utifrån vad foster klarar.

Man lyfter lekfullt upp kvinna på strand

Därför är kväveoxid nyckeln till ett bra sexliv

Hälsa

Stela kärl och kärlförträngningar kan ge sämre cirkulation. Kärlväggarna, vars uppgift är att producera kväveoxid, kan då ha fått beläggningar av fett och plack. Ett tydligt tecken på att kärlfunktionen blivit sämre är när män får potensproblem. Kurera träffade Stefan Arver, docent och överläkare på andrologmottagningen vid Karolinska sjukhuset, som förklarar hur man kan stärka kärlen och öka blodflödet.

skolmatsal

Färre cancerfall med högre kvalitet på skattefinansierad mat

Hälsa

De tre miljoner skattefinansierade måltider som serveras dagligen inom vård, omsorg och skola spelar flera viktiga roller när det gäller att förbättra folkhälsan – inte minst när det gäller att minska olika typer av livsstilsrelaterad cancer och hjälpa till vid rehabilitering. Det menar föreningen Frisk mat, som bland annat lutar sig mot en ny rapport från högt ansedda World Cancer Research Fund (WCRF).

tina utomhus

Tinas fötter är äntligen varma igen

Hälsa

När Tina Rose skulle sova var både fötter och händer iskalla. Trots att hon använde varma sockor när hon kröp ner under täcket var fötterna svåra att värma upp. Kalla händer och fötter beror ofta på cirkulationsproblem och Tina valde att testa ett extrakt från tempelträdens blad för att öka sin cirkulation.

ung kvinna i vinterlandskap blundar och andas

Andning – ett underskattat verktyg att hantera stress

Hälsa

Att andas. Sällan har väl något tagits lika för givet – eller ifrågasatts så lite. När det i själva verket borde vara precis tvärtom. För faktum är att denna tämligen lågmälda funktion i vår kropp är själva nyckeln till vårt nervsystem – och en viktig länk mellan kropp och sinne.