Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Stenmark och Cecilia Ehrling

Stenmarksmössan är så klart på. Foto: Instagram: /ceciliaehrling

Hälsomedvetne Stenmark: “Jag undviker tillsatser i mat”

Fakta

Namn: Jan Ingemar Stenmark.
Ålder: 58 år (fyller 59 den 18 mars).
Bor: Vaxholm
Familj: Sambo Tarja Olli, döttrarna Nathalie 30 år och Iza 7 år.
Aktuell med: Let's Dance 2015 tillsammans med danspartnern Cecilia Ehrling.
Nuvarande sysselsättning:
– Livsnjutare.
Favoritträningsform:
– Om jag tränar så är det löpning eller cykling. Jag har både en racer och en mountain bike. Det blir mest mountain bike.
Vem han tror kommer att vinna Let's Dance 2015:
– Ingen aning, vi har inte fått se varandra dansa. Men jag tror Alex (Hermansson) kommer att gå långt. Jag kan jag tänka mig att han är en sådan folk kommer att gilla. Jag ser i alla fall på min dotter att hon gör det. Så han går nog hem hos barn - om de bara får sina föräldrar att rösta.
Meriter: En av tidernas främsta alpina skidåkare med två OS-guld, ett OS-brons, tre VM-guld, 86 segrar i alpina världscupen i disciplinerna storslalom och slalom. Har även utmärkelser/medaljer från i stort sett varenda svenskt idrottspris som finns samt vann 2011 stort i SVT-programmet "Mästarnas mästare".

Han har inte långt kvar till 60 år men har fysik som en betydligt yngre man.
Här delar Ingemar Stenmark med sig av sina bästa hälsotips.

När det var dags för Ingemar Stenmark att prestera under sin storhetstid som alpin skidåkare höll hela Sverige andan. I kväll gör han sin dansdebut framför TV-kamerorna i ett direktsänt Let's Dance - och en del av tittarna kommer säkert att hålla andan även ikväll.
Själv verkar han ta det mesta med ro.

"Får äta något fruktansvärt mycket"
Förutom kanske på området mat, där han är lite stressad över att han kan komma att gå ner för mycket i vikt på grund av de många och intensiva dansrepetitionerna.
– Jag har ju sett programmet och vet att herrar i min ålder ofta tenderar att gå ner mycket i vikt. Det vill jag inte. Första veckan gick jag ner tre kilo. Nu har jag gått upp lite igen men jag får äta något fruktansvärt mycket. Ungefär 50 procent mer än jag brukar, sa Ingemar Stenmark till Kurera i en intervju intervju i onsdags.
Till skillnad mot en annan av årets deltagare, Hollywoodstylisten Jonas Hallberg, som hoppas programmet ska hjälpa honom att gå ner i vikt skulle Ingemar hellre gå upp fem kilo i vikt, från 70 till 75 kilo, den vikt han hade när han var aktiv. Men så lycklig kommer han nog inte att bli, inser han.
– Jag har lite för god ämnesomsättning.

 

Känslig mot mjölkprotein och gluten
Däremot har han ingen särskild diet eller särskilt kosttänk som han följer, berättar han.
– Nej, jag äter nästan allt. Men jag äter ganska hälsosamt eftersom jag mår bättre då. Mycket grönsaker, inga såser och inte så mycket fett. Det enda feta jag äter är olivolja.
–  Ja, och ost, lägger han till.

LÄS OCKSÅ: Ingemar Stenmark: “Det är inte bara å åk – och har aldrig varit”

Däremot är han lite födoämneskänslig, berättar han.
– När jag gjorde ett allergitest i Sverige visade det inget utslag alls - men när jag gjorde ett tyskt test där de mätte IgG-antikroppar gav det utslag på mjölkprotein och gluten. Jag kan äta båda men jag mår bättre om jag inte äter så mycket.

Tar du några kosttillskott? 
– Nej, jag har tagit blodprov och sett att jag har bra värden. Till och med på D-vitamin. Så jag försöker bara att få i mig det jag behöver via kosten. Jag får i mig mycket C-vitamin via maten till exempel. Jag äter bland annat mycket frukt, särskilt apelsiner. Och mycket paprika.

Ingemar stenmark lyfter cecilia ehrling

Lyft är en del av träningen. Foto: Instagram /ceciliaehrling

Försöker undvika tillsatser - och inflammationer
Men även om han inte följer någon uttalad diet har han sina tankar om vad som är hälsosamt för kroppen. Och är bland annat insatt i ämnen som inflammationer, kolhydrater och kolesterol.
– Jag har läst om forskning på det här med kolesterol och kolhydrater, och att det inte är någon fara att äta kolesterol så länge man inte har några inflammationer i kärlen. Kolesterol fastnar lättare när man har en inflammatorisk process som pågår - och du kan lättare få inflammatoriska processer i kroppen om du äter för mycket kolhydrater och främmande födoämnen och konstiga tillsatser. Så det undviker jag att göra.

 

Vilka är dina bästa hälsotips?
– Att dansa är ju ett, det känner jag nu. Det är roligt, man får känna rytmen och harmoni, precis som vid skidåkning men då är man ju också ute i naturen. För det är ett annat tips: aktiviteter när man är ute i naturen, som vid till exempel skidåkning utför eller på längden eller när man är ute och springer eller cyklar. Jag får som en kick av det.

Vilken är din inställning till ekologiskt?
– Man börjar ju bli mer medveten. Jag köper eko ibland och ibland "vanligt". Vissa saker har man ju läst att man ska köpa eko, så det gör jag. Som bananer som annars är väldigt besprutade till exempel.

Och paprika.
– Jaså du? Jaha, då ska jag köpa ekologisk paprika också hädanefter.

En av de stora favoriterna
Han är tillsammans med Marie Serneholt favorittippad - men känner inte av någon vidare stor press för den sakens skull, meddelade han i Kurera i onsdags.
– Nej, jag känner ingen press. Jag bryr mig inte. Går det bra är det kul men går det dåligt är det också kul.
Ikväll är favoriterna först respektive sist ut. Marie inleder tillsammans med dansaren Kristjan Lootus med en Cha Cha och Ingemar avslutar tillsammans med Kurerabloggaren Cecilia Ehrling, som vunnit programmet flest gånger, med en Slow Fox. En dans han kommer att känna sig hyfsat trygg i - i alla fall om man får tro hans tidigare uttalande i Kurera.
– Jag tycker att alla danser är roliga. Men det är nog lite lättare med danser där man håller i varandra. Jag vet inte varför. Jag känner mig nog trygg med Cissi.

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Namn: Jan Ingemar Stenmark.
Ålder: 58 år (fyller 59 den 18 mars).
Bor: Vaxholm
Familj: Sambo Tarja Olli, döttrarna Nathalie 30 år och Iza 7 år.
Aktuell med: Let's Dance 2015 tillsammans med danspartnern Cecilia Ehrling.
Nuvarande sysselsättning:
– Livsnjutare.
Favoritträningsform:
– Om jag tränar så är det löpning eller cykling. Jag har både en racer och en mountain bike. Det blir mest mountain bike.
Vem han tror kommer att vinna Let's Dance 2015:
– Ingen aning, vi har inte fått se varandra dansa. Men jag tror Alex (Hermansson) kommer att gå långt. Jag kan jag tänka mig att han är en sådan folk kommer att gilla. Jag ser i alla fall på min dotter att hon gör det. Så han går nog hem hos barn - om de bara får sina föräldrar att rösta.
Meriter: En av tidernas främsta alpina skidåkare med två OS-guld, ett OS-brons, tre VM-guld, 86 segrar i alpina världscupen i disciplinerna storslalom och slalom. Har även utmärkelser/medaljer från i stort sett varenda svenskt idrottspris som finns samt vann 2011 stort i SVT-programmet "Mästarnas mästare".

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.