gult paraply bland svarta Christina Stielli

”Glädje är en förmåga du kan öva upp”

Fakta

Namn: Christina Stielli
Yrke: Författare och föreläsare
Böcker av Christina: "Skapa arbetsglädje" och "Jag vill vara glad!" med flera.
Läs mer om Christina här.

Christina Stielli har skrivit flera böcker om glädje och är ofta ute på företag och förläser. Christina som har en bakgrund inom PR började sätta sig in i ämnet när hon själv hade varit nere på botten och ville hitta en hållbar lösning för att slippa ramla så djupt ner i ett svart hål igen.

Glädje är en förmåga, inte en egenskap, enligt Christina som menar att det vi fokuserar på påverkar oss, inte minst vårt beteende och vårt mående. Hon liknar det vid kostens påverkan på kroppen.
– Det är något jag kan påverka och träna på och på det sättet träna upp en form av mental krockkudde säger Christina och fortsätter:
– Jag tror att det här kommer att vara självklart om några år. Att vi i allra första hand måste fokusera på hur hela människan mår i kroppen för att sedan kunna stressa mindre, trivas bättre på jobbet, klara av livets utmaningar, studsa tillbaka från svårigheter och få goda sociala relationer, inte minst.

Vad gjorde du innan du kom in på den här banan?
– Jag har arbetat inom rese- och hotellbranschen och inom filmbranschen, alltid hektiska jobb och med försäljning eller PR i fokus och alltid med högt tempo, ända tills jag blev sjuk av tempot.
Christina förklarar att hon tidigare trodde att glädjen kom av att lyckas på jobbet.
– Att vara den som satte ihop den bästa marknadsplanen, att vara mest vältränad, att ha det finaste hemmet, det vackraste matbordet när gästerna kom …

 

LÄS OCKSÅ: ”Gör uppror mot prestationssamhället”

Är det OK att vara glad i vårt prestationssamhälle eller finns det fördomar mot glädje?
– Fördomar finns alltid om man inte har kunskap och jag tror verkligen att vi saknar kunskap fullt ut om hur en grundglädje kan få oss att må bättre. Och faktiskt till och med prestera bättre, säger Christina som menar att vi är pliktfostrade.
– Att gå runt och skratta var ju inte helt rumsrent förr. Hänger man med i forskningen är det väldigt tydligt att glädje gör att vi blir mer hållbara, att vi orkar mer, att vi samarbetar bättre, att vi skapar kontakt snabbare med andra och sänker stressnivåerna i kroppen.
Enligt Christina finns det även forskning som visar att det till och med sänker risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
– Det är dags att vi uppmärksammar hur viktigt det är tror jag.

LÄS OCKSÅ: Titti vill lära oss vad lycka är

Vad är de största hindren för att uppleva glädje?
– Vi kan ju alla uppleva glädje, i det lilla och i det stora. Kanske det är viktigt att just träna på att uppskatta det lilla, inte springa förbi det där som faktiskt kan ge oss lite glädje. Det kan ju vara en soluppgång eller en doft, någonting vackert på väg till jobbet, en god kopp kaffe på lunchrasten. Det vi tar för självklart. Där ligger nog en stor utmaning, att stanna upp, att ta sig tid.

Du fokuserar mycket på arbetslivet, men vi är sällan ensamma på en arbetsplats, hur kan en person påverka?
– Det är just på jobbet som det blir utmaningar eftersom vi sällan har valt våra kollegor och så ska man samtidigt samarbeta med dem. Självklart blir det ju slitningar, därför fokuserar jag mycket på våra dagar på jobbet. En person påverkar mer än många kanske tror menar Christina.
– Varje gång jag kliver in på min arbetsplats smittar jag ner mina kollegor med min attityd. Kommer jag in och gnäller så smittar jag andra och tvärtom, säger Christina som menar att medarbetarskapet som hon kallar det börjar hos oss själva och med hur vi beter oss.
– Jag brukar säga att det går att smitta ner tio personer på två dagar. En person kan fälla en hel avdelning. Eller lyfta.

LÄS OCKSÅ: Lyckoexperten: ”Räkna dina välsignelser”

Dina bästa råd för den som vill känna mer glädje i vardagen?
– Stanna upp i det lilla, stanna till och uppmärksamma någonting litet, blunda några sekunder och bara var närvarande.
Som exempel nämner Christina om man i väntan på bussen hör en koltrast eller på lunchrasten tittar på bilder i mobilen från senaste semestern. Vikten av att skratta bör heller inte underskattas understryker Christina.
– Ett skratt tillsammans med en stor kram gör underverk för glädjen i vardagen om man nu tror att hjärnan spelar roll. Då utsöndras bland annat oxytocin, serotonin, dopamin och endorfiner, några livsviktiga signalsubstanser och hormon för att vi ska må bättre och det direkt.

Lever som hon lär
Idag använder sig Christina av den kunskap hon har fått och säger att hon lever som hon lär.
– Annars hade jag inte kunnat föreläsa och skriva om det på ett ärligt sätt.

Betyder det att du går omkring och är glad jämt? 
– Det handlar inte om att gå runt och skratta hela dagarna, det blir lätt ett resonemang om antingen eller. För mig handlar det om att dels välja förhållningssätt till det jag möter, att varje gång välja att acceptera det jag inte kan påverka.

Hur gör du idag för att hålla humöret uppe och undvika det svarta hålet?
– Idag vet jag att min hjärna mår bättre av att uppmärksamma det lilla som jag annars sprungit förbi, att vara generös när jag kan, att småprata med en vän minst en gång per dag och att slösa med komplimanger. Det gör att jag tränar upp min glädjenivå. Det gör mig glad.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Christina Stielli
Yrke: Författare och föreläsare
Böcker av Christina: "Skapa arbetsglädje" och "Jag vill vara glad!" med flera.
Läs mer om Christina här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

negin aghili, hud burka

Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Hud

För snart fem år sedan öppnade hudterapeuten Negin Aghili sin salong och butik i Hornstull på Södermalm i Stockholm. Dit söker sig de som vill arbeta med huden från både ut- och insida. Kurera har varit på besök och diskuterat näring för huden med Negin.

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

man håller i sitt knä näringsterapeut maria hellström

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.

skrivbord på Kurera

Vi söker en kreativ och hälsointresserad webbredaktör

Övrigt

Vi söker en nyfiken, kreativ och hälsointresserad webbredaktör som gillar att ha många bollar i luften och kan hjälpa oss att utvecklas digitalt. Du kommer att arbeta redaktionellt med att skapa innehåll för kurera.se och sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube. Ditt arbete som webbredaktör innefattar även en del administrativt och tekniskt arbete. Arbetet kräver att du är en duktig skribent, har god känsla för färg och form samt att du vet vad som skapar engagemang.

Tallbarksextrakt lindrar pollenallergi

Bark från tall lindrade pollenallergi

Naturlig hälsa

José San Martin blev allergisk mot gräspollen för åtta år sedan. Han blev trött och snuvig och varje dag efter lunch kändes det som han ville lägga sig ner och sova. För ett år sedan kom räddningen, ett barkextrakt som blockerar frisättningen av histamin. Det fick José på fötter igen. Förra sommaren var han inte längre trött och näsan hade slutat rinna.

ansikte texten grön omställning

Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Hud

Vi använder oss av hudvård för att få fin hy och skydda vårt största utsöndringsorgan – huden. Även om långtifrån alla lägger ned tid och pengar på hudvård kan det vara bra att veta hur det fungerar och varför vi ska välja naturliga produkter.

ensamperson blickar bortåt

Relationsskolan: ”Vilka är dina hinder?”

Sex- och relationer

De som längtar efter en relation har kanske svårt att se att det finns något i dem själva som hindrar dem från att möta någon. Och som står i vägen för ett sunt och varaktigt förhållande. Men alla bär vi på olika präglingar som kan ställa till det menar relationesexperten Cornelia Södergren.