Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

gult paraply bland svarta Christina Stielli

“Glädje är en förmåga du kan öva upp”

Fakta

Namn: Christina Stielli
Yrke: Författare och föreläsare
Böcker av Christina: "Skapa arbetsglädje" och "Jag vill vara glad!" med flera.
Läs mer om Christina här.

Christina Stielli har skrivit flera böcker om glädje och är ofta ute på företag och förläser. Christina som har en bakgrund inom PR började sätta sig in i ämnet när hon själv hade varit nere på botten och ville hitta en hållbar lösning för att slippa ramla så djupt ner i ett svart hål igen.

Glädje är en förmåga, inte en egenskap, enligt Christina som menar att det vi fokuserar på påverkar oss, inte minst vårt beteende och vårt mående. Hon liknar det vid kostens påverkan på kroppen.
– Det är något jag kan påverka och träna på och på det sättet träna upp en form av mental krockkudde säger Christina och fortsätter:
– Jag tror att det här kommer att vara självklart om några år. Att vi i allra första hand måste fokusera på hur hela människan mår i kroppen för att sedan kunna stressa mindre, trivas bättre på jobbet, klara av livets utmaningar, studsa tillbaka från svårigheter och få goda sociala relationer, inte minst.

Vad gjorde du innan du kom in på den här banan?
– Jag har arbetat inom rese- och hotellbranschen och inom filmbranschen, alltid hektiska jobb och med försäljning eller PR i fokus och alltid med högt tempo, ända tills jag blev sjuk av tempot.
Christina förklarar att hon tidigare trodde att glädjen kom av att lyckas på jobbet.
– Att vara den som satte ihop den bästa marknadsplanen, att vara mest vältränad, att ha det finaste hemmet, det vackraste matbordet när gästerna kom …

 

LÄS OCKSÅ: ”Gör uppror mot prestationssamhället”

Är det OK att vara glad i vårt prestationssamhälle eller finns det fördomar mot glädje?
– Fördomar finns alltid om man inte har kunskap och jag tror verkligen att vi saknar kunskap fullt ut om hur en grundglädje kan få oss att må bättre. Och faktiskt till och med prestera bättre, säger Christina som menar att vi är pliktfostrade.
– Att gå runt och skratta var ju inte helt rumsrent förr. Hänger man med i forskningen är det väldigt tydligt att glädje gör att vi blir mer hållbara, att vi orkar mer, att vi samarbetar bättre, att vi skapar kontakt snabbare med andra och sänker stressnivåerna i kroppen.
Enligt Christina finns det även forskning som visar att det till och med sänker risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
– Det är dags att vi uppmärksammar hur viktigt det är tror jag.

LÄS OCKSÅ: Titti vill lära oss vad lycka är

Vad är de största hindren för att uppleva glädje?
– Vi kan ju alla uppleva glädje, i det lilla och i det stora. Kanske det är viktigt att just träna på att uppskatta det lilla, inte springa förbi det där som faktiskt kan ge oss lite glädje. Det kan ju vara en soluppgång eller en doft, någonting vackert på väg till jobbet, en god kopp kaffe på lunchrasten. Det vi tar för självklart. Där ligger nog en stor utmaning, att stanna upp, att ta sig tid.

Du fokuserar mycket på arbetslivet, men vi är sällan ensamma på en arbetsplats, hur kan en person påverka?
– Det är just på jobbet som det blir utmaningar eftersom vi sällan har valt våra kollegor och så ska man samtidigt samarbeta med dem. Självklart blir det ju slitningar, därför fokuserar jag mycket på våra dagar på jobbet. En person påverkar mer än många kanske tror menar Christina.
– Varje gång jag kliver in på min arbetsplats smittar jag ner mina kollegor med min attityd. Kommer jag in och gnäller så smittar jag andra och tvärtom, säger Christina som menar att medarbetarskapet som hon kallar det börjar hos oss själva och med hur vi beter oss.
– Jag brukar säga att det går att smitta ner tio personer på två dagar. En person kan fälla en hel avdelning. Eller lyfta.

LÄS OCKSÅ: Lyckoexperten: ”Räkna dina välsignelser”

Dina bästa råd för den som vill känna mer glädje i vardagen?
– Stanna upp i det lilla, stanna till och uppmärksamma någonting litet, blunda några sekunder och bara var närvarande.
Som exempel nämner Christina om man i väntan på bussen hör en koltrast eller på lunchrasten tittar på bilder i mobilen från senaste semestern. Vikten av att skratta bör heller inte underskattas understryker Christina.
– Ett skratt tillsammans med en stor kram gör underverk för glädjen i vardagen om man nu tror att hjärnan spelar roll. Då utsöndras bland annat oxytocin, serotonin, dopamin och endorfiner, några livsviktiga signalsubstanser och hormon för att vi ska må bättre och det direkt.

Lever som hon lär
Idag använder sig Christina av den kunskap hon har fått och säger att hon lever som hon lär.
– Annars hade jag inte kunnat föreläsa och skriva om det på ett ärligt sätt.

 

Betyder det att du går omkring och är glad jämt? 
– Det handlar inte om att gå runt och skratta hela dagarna, det blir lätt ett resonemang om antingen eller. För mig handlar det om att dels välja förhållningssätt till det jag möter, att varje gång välja att acceptera det jag inte kan påverka.

Hur gör du idag för att hålla humöret uppe och undvika det svarta hålet?
– Idag vet jag att min hjärna mår bättre av att uppmärksamma det lilla som jag annars sprungit förbi, att vara generös när jag kan, att småprata med en vän minst en gång per dag och att slösa med komplimanger. Det gör att jag tränar upp min glädjenivå. Det gör mig glad.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Christina Stielli
Yrke: Författare och föreläsare
Böcker av Christina: "Skapa arbetsglädje" och "Jag vill vara glad!" med flera.
Läs mer om Christina här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.

 

Händer formar ett hjärta

Lär dig tyda de fem kärleksspråken

Sex- och relationer

På Alla hjärtans dag imorgon kanske du vill visa din partner extra uppskattning. Men hur? Enligt en teori finns det fem olika kärleksspråk. Så medan du själv kanske känner dig älskad genom en fin gåva, kan din partner drömma om en omtänksam gest. Vilket språk talar ni?

oxe och röda kinesiska lyktor

Nu startar firandet av det kinesiska nyåret

Fakta

Idag den 12 februari startar firandet av det kinesiska nyåret, festligheter som varar i cirka två veckor. Kineserna följer två kalender, dels den västerländska och dels den egna tideräkningen med månkalender. Och nu lämnar kineserna råttans år för oxen, som säga betyda ett mer harmoniskt år.

Leende kvinna på café

Mjölksyrabakterierna hjälpte Erikas mage

Hälsa

Erika Estlander har varit laktosintolerant sedan tonåren och som vuxen också känslig för gluten. Viss mat förvärrar magproblemen, men så länge hon är noga med vad hon äter så slipper hon svullnad. I våras hittade hon en typ av probiotika med 15 olika bakteriestammar. Nu kan hon till och med äta en kanelbulle – utan att magen sväller eller smärtar.

 

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i februari kan det kännas tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

fisk på skärbräda

Sill möjligt skydd mot viss diabetes 

Forskning

Ett ämne i fet fisk verkar kunna minska risken att drabbas av viss typ av diabetes. Det verkar som detta ämne kan påverka immunsystemet och de antikroppar som skadar insulinproduktionen. Det visar en ny europeisk studie där Umeå universitet deltagit.