gult paraply bland svarta Christina Stielli

“Glädje är en förmåga du kan öva upp”

Fakta

Namn: Christina Stielli
Yrke: Författare och föreläsare
Böcker av Christina: "Skapa arbetsglädje" och "Jag vill vara glad!" med flera.
Läs mer om Christina här.

Christina Stielli har skrivit flera böcker om glädje och är ofta ute på företag och förläser. Christina som har en bakgrund inom PR började sätta sig in i ämnet när hon själv hade varit nere på botten och ville hitta en hållbar lösning för att slippa ramla så djupt ner i ett svart hål igen.

Glädje är en förmåga, inte en egenskap, enligt Christina som menar att det vi fokuserar på påverkar oss, inte minst vårt beteende och vårt mående. Hon liknar det vid kostens påverkan på kroppen.
– Det är något jag kan påverka och träna på och på det sättet träna upp en form av mental krockkudde säger Christina och fortsätter:
– Jag tror att det här kommer att vara självklart om några år. Att vi i allra första hand måste fokusera på hur hela människan mår i kroppen för att sedan kunna stressa mindre, trivas bättre på jobbet, klara av livets utmaningar, studsa tillbaka från svårigheter och få goda sociala relationer, inte minst.

Vad gjorde du innan du kom in på den här banan?
– Jag har arbetat inom rese- och hotellbranschen och inom filmbranschen, alltid hektiska jobb och med försäljning eller PR i fokus och alltid med högt tempo, ända tills jag blev sjuk av tempot.
Christina förklarar att hon tidigare trodde att glädjen kom av att lyckas på jobbet.
– Att vara den som satte ihop den bästa marknadsplanen, att vara mest vältränad, att ha det finaste hemmet, det vackraste matbordet när gästerna kom …

 

LÄS OCKSÅ: ”Gör uppror mot prestationssamhället”

Är det OK att vara glad i vårt prestationssamhälle eller finns det fördomar mot glädje?
– Fördomar finns alltid om man inte har kunskap och jag tror verkligen att vi saknar kunskap fullt ut om hur en grundglädje kan få oss att må bättre. Och faktiskt till och med prestera bättre, säger Christina som menar att vi är pliktfostrade.
– Att gå runt och skratta var ju inte helt rumsrent förr. Hänger man med i forskningen är det väldigt tydligt att glädje gör att vi blir mer hållbara, att vi orkar mer, att vi samarbetar bättre, att vi skapar kontakt snabbare med andra och sänker stressnivåerna i kroppen.
Enligt Christina finns det även forskning som visar att det till och med sänker risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
– Det är dags att vi uppmärksammar hur viktigt det är tror jag.

LÄS OCKSÅ: Titti vill lära oss vad lycka är

Vad är de största hindren för att uppleva glädje?
– Vi kan ju alla uppleva glädje, i det lilla och i det stora. Kanske det är viktigt att just träna på att uppskatta det lilla, inte springa förbi det där som faktiskt kan ge oss lite glädje. Det kan ju vara en soluppgång eller en doft, någonting vackert på väg till jobbet, en god kopp kaffe på lunchrasten. Det vi tar för självklart. Där ligger nog en stor utmaning, att stanna upp, att ta sig tid.

Du fokuserar mycket på arbetslivet, men vi är sällan ensamma på en arbetsplats, hur kan en person påverka?
– Det är just på jobbet som det blir utmaningar eftersom vi sällan har valt våra kollegor och så ska man samtidigt samarbeta med dem. Självklart blir det ju slitningar, därför fokuserar jag mycket på våra dagar på jobbet. En person påverkar mer än många kanske tror menar Christina.
– Varje gång jag kliver in på min arbetsplats smittar jag ner mina kollegor med min attityd. Kommer jag in och gnäller så smittar jag andra och tvärtom, säger Christina som menar att medarbetarskapet som hon kallar det börjar hos oss själva och med hur vi beter oss.
– Jag brukar säga att det går att smitta ner tio personer på två dagar. En person kan fälla en hel avdelning. Eller lyfta.

LÄS OCKSÅ: Lyckoexperten: ”Räkna dina välsignelser”

Dina bästa råd för den som vill känna mer glädje i vardagen?
– Stanna upp i det lilla, stanna till och uppmärksamma någonting litet, blunda några sekunder och bara var närvarande.
Som exempel nämner Christina om man i väntan på bussen hör en koltrast eller på lunchrasten tittar på bilder i mobilen från senaste semestern. Vikten av att skratta bör heller inte underskattas understryker Christina.
– Ett skratt tillsammans med en stor kram gör underverk för glädjen i vardagen om man nu tror att hjärnan spelar roll. Då utsöndras bland annat oxytocin, serotonin, dopamin och endorfiner, några livsviktiga signalsubstanser och hormon för att vi ska må bättre och det direkt.

Lever som hon lär
Idag använder sig Christina av den kunskap hon har fått och säger att hon lever som hon lär.
– Annars hade jag inte kunnat föreläsa och skriva om det på ett ärligt sätt.

 

Betyder det att du går omkring och är glad jämt? 
– Det handlar inte om att gå runt och skratta hela dagarna, det blir lätt ett resonemang om antingen eller. För mig handlar det om att dels välja förhållningssätt till det jag möter, att varje gång välja att acceptera det jag inte kan påverka.

Hur gör du idag för att hålla humöret uppe och undvika det svarta hålet?
– Idag vet jag att min hjärna mår bättre av att uppmärksamma det lilla som jag annars sprungit förbi, att vara generös när jag kan, att småprata med en vän minst en gång per dag och att slösa med komplimanger. Det gör att jag tränar upp min glädjenivå. Det gör mig glad.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Christina Stielli
Yrke: Författare och föreläsare
Böcker av Christina: "Skapa arbetsglädje" och "Jag vill vara glad!" med flera.
Läs mer om Christina här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ingefära tog bort smärtan i Lailas höft

Hälsa

En lång flygresa med ett alldeles för trångt utrymme gav Laila Sund, 81, en inflammation i ett muskelfäste i höftleden. Hon fick tre kortisonsprutor som hjälpte under en period, men när smärtan kom smygandes tillbaka provade Laila något helt nytt. Ett tillskott med ingefära och gurkmeja tog bort värken helt och nu tränar Laila återigen tre gånger i veckan utan problem.

Nya rön: Så sparar vi på snö när vintrarna är gröna

Forskning

Just nu pågår sportlovet i delar av Sverige och gröna spår och backar har och är ett problem för landets skidanläggningar i södra och mellersta delarna. Alla skidälskare får därför bege sig en bit upp i landet för att hitta snö att åka. Vid Luleå universitet har forskare i en ny studie undersökt bästa sätten att lagra snö – och hittat ett sätt som varken är dyrt eller svårt.

En enkel sockerart kan motverka urinvägsbesvär

Hälsa

En av tre svenska kvinnor drabbas av upprepade infektioner i urinblåsan och i urinröret. Symtomen är urinträningningar och en svidande känsla när man kissar. Nu finns en ny lösning på problemet: D-mannos, en enkel sockerart som spolar bort E-coli bakterierna från slemhinnan och tar bort den brännande känslan.

Ovanlig cancer vanligare i norr

Forskning

En speciell form av lymfkörtelcancer tillhör en av de mer ovanligare formerna av cancer. Sjukdomen är av någon okänd anledning tre gånger så vanlig i Sverige som i övriga världen. Men vad som är ännu mer speciellt är att denna typ av cancer är närmare fem gånger så vanlig i norra delarna av Sverige.

 

“Att vara snäll mot sig själv är inte att vara självisk”

Krönikan

När jultomten kommer frågar han om det finns några snälla barn. Snällhet lyfts fram som en eftersträvansvärd egenskap och vem vill inte bli vänligt bemött. Men vi tänker oftast på snällhet som något vi är eller gör mot andra – inte oss själva. Maria Helander har skrivit boken "Självsnäll" och i den här krönikan berättar hon mer om hur vi kan göra för att vara lite snällare mot oss själva.

Nya siffror avslöjar – magproblem ökar bland unga män

Mage

Nästan hälften av alla unga män i Sverige har det senaste året haft problem med magen – en ökning med 22 procent sedan 2017. Färsk statistik visar också att majoriteten av svenska män i åldern 16–30 år är allätare, medan kvinnor ofta väljer vegetariskt eller växtbaserat flera gånger i veckan.

Få bättre relationer med kärlekens språk

Mental hälsa

Brukar din partner göra små tjänster som underlättar för dig i din vardag? Då är det troligt att det är hens kärleksspråk. Själv kanske du är mer för att ge gåvor. I så fall har ni olika kärleksspråk. Något som kan leda till problem men det finns också metoder att lära sig att bli bättre på att förstå varandras sätt att visa kärlek.

 

Co-enzym Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

“Rödbetsjuicen sänkte mitt blodtryck”

Hälsa

När Ann-Christine Westman, 57, skulle operera höften var blodtrycket så högt att läkarna ville vänta med operationen. Istället för blodtryckssänkande medicin drack Ann-Christine rödbetsjuice – och inom några dagar var trycket normalt. Nu dricker hon ekologisk rödbetsjuice varje dag, ett extra glas om stressen ökar och hon känner att blodtrycket går upp.

Grattis tidningen Kurera – nu fyller vi 20 år!

Hälsa

Ändra inte ett vinnande koncept, brukar det heta. Det har väl sällan varit så sant som i år när vi firar att Kurera fyller 20 år. ”Vi kommer att göra allt för att det ska bli en så intressant tidning inom ämnet egenvård som möjligt för er.” Så skrev tidningens första chefredaktör i sin allra första ledare. Det är ord som vi kan skriva under på – vartenda ett.

 

Boosta din träning med polyfenoler

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Ledarskapscoachen: “En frisk arbetsplats ger en god arbetsmiljö”

Krönikan

Vi är många som funderar över orsakerna bakom den växande psykiska stressrelaterade ohälsan. Nästan var femte svensk äter psykofarmaka för att lindra besvär som ångest, sömnproblem och depression. Många medicinerar för att stå ut med sin vardag skriver Lina Lanestrand, ledarskapscoach i denna krönika där hon lyfter fram vikten av frisk arbetsplats.

Studie: Träning gynnsamt för demenssjuka

Mental hälsa

Fysisk träning, sociala aktiviteter och individanpassad rehabilitering kan förbättra tillvaron för demenssjuka och deras anhöriga, det är slutsatsen av en ny avhandling från Umeå universitet som visar att äldre med demens mår bra av högintensiv fysisk träning. 

“I ett rättssäkert och demokratiskt samhälle borde 5G stoppas”

Kurera debatt

5G ska snart rullas ut i Sverige, vår digitala tillvaro kräver högre hastigheter. Smarta hem och självkörande bilar – allt baseras på trådlös teknik som behöver snabb uppkoppling för att fungera. Men alla är inte positiva, enligt Mona Nilsson på Strålskyddsstiftelsen finns det skäl att vara på sin vakt då hon menar att det föreligger avsevärda risker för hälsa och miljö, hon förespråkar därför att utbyggnaden stoppas.

 

Sällskapsdjur – lyckopiller på fyra ben

Husdjur

Husdjur fyller en viktig funktion i våra liv, de håller oss sällskap och sprider glädje och kan vara roliga lekkamrater till barnen och ett tryggt sällskap till våra gamla. Men de kan även hjälpa till vid olika former av  funktionsnedsättning och vara ett stort stöd för de som lider av psykisk ohälsa.

Ny antibiotikaresistent bakterie funnen

Forskning

Inom samma familj som salmonella och E-colibakterier har det påträffats en hittills okänd antibiotikaresistent bakterie hos en patient i Kungälv. Fyndet gör att läkare kan undvika bredspektrumantibiotika som driver utvecklingen av resistenta bakterier.

Vanligt att överskatta sitt miljöengagemang

Eko/miljö

En studie från Göteborgs universitet visar att flesta av oss är övertygade om att vi överlag är mer miljövänliga än andra. Något som riskerar minska vårt framtida miljöengagemang enligt forskarna som uppmanar oss att ha en mer realistisk syn på våra insatser.

Tinas livsgnista kom tillbaka

Intervju

Förändringen kom smygande. Tina Rittemar, 53, var både arg och ledsen under samma dag. Så småningom sjönk hon in i nedstämdhet och håglöshet. Inget var roligt längre. När livet kändes som mest grått fick Tina hjälp att hitta tillbaka till sitt vanliga energiska och glada jag. Lösningen fanns i ett tillskott designat för kvinnor i klimakteriet.

 

Ny forskning: Allt fler vuxna stödjer ungas klimatkamp

Eko/miljö

Det som började den där måndagen i augusti 2018 spred sig sedan som en löpeld runt hela jorden. Greta Thunbergs klimatengagemang nådde först ungdomar runt om i världen. Men nu klimatstrejkar allt fler vuxna i solidaritet med de unga. Forskare har studerat aktivisternas motiv. Och nu är den svenska rapporten klar.

Så slipper du uppblåst mage

Hälsa

Plötsligt är magen uppblåst som en ballong och kläderna känns alldeles för trånga. Känner du igen problemet? Lösningen: Matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas som kan motverka gaser och uppblåsthet snabbt och effektivt. 

Stärk immunförsvaret med hjälp av naturens apotek

Hälsa

Vinter, snuva, förkylning och influensa har varit synonymt sedan tidernas begynnelse. Och naturligtvis fanns det bot att få långt innan våra moderna mediciner uppfanns. Svampar, rötter, blommor, blad och bär är stommen i naturens apotek för en hälsosam vinter – här är några som du kanske inte kände till tidigare.