gult paraply bland svarta Christina Stielli

“Glädje är en förmåga du kan öva upp”

Fakta

Namn: Christina Stielli
Yrke: Författare och föreläsare
Böcker av Christina: "Skapa arbetsglädje" och "Jag vill vara glad!" med flera.
Läs mer om Christina här.

Christina Stielli har skrivit flera böcker om glädje och är ofta ute på företag och förläser. Christina som har en bakgrund inom PR började sätta sig in i ämnet när hon själv hade varit nere på botten och ville hitta en hållbar lösning för att slippa ramla så djupt ner i ett svart hål igen.

Glädje är en förmåga, inte en egenskap, enligt Christina som menar att det vi fokuserar på påverkar oss, inte minst vårt beteende och vårt mående. Hon liknar det vid kostens påverkan på kroppen.
– Det är något jag kan påverka och träna på och på det sättet träna upp en form av mental krockkudde säger Christina och fortsätter:
– Jag tror att det här kommer att vara självklart om några år. Att vi i allra första hand måste fokusera på hur hela människan mår i kroppen för att sedan kunna stressa mindre, trivas bättre på jobbet, klara av livets utmaningar, studsa tillbaka från svårigheter och få goda sociala relationer, inte minst.

Vad gjorde du innan du kom in på den här banan?
– Jag har arbetat inom rese- och hotellbranschen och inom filmbranschen, alltid hektiska jobb och med försäljning eller PR i fokus och alltid med högt tempo, ända tills jag blev sjuk av tempot.
Christina förklarar att hon tidigare trodde att glädjen kom av att lyckas på jobbet.
– Att vara den som satte ihop den bästa marknadsplanen, att vara mest vältränad, att ha det finaste hemmet, det vackraste matbordet när gästerna kom …

 

LÄS OCKSÅ: ”Gör uppror mot prestationssamhället”

Är det OK att vara glad i vårt prestationssamhälle eller finns det fördomar mot glädje?
– Fördomar finns alltid om man inte har kunskap och jag tror verkligen att vi saknar kunskap fullt ut om hur en grundglädje kan få oss att må bättre. Och faktiskt till och med prestera bättre, säger Christina som menar att vi är pliktfostrade.
– Att gå runt och skratta var ju inte helt rumsrent förr. Hänger man med i forskningen är det väldigt tydligt att glädje gör att vi blir mer hållbara, att vi orkar mer, att vi samarbetar bättre, att vi skapar kontakt snabbare med andra och sänker stressnivåerna i kroppen.
Enligt Christina finns det även forskning som visar att det till och med sänker risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
– Det är dags att vi uppmärksammar hur viktigt det är tror jag.

LÄS OCKSÅ: Titti vill lära oss vad lycka är

Vad är de största hindren för att uppleva glädje?
– Vi kan ju alla uppleva glädje, i det lilla och i det stora. Kanske det är viktigt att just träna på att uppskatta det lilla, inte springa förbi det där som faktiskt kan ge oss lite glädje. Det kan ju vara en soluppgång eller en doft, någonting vackert på väg till jobbet, en god kopp kaffe på lunchrasten. Det vi tar för självklart. Där ligger nog en stor utmaning, att stanna upp, att ta sig tid.

Du fokuserar mycket på arbetslivet, men vi är sällan ensamma på en arbetsplats, hur kan en person påverka?
– Det är just på jobbet som det blir utmaningar eftersom vi sällan har valt våra kollegor och så ska man samtidigt samarbeta med dem. Självklart blir det ju slitningar, därför fokuserar jag mycket på våra dagar på jobbet. En person påverkar mer än många kanske tror menar Christina.
– Varje gång jag kliver in på min arbetsplats smittar jag ner mina kollegor med min attityd. Kommer jag in och gnäller så smittar jag andra och tvärtom, säger Christina som menar att medarbetarskapet som hon kallar det börjar hos oss själva och med hur vi beter oss.
– Jag brukar säga att det går att smitta ner tio personer på två dagar. En person kan fälla en hel avdelning. Eller lyfta.

LÄS OCKSÅ: Lyckoexperten: ”Räkna dina välsignelser”

Dina bästa råd för den som vill känna mer glädje i vardagen?
– Stanna upp i det lilla, stanna till och uppmärksamma någonting litet, blunda några sekunder och bara var närvarande.
Som exempel nämner Christina om man i väntan på bussen hör en koltrast eller på lunchrasten tittar på bilder i mobilen från senaste semestern. Vikten av att skratta bör heller inte underskattas understryker Christina.
– Ett skratt tillsammans med en stor kram gör underverk för glädjen i vardagen om man nu tror att hjärnan spelar roll. Då utsöndras bland annat oxytocin, serotonin, dopamin och endorfiner, några livsviktiga signalsubstanser och hormon för att vi ska må bättre och det direkt.

Lever som hon lär
Idag använder sig Christina av den kunskap hon har fått och säger att hon lever som hon lär.
– Annars hade jag inte kunnat föreläsa och skriva om det på ett ärligt sätt.

Betyder det att du går omkring och är glad jämt? 
– Det handlar inte om att gå runt och skratta hela dagarna, det blir lätt ett resonemang om antingen eller. För mig handlar det om att dels välja förhållningssätt till det jag möter, att varje gång välja att acceptera det jag inte kan påverka.

Hur gör du idag för att hålla humöret uppe och undvika det svarta hålet?
– Idag vet jag att min hjärna mår bättre av att uppmärksamma det lilla som jag annars sprungit förbi, att vara generös när jag kan, att småprata med en vän minst en gång per dag och att slösa med komplimanger. Det gör att jag tränar upp min glädjenivå. Det gör mig glad.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Christina Stielli
Yrke: Författare och föreläsare
Böcker av Christina: "Skapa arbetsglädje" och "Jag vill vara glad!" med flera.
Läs mer om Christina här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

5 frågor om mammamagen

Gravid/barn

Omkring 40 000 kvinnor riskerar varje år att få bestående problem efter graviditet och förlossning.  Problem som ofta klassas främst som skönhetsbesvär av vården. Kurera tog ett snack med Katarina Woxnerud, naprapat och personlig tränare, om mammamagen, på självaste mammatummy day.

Artros: Hur vet du om värken är artros?

TV

20 procent av befolkningen har artros – och hälften av alla över 50. Men hur vet du om värken i knän, höfter eller fingrar är artros eller något annat? Och när är det dags att gå till läkare? Kurera har intervjuat Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap om en av våra vanligaste åkommor.

Ogräspesto av kirskål och löktrav

Recept

Utrota dem inte bara eller dra upp upp dem och släng – ät dem istället! Ogräs är absolut inte bara av ondo. Inte för den som gillar pesto till exempel. Här är ett smaskigt recept från Johannes Wätterbäck och Theres Lundén bakom den härligt inspirerande bloggen Farbror Grön. 

Låt dina barn vara vilda

Gravid/barn

Idag är barns liv ofta fyllda till bristningsgränsen med aktiviteter och måsten. Skola, läxa, idrott och annan stimulans upptar veckans kvällar och ibland även helgerna. Men barn och tonåringar behöver även spontanitet, natur och äventyr i sina liv.

Få hjälp i pollentider!

Naturlig hälsa

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som är aktivt i immunförsvaret. Det hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen – och är det som drar igång allergiska reaktioner. Man får också i sig histamin via maten, vissa livsmedel innehåller mer än andra. En ökad känslighet för histamin gör att man reagerar kraftigare på histaminrika livsmedel och vid allergiska reaktioner där histamin frisätts. Den ökade känsligheten beror vanligen på nedsatt enzymfunktion där histaminet inte kan brytas ner optimalt.

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Intervju

Hon pratade om antiinflammatorisk kost redan i början av 2000-talet, men då var det få som lyssnade. 15 böcker och hundratals föreläsningar senare börjar budskapet nå fram. Allt fler upptäcker hälsofördelarna med IFD-mat – ett måste om vi inte ska utrota oss själva, menar Sanna Ehdin.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny.