"Försök inte förändra dig själv – ändra din omgivning" | Kurera.se
Gunnel Ryner

“Försök inte förändra dig själv – ändra din omgivning”

Fakta

Namn: Gunnel Ryner
Yrke: Beteendevetare, föreläsare och författare, har skrivit boken "Den lata vägen till ett fantastiskt liv - och arbetsliv"
Gunnels hemsida hittar du här.

Så här i mars börjar det visa sig om man klarat av att hålla sina nyårslöften eller inte. Slå inte på dig själv om du inte lyckats, en studie visar att 80 procent av alla nyårslöften bryts.  Men ge inte upp för det, det finns knep att ta till för att lyckas skriver beteendevetaren Gunnel Ryner.

Varför är det så svårt att stå fast vid beslutade förändringar? Förklaringen ligger i att de flesta har fel taktik, de förlitar sig helt på sin egen viljestyrka, motivation och självdisciplin. Det kan säkert fungera för vissa, riktigt disciplinerade och målmedvetna personer, men problemet är att viljestyrka är en begränsad resurs. Ju mer du använder den, desto svagare blir den. Och ju svagare den blir, desto lättare att ge upp och återfalla i gamla vanor.

Så vad är knepet om du vill lyckas hålla fast vid dina löften och beslutade förändringar? Jo, det är att sluta försöka förändra dig själv och i stället göra förändringar i din miljö – allt och alla du omger dig med. Det är både enklare och mer effektivt. Om du har en miljö som motarbetar, hindrar och suger energi från dig krävs det extremt mycket viljestyrka för att lyckas. Och risken är att den inte räcker till. Men om du i stället har en miljö som stöttar, inspirerar och lyfter dig, då behövs inte så mycket egen viljestyrka. Din miljö kommer att dra dig i rätt riktning.

 

Vi människor påverkas mycket mer än vi kanske tror av de miljöer vi befinner oss i. Tänk att du börjar på ett nytt jobb. Så snart du hamnar i den nya miljön börjar du anpassa dig till den, medvetet eller omedvetet. Ganska snabbt har stämningen, jargongen och rutinerna fått fäste hos dig. I bästa fall är det en positiv miljö där du kan trivas och blomma ut. I sämsta fall en miljö som dränerar dig och gör dig till en skugga av ditt forna jag. Tänk dig att du åker på semester till en tropisk paradisö. Eller går på en konsert med din absoluta favoritartist. Eller hamnar i fängelse. Var och en av dessa miljöer skulle naturligtvis också påverka dig, och det ganska omgående.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Har du någon gång varit med om att du har åkt iväg på en kurs, en workshop eller något annat event, där hela miljön är så inspirerande att du känner att du har förändrats som människa? Du träffar nya, fantastiska människor, lär dig massor av spännande saker och börjar kanske tänka i helt nya banor. Maten är god, samtalen intressanta och omgivningarna vackra. Och du anpassar dig snabbt till den här inspirerande miljön och tänker: ”Wow, mitt liv är förändrat för alltid, från och med nu ska jag leva precis i enlighet med allt bra jag har lärt mig!”

Sedan kommer du hem till din vanliga miljö och vad händer? Jo, efter bara några veckor, eller kanske till och med några dagar, är du tillbaka i dina vanliga rutiner och är precis samma person som du alltid har varit.

LÄS OCKSÅ: Tittis lyckoskola: Var din egen lyckas smed!

Varför är det så svårt att behålla inspirationen och dina nya ambitioner? Därför att när kursen är slut åker du tillbaka till din gamla miljö, och den har inte förändrats utan ser precis likadan ut som tidigare. Så snart du kommer tillbaka anpassar du dig tillbaka till den gamla miljön och blir precis som du var innan du åkte på kurs.

För att behålla ditt inspirerade tillstånd behöver du förändra din gamla miljö innan du återanpassar dig till den. Du behöver lägga till saker, platser eller personer i din gamla miljö som påminner dig om det du vill göra, som hjälper dig att behålla energin och motivationen och som gör det lätt att fortsätta på din nya väg. Och du behöver rensa bort sådant som saboterar för dig.

 

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: ”Visa kärlek till dig själv”

Tips som kan hjälpa till att åstadkomma förändring
Exakt vilka förändringar som skulle hjälpa just dig kan bara du veta, men här är några exempel som kanske kan ge lite inspiration.

Relationer och nätverk
Du blir som de du umgås med. Vanor, beteenden, ambitioner, känslor – nästan allt smittar. Se till att tillbringa tid med människor som redan har de vanor och beteenden du vill ha, och människor som tror på dig, stöttar och lyfter dig.

Fysisk miljö
Nästan halva din tid går du på ”autopilot”, och då är det din miljö och dina vanor som styr, inte medvetna beslut. Ändra din fysiska miljö så att det blir lätt att göra det du vill ägna dig åt och svårt att göra det du inte vill. Vill du till exempel läsa mer och se mindre på TV, lägg fram dina mest lockande böcker på soffbordet och ställ in TV:n i garderoben.

Naturen
Vill du bli mer kreativ? Tillbringa mer tid i naturen, eller ta in naturen i ditt hem och på din arbetsplats i form av till exempel krukväxter och tavlor med naturmotiv. Vill du komma ut och röra på dig mer? Skaffa en hund.

 

Teknologisk miljö
Skaffa appar till telefonen som ger dig bättre struktur, gör dig mer effektiv, peppar dig att träna, meditera, laga vegetariskt eller vad du nu vill göra.

Idéer och influenser du omger dig med
Hitta nya influenser och källor till idéer, information och kunskap inom ett område som kan föra dig närmare det du vill uppnå. Det kan till exempel vara podcasts, böcker, bloggar eller grupper på Facebook och LinkedIn.

Lycka till med din förändring!

Gunnel Ryner, Beteendevetare, föreläsare och författare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Gunnel Ryner
Yrke: Beteendevetare, föreläsare och författare, har skrivit boken "Den lata vägen till ett fantastiskt liv - och arbetsliv"
Gunnels hemsida hittar du här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

 

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom. 

“Unna dig att vila in semestern” 

Krönikan

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Kost

Fasta har traditionellt används sedan urminnes tider inom olika religioner och traditioner. Det är skillnad på fasta och kalorirestriktion. Kalorirestriktion är när man minskar sitt intag av kalorier överlag och fasta innebär att man endast äter under specifika perioder eller tidpunkter. Många använder fasta för att gå ner i vikt med det har även visats ha många andra positiva hälsoeffekter. Nutritionisten Lina Åhlén hjälper oss att reda ut begreppen.

 

Allt fler barn kan prata med sin pappa om problem

Gravid/barn

Andelen barn och unga som kan prata med sin mamma om problem har varit hög i Sverige under lång tid. Nu ökar andelen som uppger att de kan prata förtroligt även med sin pappa, hos båda könen men särskilt bland flickor. Det visar de senaste resultaten från Folkhälsomyndighetens årliga undersökning om skolbarns hälsovanor.

Man skjutsar glad kvinna i skottkärra

Nya trenden: odla mat i grannens trädgård

Eko/miljö

Matcha odlingssugna med trädgårdsägare. Det är Rebecka Hagmans enkla idé som kan bidra till både mångfald och att outnyttjade trädgårdar tas tillvara. – Genom att dela trädgård skapas också nya möten mellan människor som annars inte hade träffats, säger hon.

Nationaldagsfirande med grekisk touch

Recept

Oavsett om du ska fira nationaldagen eller bara njuta med av en picknick i den underbara grönskan kan det vara gott med något att äta. Kurera bjuder på två recept med grekisk touch ur boken "Jills och Marias Taverna" av  Jill Johnson & Maria Molin Ljunggren. Båda rätterna passar utmärkt att ta med sig i den vegetariska picknickkorgen eller servera ihop med grillat – varför inte halloumi?

 

Så hittar du vägen bort från oron

Hälsa

Att oroa sig är normalt och fyller en funktion för att vi ska kunna lösa problem och tackla svårigheter. Men när oron blir till ett ältande som skapar osäkerhet och kanske handlingsförlamning, då är det dags att ta sig en ordentlig titt på sitt beteende. Kurera träffade stressexperten och samtalsterapeuten Karin Isberg som vet hur man kliver ur negativa tankemönster.

Mat prövas som medicin i unik amerikansk satsning

Kost

Med målsättningen att förbättra folkhälsan i fattiga områden och minska kostnaderna för sjukvård subventioneras nu frukt och grönt som broccoli och grapefrukt och förskrivs ihop med läkemedel som insulin och betablockerare på försök i vissa amerikanska delstater.

 

Fotspecialisten: “Många glömmer bort sina fötter”

Hälsa

Kalla fötter, ömma tår, portvinstå och hälsporre – talesätten och krämporna är många. Vi behöver måna om våra tassar, de ska bära oss länge och mycket kan orsaka problem med denna vår enda beröringsyta mot jorden. Podiatern Marie Edström berättar om våra vanligaste problem och vad vi kan göra för att undvika dem.

Det inre arbetet hjälper Helena att leva med HIV

Mental hälsa

Beskedet att hon smittats med HIV tog hårt på Helena Montelius som först kände djup skam men metoden The work som hon samtidigt höll på att utbilda sig inom erbjöd en väg ut ur mörkret. Idag är hon tack vare moderna mediciner både smitt- och symptomfri och arbetar nu med att hjälpa andra i liknande situation.

”Alkostoppet gjorde mig gladare”

Krönikan

När Ingela Hjulfors Berg återigen vaknade med dunkande huvudvärk för snart tre år sedan bestämde hon sig för ett alkostopp, ett beslut hon inte har ångrat. I sin krönika berättar hon om sin egen resa – och att hon nu vill peppa människor till att ta kortare och längre alkoholstopp.