Gunnel Ryner

“Försök inte förändra dig själv – ändra din omgivning”

Fakta

Namn: Gunnel Ryner
Yrke: Beteendevetare, föreläsare och författare, har skrivit boken "Den lata vägen till ett fantastiskt liv - och arbetsliv"
Gunnels hemsida hittar du här.

Så här i mars börjar det visa sig om man klarat av att hålla sina nyårslöften eller inte. Slå inte på dig själv om du inte lyckats, en studie visar att 80 procent av alla nyårslöften bryts.  Men ge inte upp för det, det finns knep att ta till för att lyckas skriver beteendevetaren Gunnel Ryner.

Varför är det så svårt att stå fast vid beslutade förändringar? Förklaringen ligger i att de flesta har fel taktik, de förlitar sig helt på sin egen viljestyrka, motivation och självdisciplin. Det kan säkert fungera för vissa, riktigt disciplinerade och målmedvetna personer, men problemet är att viljestyrka är en begränsad resurs. Ju mer du använder den, desto svagare blir den. Och ju svagare den blir, desto lättare att ge upp och återfalla i gamla vanor.

Så vad är knepet om du vill lyckas hålla fast vid dina löften och beslutade förändringar? Jo, det är att sluta försöka förändra dig själv och i stället göra förändringar i din miljö – allt och alla du omger dig med. Det är både enklare och mer effektivt. Om du har en miljö som motarbetar, hindrar och suger energi från dig krävs det extremt mycket viljestyrka för att lyckas. Och risken är att den inte räcker till. Men om du i stället har en miljö som stöttar, inspirerar och lyfter dig, då behövs inte så mycket egen viljestyrka. Din miljö kommer att dra dig i rätt riktning.

 

Vi människor påverkas mycket mer än vi kanske tror av de miljöer vi befinner oss i. Tänk att du börjar på ett nytt jobb. Så snart du hamnar i den nya miljön börjar du anpassa dig till den, medvetet eller omedvetet. Ganska snabbt har stämningen, jargongen och rutinerna fått fäste hos dig. I bästa fall är det en positiv miljö där du kan trivas och blomma ut. I sämsta fall en miljö som dränerar dig och gör dig till en skugga av ditt forna jag. Tänk dig att du åker på semester till en tropisk paradisö. Eller går på en konsert med din absoluta favoritartist. Eller hamnar i fängelse. Var och en av dessa miljöer skulle naturligtvis också påverka dig, och det ganska omgående.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Har du någon gång varit med om att du har åkt iväg på en kurs, en workshop eller något annat event, där hela miljön är så inspirerande att du känner att du har förändrats som människa? Du träffar nya, fantastiska människor, lär dig massor av spännande saker och börjar kanske tänka i helt nya banor. Maten är god, samtalen intressanta och omgivningarna vackra. Och du anpassar dig snabbt till den här inspirerande miljön och tänker: ”Wow, mitt liv är förändrat för alltid, från och med nu ska jag leva precis i enlighet med allt bra jag har lärt mig!”

Sedan kommer du hem till din vanliga miljö och vad händer? Jo, efter bara några veckor, eller kanske till och med några dagar, är du tillbaka i dina vanliga rutiner och är precis samma person som du alltid har varit.

LÄS OCKSÅ: Tittis lyckoskola: Var din egen lyckas smed!

Varför är det så svårt att behålla inspirationen och dina nya ambitioner? Därför att när kursen är slut åker du tillbaka till din gamla miljö, och den har inte förändrats utan ser precis likadan ut som tidigare. Så snart du kommer tillbaka anpassar du dig tillbaka till den gamla miljön och blir precis som du var innan du åkte på kurs.

För att behålla ditt inspirerade tillstånd behöver du förändra din gamla miljö innan du återanpassar dig till den. Du behöver lägga till saker, platser eller personer i din gamla miljö som påminner dig om det du vill göra, som hjälper dig att behålla energin och motivationen och som gör det lätt att fortsätta på din nya väg. Och du behöver rensa bort sådant som saboterar för dig.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: ”Visa kärlek till dig själv”

Tips som kan hjälpa till att åstadkomma förändring
Exakt vilka förändringar som skulle hjälpa just dig kan bara du veta, men här är några exempel som kanske kan ge lite inspiration.

Relationer och nätverk
Du blir som de du umgås med. Vanor, beteenden, ambitioner, känslor – nästan allt smittar. Se till att tillbringa tid med människor som redan har de vanor och beteenden du vill ha, och människor som tror på dig, stöttar och lyfter dig.

Fysisk miljö
Nästan halva din tid går du på ”autopilot”, och då är det din miljö och dina vanor som styr, inte medvetna beslut. Ändra din fysiska miljö så att det blir lätt att göra det du vill ägna dig åt och svårt att göra det du inte vill. Vill du till exempel läsa mer och se mindre på TV, lägg fram dina mest lockande böcker på soffbordet och ställ in TV:n i garderoben.

Naturen
Vill du bli mer kreativ? Tillbringa mer tid i naturen, eller ta in naturen i ditt hem och på din arbetsplats i form av till exempel krukväxter och tavlor med naturmotiv. Vill du komma ut och röra på dig mer? Skaffa en hund.

Teknologisk miljö
Skaffa appar till telefonen som ger dig bättre struktur, gör dig mer effektiv, peppar dig att träna, meditera, laga vegetariskt eller vad du nu vill göra.

Idéer och influenser du omger dig med
Hitta nya influenser och källor till idéer, information och kunskap inom ett område som kan föra dig närmare det du vill uppnå. Det kan till exempel vara podcasts, böcker, bloggar eller grupper på Facebook och LinkedIn.

Lycka till med din förändring!

Gunnel Ryner, Beteendevetare, föreläsare och författare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Gunnel Ryner
Yrke: Beteendevetare, föreläsare och författare, har skrivit boken "Den lata vägen till ett fantastiskt liv - och arbetsliv"
Gunnels hemsida hittar du här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.

halsovalet2018 fi

Feministiskt initiativ: “Minska köttkonsumtionen”

Politik

Inför valet 2018 har Kurera skickat ut en enkät till samtliga riksdagspartier med frågor som rör hälsa och miljö.  Vi har även slängt in en joker i leken och idag har turen kommit till Feministiskt initiativ där riksdagskandidaten Sandra Isaksson och Gubb Marit Stigsson, miljöpolitisk talesperson har svarat på frågor från Kureras expertpanel.

man som svetsar man som fiskar carl schlyter

Carl Schlyter: “Arbetstid – en klimatfråga”

Kurera debatt

Den före detta Miljöpartisten och avgående riksdagsmannen Carl Schlyter skriver i detta debattinlägg att minskad arbetstid inte bara gynnar vår hälsa genom att det ger oss mer tid för återhämtning, det gynnar även klimatet då det visat sig att vår resursförbrukning minskar när vi går ned i arbetstid. Lägg till basinkomst på det och vi har ett recept på ett friskare och friare samhälle.

linser, bönor med mera abc

Kureras närings-ABC för veganer

Kost

Såväl nyblivna som rutinerade veganer bör vara noga med att se till att få i sig rätt näring. Med en helt växtbaserad kost kan det nämligen vara svårt att få i sig alla nödvändiga näringsämnen.

gron smoothiebowl

Veganvänlig smoothie bowl

Recept

För den som väljer att äta växtbaserat kan det vara en utmaning att få i sig all den näring kroppen behöver. Med denna gröna smoothie bowl med protein och andra näringsrika ingredienser som chiafrön och chlorella till frukost eller mellanmål blir det betydligt lättare.

Örterna som skärper hjärnan

Naturlig hälsa

Ibland behöver vi skärpa oss, vässa tanken och fokusera lite extra. Som inför ett viktigt möte, en tävling eller ett hårt träningspass. Det precis det som framtidens näringstillskott, de nootropiska tillskotten, är tänkta att göra.