Gunnel Ryner

“Försök inte förändra dig själv – ändra din omgivning”

Fakta

Namn: Gunnel Ryner
Yrke: Beteendevetare, föreläsare och författare, har skrivit boken "Den lata vägen till ett fantastiskt liv - och arbetsliv"
Gunnels hemsida hittar du här.

Så här i mars börjar det visa sig om man klarat av att hålla sina nyårslöften eller inte. Slå inte på dig själv om du inte lyckats, en studie visar att 80 procent av alla nyårslöften bryts.  Men ge inte upp för det, det finns knep att ta till för att lyckas skriver beteendevetaren Gunnel Ryner.

Varför är det så svårt att stå fast vid beslutade förändringar? Förklaringen ligger i att de flesta har fel taktik, de förlitar sig helt på sin egen viljestyrka, motivation och självdisciplin. Det kan säkert fungera för vissa, riktigt disciplinerade och målmedvetna personer, men problemet är att viljestyrka är en begränsad resurs. Ju mer du använder den, desto svagare blir den. Och ju svagare den blir, desto lättare att ge upp och återfalla i gamla vanor.

Så vad är knepet om du vill lyckas hålla fast vid dina löften och beslutade förändringar? Jo, det är att sluta försöka förändra dig själv och i stället göra förändringar i din miljö – allt och alla du omger dig med. Det är både enklare och mer effektivt. Om du har en miljö som motarbetar, hindrar och suger energi från dig krävs det extremt mycket viljestyrka för att lyckas. Och risken är att den inte räcker till. Men om du i stället har en miljö som stöttar, inspirerar och lyfter dig, då behövs inte så mycket egen viljestyrka. Din miljö kommer att dra dig i rätt riktning.

 

Vi människor påverkas mycket mer än vi kanske tror av de miljöer vi befinner oss i. Tänk att du börjar på ett nytt jobb. Så snart du hamnar i den nya miljön börjar du anpassa dig till den, medvetet eller omedvetet. Ganska snabbt har stämningen, jargongen och rutinerna fått fäste hos dig. I bästa fall är det en positiv miljö där du kan trivas och blomma ut. I sämsta fall en miljö som dränerar dig och gör dig till en skugga av ditt forna jag. Tänk dig att du åker på semester till en tropisk paradisö. Eller går på en konsert med din absoluta favoritartist. Eller hamnar i fängelse. Var och en av dessa miljöer skulle naturligtvis också påverka dig, och det ganska omgående.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Har du någon gång varit med om att du har åkt iväg på en kurs, en workshop eller något annat event, där hela miljön är så inspirerande att du känner att du har förändrats som människa? Du träffar nya, fantastiska människor, lär dig massor av spännande saker och börjar kanske tänka i helt nya banor. Maten är god, samtalen intressanta och omgivningarna vackra. Och du anpassar dig snabbt till den här inspirerande miljön och tänker: ”Wow, mitt liv är förändrat för alltid, från och med nu ska jag leva precis i enlighet med allt bra jag har lärt mig!”

Sedan kommer du hem till din vanliga miljö och vad händer? Jo, efter bara några veckor, eller kanske till och med några dagar, är du tillbaka i dina vanliga rutiner och är precis samma person som du alltid har varit.

LÄS OCKSÅ: Tittis lyckoskola: Var din egen lyckas smed!

Varför är det så svårt att behålla inspirationen och dina nya ambitioner? Därför att när kursen är slut åker du tillbaka till din gamla miljö, och den har inte förändrats utan ser precis likadan ut som tidigare. Så snart du kommer tillbaka anpassar du dig tillbaka till den gamla miljön och blir precis som du var innan du åkte på kurs.

För att behålla ditt inspirerade tillstånd behöver du förändra din gamla miljö innan du återanpassar dig till den. Du behöver lägga till saker, platser eller personer i din gamla miljö som påminner dig om det du vill göra, som hjälper dig att behålla energin och motivationen och som gör det lätt att fortsätta på din nya väg. Och du behöver rensa bort sådant som saboterar för dig.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: ”Visa kärlek till dig själv”

Tips som kan hjälpa till att åstadkomma förändring
Exakt vilka förändringar som skulle hjälpa just dig kan bara du veta, men här är några exempel som kanske kan ge lite inspiration.

Relationer och nätverk
Du blir som de du umgås med. Vanor, beteenden, ambitioner, känslor – nästan allt smittar. Se till att tillbringa tid med människor som redan har de vanor och beteenden du vill ha, och människor som tror på dig, stöttar och lyfter dig.

Fysisk miljö
Nästan halva din tid går du på ”autopilot”, och då är det din miljö och dina vanor som styr, inte medvetna beslut. Ändra din fysiska miljö så att det blir lätt att göra det du vill ägna dig åt och svårt att göra det du inte vill. Vill du till exempel läsa mer och se mindre på TV, lägg fram dina mest lockande böcker på soffbordet och ställ in TV:n i garderoben.

Naturen
Vill du bli mer kreativ? Tillbringa mer tid i naturen, eller ta in naturen i ditt hem och på din arbetsplats i form av till exempel krukväxter och tavlor med naturmotiv. Vill du komma ut och röra på dig mer? Skaffa en hund.

Teknologisk miljö
Skaffa appar till telefonen som ger dig bättre struktur, gör dig mer effektiv, peppar dig att träna, meditera, laga vegetariskt eller vad du nu vill göra.

Idéer och influenser du omger dig med
Hitta nya influenser och källor till idéer, information och kunskap inom ett område som kan föra dig närmare det du vill uppnå. Det kan till exempel vara podcasts, böcker, bloggar eller grupper på Facebook och LinkedIn.

Lycka till med din förändring!

Gunnel Ryner, Beteendevetare, föreläsare och författare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Gunnel Ryner
Yrke: Beteendevetare, föreläsare och författare, har skrivit boken "Den lata vägen till ett fantastiskt liv - och arbetsliv"
Gunnels hemsida hittar du här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Minskade dioxinhalter i ekologiska ägg

Eko/miljö

Hösten 2016 kom rapporter om ökande halter av dioxiner och PCB i ekologiska ägg. Foderföretagen har sedan dess minskat mängden fiskmjöl i hönornas värpfoder, vilket har gjort att halten av dioxin och dioxinlika PCB i äggen halverats.

Mer ork och bättre träningsresultat

Mer ork och bättre träningsresultat

Naturlig hälsa

Det är nog åldern. Det var den första tanken som slog Ann-Louise Gustafsson när kroppen inte riktigt ville hänga med på gymmet i höstas. Hon var ju ändå 54 år. Men hälsointresserad som hon är, började hon botanisera i hälsokostbutikernas utbud utifall det skulle finnas någon ört mot orkeslösheten. Det gjorde det.

Berit och hund, tassar, fästing och vatten

Så skyddar du hunden i sommar

Naturlig hälsa

Sommartid är det extra mycket att tänka på för den som har hund med orosmoln som fästingar och påfrestande värme. Kurera bad Berit Kristiansen om hennes bästa tips på hur vi tar hand om våra fyrbenta vänner i sommarvärmen.

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.