Linda Johansson och Elin Liljero Eriksson Foto: Rickard L Eriksson

”Finns det någon poäng med att ses i det verkliga livet?”

Undersökningar visar att vi rör vid telefonen 2 600 gånger om dagen.
Har vårt digitala beteende börjat smitta av sig på hur vi är mot varandra när vi ses rent fysiskt - och vad gör det i så fall med kvaliteten på våra relationer?

Finns det någon poäng att ses i det verkliga livet, IRL längre?
Den frågan har författarna Elin Liljero Eriksson och Linda Johansson ställt i sin nya bok ”Låt oss prata om att ses IRL”.
Kurera tog ett snack med Elin Liljero Eriksson om bakgrunden till boken och vad de har kommit fram till.

 

LÄS OCKSÅ: Forskaren: “Det har blivit allmänt accepterat att missbruka sin mobil”

Varför har ni skrivit boken?
– Över en lunch förra hösten började min vän Linda ventilera den rad katastrofala dejter hon haft den senaste tiden. Hon upplevde att hon lika lätt blev svajpad, alltså bortvald, IRL som hennes bild kunde bli på dejtingapparna. Jag, som vid den tiden precis släppt min förra bok, ”Underbara krångliga vänskap” och upptäckt hur enormt viktigt relationer är för vårt psykiska och fysiska mående började fundera: Förändras våra relationer av att vi tenderar att vilja umgås mer digitalt än IRL?

Hur påverkas vår identitet av att det numera är vardagsmat att döma människor med en millisekunds svepning, återkommande ställas inför frågan om vi ska tycka om en bild eller inte, men också att vi kan få snabb bekräftelse när vi visar upp oss själva eller något händelserikt vi varit med om? Och vad händer med oss som människor och hur möter vi andra när vi ständigt kan följa varandras liv från håll, redigera våra meningar, välja när vi vill svara på en kommentar eller inte och till och med avsluta en interaktion med ett knapptryck? I en tid där det är så smidigt, tryggt och enkelt att umgås digitalt ville vi också utforska om det finns någon poäng med att ses i det verkliga livet. Med alla dessa tankar i huvudet gav vi oss ut på en undersökande resa och upptäckte att IRL-mötet faktiskt är en ovärderlig nyckel i vår digitala samtid.

LÄS OCKSÅ: Sociala medier ger sämre nattsömn

Hur påverkas våra relationer av att vi plockar upp telefonen i tid och otid?
– Med tanke på att undersökningar visar att vi rör vid telefonen 2 600 gånger om dagen är det inte konstigt att vår koncentrationsförmåga har försämrats de senaste åren. Det är numera en utmaning för många av oss att vara fullt ut närvarande i ett samtal, vilket påverkar våra möten med andra människor och därmed även kvaliteten på våra relationer. Och, som vi vet är sanna relationer något av det viktigaste vi har för vårt välmående.

Men bara genom att vi har mobilen nära oss när vi ses gör våra samtal mindre djupa, visar undersökningar. Det är svårt att uppleva en annan människa om du inte ger den tid. Det är också svårt att öppna upp sig i ett samtal om du vet att det som vibrerar eller lyser upp i fickan har makten att närsomhelst avbryta det.
Undersökningar visar också att vår empati, förmågan att sätta oss in i andras situation, har minskat med 40 procent de senaste 20 åren, allra mest de senaste tio. Amerikanska psykologen Sherry Turkle, som forskar om relationen mellan människor och teknik, förklarar det med att vi inte konverserar med människor omkring oss längre.

 

Vi självscannar när vi handlar, blippar busskortet och stoppar in lurarna eller klickar oss in i den digitala världen för att få nya upplevelser så fort vi får en stunds dödtid. Det gör oss inte bara rastlösa, vi dras också in i en illusion där vi tror att vi är närmare andra människor samtidigt som vi kommer längre ifrån våra medmänniskor.

LÄS OCKSÅ: Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

I den här uppkopplade tiden vi lever i är alla mer eller mindre mobilberoende. Hur vet man att det har gått för långt?
– Det är svårt att svara på eftersom det nog är ganska individuellt. Jag tror att det är viktigt att kolla av så att mobiltelefonen inte tar övertaget och ersätter viktiga delar i livet, såsom socialt umgänge IRL, motion och sömn. Att studier visar att unga sover en timme mindre om dygnet är en signal på att vi bör lägga ifrån oss mobiltelefonen i god tid innan vi lägger oss, exempelvis.
Likaså att många upplever att de är ensamma, trots att de är omgivna av en mängd människor digitalt.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

 

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.