Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Linda Johansson och Elin Liljero Eriksson Foto: Rickard L Eriksson

”Finns det någon poäng med att ses i det verkliga livet?”

Undersökningar visar att vi rör vid telefonen 2 600 gånger om dagen.
Har vårt digitala beteende börjat smitta av sig på hur vi är mot varandra när vi ses rent fysiskt - och vad gör det i så fall med kvaliteten på våra relationer?

Finns det någon poäng att ses i det verkliga livet, IRL längre?
Den frågan har författarna Elin Liljero Eriksson och Linda Johansson ställt i sin nya bok ”Låt oss prata om att ses IRL”.
Kurera tog ett snack med Elin Liljero Eriksson om bakgrunden till boken och vad de har kommit fram till.

 

LÄS OCKSÅ: Forskaren: “Det har blivit allmänt accepterat att missbruka sin mobil”

Varför har ni skrivit boken?
– Över en lunch förra hösten började min vän Linda ventilera den rad katastrofala dejter hon haft den senaste tiden. Hon upplevde att hon lika lätt blev svajpad, alltså bortvald, IRL som hennes bild kunde bli på dejtingapparna. Jag, som vid den tiden precis släppt min förra bok, ”Underbara krångliga vänskap” och upptäckt hur enormt viktigt relationer är för vårt psykiska och fysiska mående började fundera: Förändras våra relationer av att vi tenderar att vilja umgås mer digitalt än IRL?

Hur påverkas vår identitet av att det numera är vardagsmat att döma människor med en millisekunds svepning, återkommande ställas inför frågan om vi ska tycka om en bild eller inte, men också att vi kan få snabb bekräftelse när vi visar upp oss själva eller något händelserikt vi varit med om? Och vad händer med oss som människor och hur möter vi andra när vi ständigt kan följa varandras liv från håll, redigera våra meningar, välja när vi vill svara på en kommentar eller inte och till och med avsluta en interaktion med ett knapptryck? I en tid där det är så smidigt, tryggt och enkelt att umgås digitalt ville vi också utforska om det finns någon poäng med att ses i det verkliga livet. Med alla dessa tankar i huvudet gav vi oss ut på en undersökande resa och upptäckte att IRL-mötet faktiskt är en ovärderlig nyckel i vår digitala samtid.

LÄS OCKSÅ: Sociala medier ger sämre nattsömn

Hur påverkas våra relationer av att vi plockar upp telefonen i tid och otid?
– Med tanke på att undersökningar visar att vi rör vid telefonen 2 600 gånger om dagen är det inte konstigt att vår koncentrationsförmåga har försämrats de senaste åren. Det är numera en utmaning för många av oss att vara fullt ut närvarande i ett samtal, vilket påverkar våra möten med andra människor och därmed även kvaliteten på våra relationer. Och, som vi vet är sanna relationer något av det viktigaste vi har för vårt välmående.

Men bara genom att vi har mobilen nära oss när vi ses gör våra samtal mindre djupa, visar undersökningar. Det är svårt att uppleva en annan människa om du inte ger den tid. Det är också svårt att öppna upp sig i ett samtal om du vet att det som vibrerar eller lyser upp i fickan har makten att närsomhelst avbryta det.
Undersökningar visar också att vår empati, förmågan att sätta oss in i andras situation, har minskat med 40 procent de senaste 20 åren, allra mest de senaste tio. Amerikanska psykologen Sherry Turkle, som forskar om relationen mellan människor och teknik, förklarar det med att vi inte konverserar med människor omkring oss längre.

 

Vi självscannar när vi handlar, blippar busskortet och stoppar in lurarna eller klickar oss in i den digitala världen för att få nya upplevelser så fort vi får en stunds dödtid. Det gör oss inte bara rastlösa, vi dras också in i en illusion där vi tror att vi är närmare andra människor samtidigt som vi kommer längre ifrån våra medmänniskor.

LÄS OCKSÅ: Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

I den här uppkopplade tiden vi lever i är alla mer eller mindre mobilberoende. Hur vet man att det har gått för långt?
– Det är svårt att svara på eftersom det nog är ganska individuellt. Jag tror att det är viktigt att kolla av så att mobiltelefonen inte tar övertaget och ersätter viktiga delar i livet, såsom socialt umgänge IRL, motion och sömn. Att studier visar att unga sover en timme mindre om dygnet är en signal på att vi bör lägga ifrån oss mobiltelefonen i god tid innan vi lägger oss, exempelvis.
Likaså att många upplever att de är ensamma, trots att de är omgivna av en mängd människor digitalt.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

 

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

 

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.