Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Nanna Gillberg, forskare i företagsekonomi

Foto: Francis Löfvenholm

Forskaren: “Det har blivit allmänt accepterat att missbruka sin mobil”

Svajpa, klicka och scrolla.
Smartphones både dominerar och har stöpt om våra liv i grunden.
Något som också påverkar vår mentala hälsa.

Vuxna använder i genomsnitt mobilen tre timmar om dagen – något som påverkar hur vi förhåller oss till andra människor genom att vi bland annat får försämrad koncentration och uthållighet.
Men även hur vi presterar på jobbet.

 

LÄS OCKSÅ: Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Blir mer splittrade
Det menar Nanna Gillberg, forskare i företagsekonomi vid Göteborgs universitet som föreläser om digitalisering, jämställdhet och arbetsmiljöfrågor och är aktuell med boken ”Påsatt och avskärmad – i en uppkopplad värld”.
– Vi blir mer splittrade och arbetsdagarna mer fragmenterade. Att nå och bibehålla koncentration blir svårt i en tillvaro där digitala aviseringar ideligen pockar på vår uppmärksamhet och där vår hjärna hela tiden vill ta en snabb runda på nätet, kolla upp något och få en kick, än att göra arbetsuppgifter som kräver ihållande djupgående koncentration. Hjärnan vänjer sig också vid att göra många saker samtidigt, vilket forskning har visat leder till att arbetsuppgifterna både tar längre tid och utförs till sämre ”Påsatt och avskärmad – I en uppkopplad värld”.kvalitet än om vi i stället gör en sak i taget, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Mobilabstinens ger höjt blodtryck

Unnar sig mobiltimeouter
Samtidigt leder det sällan till kritik från omgivningen att vara mentalt frånvarande med sin mobiltelefon. Det har blivit allmänt accepterat att missbruka sin mobil, menar Nanna Gillberg.
– Alla är införstådda med att de sociala spelreglerna ser ut på det här sättet och de flesta vill dessutom själva kunna unna sig ideliga mobiltimeouter under pågående umgänge, vilket förutsätter att de ger andra klartecken att göra samma sak, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Ny dom: Italien måste informera om hälsoriskerna med mobiltelefoner

Befinner oss på scen nästan jämt
Tack vare vårt smartphoneanvändande är vi konstant synliga och befinner oss på scen nästan jämt.
Och att veta att man ständigt är eller kan vara betraktad är något som tar på krafterna - både kognitivt och emotionellt.
– Att man måste föra sig som om man har publik mest hela tiden innebär i sin tur att man kommer att förhålla sig till sig själv som en kommersiell produkt, ett personligt varumärke och det man visar upp blir en tillrättalagd och publikvänlig bild av en själv.

LÄS OCKSÅ: Larmet: Smartphones kan göra små barn skelögda

Väljer snabba belöningar
En uppenbar fara med mobilberoendet är också att livet går oss förbi och att vi missar det när vi försakar allt och alla för att få umgås med skärmar. Skärmumgänget programmerar oss också att ohämmat välja snabba belöningar som får oss att uppleva umgänge IRL som krävande och, när vi inte samtidigt får vara i den digitala världen, som ett abstinenstillstånd, poängterar Nanna Gillberg.
– Tillvaron i den fysiska verkligheten förlorar mycket av sin nerv och ömsesidighet när sammanhang i allt högre utsträckning befolkas av personer som är någon annanstans mentalt och vars uppmärksamhet är delad på många olika digitala arenor.

 

LÄS OCKSÅ: Förälder: Ditt barn vill att du lägger undan mobilen

Men har inte människor alltid hittat olika sätt att fly verkligheten och belöna sig själva på?
– Det är mänskligt att vilja ha verklighetsflykt och snabba, tomma belöningar. Men förutsättningarna att ge oss hän åt detta var tidigare begränsade, och har med digitaliseringen blivit obegränsade. Nu kan vi fly verkligheten på heltid och behöver bara göra nedslag i denna för att räknas som en deltagare i ett socialt umgänge.

LÄS OCKSÅ: Sociala medier ger sämre nattsömn

Går att sätta gränser för sig själv
Det är dock svårt att leva i dagens samhälle utan en smartphone – i alla fall för den som har ambitionen att på något sätt delta i samhället, enligt Nanna Gillberg.
Däremot går det att sätta gränser för sig själv exempelvis genom att begränsa i vilka situationer och sammanhang man tycker att det är okej att ge mobilen företräde framför den fysiska omgivningen.
– Är det okej att under pågående umgänge ha ögonkontakt med mobilen i stället för personen man umgås med och bara lyssna på brottstycken av det den andra säger? Att sätta upp lite regler för sig själv hur man i sociala sammanhang, tillsammans med andra, ska förhålla sig till sin mobil är ingen dum idé. Är det väldigt svårt att avstå från att fingra på mobilen kan det i sig vara ett tecken på att man har ett lite osunt förhållande till den.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!