Går det att träna vid förkylning?

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Har du haft en rejäl förkylning eller influensa och vill komma igång med träningen kan det vara svårt att veta när och om man vågar träna. Det kan ta olika fort eller långsamt att återhämta sig efter att man haft en infektion i kroppen. Är du ung och vältränad går det generellt att säga att det går snabbare att bli frisk än om du är äldre och i lagom bra form.

Du ska förstås aldrig träna om du har feber eller en infektion i kroppen. Inte heller ska du träna om du har ont i halsen, hostar eller har värk i kroppen. Nyser du och har lite snuva kan du träna lite lätt. Men tänk på att dig ska vara helt frisk under tre dagar efter en rejäl förkylning innan du tränar igen.

LÄS OCKSÅ: Tre knep vid förkylning

Mät vilopulsen
Tränar du för tidigt och har bakterier och virus i kroppen kan det påverka njurar och hjärta och få konsekvenser för din hälsa. En inflammation i kroppen försämrar hjärtats förmåga att pumpa runt blodet, och kan leda till att vätska samlas i hjärtsäcken och lungorna. Går det riktigt illa så kan du få hjärtmuskelinflammation. Det är dock väldigt få som drabbas, men det händer.

 

Vid en lättare förkylning kan du ta promenader och även köra lite styrketräning. Den som är van att träna brukar känna sin kropp väl och veta när det är läge att vila och ta det lugnt, men samtidigt är det just dessa personer som kan gå tillbaka till hård träning lite för tidigt.

Att mäta sin puls är ett bra mått för hur hälsoläget är. Vilopulsen är högre om du har en infektion i kroppen.

LÄS OCKSÅ: Förkyld - här är tipsen som hjälper

Vänta hellre en dag till
Det kan förstås kännas frustrerande att inte kunna röra på sig, speciellt om du tränar flera gånger i veckan och har ett mål med din fysiska aktivitet, till exempel olika motionslopp, som motivation. Ett bra tips kan vara att träna lite yoga och stretchövningar hemma, men du ska inte anstränga hjärtat förrän du är helt frisk. Förkylningen har olika faser och tränar du för tidigt finns risken att hosta, feber och halsont kommer tillbaka och du måste låta bli att träna en vecka till ett längre. Vänta hellre en extra dag innan du kör igång igen.

Du ska inte träna när:
… du känner dig hängig
… du har feber
… du har ont i halsen
eller du precis är i början av en förkylning.

Av Inger Palm

Källa: 1177.se och Apoteksgruppen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

 

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

 

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

 

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

 

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.