Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Peder Gustafsson

Foto: Fotograf Charlotte

“Rödbetan boostar min träning”

Peder Gustafsson

Ålder: 50 år
Bor: Ulricehamn
Gör: Delägare i ett företag som tillverkar betongväggar till industri och bostäder
Familj: Fru och två söner på 13 och 16 år
Så mår jag bra: Tränar fotboll och längdskidåkning. Under helger och ledigheter försöker jag lägga in längre konditionspass på tre-fyra timmar.

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

Peder Gustafssons mamma var bara 48 år gammal när hon fick en hjärtinfarkt och senare en stroke, följt av andra problem med hjärtat. Läkarna uppmanade henne att börja dricka rödbetsjuice för att sänka blodtrycket. Rödbetorna hade enligt läkaren också en föryngrande inverkan på blodkärlen.

Peder har burit med sig sin mammas erfarenheter och tänker förebyggande.
– Det finns en viss ärftlig faktor bakom hjärt- kärlsjukdomar, därför började jag också dricka rödbetssaft. Det kändes psykologiskt bra, men jag hade också hört talas om rödbetornas prestationshöjande effekt för idrottare, så det egentliga målet för mig var att se om rödbetorna kunde ge bättre ork, säger han.

 

LÄS OCKSÅ: Bättre uthållighet med rödbetsjuice

Aldrig gillat smaken av rödbetor
Fast Peder drack inte rödbetsjuicen med någon större förtjusning. Han har aldrig gillat smaken av rödbetor, men fortsatte för hälsans och prestationens skull. För sex år sedan hittade han Beet Speed, som är rödbetor i kapselform, vilket gjorde att han slapp juicen.
– Jag hade nog fortsatt att tvinga i mig rödbetssaften om jag inte hittat kapslarna, men kapslarna är dessutom smidigare att ha med sig, säger Peder.

LÄS OCKSÅ: Petra tar rödbetsjuice under långloppen – och presterar bättre

Tog upp träningen igen
I Ulricehamn där Peder är uppvuxen och nu tillbakaflyttad satsar kommunen en hel del på att erbjuda möjligheter att idrotta. Lassalyckan är ett stort idrotts- och friluftsområde med allt från fotbollsplaner och ishockeyrinkar till skidspår och tennisbanor. I sin ungdom ägnade Peder mycket tid åt fotbollen, men han sysslade även med triathlon, multisport och längdskidåkning.
– Idrotten har alltid varit viktig för mig, men när jag och min fru flyttade till Bohuslän så förlorade jag mina träningskamrater och då blev det inte lika roligt att hålla på själv. För åtta år sedan flyttade vi tillbaka till Ulricehamn och då tog jag upp träningen igen. Det jag satsar mest på just nu är skidåkningen och att åka Vasaloppet. I år kom jag på 331 plats, säger Peder.

Han tränar bara två gånger i veckan, vilket kan låta lite för en elitmotionär som Peder, som dessutom ligger så långt fram i Vasaloppet som han gör. Men passen är effektiva och håller hög kvalitet.

Han är ofta ute en till två timmar åt gången. Är han ledig så försöker han få till ett långpass på mellan tre och fyra timmar. På fritiden är han ungdomstränare i skidor, vilket innebär att han tränare ytterligare en timma. Och visst tycker Peder att rödbetstillskottet gör skillnad.
– Med kapslarna märker jag att jag kan köra lite hårdare under längre perioder. Jag har ingen pulsklocka eller något annat som kan mäta effekten, det är mer känslan i kroppen jag utgår ifrån, säger Peder.

 

LÄS OCKSÅ: Forskning: Rödbetsjuice hjälper hjärtsviktspatienter

Förbättrar uthålligheten
Kväveoxid var fram till 1998 något som de flesta förknippade mer med luftföroreningar än med hälsa. Det året fick tre amerikanska forskare Nobelpriset i medicin för sin upptäckt att kväveoxid är en av parametrarna som styr blodkärlens muskulatur.
Rödbetor är naturligt rika på nitrat, vilket är det ämne som fått idrottare att äta, dricka eller ta betor i kapselform för att höja prestationen vid träning och tävling. Studier har visat att vid lågintensiv träning minskar rödbetor kroppens syreförbrukning och vid högintensiv träning förbättrar de uthålligheten.

Det har också visat sig att muskelcellernas energianvändning blir mer effektiv av rödbetor, vilket kan förklara den ökade uthålligheten. Rödbetor var tidigare mest kända för att kunna förbättra den explosiva styrkan och aktivera snabba muskler men på senare tid har allt mer forskning visat på rödbetornas positiva effekter vid uthållighetssporter.

LÄS OCKSÅ: Ämne i rödbeta kan bromsa Alzheimers

Bra för hjärthälsan
Nitraterna i rödbetor omvandlas till nitriter i kroppen och de i sin tur bildar kväveoxid i blodet. Kväveoxid hjälper till att fördela blodflödet och reglera blodtrycket genom att vidga kärlen när kroppen behöver mer blod samtidigt som det förhindrar att kärlväggarna växer ihop så att blodflödet minskar.

 

Att ha tillräckligt med kväveoxid i blodet förebygger därför också åderförkalkning, det vill säga att plack utvecklas på insidan av kärlväggen och täpper till blodkärlen. Rödbetor kan ge kraftiga förbättringar i kärlen redan efter några dagar.

Det ska egentligen inte gå, men en förklaring verkar vara att kväveoxiden även mjukar upp det stelnade muskellagret runt kärlen. Rödbetor innehåller inte bara nitrat utan också andra nyttiga ämnen som kalium, kalcium, natrium, magnesium, mangan, zink, järn, betakaroten, biotin och folat samt A- och C-vitamin.
– När jag tränar tar jag en kapsel varannan dag. Inför en tävling ökar jag på dosen till fyra kapslar fyra till fem dagar innan loppet. Det känns då tydligt att man får en effekt av rödbetan, säger Peder.

Källa: The Potential Benefits of Red Beetroot Supplementation in Health and Disease

Av Inger Palm


Peder Gustafsson

Ålder: 50 år
Bor: Ulricehamn
Gör: Delägare i ett företag som tillverkar betongväggar till industri och bostäder
Familj: Fru och två söner på 13 och 16 år
Så mår jag bra: Tränar fotboll och längdskidåkning. Under helger och ledigheter försöker jag lägga in längre konditionspass på tre-fyra timmar.

Nitrat för hjärtat

En brittisk studie har visat att blodtrycket sjunker med 10-15 procent redan inom några timmar efter att man intagit rödbeta, som är rikt på nitrat.

Nitrat omvandlas till kväveoxid i kroppen vilket utvidgar blodkärlen, därför minskar trycket, vilket är goda nyheter för alla som lider av högt blodtryck.

Högt blodtryck försvårar hjärtats arbete och ökar risken för stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, njursjukdom bland annat.

Nitratet i rödbetan omvandlas i kroppen till kväveoxid (NO), som öppnar upp blodkärlen och ökar cirkulationen och på så sätt underlättar för kroppen att leverera blod och syre till muskler och hjärna. Musklernas syreupptagning är viktigt för att du ska orka och ökar uthålligheten vid fysisk ansträngning.

Rödbeta är en av våra mest nitratrika grönsaker. Andra grönsaker som innehåller mycket nitrat är spenat, broccoli, rädisor, mangold och ruccola.

Grönsaker som är rika på nitrat har en karakteristisk besk smak som vissa har svårt för. Då kan man istället göra smoothies eller ta ett kosttillskott.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!