Eva Stenqvist

”Utan rödbetsjuicen stiger mitt blodtryck”

Fakta

Ny studie: Rödbetor sänker högt blodtryck

Det pågår en intensiv forskning på rödbetsjuicens positiva effekt på hjärtat. Studie efter studie visar rödbetsjuicens goda effekt på högt blodtryck. En ny brittisk studie visade att både över- och undertryck sjönk när patienterna fick dricka 2,5 deciliter rödbetsjuice varje dag. Anledningen till att rödbetsjuice sänker blodtrycket är att rovan innehåller nitrater som omvandlas till kväveoxid, vilket i sin tur vidgar blodkärlen och sänker blodtrycket. Det medför även att blodcirkulationen och syreupptagningen ökar.

Det har nyligen gjorts studier på hjärtsviktspatienter som tack vare ett dagligt intag av rödbetsjuice mådde bättre och fick bättre värden. Rödbetsjuicen är också populär bland idrottare eftersom den förbättrar orken.

Rova med många nyttiga ämnen
Rödbetor är inte bara goda, de är fulla av nyttiga ämnen. Rödbetor innehåller kalium, magnesium, mangan, zink, natrium, järn, biotin, betakaroten, folat, som är den naturliga formen av folsyra, kalcium och järn samt vitaminerna A- och C. Rödbetor är naturligt rika på nitrat, det ämne som väckt stort intresse bland idrottsutövare och forskare.

Nitrat finns i andra grönsaker som ruccola och spenat men det krävs stora mängder för att få i sig tillräckliga mängder. Fördelen med rödbetsjuice är att den är lätt att få i sig. Det räcker med 1 dl juice per dag och skillnaden märks redan inom några dagar. Rödbetans röda färgämne, betacyanin, är dessutom rik på skyddande polyfenoler.

Odlar ekologiskt vid Bodensjön
Biottas rödbetor kommer från de bördiga fältens runt Bodensjön. Bönderna, som odlar ekologiskt, levererar nyskördade rödbetor till Biottas anläggning i Tägerwilen i Schweiz. Där tas den färgstarka rotfrukten hand och förvandlas till välsmakande juice. Sedan 1957, när den första Biottajuicen såldes, har det erbjudit juicer utan konstgjorda tillsatser.

Maten du ska undvika för att hålla blodtrycket nere
En av tre svenskar uppskattas ha ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor kan du undvika att få problem med blodtrycket.

Den här maten ska du undvika om du har högt blodtryck men också för att inte få det:
• Charkprodukter och korvar innehåller höga nivåer av natrium och fett som är skadligt för artärhälsan och blodcirkulationen. Välj hellre magert kött som kyckling eller kalkon (utan skinn), kanin eller kalv.

• En del ostar tenderar att ha höga nivåer av natrium, som kan ge högt blodtryck men det finns bra alternativ i butikerna som inte har extra natrium.

• Snacks innehåller ofta en massa natrium och fetter som är dåliga för kroppen. Undvik friterad mat, saltade nötter, chips med mera.

• Smör och margarin innehåller mycket natrium och fett som påverkar artärernas hälsa. Olivolja är ett bra alternativ.

• Smaktillsatser och salladsdressingar som majonnäs, ketchup och liknande har en hög nivå av natrium, vilket påverkar hälsan. Gör dina egna dressingar på yoghurt, olja och örtsalter.

• Svart te och kaffe stimulerar adrenalinet och produktionen av kortisol, vilket höjer blodtrycket. Minska på konsumtionen om du dricker mycket koffeinhaltiga drycker.

• Tänk tallriksmodellen, ta halva tallriken grönsaker, en fjärdedel protein och en fjärdedel kolhydrater samt lite fett för att kunna ta upp det nyttiga i grönsakerna.

För drygt 20 år sedan fick Eva Stenqvist reda på att hon led av högt blodtryck. Men Eva som är en renlevnadsmänniska kände sig inte bekväm med att ta den syntetiska medicinen. 
– För sex år sedan började jag dricka ekologisk rödbetsjuice. Då sjönk blodtrycket så mycket att jag kunde sluta med medicinen. Nu mår jag hur bra som helst, berättar hon. 

Eva Stenqvist kommer så väl ihåg när det hände. Det var sommaren 1994. Maken var på fotbolls-VM i USA och Eva mådde sämre för varje dags om gick. Hon hade ihållande huvudvärk och kände en konstant inre stress. Därför bokade hon tid hos sin husläkare för en undersökning.
– Proverna visade att jag fått högt blodtryck vilket var det de sista jag trodde att jag led av. Då var jag bara 49 år, säger Eva och tillägger:
– Jag levde lika sunt då som nu. Jag har alltid varit smal, ätit bra och jag tränar fortfarande flera gånger i veckan.

► Läs också: Rödbetsjuice håller blodtrycket i schack visar forskning

 

En tredjedel har högt blodtryck
Men högt blodtryck är vanligt. Ungefär en tredjedel av svenskarna har ha ett förhöjt blodtryck.
För de allra flesta med högt blodtryck går det inte att hitta en enskild orsak till varför problemet uppstått. Flera omständigheter kan samverka, men majoriteten av de som drabbats av förhöjt blodtryck har fått det på grund av en sin livsstil.

Övertrycket ökar med åldern
En överkonsumtion av alkohol, rökning, dåliga kostvanor, övervikt och stillasittande vanor är därför bidragande faktorer.
Blodtrycket, och då främst övertrycket, ökar med åldern. Den typen av högt blodtryck är den vanligaste. Men det finns också en ärftlig faktor, som i Evas fall.
– Då hade jag inget annat val än att ta den blodtryckssänkande medicinen. Men jag mådde snabbt bättre och blev av med huvudvärken och de andra symtomen, säger Eva.

► Läs också: Kvinnor med högt blodtryck får inte samma behandling som män

Kunde sluta med blodtrycksmedicinen
Eva hälsosamma livsstil gjorde att hon intresserat följde forskning och utveckling av kosttillskott och växtläkemedel. När hon fick höra talas om att rödbetsjuice kunde sänka högt blodtryck var det en självklarhet för henne att prova.
– Efter drygt ett år kunde jag sluta med blodtrycksmedicinen. Jag minns att jag fick så lågt blodtryck att jag kände mig svimfärdigt. Det gjorde att jag slutade från en dag till en annan med medicinen och nu har jag inte ätit blodtryckssänkande medicin på fem år, säger hon och tillägger:
– Eller rättare sagt, rödbetsjucien är min medicin och det som håller blodtrycket på normal nivå. Jag tar ett glas varje morgon och det håller blodtrycket på en normal nivå.

Valde en mjölksyrejäst färskpressad rödbetsjuice
Att valet av rödbetsjuice blev Biotta var självklart för Eva.
– Jag gillar Biottas filosofi där ekologisk odling och varsamhet om naturen står i fokus. Men jag tycker förstås att den färskpressade juicen smakar bra och eftersom den är mjölksyrejäst förbättras ju också upptaget.

► Läs också: Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

Är 70 år men jobbar heltid
När man väl fått högt blodtryck är det viktigt att leva så hälsosamt som möjligt för att inte drabbas av hälsoproblem som är kopplade till hjärtsjukdomar.
– Förra året fyllde jag 70 år. Jag jobbar fortfarande heltid, tränar fyra-fem dagar i veckan och känner mig kärnfrisk. Jag håller koll på blodtrycket och mäter det två gånger i veckan och därför behöver jag aldrig vara orolig.

“Mina värden visar vad rödbetsjuicen åstadkommit”
Varje år går Eva på hälsokontroll. Hennes husläkare är lika imponerad varje gång över hennes synnerligen goda värden.
– Jag har en bra läkare som men hon förespråkar förstås syntetiska mediciner. Men min värden visar ju vad rödbetsjuicen åstadkommit. Och att dricka rödbetsjuice framför att ta blodtrycksmedicin är ett självklart val för mig, säger Eva.

► Läs också: Här är de bästa knepen för att sänka ditt blodtryck naturligt

Av Inger Palm 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Ny studie: Rödbetor sänker högt blodtryck

Det pågår en intensiv forskning på rödbetsjuicens positiva effekt på hjärtat. Studie efter studie visar rödbetsjuicens goda effekt på högt blodtryck. En ny brittisk studie visade att både över- och undertryck sjönk när patienterna fick dricka 2,5 deciliter rödbetsjuice varje dag. Anledningen till att rödbetsjuice sänker blodtrycket är att rovan innehåller nitrater som omvandlas till kväveoxid, vilket i sin tur vidgar blodkärlen och sänker blodtrycket. Det medför även att blodcirkulationen och syreupptagningen ökar.

Det har nyligen gjorts studier på hjärtsviktspatienter som tack vare ett dagligt intag av rödbetsjuice mådde bättre och fick bättre värden. Rödbetsjuicen är också populär bland idrottare eftersom den förbättrar orken.

Rova med många nyttiga ämnen
Rödbetor är inte bara goda, de är fulla av nyttiga ämnen. Rödbetor innehåller kalium, magnesium, mangan, zink, natrium, järn, biotin, betakaroten, folat, som är den naturliga formen av folsyra, kalcium och järn samt vitaminerna A- och C. Rödbetor är naturligt rika på nitrat, det ämne som väckt stort intresse bland idrottsutövare och forskare.

Nitrat finns i andra grönsaker som ruccola och spenat men det krävs stora mängder för att få i sig tillräckliga mängder. Fördelen med rödbetsjuice är att den är lätt att få i sig. Det räcker med 1 dl juice per dag och skillnaden märks redan inom några dagar. Rödbetans röda färgämne, betacyanin, är dessutom rik på skyddande polyfenoler.

Odlar ekologiskt vid Bodensjön
Biottas rödbetor kommer från de bördiga fältens runt Bodensjön. Bönderna, som odlar ekologiskt, levererar nyskördade rödbetor till Biottas anläggning i Tägerwilen i Schweiz. Där tas den färgstarka rotfrukten hand och förvandlas till välsmakande juice. Sedan 1957, när den första Biottajuicen såldes, har det erbjudit juicer utan konstgjorda tillsatser.

Maten du ska undvika för att hålla blodtrycket nere
En av tre svenskar uppskattas ha ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor kan du undvika att få problem med blodtrycket.

Den här maten ska du undvika om du har högt blodtryck men också för att inte få det:
• Charkprodukter och korvar innehåller höga nivåer av natrium och fett som är skadligt för artärhälsan och blodcirkulationen. Välj hellre magert kött som kyckling eller kalkon (utan skinn), kanin eller kalv.

• En del ostar tenderar att ha höga nivåer av natrium, som kan ge högt blodtryck men det finns bra alternativ i butikerna som inte har extra natrium.

• Snacks innehåller ofta en massa natrium och fetter som är dåliga för kroppen. Undvik friterad mat, saltade nötter, chips med mera.

• Smör och margarin innehåller mycket natrium och fett som påverkar artärernas hälsa. Olivolja är ett bra alternativ.

• Smaktillsatser och salladsdressingar som majonnäs, ketchup och liknande har en hög nivå av natrium, vilket påverkar hälsan. Gör dina egna dressingar på yoghurt, olja och örtsalter.

• Svart te och kaffe stimulerar adrenalinet och produktionen av kortisol, vilket höjer blodtrycket. Minska på konsumtionen om du dricker mycket koffeinhaltiga drycker.

• Tänk tallriksmodellen, ta halva tallriken grönsaker, en fjärdedel protein och en fjärdedel kolhydrater samt lite fett för att kunna ta upp det nyttiga i grönsakerna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegansk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.