Eva Stenqvist

”Utan rödbetsjuicen stiger mitt blodtryck”

Fakta

Ny studie: Rödbetor sänker högt blodtryck

Det pågår en intensiv forskning på rödbetsjuicens positiva effekt på hjärtat. Studie efter studie visar rödbetsjuicens goda effekt på högt blodtryck. En ny brittisk studie visade att både över- och undertryck sjönk när patienterna fick dricka 2,5 deciliter rödbetsjuice varje dag. Anledningen till att rödbetsjuice sänker blodtrycket är att rovan innehåller nitrater som omvandlas till kväveoxid, vilket i sin tur vidgar blodkärlen och sänker blodtrycket. Det medför även att blodcirkulationen och syreupptagningen ökar.

Det har nyligen gjorts studier på hjärtsviktspatienter som tack vare ett dagligt intag av rödbetsjuice mådde bättre och fick bättre värden. Rödbetsjuicen är också populär bland idrottare eftersom den förbättrar orken.

Rova med många nyttiga ämnen
Rödbetor är inte bara goda, de är fulla av nyttiga ämnen. Rödbetor innehåller kalium, magnesium, mangan, zink, natrium, järn, biotin, betakaroten, folat, som är den naturliga formen av folsyra, kalcium och järn samt vitaminerna A- och C. Rödbetor är naturligt rika på nitrat, det ämne som väckt stort intresse bland idrottsutövare och forskare.

Nitrat finns i andra grönsaker som ruccola och spenat men det krävs stora mängder för att få i sig tillräckliga mängder. Fördelen med rödbetsjuice är att den är lätt att få i sig. Det räcker med 1 dl juice per dag och skillnaden märks redan inom några dagar. Rödbetans röda färgämne, betacyanin, är dessutom rik på skyddande polyfenoler.

Odlar ekologiskt vid Bodensjön
Biottas rödbetor kommer från de bördiga fältens runt Bodensjön. Bönderna, som odlar ekologiskt, levererar nyskördade rödbetor till Biottas anläggning i Tägerwilen i Schweiz. Där tas den färgstarka rotfrukten hand och förvandlas till välsmakande juice. Sedan 1957, när den första Biottajuicen såldes, har det erbjudit juicer utan konstgjorda tillsatser.

Maten du ska undvika för att hålla blodtrycket nere
En av tre svenskar uppskattas ha ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor kan du undvika att få problem med blodtrycket.

Den här maten ska du undvika om du har högt blodtryck men också för att inte få det:
• Charkprodukter och korvar innehåller höga nivåer av natrium och fett som är skadligt för artärhälsan och blodcirkulationen. Välj hellre magert kött som kyckling eller kalkon (utan skinn), kanin eller kalv.

• En del ostar tenderar att ha höga nivåer av natrium, som kan ge högt blodtryck men det finns bra alternativ i butikerna som inte har extra natrium.

• Snacks innehåller ofta en massa natrium och fetter som är dåliga för kroppen. Undvik friterad mat, saltade nötter, chips med mera.

• Smör och margarin innehåller mycket natrium och fett som påverkar artärernas hälsa. Olivolja är ett bra alternativ.

• Smaktillsatser och salladsdressingar som majonnäs, ketchup och liknande har en hög nivå av natrium, vilket påverkar hälsan. Gör dina egna dressingar på yoghurt, olja och örtsalter.

• Svart te och kaffe stimulerar adrenalinet och produktionen av kortisol, vilket höjer blodtrycket. Minska på konsumtionen om du dricker mycket koffeinhaltiga drycker.

• Tänk tallriksmodellen, ta halva tallriken grönsaker, en fjärdedel protein och en fjärdedel kolhydrater samt lite fett för att kunna ta upp det nyttiga i grönsakerna.

För drygt 20 år sedan fick Eva Stenqvist reda på att hon led av högt blodtryck. Men Eva som är en renlevnadsmänniska kände sig inte bekväm med att ta den syntetiska medicinen. 
– För sex år sedan började jag dricka ekologisk rödbetsjuice. Då sjönk blodtrycket så mycket att jag kunde sluta med medicinen. Nu mår jag hur bra som helst, berättar hon. 

Eva Stenqvist kommer så väl ihåg när det hände. Det var sommaren 1994. Maken var på fotbolls-VM i USA och Eva mådde sämre för varje dags om gick. Hon hade ihållande huvudvärk och kände en konstant inre stress. Därför bokade hon tid hos sin husläkare för en undersökning.
– Proverna visade att jag fått högt blodtryck vilket var det de sista jag trodde att jag led av. Då var jag bara 49 år, säger Eva och tillägger:
– Jag levde lika sunt då som nu. Jag har alltid varit smal, ätit bra och jag tränar fortfarande flera gånger i veckan.

► Läs också: Rödbetsjuice håller blodtrycket i schack visar forskning

 

En tredjedel har högt blodtryck
Men högt blodtryck är vanligt. Ungefär en tredjedel av svenskarna har ha ett förhöjt blodtryck.
För de allra flesta med högt blodtryck går det inte att hitta en enskild orsak till varför problemet uppstått. Flera omständigheter kan samverka, men majoriteten av de som drabbats av förhöjt blodtryck har fått det på grund av en sin livsstil.

Övertrycket ökar med åldern
En överkonsumtion av alkohol, rökning, dåliga kostvanor, övervikt och stillasittande vanor är därför bidragande faktorer.
Blodtrycket, och då främst övertrycket, ökar med åldern. Den typen av högt blodtryck är den vanligaste. Men det finns också en ärftlig faktor, som i Evas fall.
– Då hade jag inget annat val än att ta den blodtryckssänkande medicinen. Men jag mådde snabbt bättre och blev av med huvudvärken och de andra symtomen, säger Eva.

► Läs också: Kvinnor med högt blodtryck får inte samma behandling som män

Kunde sluta med blodtrycksmedicinen
Eva hälsosamma livsstil gjorde att hon intresserat följde forskning och utveckling av kosttillskott och växtläkemedel. När hon fick höra talas om att rödbetsjuice kunde sänka högt blodtryck var det en självklarhet för henne att prova.
– Efter drygt ett år kunde jag sluta med blodtrycksmedicinen. Jag minns att jag fick så lågt blodtryck att jag kände mig svimfärdigt. Det gjorde att jag slutade från en dag till en annan med medicinen och nu har jag inte ätit blodtryckssänkande medicin på fem år, säger hon och tillägger:
– Eller rättare sagt, rödbetsjucien är min medicin och det som håller blodtrycket på normal nivå. Jag tar ett glas varje morgon och det håller blodtrycket på en normal nivå.

Valde en mjölksyrejäst färskpressad rödbetsjuice
Att valet av rödbetsjuice blev Biotta var självklart för Eva.
– Jag gillar Biottas filosofi där ekologisk odling och varsamhet om naturen står i fokus. Men jag tycker förstås att den färskpressade juicen smakar bra och eftersom den är mjölksyrejäst förbättras ju också upptaget.

► Läs också: Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

 

Är 70 år men jobbar heltid
När man väl fått högt blodtryck är det viktigt att leva så hälsosamt som möjligt för att inte drabbas av hälsoproblem som är kopplade till hjärtsjukdomar.
– Förra året fyllde jag 70 år. Jag jobbar fortfarande heltid, tränar fyra-fem dagar i veckan och känner mig kärnfrisk. Jag håller koll på blodtrycket och mäter det två gånger i veckan och därför behöver jag aldrig vara orolig.

"Mina värden visar vad rödbetsjuicen åstadkommit"
Varje år går Eva på hälsokontroll. Hennes husläkare är lika imponerad varje gång över hennes synnerligen goda värden.
– Jag har en bra läkare som men hon förespråkar förstås syntetiska mediciner. Men min värden visar ju vad rödbetsjuicen åstadkommit. Och att dricka rödbetsjuice framför att ta blodtrycksmedicin är ett självklart val för mig, säger Eva.

► Läs också: Här är de bästa knepen för att sänka ditt blodtryck naturligt

Av Inger Palm 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Ny studie: Rödbetor sänker högt blodtryck

Det pågår en intensiv forskning på rödbetsjuicens positiva effekt på hjärtat. Studie efter studie visar rödbetsjuicens goda effekt på högt blodtryck. En ny brittisk studie visade att både över- och undertryck sjönk när patienterna fick dricka 2,5 deciliter rödbetsjuice varje dag. Anledningen till att rödbetsjuice sänker blodtrycket är att rovan innehåller nitrater som omvandlas till kväveoxid, vilket i sin tur vidgar blodkärlen och sänker blodtrycket. Det medför även att blodcirkulationen och syreupptagningen ökar.

Det har nyligen gjorts studier på hjärtsviktspatienter som tack vare ett dagligt intag av rödbetsjuice mådde bättre och fick bättre värden. Rödbetsjuicen är också populär bland idrottare eftersom den förbättrar orken.

Rova med många nyttiga ämnen
Rödbetor är inte bara goda, de är fulla av nyttiga ämnen. Rödbetor innehåller kalium, magnesium, mangan, zink, natrium, järn, biotin, betakaroten, folat, som är den naturliga formen av folsyra, kalcium och järn samt vitaminerna A- och C. Rödbetor är naturligt rika på nitrat, det ämne som väckt stort intresse bland idrottsutövare och forskare.

Nitrat finns i andra grönsaker som ruccola och spenat men det krävs stora mängder för att få i sig tillräckliga mängder. Fördelen med rödbetsjuice är att den är lätt att få i sig. Det räcker med 1 dl juice per dag och skillnaden märks redan inom några dagar. Rödbetans röda färgämne, betacyanin, är dessutom rik på skyddande polyfenoler.

Odlar ekologiskt vid Bodensjön
Biottas rödbetor kommer från de bördiga fältens runt Bodensjön. Bönderna, som odlar ekologiskt, levererar nyskördade rödbetor till Biottas anläggning i Tägerwilen i Schweiz. Där tas den färgstarka rotfrukten hand och förvandlas till välsmakande juice. Sedan 1957, när den första Biottajuicen såldes, har det erbjudit juicer utan konstgjorda tillsatser.

Maten du ska undvika för att hålla blodtrycket nere
En av tre svenskar uppskattas ha ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor kan du undvika att få problem med blodtrycket.

Den här maten ska du undvika om du har högt blodtryck men också för att inte få det:
• Charkprodukter och korvar innehåller höga nivåer av natrium och fett som är skadligt för artärhälsan och blodcirkulationen. Välj hellre magert kött som kyckling eller kalkon (utan skinn), kanin eller kalv.

• En del ostar tenderar att ha höga nivåer av natrium, som kan ge högt blodtryck men det finns bra alternativ i butikerna som inte har extra natrium.

• Snacks innehåller ofta en massa natrium och fetter som är dåliga för kroppen. Undvik friterad mat, saltade nötter, chips med mera.

• Smör och margarin innehåller mycket natrium och fett som påverkar artärernas hälsa. Olivolja är ett bra alternativ.

• Smaktillsatser och salladsdressingar som majonnäs, ketchup och liknande har en hög nivå av natrium, vilket påverkar hälsan. Gör dina egna dressingar på yoghurt, olja och örtsalter.

• Svart te och kaffe stimulerar adrenalinet och produktionen av kortisol, vilket höjer blodtrycket. Minska på konsumtionen om du dricker mycket koffeinhaltiga drycker.

• Tänk tallriksmodellen, ta halva tallriken grönsaker, en fjärdedel protein och en fjärdedel kolhydrater samt lite fett för att kunna ta upp det nyttiga i grönsakerna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

 

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

 

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

 

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.