Eva Stenqvist

”Utan rödbetsjuicen stiger mitt blodtryck”

Fakta

Ny studie: Rödbetor sänker högt blodtryck

Det pågår en intensiv forskning på rödbetsjuicens positiva effekt på hjärtat. Studie efter studie visar rödbetsjuicens goda effekt på högt blodtryck. En ny brittisk studie visade att både över- och undertryck sjönk när patienterna fick dricka 2,5 deciliter rödbetsjuice varje dag. Anledningen till att rödbetsjuice sänker blodtrycket är att rovan innehåller nitrater som omvandlas till kväveoxid, vilket i sin tur vidgar blodkärlen och sänker blodtrycket. Det medför även att blodcirkulationen och syreupptagningen ökar.

Det har nyligen gjorts studier på hjärtsviktspatienter som tack vare ett dagligt intag av rödbetsjuice mådde bättre och fick bättre värden. Rödbetsjuicen är också populär bland idrottare eftersom den förbättrar orken.

Rova med många nyttiga ämnen
Rödbetor är inte bara goda, de är fulla av nyttiga ämnen. Rödbetor innehåller kalium, magnesium, mangan, zink, natrium, järn, biotin, betakaroten, folat, som är den naturliga formen av folsyra, kalcium och järn samt vitaminerna A- och C. Rödbetor är naturligt rika på nitrat, det ämne som väckt stort intresse bland idrottsutövare och forskare.

Nitrat finns i andra grönsaker som ruccola och spenat men det krävs stora mängder för att få i sig tillräckliga mängder. Fördelen med rödbetsjuice är att den är lätt att få i sig. Det räcker med 1 dl juice per dag och skillnaden märks redan inom några dagar. Rödbetans röda färgämne, betacyanin, är dessutom rik på skyddande polyfenoler.

Odlar ekologiskt vid Bodensjön
Biottas rödbetor kommer från de bördiga fältens runt Bodensjön. Bönderna, som odlar ekologiskt, levererar nyskördade rödbetor till Biottas anläggning i Tägerwilen i Schweiz. Där tas den färgstarka rotfrukten hand och förvandlas till välsmakande juice. Sedan 1957, när den första Biottajuicen såldes, har det erbjudit juicer utan konstgjorda tillsatser.

Maten du ska undvika för att hålla blodtrycket nere
En av tre svenskar uppskattas ha ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor kan du undvika att få problem med blodtrycket.

Den här maten ska du undvika om du har högt blodtryck men också för att inte få det:
• Charkprodukter och korvar innehåller höga nivåer av natrium och fett som är skadligt för artärhälsan och blodcirkulationen. Välj hellre magert kött som kyckling eller kalkon (utan skinn), kanin eller kalv.

• En del ostar tenderar att ha höga nivåer av natrium, som kan ge högt blodtryck men det finns bra alternativ i butikerna som inte har extra natrium.

• Snacks innehåller ofta en massa natrium och fetter som är dåliga för kroppen. Undvik friterad mat, saltade nötter, chips med mera.

• Smör och margarin innehåller mycket natrium och fett som påverkar artärernas hälsa. Olivolja är ett bra alternativ.

• Smaktillsatser och salladsdressingar som majonnäs, ketchup och liknande har en hög nivå av natrium, vilket påverkar hälsan. Gör dina egna dressingar på yoghurt, olja och örtsalter.

• Svart te och kaffe stimulerar adrenalinet och produktionen av kortisol, vilket höjer blodtrycket. Minska på konsumtionen om du dricker mycket koffeinhaltiga drycker.

• Tänk tallriksmodellen, ta halva tallriken grönsaker, en fjärdedel protein och en fjärdedel kolhydrater samt lite fett för att kunna ta upp det nyttiga i grönsakerna.

För drygt 20 år sedan fick Eva Stenqvist reda på att hon led av högt blodtryck. Men Eva som är en renlevnadsmänniska kände sig inte bekväm med att ta den syntetiska medicinen. 
– För sex år sedan började jag dricka ekologisk rödbetsjuice. Då sjönk blodtrycket så mycket att jag kunde sluta med medicinen. Nu mår jag hur bra som helst, berättar hon. 

Eva Stenqvist kommer så väl ihåg när det hände. Det var sommaren 1994. Maken var på fotbolls-VM i USA och Eva mådde sämre för varje dags om gick. Hon hade ihållande huvudvärk och kände en konstant inre stress. Därför bokade hon tid hos sin husläkare för en undersökning.
– Proverna visade att jag fått högt blodtryck vilket var det de sista jag trodde att jag led av. Då var jag bara 49 år, säger Eva och tillägger:
– Jag levde lika sunt då som nu. Jag har alltid varit smal, ätit bra och jag tränar fortfarande flera gånger i veckan.

► Läs också: Rödbetsjuice håller blodtrycket i schack visar forskning

 

En tredjedel har högt blodtryck
Men högt blodtryck är vanligt. Ungefär en tredjedel av svenskarna har ha ett förhöjt blodtryck.
För de allra flesta med högt blodtryck går det inte att hitta en enskild orsak till varför problemet uppstått. Flera omständigheter kan samverka, men majoriteten av de som drabbats av förhöjt blodtryck har fått det på grund av en sin livsstil.

Övertrycket ökar med åldern
En överkonsumtion av alkohol, rökning, dåliga kostvanor, övervikt och stillasittande vanor är därför bidragande faktorer.
Blodtrycket, och då främst övertrycket, ökar med åldern. Den typen av högt blodtryck är den vanligaste. Men det finns också en ärftlig faktor, som i Evas fall.
– Då hade jag inget annat val än att ta den blodtryckssänkande medicinen. Men jag mådde snabbt bättre och blev av med huvudvärken och de andra symtomen, säger Eva.

► Läs också: Kvinnor med högt blodtryck får inte samma behandling som män

Kunde sluta med blodtrycksmedicinen
Eva hälsosamma livsstil gjorde att hon intresserat följde forskning och utveckling av kosttillskott och växtläkemedel. När hon fick höra talas om att rödbetsjuice kunde sänka högt blodtryck var det en självklarhet för henne att prova.
– Efter drygt ett år kunde jag sluta med blodtrycksmedicinen. Jag minns att jag fick så lågt blodtryck att jag kände mig svimfärdigt. Det gjorde att jag slutade från en dag till en annan med medicinen och nu har jag inte ätit blodtryckssänkande medicin på fem år, säger hon och tillägger:
– Eller rättare sagt, rödbetsjucien är min medicin och det som håller blodtrycket på normal nivå. Jag tar ett glas varje morgon och det håller blodtrycket på en normal nivå.

Valde en mjölksyrejäst färskpressad rödbetsjuice
Att valet av rödbetsjuice blev Biotta var självklart för Eva.
– Jag gillar Biottas filosofi där ekologisk odling och varsamhet om naturen står i fokus. Men jag tycker förstås att den färskpressade juicen smakar bra och eftersom den är mjölksyrejäst förbättras ju också upptaget.

► Läs också: Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

Är 70 år men jobbar heltid
När man väl fått högt blodtryck är det viktigt att leva så hälsosamt som möjligt för att inte drabbas av hälsoproblem som är kopplade till hjärtsjukdomar.
– Förra året fyllde jag 70 år. Jag jobbar fortfarande heltid, tränar fyra-fem dagar i veckan och känner mig kärnfrisk. Jag håller koll på blodtrycket och mäter det två gånger i veckan och därför behöver jag aldrig vara orolig.

”Mina värden visar vad rödbetsjuicen åstadkommit”
Varje år går Eva på hälsokontroll. Hennes husläkare är lika imponerad varje gång över hennes synnerligen goda värden.
– Jag har en bra läkare som men hon förespråkar förstås syntetiska mediciner. Men min värden visar ju vad rödbetsjuicen åstadkommit. Och att dricka rödbetsjuice framför att ta blodtrycksmedicin är ett självklart val för mig, säger Eva.

► Läs också: Här är de bästa knepen för att sänka ditt blodtryck naturligt

Av Inger Palm 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Ny studie: Rödbetor sänker högt blodtryck

Det pågår en intensiv forskning på rödbetsjuicens positiva effekt på hjärtat. Studie efter studie visar rödbetsjuicens goda effekt på högt blodtryck. En ny brittisk studie visade att både över- och undertryck sjönk när patienterna fick dricka 2,5 deciliter rödbetsjuice varje dag. Anledningen till att rödbetsjuice sänker blodtrycket är att rovan innehåller nitrater som omvandlas till kväveoxid, vilket i sin tur vidgar blodkärlen och sänker blodtrycket. Det medför även att blodcirkulationen och syreupptagningen ökar.

Det har nyligen gjorts studier på hjärtsviktspatienter som tack vare ett dagligt intag av rödbetsjuice mådde bättre och fick bättre värden. Rödbetsjuicen är också populär bland idrottare eftersom den förbättrar orken.

Rova med många nyttiga ämnen
Rödbetor är inte bara goda, de är fulla av nyttiga ämnen. Rödbetor innehåller kalium, magnesium, mangan, zink, natrium, järn, biotin, betakaroten, folat, som är den naturliga formen av folsyra, kalcium och järn samt vitaminerna A- och C. Rödbetor är naturligt rika på nitrat, det ämne som väckt stort intresse bland idrottsutövare och forskare.

Nitrat finns i andra grönsaker som ruccola och spenat men det krävs stora mängder för att få i sig tillräckliga mängder. Fördelen med rödbetsjuice är att den är lätt att få i sig. Det räcker med 1 dl juice per dag och skillnaden märks redan inom några dagar. Rödbetans röda färgämne, betacyanin, är dessutom rik på skyddande polyfenoler.

Odlar ekologiskt vid Bodensjön
Biottas rödbetor kommer från de bördiga fältens runt Bodensjön. Bönderna, som odlar ekologiskt, levererar nyskördade rödbetor till Biottas anläggning i Tägerwilen i Schweiz. Där tas den färgstarka rotfrukten hand och förvandlas till välsmakande juice. Sedan 1957, när den första Biottajuicen såldes, har det erbjudit juicer utan konstgjorda tillsatser.

Maten du ska undvika för att hålla blodtrycket nere
En av tre svenskar uppskattas ha ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor kan du undvika att få problem med blodtrycket.

Den här maten ska du undvika om du har högt blodtryck men också för att inte få det:
• Charkprodukter och korvar innehåller höga nivåer av natrium och fett som är skadligt för artärhälsan och blodcirkulationen. Välj hellre magert kött som kyckling eller kalkon (utan skinn), kanin eller kalv.

• En del ostar tenderar att ha höga nivåer av natrium, som kan ge högt blodtryck men det finns bra alternativ i butikerna som inte har extra natrium.

• Snacks innehåller ofta en massa natrium och fetter som är dåliga för kroppen. Undvik friterad mat, saltade nötter, chips med mera.

• Smör och margarin innehåller mycket natrium och fett som påverkar artärernas hälsa. Olivolja är ett bra alternativ.

• Smaktillsatser och salladsdressingar som majonnäs, ketchup och liknande har en hög nivå av natrium, vilket påverkar hälsan. Gör dina egna dressingar på yoghurt, olja och örtsalter.

• Svart te och kaffe stimulerar adrenalinet och produktionen av kortisol, vilket höjer blodtrycket. Minska på konsumtionen om du dricker mycket koffeinhaltiga drycker.

• Tänk tallriksmodellen, ta halva tallriken grönsaker, en fjärdedel protein och en fjärdedel kolhydrater samt lite fett för att kunna ta upp det nyttiga i grönsakerna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nilla Gunnarsson

Nilla Gunnarsson: ”Min förändrade kosthållning läkte mig”

Hälsoprofilerna berättar

Nilla Gunnarsson är kvinnan bakom den framgångsrika bloggen Nillas kitchen, där hon skriver om hälsosam och medveten matlagning – hennes stora passion och intresse. Men – det har inte alltid varit så. 2007 blev hon mer hälsomedveten och skalade bort osunda vanor, alkohol och började med yoga. Tre år senare gjorde hon förändringarna som hjälpte henne bli fri från muskelsmärtor, trötthet, PMS och magbesvär. "Efter att jag övergått till en kost fri från mejeri, gluten, vete och socker förbättrades mina symtom inom ett par veckor. Efter någon månad var jag helt smärtfri, vilket jag inte hade upplevt sedan innan puberteten", säger hon till Kurera.

Kollage man sover i olika positioner

Det säger din sovställning om din personlighet

Allmänt

Din musiksmak, klädstil, sätt att inreda eller hur du skakar någons hand. Allt är sådant som vittnar om din personlighet. Det gör även din sovställning –  med den skillnaden att denna är ditt omedvetna val och således troligen informerar mer sanningsenligt om din natur än sådant du medvetet väljer, som kläder, inredning etcetera. Detaljer som kanske mer är till för att stötta en (omedveten?) image. Så – vad säger vårt sätt att sova egentligen om oss? Det får du veta mer om här. 

gravid kvinna ligger intill sin hund

Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

Forskning

Goda nyheter för djurägare som går i väntans tider. Tidig exponering för husdjur kan minska risken för övervikt och allergi, särskilt efter kejsarsnitt. Ny forskning visar att barn i familjer med husdjur generellt har friskare barn. Anledningen? Jo, djur innebär ofta en gynnsam effekt på barnens mag-tarmkanalens bakterieflora – den så kallade mikrobiotan.

Squashrullader med fetaost

Squashrullar med fetaost

Recept

Kokboksförfattaren och matprofilen Ulrika Davidsson har komponerat detta goda recept, perfekt för den som vill ha in mer grönsaker i kosten, gott är det också. Njut som egen rätt, som tillbehör eller gör många och servera som en del av en buffé.

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.