Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Sockerbitar staplade på varandra

Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

I åratal har allmänheten uppmanats att drastiskt minska sitt saltintag. Man har bland annat trott att salt kan öka risken för stroke med en fjärdedel. Men socker kan vara betydligt värre för ditt blodtryck än salt, visar ny forskning. 

Socker – inte salt – är boven bakom högt blodtryck, hävdar nu amerikanska forskare.
Tidigare har man bland annat trott att salt kan öka risken för stroke med en fjärdedel. Man har även skylt tre miljoner dödsfall årligen på högt saltintag. Men socker är mer kopplat till högt blodtryck än vad natrium är, visar en ny studie.

 

Påverkar hjärnan
Det är forskare från New York och Kansas som nu hävdar att höga sockernivåer påverkar en viktig del av hjärnan som orsakar snabbare hjärtfrekvens samt ökat blodtryck. Forskarna belyser samtidigt en nyligen genomförd studie av 8 670 franska vuxna som inte funnit något samband alls mellan salt och högt blodtryck, skriver Daily Mail.

Högt blodtryck ökar risken för stroke och hjärtsjukdomar
– Det är socker och inte salt som kan vara den verkliga orsaken till högt blodtryck, säger doktor  James DiNicolantonio, som forskar hjärtsjukdomar vid St Lukes Mid America Heart Institute i KansasCity och som även är ansvarig för forskargruppen, till tidningen American Journal of Cardiology.
Uppfattningen stöds av metaanalyser av randomiserade kontrollerade studier (storskaliga studier), vilka tyder på att socker är starkare relaterat till blodtrycket hos människor än natrium.
Omkring en fjärdedel av vuxna i Storbritannien har högt blodtryck, något som kraftigt ökar risken för stroke och hjärtsjukdomar.
– Att uppmuntra konsumenter att hålla nere sockret, inte saltet, kan vara en bättre strategi om man vill få kontroll över sitt blodtryck, fortsätter han.

► Läs också: Studie: Sänk ditt blodtryck – och förhindra alzheimers

Anses bevis för ytterligare hälsorisker
Denna nya forskning anses vara ytterligare ett bevis för hälsoriskerna med att äta för mycket socker.
Doktor DiNicolantonio säger därmed emot de experter som hittills hävdat att minskad saltförbrukning bidrar till att sänka antalet feta och hjärtsjuka.
 Vi hävdar motsatsen, en minskning av saltet kan leda till ett ökat intag i processade livsmedel (med tillsatt socker) och därigenom istället öka risken för diabetes, fetma och hjärt-kärlsjukdom, säger han.
Orsakerna är komplicerade att förklara men går ut på att låga saltnivåer ökar mängden av vissa fetter i blodet.

Socker – en kraftigt underskattad hälsorisk
Dr Aseem Malhotra, kardiolog och vetenskapschef för kampanjgruppen "Action on sugar" menar att socker är en kraftigt underskattad hälsorisk.
– Vi vet att socker inte ger någon näring och det finns allt fler bevis på att det är en oberoende riskfaktor för många sjukdomar.
I juni utfärdade Storbritannien nya riktlinjer vilka uppmanade allmänheten att begränsa sig till mellan fem och sju teskedar om dagen eftersom socker anses orsaka fetma och typ 2-diabetes. En genomsnittlig vuxen förbrukar dock ungefär 15 teskedar - och detta på grund av de  höga nivåer dolt socker som finns i till exempel juice, müsli, yoghurt, smörgåsar och färdigmat.

 

Kan påverka barns förmåga att lära
Vissa experter vill att regeringen att införa en sockerskatt på läsk men ministrarna har hittills avvisat dessa samtal.
Regeringens chefsrådgivare när det gäller övervikt, professor Susan Jebb, har också uppmanat föräldrar att förbjuda juice och läsk från middagsbordet och hålla sig till vatten.
Experter är också oroliga för att socker ligger bakom en ökning av karies hos barn vilket kan påverka deras förmåga att lära.

Läs också: Ny forskning: Socker ligger bakom dålig hjärthälsa – inte mättat fett

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

 

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.