Blodtrycksmedicin kan öka risken för hjärtsjukdom hos diabetiker | Kurera.se

Blodtrycksmedicin kan öka risken för hjärtsjukdom hos diabetiker

Så sänker du ditt blodtryck naturligt

Rör på dig mer!
Börja träna. Fysisk aktivitet är bra vid både högt och lågt blodtryck. Så ut och promenera eller upp på cykeln nu när det börjar bli vår. Inga ursäkter. Bara gör´t.

Stressa mindre och sov mer - och bättre
När du stressar frisätts hormoner som höjer ditt blodtryck. Se till att du får ordentlig återhämtning mellan varven - och värna din sömn.

Bra och varierad kost
Ät mycket frukt och grönt. Håll nere mängden socker, salt och skippa hel- och halvfabrikaten. Satsa på fleromättade och omättade fettsyror och långsamma kolhydrater (så håller du dig även mätt längre). Ät fisk och skaldjur, baljväxter och olivolja. Kom ihåg att oupphettad olivolja är att föredra och har en positiv inverkan på kolesterolet. Ät gärna regelbundet - och inte för mycket.

Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig sänka både förhöjt blodtryck och kolesterol. Finns till exempel i produkten Sangin.

Rödbetsjuice
Juicen sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används också flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen. Läs mer här.

Lagrat vitlöksextrakt
Studier har bekräftat att det lagrade vitlöksextraktet AGE förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack, sänker det onda och höjer det goda kolesterolet. Också blodtrycket homocysteinnivåer sänktes. Finns till exempel i produkten Kyolic.

Coenzym Q-10
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Coenzym Q10. En metaanalys av studier på tillskott av Q10 vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt. Läs mer om Coenzym Q10 och hjärtsvikt.

Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik kost rekommenderas då. Exempel på kaliumrika livsmedel är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker,kål och torkade aprikoser.

Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärlen och kan även kompletteras kosten vid hjärt- och kärlsjukdom.

Risken att dö i hjärt- och kärlsjukdomar verkar öka för diabetessjuka som får blodtryckssänkande läkemedel, visar ny forskning från Umeå universitet. Det är tvärtemot vad tidigare rekommendationer gjort gällande.
– Diabetiker som hade ett systoliskt blodtrycksvärde under 140 och fick behandling hade en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar kontra de som inte fick behandling. Vår analys visar att det är en riskökning på 15 procent, säger Mattias Brunström, huvudförfattare till studien, till TT.

Personer med diabetes har ofta högt blodtryck och en ökad risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom. Därför rekommenderas de oftare än icke-diabetiker en mer intensiv blodtrycksbehandling. Nu visar dock en ny studie, publicerad i British Medical Journal, att behandling med blodtryckssänkande läkemedel tvärtom kan vara skadligt för personer med diabetes.

► Läs också: Studie: Sänk ditt blodtryck – och förhindra alzheimers

 

Intensiv blodtrycksbehandling med läkemedel får motsatt effekt
En ny studie från Umeå universitet visar att för diabetespatienter med ett systoliskt blodtrycksvärde (så kallat övertryck) under 140 kan ytterligare blodtryckssänkande läkemedel öka risken att dö i hjärt- och kärlsjukdom.
Mattias Brunström är läkare och doktorand vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå universitet. Han är också huvudförfattare till artikeln:
– Vår studie visar att intensiv behandling med blodtryckssänkande läkemedel kan vara skadligt för personer med diabetes som har ett systoliskt blodtrycksvärde under 140, säger han i ett pressmeddelande.

Läs också: 11 fakta om diabetes

Mattias Brunström är läkare och doktorand vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå universitet

Mattias Brunström, forskare vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Umeå universitet.

Blodtrycksbehandling i någon form fortfarande livsviktigt
Men blodtrycksbehandling – i någon form – är dock fortfarande av stor vikt för denna grupp, poängterar han.
– Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att blodtrycksbehandling kan vara livsviktigt för den majoritet av personer med diabetes som har ett blodtryck över 140, säger han.

Studerat effekterna av blodtryckssänkande behandling för diabetiker
I en omfattande studie har forskarna Mattias Brunström och Bo Carlberg utfört en systematisk översikt av den medicinska litteratur som finns och kunnat studera effekterna av blodtryckssänkande behandling hos patienter med diabetes. Forskarna har analyserat samtliga av de publicerade studier som finns på området. Både randomiserade kontrollerade studier som jämfört blodtryckssänkande läkemedel mot placebo och studier som jämfört olika blodtrycksnivåer. Förutom de studier som finns publicerade i den medicinska litteraturen har forskarna även jagat tag i en stor mängd tidigare opublicerad data. Resultaten sammanställde de sedan i separata metaanalyser – beroende på vilket blodtryck patienterna hade vid inledningen av respektive studie.

 

 Läs också: Ny studie: Komplexa kolhydrater bättre än fett vid diabetes

Resultaten bygger på data från patienter med typ 2-diabetes
Studien visar att effekten av blodtryckssänkande behandling påverkas av vilket blodtryck patienten har innan behandlingen ges. Om systoliskt blodtryck innan behandlingsstart var högre än 140 mm Hg minskade risken att drabbas av död, stroke, hjärtinfarkt och hjärtsvikt med behandling. Om systoliskt blodtryck innan behandlingsstart var lägre än 140 mm Hg ökade istället risken att dö i hjärt-kärlsjukdom. Resultaten bygger nästan uteslutande på data från patienter med typ 2-diabetes och tidigare läkemedelsbehandling för högt blodtryck. Det går därför inte att dra några säkra slutsatser om patienter med typ 1-diabetes, eller patienter med diabetes som har ett normalt blodtryck utan läkemedel.

► Läs också: Statiner kan öka risken för diabetes med 50 procent

 

Dock fortfarande viktigt att få ner ett högt blodtryck
Att inte försöka sänka ett högt blodtryck är dock mer riskabelt än att ta i för hårt, poängterar Mattias Brunström.
– Det är viktigt att komma ihåg att i praktiken är underbehandling av högt blodtryck ett större problem än överbehandling, betonar han.
Han tror att rekommendationerna för hur diabetespatienter ska behandlas inom kort kommer att förändras.
– Många behandlingsriktlinjer, både svenska och internationella, kommer att skrivas om inom de närmsta åren. Man har diskuterat att rekommendera ännu lägre blodtrycksnivåer, kanske under 130, för patienter med diabetes.
Han fortsätter:
– Vi hoppas att vår studie, som visar på hälsorisker med så aggressiv blodtrycksbehandling, kommer att påverka dessa riktlinjer.

► Läs också: Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

Av Isabelle G Hedander

Referens:
Artikel i BMJ: Effect of antihypertensive treatment at different blood pressure levels in patients with diabetes mellitus: systematic review and meta-analyses. Författare: Mattias Brunström and Bo Carlberg. DOI: 10.1136/bmj.i717

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Så sänker du ditt blodtryck naturligt

Rör på dig mer!
Börja träna. Fysisk aktivitet är bra vid både högt och lågt blodtryck. Så ut och promenera eller upp på cykeln nu när det börjar bli vår. Inga ursäkter. Bara gör´t.

Stressa mindre och sov mer - och bättre
När du stressar frisätts hormoner som höjer ditt blodtryck. Se till att du får ordentlig återhämtning mellan varven - och värna din sömn.

Bra och varierad kost
Ät mycket frukt och grönt. Håll nere mängden socker, salt och skippa hel- och halvfabrikaten. Satsa på fleromättade och omättade fettsyror och långsamma kolhydrater (så håller du dig även mätt längre). Ät fisk och skaldjur, baljväxter och olivolja. Kom ihåg att oupphettad olivolja är att föredra och har en positiv inverkan på kolesterolet. Ät gärna regelbundet - och inte för mycket.

Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig sänka både förhöjt blodtryck och kolesterol. Finns till exempel i produkten Sangin.

Rödbetsjuice
Juicen sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används också flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen. Läs mer här.

Lagrat vitlöksextrakt
Studier har bekräftat att det lagrade vitlöksextraktet AGE förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack, sänker det onda och höjer det goda kolesterolet. Också blodtrycket homocysteinnivåer sänktes. Finns till exempel i produkten Kyolic.

Coenzym Q-10
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Coenzym Q10. En metaanalys av studier på tillskott av Q10 vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt. Läs mer om Coenzym Q10 och hjärtsvikt.

Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik kost rekommenderas då. Exempel på kaliumrika livsmedel är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker,kål och torkade aprikoser.

Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärlen och kan även kompletteras kosten vid hjärt- och kärlsjukdom.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

 

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.