Blodtrycksmedicin kan öka risken för hjärtsjukdom hos diabetiker

Så sänker du ditt blodtryck naturligt

Rör på dig mer!
Börja träna. Fysisk aktivitet är bra vid både högt och lågt blodtryck. Så ut och promenera eller upp på cykeln nu när det börjar bli vår. Inga ursäkter. Bara gör´t.

Stressa mindre och sov mer - och bättre
När du stressar frisätts hormoner som höjer ditt blodtryck. Se till att du får ordentlig återhämtning mellan varven - och värna din sömn.

Bra och varierad kost
Ät mycket frukt och grönt. Håll nere mängden socker, salt och skippa hel- och halvfabrikaten. Satsa på fleromättade och omättade fettsyror och långsamma kolhydrater (så håller du dig även mätt längre). Ät fisk och skaldjur, baljväxter och olivolja. Kom ihåg att oupphettad olivolja är att föredra och har en positiv inverkan på kolesterolet. Ät gärna regelbundet - och inte för mycket.

Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig sänka både förhöjt blodtryck och kolesterol. Finns till exempel i produkten Sangin.

Rödbetsjuice
Juicen sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används också flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen. Läs mer här.

Lagrat vitlöksextrakt
Studier har bekräftat att det lagrade vitlöksextraktet AGE förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack, sänker det onda och höjer det goda kolesterolet. Också blodtrycket homocysteinnivåer sänktes. Finns till exempel i produkten Kyolic.

Coenzym Q-10
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Coenzym Q10. En metaanalys av studier på tillskott av Q10 vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt. Läs mer om Coenzym Q10 och hjärtsvikt.

Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik kost rekommenderas då. Exempel på kaliumrika livsmedel är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker,kål och torkade aprikoser.

Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärlen och kan även kompletteras kosten vid hjärt- och kärlsjukdom.

Risken att dö i hjärt- och kärlsjukdomar verkar öka för diabetessjuka som får blodtryckssänkande läkemedel, visar ny forskning från Umeå universitet. Det är tvärtemot vad tidigare rekommendationer gjort gällande.
– Diabetiker som hade ett systoliskt blodtrycksvärde under 140 och fick behandling hade en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar kontra de som inte fick behandling. Vår analys visar att det är en riskökning på 15 procent, säger Mattias Brunström, huvudförfattare till studien, till TT.

Personer med diabetes har ofta högt blodtryck och en ökad risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom. Därför rekommenderas de oftare än icke-diabetiker en mer intensiv blodtrycksbehandling. Nu visar dock en ny studie, publicerad i British Medical Journal, att behandling med blodtryckssänkande läkemedel tvärtom kan vara skadligt för personer med diabetes.

► Läs också: Studie: Sänk ditt blodtryck – och förhindra alzheimers

 

Intensiv blodtrycksbehandling med läkemedel får motsatt effekt
En ny studie från Umeå universitet visar att för diabetespatienter med ett systoliskt blodtrycksvärde (så kallat övertryck) under 140 kan ytterligare blodtryckssänkande läkemedel öka risken att dö i hjärt- och kärlsjukdom.
Mattias Brunström är läkare och doktorand vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå universitet. Han är också huvudförfattare till artikeln:
– Vår studie visar att intensiv behandling med blodtryckssänkande läkemedel kan vara skadligt för personer med diabetes som har ett systoliskt blodtrycksvärde under 140, säger han i ett pressmeddelande.

Läs också: 11 fakta om diabetes

Mattias Brunström är läkare och doktorand vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå universitet

Mattias Brunström, forskare vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Umeå universitet.

Blodtrycksbehandling i någon form fortfarande livsviktigt
Men blodtrycksbehandling – i någon form – är dock fortfarande av stor vikt för denna grupp, poängterar han.
– Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att blodtrycksbehandling kan vara livsviktigt för den majoritet av personer med diabetes som har ett blodtryck över 140, säger han.

Studerat effekterna av blodtryckssänkande behandling för diabetiker
I en omfattande studie har forskarna Mattias Brunström och Bo Carlberg utfört en systematisk översikt av den medicinska litteratur som finns och kunnat studera effekterna av blodtryckssänkande behandling hos patienter med diabetes. Forskarna har analyserat samtliga av de publicerade studier som finns på området. Både randomiserade kontrollerade studier som jämfört blodtryckssänkande läkemedel mot placebo och studier som jämfört olika blodtrycksnivåer. Förutom de studier som finns publicerade i den medicinska litteraturen har forskarna även jagat tag i en stor mängd tidigare opublicerad data. Resultaten sammanställde de sedan i separata metaanalyser – beroende på vilket blodtryck patienterna hade vid inledningen av respektive studie.

 Läs också: Ny studie: Komplexa kolhydrater bättre än fett vid diabetes

Resultaten bygger på data från patienter med typ 2-diabetes
Studien visar att effekten av blodtryckssänkande behandling påverkas av vilket blodtryck patienten har innan behandlingen ges. Om systoliskt blodtryck innan behandlingsstart var högre än 140 mm Hg minskade risken att drabbas av död, stroke, hjärtinfarkt och hjärtsvikt med behandling. Om systoliskt blodtryck innan behandlingsstart var lägre än 140 mm Hg ökade istället risken att dö i hjärt-kärlsjukdom. Resultaten bygger nästan uteslutande på data från patienter med typ 2-diabetes och tidigare läkemedelsbehandling för högt blodtryck. Det går därför inte att dra några säkra slutsatser om patienter med typ 1-diabetes, eller patienter med diabetes som har ett normalt blodtryck utan läkemedel.

► Läs också: Statiner kan öka risken för diabetes med 50 procent

Dock fortfarande viktigt att få ner ett högt blodtryck
Att inte försöka sänka ett högt blodtryck är dock mer riskabelt än att ta i för hårt, poängterar Mattias Brunström.
– Det är viktigt att komma ihåg att i praktiken är underbehandling av högt blodtryck ett större problem än överbehandling, betonar han.
Han tror att rekommendationerna för hur diabetespatienter ska behandlas inom kort kommer att förändras.
– Många behandlingsriktlinjer, både svenska och internationella, kommer att skrivas om inom de närmsta åren. Man har diskuterat att rekommendera ännu lägre blodtrycksnivåer, kanske under 130, för patienter med diabetes.
Han fortsätter:
– Vi hoppas att vår studie, som visar på hälsorisker med så aggressiv blodtrycksbehandling, kommer att påverka dessa riktlinjer.

► Läs också: Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

Av Isabelle G Hedander

Referens:
Artikel i BMJ: Effect of antihypertensive treatment at different blood pressure levels in patients with diabetes mellitus: systematic review and meta-analyses. Författare: Mattias Brunström and Bo Carlberg. DOI: 10.1136/bmj.i717

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Så sänker du ditt blodtryck naturligt

Rör på dig mer!
Börja träna. Fysisk aktivitet är bra vid både högt och lågt blodtryck. Så ut och promenera eller upp på cykeln nu när det börjar bli vår. Inga ursäkter. Bara gör´t.

Stressa mindre och sov mer - och bättre
När du stressar frisätts hormoner som höjer ditt blodtryck. Se till att du får ordentlig återhämtning mellan varven - och värna din sömn.

Bra och varierad kost
Ät mycket frukt och grönt. Håll nere mängden socker, salt och skippa hel- och halvfabrikaten. Satsa på fleromättade och omättade fettsyror och långsamma kolhydrater (så håller du dig även mätt längre). Ät fisk och skaldjur, baljväxter och olivolja. Kom ihåg att oupphettad olivolja är att föredra och har en positiv inverkan på kolesterolet. Ät gärna regelbundet - och inte för mycket.

Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig sänka både förhöjt blodtryck och kolesterol. Finns till exempel i produkten Sangin.

Rödbetsjuice
Juicen sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används också flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen. Läs mer här.

Lagrat vitlöksextrakt
Studier har bekräftat att det lagrade vitlöksextraktet AGE förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack, sänker det onda och höjer det goda kolesterolet. Också blodtrycket homocysteinnivåer sänktes. Finns till exempel i produkten Kyolic.

Coenzym Q-10
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Coenzym Q10. En metaanalys av studier på tillskott av Q10 vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt. Läs mer om Coenzym Q10 och hjärtsvikt.

Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik kost rekommenderas då. Exempel på kaliumrika livsmedel är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker,kål och torkade aprikoser.

Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärlen och kan även kompletteras kosten vid hjärt- och kärlsjukdom.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.