Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

svettig kvinna dricker vatten

Här är kryddorna som ökar din förbränning

Visst är det skönt att tillåta sig att göra så lite som möjligt under sommaren. Kanske är du så pass utvilad redan nu att du tänker framåt och mot nya hälsomål. Visste du att det finns en rad kryddor som kan öka din förbränning? Här kommer några.

Chili

Capsaicin är det ämne i chili- och cayennepeppar som gör att det bränner till i munnen. I studier har man sett att capsaicin har goda aptitreglerande effekter och att förbrukningen av fett ökar samtidigt som du förlorar fett runt buken. Capsaicin kan hjälpa till att sätta igång värmeproduktion i kroppen vilket innebär att kroppen använder fett att skapa värme.

Ginseng

Den asiatiska roten lär kunna snabba på ämnesomsättningen en aning, och samtidigt ge energin. Roten är populär i matlagning men också som tillskott. Den kallas också för Sibirisk ginseng, och här i Sverige är den känd som en kraftfull adaptogen som bland annat minskar stress och ökar prestationsförmågan.

 

LÄS OCKSÅ: Vilken träningsform är bäst för hälsan?

Gurkmeja

Den indiska kryddan gurkmeja dämpar inflammationer, förbättrar matsmältningen och ger motståndskraft mot sjukdomar. Gurkmeja kan hjälpa till att bibehålla en viktnedgång genom att förhindra återskapandet av fettceller.

Ingefära

En äldre amerikansk studie visade att bara genom att tillsätta en tesked ingefära i frukostjuicen förbränner man 43 kalorier. Ingefäran har också samma värmande funktion som capsaicin. Ingefära kan lindra illamående, förkylningar, dämpar inflammationer, förhindrar att blodtrycket stiger och skyddar mot hjärtsjukdomar.

Kanel

Kryddan kan skynda på matsmältningen och stabilisera blodsockret. Det kan bidra till att du inte blir lika sugen på mat. Kanel är blodförtunnande, så den som äter blodförtunnande medicin bör vara lite försiktig.

LÄS OCKSÅ: Leila Söderholms 4 hemmaträningsövningar

Kardemumma

En välsmakande krydda som är bra för så väl matsmältning som fettförbränning, och genom att förbättra ämnesomsättningen ökar fettförbränningen. Kryddan har även god inverkan på långsamma och gasiga magar.

Maskros

Den näringsrika maskrosen som är ett impopulärt ogräs i villaträdgårdar har ett fiberrikt innehåll som kan ge mättnadskänsla. Maskrosen kan också hjälpa svullna magar och motverka matsmältningsproblem. Bladen är rika på A, B, C- och D-vitamin och kan vara gynnsamt vid klimakteriebesvär. I maskros finns mineraler som järn, magnesium, zink, kalium, mangan, kalcium, och kisel.

 

Senap

Precis som chili innehåller senap capsaicin. Men läs innehållsförteckning på burken och titta efter andelen socker och välj den med minst mängd.

LÄS OCKSÅ: Trött på styrketräning? Dans ger mer muskler

Spiskummin

En äldre mindre studie visar att försökspersoner som åt en tesked spiskummin i sin yoghurt varje dag under tre månader gick ner ett kilo mer än testgruppen. De som åt spiskummin tappade tre gånger mer kroppsfett än de som bara åt yoghurt.

Svartpeppar

Piperin är en alkaloid vilket är ett ämne som finns i svartpeppar, och som kan påverka kroppen. Piperin simulerar bland annat bukspottskörtelns enzymer som bryter ner proteiner, och det förbättrar matsmältningen. Det påstås att den som använder svartpeppar och med andra starka kryddor i sin måltid kan jämföra det med en promenad på 20 minuter.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.