Mörkhårig kvinna tittar in i kameran

Har du järnbrist?

Fakta

En person med järnbrist känner sig ofta håglös, saknar energi och blir trött för minsta lilla. Yrsel, öronsus och huvudvärk är också symptom. Likaså blek hy och tunna, sköra och platta naglar.

Idrottsutövare upplever det många gånger som att konditionen försämrats. De känner sig mer andfådda och har sämre uthållighet. Det är många gånger symptom som man lätt förbiser men ändå inte mår bra av, vilket medför att järnbristen bara blir allvarligare.

Känner du dig trött och orkeslös? Som att det inte spelar någon roll hur mycket du sover? Får du dessutom lätt yrsel och blir andfådd för minsta lilla?
Att känna så är ingen höjdare – vad det däremot kan vara är symptom på järnbrist. 

Järnbrist är en väldigt vanlig näringsbrist i Sverige, framförallt bland kvinnor. Studier gjorda i Sverige visar att så många som en tredjedel av alla svenska kvinnor i fertil ålder och hälften av alla tonårstjejer lider av järnbrist. Ser man till världen så lider 26 procent av världsbefolkningen av järnbrist.

Järnets roll
Järn är ett mineral och dessutom en förutsättning för friskt blod. Mineralet spelar en avgörande roll vid bildandet av blodets röda blodkroppar och dess hemoglobin (HB).
En vuxen människa har fyra till sex gram järn i kroppen. Av detta ingår cirka 65-75 procent i blodets hemoglobin. Hemoglobinet har till uppgift att transportera syre från lungorna ut till alla kroppens celler. Utöver förekomst i hemoglobinet förekommer även järn lagrat i andra organ, däribland muskler, lever, mjälte, njurar, benmärg med flera.

 

Nödvändigt med depåer
Järnbrist uppstår då tillförseln av järn via kosten inte motsvarar kroppens behov, alternativt att det föreligger ökade förluster utav järn, vanligen vid blödningar. Då kroppen får för lite järn kommer den prioritera att hålla blodet friskt. Det betyder att det järn vi har lagrat i kroppens depåer kommer att användas för att tillgodose blodet med röda blodkroppar och hemoglobin.
Därav kommer inte en järnbrist visa sig vid mätning av hemoglobinvärdet (Hb-värdet) förrän kroppens depåer är tömda. Det är först då blodet drabbas och då är järnbristen långt gången.

Otillräckliga mängder järn i kosten
Järnbrist i form av otillräckliga mängder järn från kosten är i Sverige relativt ovanligt.
Den främsta källan till järn är kött, vilket vi svenskar är duktiga på att äta. Järn förekommer även i en del grönsaker och rotfrukter, men då det inte är blodbundet är detta järn svårare för kroppen att tillgodogöra sig. Vegetarianer och veganer bör därför ha extra koll på tillförseln av järn.

Minskat upptag
Järn är ett av de mineraler som kroppen har som svårast att ta upp. PH-värde i tolvfingertarm och magsäck är av största betydelse, vilket även tillräckliga mängder saltsyra är. Järn har också en förmåga att förena sig med andra ämnen i kosten vilket även det minskar absorptionsgraden. Därför är upptagningsförmågan avsevärt mycket högre då järntillskott tas på fastande mage. Normalt tas endast sex till tio procent av järnet i vår kost upp. Även sjukdomar i tarmen samt gluten-intolerans kan påverka kroppens förmåga att ta upp järn negativt.

Blodförluster
En vanlig orsak till järnbrist är blodförluster, särskilt vanligt är detta hos menstruerande kvinnor och tonåringar. Även blodförluster i samband med olyckor eller operationer kan orsaka järnbrist. Man bör se till att ha bra järnvärden innan en förlossning, för då är det också vanligt att man förlorar en del blod.

Ökat behov
Järnbrist kan även uppstå då kroppen utsätts för fysiska påfrestningar så som vid hård fysisk träning och graviditet. Vid hård fysisk träning är tillförseln av syre till muskulaturen betydligt högre än vid vila, detta då muskulaturen behöver syre för att producera energi. Ett ökat behov av syre medför ett större behov av röda blodkroppar och hemoglobin som kan transportera syret till muskelcellerna.

Gravida, tonåringar och idrottsutövande
Kvinnor och tonåringar är mest utsatta för järnbrist av alla idrottsutövande. Graviditet är också en järnkrävande påfrestning för kroppen. Under graviditet fördubblas nämligen kvinnans mängd blod. Behovet av järn är som störst under andra halvan av graviditeten. De första månaderna håller sig ofta järnnivåerna stabila på grund av utebliven menstruation. Stabila järnnivåer under graviditeten krävs för en hälsosam utveckling av både foster och moderkaka.

Symptom
En person med järnbrist känner sig ofta håglös, saknar energi och blir trött för minsta lilla. Yrsel, öronsus och huvudvärk är också symptom. Likaså blek hy och tunna, sköra och platta naglar.
Idrottsutövare upplever det många gånger som att konditionen försämrats. De känner sig mer andfådda och har sämre uthållighet. Det är många gånger symptom som man lätt förbiser men ändå inte mår bra av, vilket medför att järnbristen bara blir allvarligare.

Av Johanna Gustafsson

Fakta

En person med järnbrist känner sig ofta håglös, saknar energi och blir trött för minsta lilla. Yrsel, öronsus och huvudvärk är också symptom. Likaså blek hy och tunna, sköra och platta naglar.

Idrottsutövare upplever det många gånger som att konditionen försämrats. De känner sig mer andfådda och har sämre uthållighet. Det är många gånger symptom som man lätt förbiser men ändå inte mår bra av, vilket medför att järnbristen bara blir allvarligare.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

dr michael greger

Dr Michael Greger: ”Vad vi äter är en fråga om liv och död”

Intervju

Växtbaserat bara ökar i popularitet, företag som Oatly utmanar mjölkjättarna och skakar vår syn på mat i grundvalarna och på Hemköp har de vegetariska alternativen smugit sig ända ned i köttdisken. Men hur hälsosamt är det egentligen? Det beror förstås på vem man frågar. Kurera fick en pratstund med en av rörelsens främsta förespråkare – för det är nog korrekt att kalla det en rörelse – den amerikanska läkaren Michael Greger som med sin populära sajt Nutritional facts och boken ”Konsten att inte dö” når miljontals läsare världen över när han var på besök i Stockholm.

blodgrupp B

Blodgrupp B – Allätaren

Kost

Personer med blodgrupp B mår bra av att äta lite av varje och är den enda blodgruppen som faktiskt mår bra av mjölkprodukter. En blodgruppsanpassad diet anses främja kroppens naturliga genetik och bidra till god hälsa och naturlig viktminskning. Därför bör vi anpassa kosten efter sin blodgrupp menar kostrådgivaren Ulrika Davidsson.

blodgrupp AB

Blodgrupp AB – Nutidsmänniskan

Kost

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och expert på Kurera, är förespråkare för blodgruppsdieten. Genom att äta en kost anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppen naturliga och genetiska balans. Bland den nyaste men också ovanligaste blodgruppen finns AB. Bäst mår Grupp AB av att äta en vegetarisk bas med ett litet intag av kött och mejeriprodukter. 

7_goda_skal_att_ata_en_morot

7 goda skäl till att äta en morot

Kost

För att galla och blodsockret ska fungera optimalt ska man helst äta flera mindre måltider om dagen. Tre lite större mål om dagen och gärna två till tre mindre mål däremellan. Johanna Bjurström, näringsterapeut  inom funktionsmedicin och mikronäring, tipsar om det bästa mellanmålet. En morot - näringsrik och lätt att ha med sig i väskan.

blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Kost

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.