Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna framför dator och telefon

Hemmajobbandet har gjort oss passiva – men vi planerar för nystart

Att jobba hemma har inneburit mer fritid eftersom resor till och från jobbet tar mycket tid i anspråk. Men trots mer tid tränar tre av tio svenskar mindre. Det visar en undersökning gjord i de nordiska länderna. Dock verkar det som om vi planerar för träning när eller om livet återgår till det normala igen.

När 4096 tillfrågades om sina motionsvanor sedan de börjat arbeta hemma blev svaren både väntade och oväntade. Det visade sig att tre av tio svenskar äter mer och tränar mindre i samband med att de jobbar hemma och är mer inomhus. Men samtidigt har en majoritet av svenskarna gjort planer för sin träning när samhället återgår till det normala.

 

LÄS OCKSÅ: Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

En del tränar mer
En hel del svenskar anser sig däremot förbättrat sina kost- och träningsvanor som en följd av mer hemmatid. Lite drygt tre av tio menar att de tränar mer än tidigare, och två av tio anser att det äter sundare. Men denna kategori människor är i huvudsak de som redan innan hade en sund och aktiv livsstil. De som tidigare föredrog soffan före motionsspåret eller gymmet har blivit ännu mer passiva.

25 procent av oss uppger att de unnar sig lite mer bekvämlighet i sin nya situation, som exempelvis ett glas vin eller snacks under kvällen. En av tio hade tyvärr börjat hetsäta, vilket tyder på oro över situationen.

LÄS OCKSÅ: “Man måste hitta balansen mellan träning, mat och resten av livet”

Saknar att träna i grupp
Hälften av alla svenskar menar att de ska träna oftare, träna på nya tider eller gå på fler promenader när livet återgår till det normala igen. En av fyra vill dessutom börja laga mer hälsosam mat. Många uppger att de i framtiden vill äta frukost oftare, men också träna med bekanta de inte har tränat med tidigare.

När deltagarna fick svara på frågor angående digital träning verkar det som om denna form kommer att stanna av.

Bara fem procent menar att de vill träna digitalt när livet återgår till de normala. Bland de över 34 år var det bara tre procent som planerade för digitalträning. Troligen saknar de flesta social kontakt och att träna i grupp. Att ha någon eller några att träna med kan betyda allt för motivationen.

 

LÄS OCKSÅ: ”Behåll” hjärnan med träning

Det här vill svenskar förbättra när livet blir mer normalt igen:
1: Gå på fler promenader     – 30 procent
2: Träna oftare                     – 28 procent
3: Laga bättre kost                – 20 procent
4: Äta mer nyttiga snacks      – 9 procent
5: Äta mer nyttig frukost       – 8 procent

Av Inger Palm

Om undersökningen: Den genomfördes i maj 2020 av YouGov för Herbalife Nutrition. Den är genomförd inom de nordiska länderna med ett representativt urval i åldrarna 18 till 74 år. Undersökningen syftar till att avslöja attityder och vanor i samband med motion och kost. 4096 personer deltog.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinnoansikte

Boosta huden inifrån med kollagen

Hälsa

Att vilja ta hand om sig själv handlar inte om fåfänga eller att inte acceptera tidens gång. Alla åldras vi, men frågan är hur. När vi tar hand om vårt inre, då syns det i det yttre. När ålderstecknen börjar ta form i ansiktet finns det ett viktigt ämne som kan bromsa upp nedbrytningen från insidan. Har du hört talas om marint kollagen av typ 1?

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

 

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.