Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Benny Ottosson

Ålder: 62 år.
Yrke: Hälsoinspiratör, mindfulness-instruktör, hälsocoach, författare och föreläsare som kallar sig hälsonörd. Har jobbat som fotograf de senaste tolv åren.
Bor: Tanumshede.
Familj: Fru och två utflyttade samt tre barnbarn.
Aktuell: Med boken Frisk. Lugn. Utvilad. Stark. Hela livet. 20 enkla tips för god hälsa och ökad möjlighet till ett långt och friskt liv.

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Trots att Benny Ottosson alltid tränat i någon form och tänkt i friskvård i hela sitt vuxna liv så var det inte förrän hans doktor ansåg att han behövde medicinera sitt höga blodtryck som Benny tog tag i sin hälsa på allvar. Han bad doktorn om att få vänta med medicinerna i tre månader för att låta motionen och maten bli den blodtryckssänkande medicinen. Och doktorn accepterade Bennys förslag.
– Jag hade nog läst någonstans att träning och kost kunde sänka blodtrycket på ganska kort tid, och jag lyckades sänka undertrycket med 25 enheter, från 105 till 80. Vi människor är i grunden lata, och oftast är det väl så att vi måste mötas av ett faktiskt problem innan vi gör förändringar, säger Benny Ottosson.

En cancer som kan sprida sig
Förändringarna bestod i åtta träningspass i veckan samtidigt som Benny slutade med all skräpmat och åt lågkolhydratkost. För att bibehålla hälsan fortsatte Benny med sin nya livsstil, han läste böcker och sparade information i sin dator. För två år sedan fick han ett tråkigt besked. Han hade fått två sorters hudcancer – basalcellscancer och skivepitelscancer. Dessa cancerformer anses inte vara farliga, men de skivepitelscancer kan sprida sig. Därför måste patienten själv vara observant på fläckar och eventuella förändringar på huden. Sjukvården kallar inte till uppföljning och undersökning.

 

Benny Ottosson.

– Dessa former av hudcancer fryser man bort eller opererar bort, och rådet därefter är att vara försiktigt med solandet och använda solskydd, men jag blev ännu mer striktare med kosten. Det var också då tanken om att samla min erfarenhet i en bok tog form. Jag ville berätta om min hälsoresa, men framförallt hur man undviker sjukdomar. Mitt samlande av information hade fått upp mina ögon för hur illa det står till med svenskarnas hälsa, men jag vill också visa att små förändringar kan göra stor skillnad. Alla kan och det är inte heller komplicerat att leva sundare, säger Benny Ottosson.

LÄS OCKSÅ: 10 bra tips för god hälsa

Varannan vuxen har dålig kondition
Boken, Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet, är baserat på forskning och fakta och där Benny beskriver sin egen hälsoresa genom konkreta tips där han ringar in fyra olika områden. Dessa är att lära sig varva ner, att äta klokt, att röra på sig och att sova gott.

– Jag rör på mig varje dag och blandar styrketräning med kondition- och intervallträning. Att utesluta socker, dra ner på snabba kolhydrater och äta så ren mat som möjligt hade jag koll på innan, men något min kropp också mår väldigt bra av är periodisk fasta. Det betyder att jag väntar 16 och ibland 18 timmar med att äta från middagen på kvällen fram till lunch dagen därpå, berättar Benny Ottosson.

 

Men att stress, dåliga sömnvanor och hur tankar kan påverka hälsan blev en aha-upplevelse för Benny. I dag har åtta av tio patienter som söker hjälp på vårdcentralen en stressrelaterad problematik, varannan vuxen har dålig kondition och en halv miljon svenskar har diabetes.

– Livsstilen kan ändra på det, och de vanligaste dödsorsakerna i västvärlden är hjärt- och kärlsjukdomar och cancer, men att den tredje största dödsorsaken var läkemedel gjorde mig beklämd. Högt blodtryck är ju inte en sjukdom, utan ett sätt för kroppen att självreglera för att den behöver mer blod som vid fysisk aktivitet. Då är det ju bättre att självmedicinera med livsstilsförändringar. Den statistiken berättar för mig att vi äter alldeles för mycket medicin och små förändringar i din vardag kan förändra hela ditt liv, säger Benny Ottosson.

LÄS OCKSÅ: Sömnen är livsviktig

Meditera varje dag
Sömnen blir oftast alltid bättre om du börjar röra på dig och äta bättre. Stressen reduceras och tar inte tag i din kropp eller påverkar dina tankar på samma sätt. En runda i skogen, vare sig du springer eller promenerar ger klarare tankar och har du ett problem som behöver lösas så blir du kreativare av den fysiska ansträngningen. För nästa pusselbit i Bennys hälsoresa blev att varva ner. Att ge sig tid att vila och i vilan dök kreativa tankar upp i huvudet på Benny.

 

– Eftersom tempot är så uppskruvat i dag behöver vi sträva efter lugn, harmoni, förståelse, glädje och hopp. Jag upptäckte att jag grubblade och oroade mig alldeles för mycket. Att jobba med mindfulness blev ett verktyg att programmera om mina tankar. Det har gjort mig lugnare som person. Ett bra tips är att meditera en kvart varje dag, men är du en väldigt upptagen person behöver du meditera en timma varje dag. Tanken med mindfulness är att du ska bli bättre på att hantera stress och oro, och att du sänker din stress för att höja din livskvalitet, säger Benny Ottosson.

LÄS OCKSÅ: Bli bra på mindfulness i vardagen

Tacksamhet – en väg till helande
Visste du att generna har av- och på-knappar? Det vill säga, du kan göra val som slår på och av dina gener. Det kallas epigenitik. Det sitter ett kontrollsystem ovanpå dina celler som påverkar hur dessa används. För 30 år sedan trodde forskarna att cellernas kärna, där vårt DNA sitter, styrde över våra kroppar. I dag ser man på kärnan som en informationscentral där information hämtas, och i dag tror forskarna att cellernas yta är viktigast, för där finns receptorer som reagerar på vad vi gör och det i sin tur skickar information till cellernas kärna. Vi kan påverka dessa receptorer och alltså våra gener med vår livsstil. Så slå på dina friska gener och slå av de som är sjukdomsframkallande.

– Samma sak är det med våra tankar. Var vaksam på hur du tänker och försök förändra aggressiva och destruktiva tankar. Hjärnan kan faktiskt struktureras om. Det kallas för neuroplasticitet och är något forskarna bara känt till i några år. Den forskningen har visat att höger sida av pannloben, den som styr irritation, rädsla och ilska minskar i storlek medan vänster sida som ansvarar för glädje, nyfikenhet och entusiasm ökar om du utöver regelbunden mindfulness. När detta sker blir sömnen bättre och vi får en ökad varsamhet om oss själva och varandra. Även immunförsvaret stärks och inflammationer i kroppen minskar. Att känna tacksamhet för det jag har och det jag får är också en del av mindfulnessträningen och för mig har översynen av tankarna och känslorna varit ett kraftfullt verktyg i mitt tillfrisknande, men det är kombination av allt som skapat mitt välbefinnande, avslutar Benny Ottosson.

Av Inger Palm


Benny Ottosson

Ålder: 62 år.
Yrke: Hälsoinspiratör, mindfulness-instruktör, hälsocoach, författare och föreläsare som kallar sig hälsonörd. Har jobbat som fotograf de senaste tolv åren.
Bor: Tanumshede.
Familj: Fru och två utflyttade samt tre barnbarn.
Aktuell: Med boken Frisk. Lugn. Utvilad. Stark. Hela livet. 20 enkla tips för god hälsa och ökad möjlighet till ett långt och friskt liv.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

 

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!