Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Benny Ottosson

Ålder: 62 år.
Yrke: Hälsoinspiratör, mindfulness-instruktör, hälsocoach, författare och föreläsare som kallar sig hälsonörd. Har jobbat som fotograf de senaste tolv åren.
Bor: Tanumshede.
Familj: Fru och två utflyttade samt tre barnbarn.
Aktuell: Med boken Frisk. Lugn. Utvilad. Stark. Hela livet. 20 enkla tips för god hälsa och ökad möjlighet till ett långt och friskt liv.

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Trots att Benny Ottosson alltid tränat i någon form och tänkt i friskvård i hela sitt vuxna liv så var det inte förrän hans doktor ansåg att han behövde medicinera sitt höga blodtryck som Benny tog tag i sin hälsa på allvar. Han bad doktorn om att få vänta med medicinerna i tre månader för att låta motionen och maten bli den blodtryckssänkande medicinen. Och doktorn accepterade Bennys förslag.
– Jag hade nog läst någonstans att träning och kost kunde sänka blodtrycket på ganska kort tid, och jag lyckades sänka undertrycket med 25 enheter, från 105 till 80. Vi människor är i grunden lata, och oftast är det väl så att vi måste mötas av ett faktiskt problem innan vi gör förändringar, säger Benny Ottosson.

En cancer som kan sprida sig
Förändringarna bestod i åtta träningspass i veckan samtidigt som Benny slutade med all skräpmat och åt lågkolhydratkost. För att bibehålla hälsan fortsatte Benny med sin nya livsstil, han läste böcker och sparade information i sin dator. För två år sedan fick han ett tråkigt besked. Han hade fått två sorters hudcancer – basalcellscancer och skivepitelscancer. Dessa cancerformer anses inte vara farliga, men de skivepitelscancer kan sprida sig. Därför måste patienten själv vara observant på fläckar och eventuella förändringar på huden. Sjukvården kallar inte till uppföljning och undersökning.

 

Benny Ottosson.

– Dessa former av hudcancer fryser man bort eller opererar bort, och rådet därefter är att vara försiktigt med solandet och använda solskydd, men jag blev ännu mer striktare med kosten. Det var också då tanken om att samla min erfarenhet i en bok tog form. Jag ville berätta om min hälsoresa, men framförallt hur man undviker sjukdomar. Mitt samlande av information hade fått upp mina ögon för hur illa det står till med svenskarnas hälsa, men jag vill också visa att små förändringar kan göra stor skillnad. Alla kan och det är inte heller komplicerat att leva sundare, säger Benny Ottosson.

LÄS OCKSÅ: 10 bra tips för god hälsa

Varannan vuxen har dålig kondition
Boken, Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet, är baserat på forskning och fakta och där Benny beskriver sin egen hälsoresa genom konkreta tips där han ringar in fyra olika områden. Dessa är att lära sig varva ner, att äta klokt, att röra på sig och att sova gott.

– Jag rör på mig varje dag och blandar styrketräning med kondition- och intervallträning. Att utesluta socker, dra ner på snabba kolhydrater och äta så ren mat som möjligt hade jag koll på innan, men något min kropp också mår väldigt bra av är periodisk fasta. Det betyder att jag väntar 16 och ibland 18 timmar med att äta från middagen på kvällen fram till lunch dagen därpå, berättar Benny Ottosson.

 

Men att stress, dåliga sömnvanor och hur tankar kan påverka hälsan blev en aha-upplevelse för Benny. I dag har åtta av tio patienter som söker hjälp på vårdcentralen en stressrelaterad problematik, varannan vuxen har dålig kondition och en halv miljon svenskar har diabetes.

– Livsstilen kan ändra på det, och de vanligaste dödsorsakerna i västvärlden är hjärt- och kärlsjukdomar och cancer, men att den tredje största dödsorsaken var läkemedel gjorde mig beklämd. Högt blodtryck är ju inte en sjukdom, utan ett sätt för kroppen att självreglera för att den behöver mer blod som vid fysisk aktivitet. Då är det ju bättre att självmedicinera med livsstilsförändringar. Den statistiken berättar för mig att vi äter alldeles för mycket medicin och små förändringar i din vardag kan förändra hela ditt liv, säger Benny Ottosson.

LÄS OCKSÅ: Sömnen är livsviktig

Meditera varje dag
Sömnen blir oftast alltid bättre om du börjar röra på dig och äta bättre. Stressen reduceras och tar inte tag i din kropp eller påverkar dina tankar på samma sätt. En runda i skogen, vare sig du springer eller promenerar ger klarare tankar och har du ett problem som behöver lösas så blir du kreativare av den fysiska ansträngningen. För nästa pusselbit i Bennys hälsoresa blev att varva ner. Att ge sig tid att vila och i vilan dök kreativa tankar upp i huvudet på Benny.

 

– Eftersom tempot är så uppskruvat i dag behöver vi sträva efter lugn, harmoni, förståelse, glädje och hopp. Jag upptäckte att jag grubblade och oroade mig alldeles för mycket. Att jobba med mindfulness blev ett verktyg att programmera om mina tankar. Det har gjort mig lugnare som person. Ett bra tips är att meditera en kvart varje dag, men är du en väldigt upptagen person behöver du meditera en timma varje dag. Tanken med mindfulness är att du ska bli bättre på att hantera stress och oro, och att du sänker din stress för att höja din livskvalitet, säger Benny Ottosson.

LÄS OCKSÅ: Bli bra på mindfulness i vardagen

Tacksamhet – en väg till helande
Visste du att generna har av- och på-knappar? Det vill säga, du kan göra val som slår på och av dina gener. Det kallas epigenitik. Det sitter ett kontrollsystem ovanpå dina celler som påverkar hur dessa används. För 30 år sedan trodde forskarna att cellernas kärna, där vårt DNA sitter, styrde över våra kroppar. I dag ser man på kärnan som en informationscentral där information hämtas, och i dag tror forskarna att cellernas yta är viktigast, för där finns receptorer som reagerar på vad vi gör och det i sin tur skickar information till cellernas kärna. Vi kan påverka dessa receptorer och alltså våra gener med vår livsstil. Så slå på dina friska gener och slå av de som är sjukdomsframkallande.

– Samma sak är det med våra tankar. Var vaksam på hur du tänker och försök förändra aggressiva och destruktiva tankar. Hjärnan kan faktiskt struktureras om. Det kallas för neuroplasticitet och är något forskarna bara känt till i några år. Den forskningen har visat att höger sida av pannloben, den som styr irritation, rädsla och ilska minskar i storlek medan vänster sida som ansvarar för glädje, nyfikenhet och entusiasm ökar om du utöver regelbunden mindfulness. När detta sker blir sömnen bättre och vi får en ökad varsamhet om oss själva och varandra. Även immunförsvaret stärks och inflammationer i kroppen minskar. Att känna tacksamhet för det jag har och det jag får är också en del av mindfulnessträningen och för mig har översynen av tankarna och känslorna varit ett kraftfullt verktyg i mitt tillfrisknande, men det är kombination av allt som skapat mitt välbefinnande, avslutar Benny Ottosson.

Av Inger Palm


Benny Ottosson

Ålder: 62 år.
Yrke: Hälsoinspiratör, mindfulness-instruktör, hälsocoach, författare och föreläsare som kallar sig hälsonörd. Har jobbat som fotograf de senaste tolv åren.
Bor: Tanumshede.
Familj: Fru och två utflyttade samt tre barnbarn.
Aktuell: Med boken Frisk. Lugn. Utvilad. Stark. Hela livet. 20 enkla tips för god hälsa och ökad möjlighet till ett långt och friskt liv.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Glasburkar med rawbollar med pepparkakssmak

Raw pepparkaksbollar med apelsin

Recept

Tid för adventsmys, tända ljus och julgodis! Men allt godis behöver inte innehålla vitt socker och mjöl utan kan istället innehålla många vitaminer och mineraler – samtidigt som de är söta och goda. Rulla ihop och bjud på dessa raw pepparkaksbollar och njut!

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

 

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

 

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.