Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Karin Wildheim

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av coronaviruset. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

För föreläsaren och tränaren Monika Björn kom förändringen i arbetsrutiner helt plötsligt när restriktionerna runt smittspridningen av coronaviruset infördes på olika offentliga platser.

– Jag hade precis avverkat vårens större föreläsningar när förbudet mot större folksamlingar kom. Det var bara några föreläsningar jag var uppbokad på via talarförmedlingen som fick ställas in. Det enda jag har kvar den närmaste månaden är en lite mindre utbildning där lokalen är så pass stor att deltagarna kan sitta med en och en halv meters mellanrum, berättar Monika Björn.

 

LÄS OCKSÅ: Fysisk träning kan hjälpa vid stress

En lyckad idé
Hon har kunnat fortsätta som personlig tränare med enskilda kunder. Men att leda yogaklasserna upphörde när gymmet stängde lokalerna.

– Som egen företagare får man vara flexibel och göra nödvändiga förändringar. Idén om att starta live onlineträning på Instagram blev faktiskt mer lyckat än jag föreställde mig. Först kändes det konstigt att prata till mobiltelefonen men eftersom träningen var direktsänd kunde jag se hur många som kopplade upp sig och vissa skickade kommentarer under pågående pass. Andra hade filmat familjen och sig själva och skickade filmsnuttar efteråt. Efter att ha kört i snart tre veckor så känns detta riktigt kul, berättar Monika.

Nu har gymmet precis öppnat, men med begränsade platser, och Monika leder sina pass igen.

– Jag kommer att fortsätta ett tag till med direktsända pass, men hur det blir längre fram, det vet jag inte.

LÄS OCKSÅ: Var rädd om hjärtat - börja konditionsträna

Skaffa sig nya vanor
Det viktigaste just nu, förklarar Monika är att inte släppa träningen om man jobbar hemifrån eller inte vill eller kan gå till en träningsanläggning. Träningen fyller en viktig funktion för den fysiska och mentala hälsan, speciellt nu när oron att bli smittad av coronaviruset och ovissheten inför framtiden är stort.

– Daglig motion kan kanalisera rädslor och oro och göra att vi mår bättre. Det är viktigt att behålla rutiner och tänka långsiktigt. Om du kan komma ut och ta en promenad varje dag, så betyder det mycket för allmänhälsan. Vill du träna styrketräning så går det utmärkt att göra det hemma med den egna kroppen som enda vikt, säger Monika.

Jobbar du hemma så vinner du dessutom pendlingstiden som kan vara allt mellan några minuter och upp till två-tre timmar för vissa.

– En vanlig ursäkt till att låta bli att träna är brist på tid, men om det finns mer tid så kan det här vara en tid lika bra som någon annan, att skaffa sig motionsrutiner, säger Monika.

 

Här kommer Monikas tips för redskap till hemmaträning som de allra flesta har tillgång till:

1: Egen kroppsvikt Din kropp är ett gym! Det finns en uppsjö med olika kroppsviktsövningar, från nybörjare till proffsnivå. Sök på ”body Weight exercises” på YouTube och instagram för inspiration.

2: Golvet. Ett trägolv är bästa träningsredskapet tillsammans med en handduk eller en filt. Du behöver ingen yogamatta, du kan göra en rad fantastiska övningar för benen, bålen och överkroppen med hjälp av handduken på golvet.

3: Väggen. Mot väggen kan du stå på händer eller sitta i jägarvilan, det vill säga i 90-graders vinkel.

4: Tunga vaser eller en stor champagneflaska. Vill du träna armar eller lägga till extern vikt på olika övningar och inte har några hantlar så använd tunga greppvänliga föremål som du har hemma.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

 

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

 

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.