Foto: Karin Wildheim

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av coronaviruset. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

För föreläsaren och tränaren Monika Björn kom förändringen i arbetsrutiner helt plötsligt när restriktionerna runt smittspridningen av coronaviruset infördes på olika offentliga platser.

– Jag hade precis avverkat vårens större föreläsningar när förbudet mot större folksamlingar kom. Det var bara några föreläsningar jag var uppbokad på via talarförmedlingen som fick ställas in. Det enda jag har kvar den närmaste månaden är en lite mindre utbildning där lokalen är så pass stor att deltagarna kan sitta med en och en halv meters mellanrum, berättar Monika Björn.

 

LÄS OCKSÅ: Fysisk träning kan hjälpa vid stress

En lyckad idé
Hon har kunnat fortsätta som personlig tränare med enskilda kunder. Men att leda yogaklasserna upphörde när gymmet stängde lokalerna.

– Som egen företagare får man vara flexibel och göra nödvändiga förändringar. Idén om att starta live onlineträning på Instagram blev faktiskt mer lyckat än jag föreställde mig. Först kändes det konstigt att prata till mobiltelefonen men eftersom träningen var direktsänd kunde jag se hur många som kopplade upp sig och vissa skickade kommentarer under pågående pass. Andra hade filmat familjen och sig själva och skickade filmsnuttar efteråt. Efter att ha kört i snart tre veckor så känns detta riktigt kul, berättar Monika.

Nu har gymmet precis öppnat, men med begränsade platser, och Monika leder sina pass igen.

– Jag kommer att fortsätta ett tag till med direktsända pass, men hur det blir längre fram, det vet jag inte.

LÄS OCKSÅ: Var rädd om hjärtat - börja konditionsträna

Skaffa sig nya vanor
Det viktigaste just nu, förklarar Monika är att inte släppa träningen om man jobbar hemifrån eller inte vill eller kan gå till en träningsanläggning. Träningen fyller en viktig funktion för den fysiska och mentala hälsan, speciellt nu när oron att bli smittad av coronaviruset och ovissheten inför framtiden är stort.

– Daglig motion kan kanalisera rädslor och oro och göra att vi mår bättre. Det är viktigt att behålla rutiner och tänka långsiktigt. Om du kan komma ut och ta en promenad varje dag, så betyder det mycket för allmänhälsan. Vill du träna styrketräning så går det utmärkt att göra det hemma med den egna kroppen som enda vikt, säger Monika.

Jobbar du hemma så vinner du dessutom pendlingstiden som kan vara allt mellan några minuter och upp till två-tre timmar för vissa.

– En vanlig ursäkt till att låta bli att träna är brist på tid, men om det finns mer tid så kan det här vara en tid lika bra som någon annan, att skaffa sig motionsrutiner, säger Monika.

 

Här kommer Monikas tips för redskap till hemmaträning som de allra flesta har tillgång till:

1: Egen kroppsvikt Din kropp är ett gym! Det finns en uppsjö med olika kroppsviktsövningar, från nybörjare till proffsnivå. Sök på ”body Weight exercises” på YouTube och instagram för inspiration.

2: Golvet. Ett trägolv är bästa träningsredskapet tillsammans med en handduk eller en filt. Du behöver ingen yogamatta, du kan göra en rad fantastiska övningar för benen, bålen och överkroppen med hjälp av handduken på golvet.

3: Väggen. Mot väggen kan du stå på händer eller sitta i jägarvilan, det vill säga i 90-graders vinkel.

4: Tunga vaser eller en stor champagneflaska. Vill du träna armar eller lägga till extern vikt på olika övningar och inte har några hantlar så använd tunga greppvänliga föremål som du har hemma.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.